Gå til innhold

Asus 3090 ROG Strix skjermkort og "coil whine"


chrisf

Anbefalte innlegg

Hei, fikk akkurat en Asus 3090 ROG STRIX kort og har merket at skjermkortet lider av  forstyrrende coil whine. Siden Asus 3090 kortet krever en ganske sterk PSU kjøpte jeg også en ny Corsair rm1000i PSU for pcen. Akkurat nå er jeg veldig usikker på hvorvidt det er skjermkortet eller PSUen som er årsaken  Når jeg prøver å høre etter virker det noen ganger som om det er PSUen og andre ganger som at det kanskje også kommer fra skjermkortet.Jeg tror ikke jeg kommer til å klare å leve med lyden som kommer fra pcen, så spørsmålet mitt er hva dere mener jeg burde gjøre? Sende tilbake 3090 korte gjennom angrefrist, eller bytte ut PSUen? De av dere som har fått tak i et strix kort, eller et annet 3000 series kort har dere opplevd problemer med coil whine? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

So first off super impressed with this card and it’s looks and performance I love it. However my god the coil whine is some of the worst I have ever heard and for $1,799 I expect wayyyyyy better from Asus on noise insulating the inductors. This is ridiculous. I am curious if any other strix 3090 owners out there have this issue and if Asus will be accepting RMA’s for this issue. I don’t mind a small hum but when my card literally sounds like it’s massacring small animals then it needs to go back. Insanity to expect that much money and not test for this when every other company like EVGA and msi have had no reports of this.

https://www.reddit.com/r/ASUSROG/comments/jj2uh2/asus_rog_strix_oc_rtx_3090_coil_whine/

Coil whine er vanskelig å finne ut av.

Sitat

Coil whine

The FE produces some, and yeah, we heard it on this card quite noticeably. More so than other AIB cards actually. This card, much like the FE, has all MLCC caps; we think that might be the common denominator. While especially in high framerates, it can be perceived as bothersome. In a closed chassis, that noise fades away in the background though. On the recent SP-CAP/MLCC cap discussion, again, as stated, we can be short; this board has an all MLCC design. 

https://www.guru3d.com/articles-pages/asus-geforce-rtx-3090-strix-oc-review,34.html

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Ja jeg har sett at flere har coil whine med sine Strix kort så jeg lurer på om jeg bør sende tilbake kortet. Hvis jeg sender tilbake kortet med angreretten så er jeg også usikker på om jeg bør kjøpe meg et annet strix kort og håpe at det skjermkortet ikke også lider av coil whine, eller om jeg bør prøve å kjøpe et annet 3090 kort? 

Endret av chrisf
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ingen som har en PC eller PSU som kan kjøre Asus 3090 kort. Jeg er også veldig redd for å ødelegge eller skade kortet med tanke på angreretten. Jeg tenker at en løsning vil være å bytte ut kortet jeg har nå med et nytt asus 3090 kort, og så teste om det blir noe bedre. Hvis ikke det blir noe bedre så er det enten Asus sitt kort som har problemer med coil whine, eller så er det at jeg må bytte ut PSUen. 

Lenke til kommentar

Coilwine  forsvinner relativt ofte om en bytter psu om det ikke er en fysisk feil på skjermkortet, jeg ville kjøpt ny psu og sende psu tilbake på angrefrist om ikke det hjelper.

Sender du det tilbake på RMA vil du få det tilbake om ikke det hyler hos selger i test eller ikke at de finner annen feil på kortet. Får du godkjent RMA kommer du nok lengst frem i køen på nytt kort. Dette tar gjerne 2 uker + før du får en avklaring.

Tar du det på angrefrist risikerer du og vente en stund på og få kjøpt nytt kort.

Man skal aldri beholde et skjermkort eller annen elektronikk som har coilwine så sant man vet at ikke brudd/dårlig kontakt som er årsaken, fordi det i ytterste konsekvens kan utgjøre en brann fare.

