Gå til innhold

Gear4Music.no -- toll/mva ekstra?


minimax

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å handle noe musikkutstyr fra gear4music i England, men mener å ha hørt at hvis man fra Norge bestiller fra gear4music.no (istedenfor gear4music.com) så er norsk moms og tollutgifter allerede inkludert når man bestiller/betaler, og man får dermed ingen ekstra overraskelser når pakken ankommer.

Stemmer dette, eller kan man påregne ekstrautgifter som ved bestilling fra utlandet ellers?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres bra ut. Har (eller noen andre som leser dette) bestilt fra dem før? Og er det forskjell på å bestille fra ".com" og ".no" nettsiden deres?
Etter en del leting fant jeg også frem til deres sidekart der det under levering der det står:

Tollavgift og moms
Alle forsendelser fra Gear4music til Norge er nå inkludert alle tollavgifter og moms, og du vil derfor ikke motta noen overaskende regninger i opptak.

.... så får vi håpe det faktisk stemmer (har tidligere opplevd å kjøpe varer fra eBay selgere som tar inn norsk moms i samme slengen, men da jeg mottar pakken har jeg måttet betale dette på nytt ved postkontoret, og deretter bruke mye tid på å kreve tilbake den første momsen fra eBay-selgeren.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Jeg kan egentlig ikke svare deg enda, da jeg la inn en bestilling hos dem for første gang på fredag med forventet levering kommende onsdag. Det var en liten ting jeg stusset litt på dog, de har så vidt jeg kan se 3 lagre, i UK, Tyskland og Sverige. Jeg skulle bestille 2 eurorack moduler, den ene var bare på lager i UK og den andre kun i Tyskland. Det jeg undret meg over var at frakt og tollklarering fra Tyskland var mer enn dobbelt så dyrt som fra UK.

Nå hadde jeg vært mye frem og tilbake angående den modulen jeg skulle ha fra Tyskland, så jeg endte opp med å bestille en annen i stedet, så begge kommer fra UK. Da kom frakt og tollklarering på 96 kr, noen jeg syns var overraskende lite. Så får vi se da, om jeg får en regning for tollklarering fra tollvesenet.

Gear4music er en ganske stor butikk, så jeg går utifra at det er litt mer orden på momsen enn fra tilfeldige eBay selgere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg fikk bestillingen min fra Gear4music.no for noen uker siden, og plukket den opp hos posten uten noen som helst ekstra toll og moms. Bestillingen var ganske stor og varene/porto kostet tilsammen rundt kr. 3000,- så det er lite trolig den kan ha "sneket seg under radaren" (noe som skjer av og til, spesielt med småpakker bestilt fra eBay) og omgått avgiftene.

Så det virker som gear4music.no (jeg vet ikke om gear4music.com fungerer likt) faktisk fungerer som en norsk nettbutikk.
Jeg ble forresten oppmerksom på at enkelte varer ble sendt med fraktselskap (UPS?) og økte da portoen betraktelig (dessuten kan jeg ikke fordra å måtte være tilgjengelig hele dagen for at de skal komme "en eller annen gang mellom 08 og 18"), men da jeg kuttet ut den varen ble portoen kun på kr. 29,- (!!!?!?!) for levering hos posten. Og pakken innholdt bla. et ganske stort keyboardstativ. Tror det tok 2 dager fra jeg bestilte varene til de var her. Så jeg handler nok derfra igjen.

Lenke til kommentar

Hvilket lager fikk du varene fra? Sverige? Jeg fikk kun DHL som leveringsalternativ, både fra UK og Tyskland. Valgte forøvrig å hente sendingen fra nærmeste utleveringspunkt, da det var en Narvesen kiosk ca 100 meter fra der jeg bor, så slapp jeg å gå og vente hjemme.

Eneste aberet er vel at det er britiske forbrukerrettigheter som gjelder. Jeg kommer nok til å foretrekke norske butikker om de har varene jeg er ute etter, men det er jo en del ting som er vanskelig å få tak i her til lands.

Lenke til kommentar
3 hours ago, JohnMerrick said:

Hvilket lager fikk du varene fra? Sverige? Jeg fikk kun DHL som leveringsalternativ, både fra UK og Tyskland. Valgte forøvrig å hente sendingen fra nærmeste utleveringspunkt, da det var en Narvesen kiosk ca 100 meter fra der jeg bor, så slapp jeg å gå og vente hjemme.

Det du sier kan stemme, for en av varene jeg tenkte å kjøpe var på lager i Sverige, men da kom DHL opp som leveranse. Jeg valgte å kutte den ut og heller (til en noe nøyere pris) bestille fra en norsk nettbutikk.

De andre varene ble alle sendt fra England såvidt jeg husker, og da med levering til nærmeste postkontor.
 

Så du fikk sendingen levert med DHL men trengte ikke kaste bort en hel dag for at de skulle levere på døra? Var det et valg som kom opp ved bestillingen, eller noe du måtte ordne med DHL etter at du hadde fått leveringsnummer osv?  Bestilte du forresten fra ".no" eller ".com" utgaven av gear4music, eller spiller det ingen rolle? Betaler man kanskje norsk moms uansett når man bestiller til en norsk adresse, men de har laget en ".no" nettside fordi de også skal vise at de er en "norsk" nettside?

 

3 hours ago, JohnMerrick said:

Eneste aberet er vel at det er britiske forbrukerrettigheter som gjelder. Jeg kommer nok til å foretrekke norske butikker om de har varene jeg er ute etter, men det er jo en del ting som er vanskelig å få tak i her til lands.

Det tenkte jeg ikke så mye på ettersom det stort sett var ting som fungerer fra starten av eller ikke i det hele tatt. Men godt poeng.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte fra .no domenet, tror egentlig .com domenet er tiltenkt hjemmemarkedet, altså UK. Det kan se ut til at de har opprettet et eget domene for hvert land de sender til. Moms/VAT varierer vel fra land til land, så det er vel derfor de har gjort det slik. Når du kommer til check-out så har du full oversikt