At psu eller gpu har coilwine skyldes ofte "missmatch" mellom disse og da er det billigst og bytte psu. Om dette er årsaken har jeg forstått det slik det er også størst sjanse for at problemet forsvinner ved og bytte psu kontra gpu.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, baggiebridges said:

Coilwine  forsvinner relativt ofte om en bytter psu om det ikke er en fysisk feil på skjermkortet, jeg ville kjøpt ny psu og sende psu tilbake på angrefrist om ikke det hjelper.

Sender du det tilbake på RMA vil du få det tilbake om ikke det hyler hos selger i test eller ikke at de finner annen feil på kortet. Får du godkjent RMA kommer du nok lengst frem i køen på nytt kort. Dette tar gjerne 2 uker + før du får en avklaring.

Tar du det på angrefrist risikerer du og vente en stund på og få kjøpt nytt kort.

Man skal aldri beholde et skjermkort eller annen elektronikk som har coilwine så sant man vet at ikke brudd/dårlig kontakt som er årsaken, fordi det i ytterste konsekvens kan utgjøre en brann fare.

At psu eller gpu har coilwine skyldes ofte "missmatch" mellom disse og da er det billigst og bytte psu. Om dette er årsaken har jeg forstått det slik det er også størst sjanse for at problemet forsvinner ved og bytte psu kontra gpu.

Jeg er ikke helt sikker på hva RMA er. Er det vanlig retur? Jeg har fortsatt angrerett på skjermkortet og PSUen, men ikke så veldig mye lengre med PSUen. Jeg er redd for at hvis jeg kjøper meg en ny PSU så vil jeg miste angreretten på skjermkortet før jeg får testet ut den nye PSUen. Så har bare antatt at siden skjermkortet er mye dyrere at det å vente på ny psu vil være mest risikabelt. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kryptodebunker said:

Lurere å kjøpe en psu. Kan gå uker måneder før du får nytt kort. 

Ja det er kjipt å måtte vente lenge på et nytt kort, men komplett har ingen 1000w PSUer på lager akkurat nå. Så jeg tenker at det er risikabelt å med tanke på prisen og angreretten på kortet å vente for lenge med å sende det tilbake. Er det noen som vet hvorvidt coil whine på PSU faller inn under garanti? 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kryptodebunker said:

Tror dessverre ikke coil whine går under noe garanti. Du kan jo prøve å selge kortet på finn. Helt sikkert noen som vil betale noen tusenlapper ekstra selv med potensiell coil whine. 

Ser det ligger en OC versjon til 30k på finn. 

Jeg har tenkt å bruke angreretten på skjermkortet. Men hvis det er psuen som er problemet vil jeg måtte kjøpe et nytt et eller prøve å bruke garanti.

Lenke til kommentar

Coilwhine som ikke skyldes missmatch er grunn for RMA fordi man ikke da kan utelukke at det skyldes en fysisk feil.

@chrisf RMA betyr retur pga feil med gjenstanden, får du ikke medhold i at det er feil går det fort +2 uker fra du har sendt det inn før du får det i retur.

Ring og snakk med Komplett.no og avtal med dem hva du skal gjøre.

PSU 1000W og mer på lager https://www.prisjakt.no/category.php?k=s357796094&catId=436&sort=price_include_shipping&direction=asc

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
chrisf skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke helt sikker på hva RMA er. Er det vanlig retur? Jeg har fortsatt angrerett på skjermkortet og PSUen, men ikke så veldig mye lengre med PSUen. Jeg er redd for at hvis jeg kjøper meg en ny PSU så vil jeg miste angreretten på skjermkortet før jeg får testet ut den nye PSUen. Så har bare antatt at siden skjermkortet er mye dyrere at det å vente på ny psu vil være mest risikabelt. 

RMA er kort for Return Merchandize Authorization, og er en kontrollprosess ved retur av varer. Når du sender tilbake et produkt til selger fordi det har mangler vil det opprettes en søknad for en RMA, og avhengig av hvordan den foregår får selger da enten reparert produktet eller en RMA.

I Norge søker du enten angrerett/åpent kjøp, eller reklamasjon. Hvorfor RMA har kommet inn i språket for forbrukere er merkelig.

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...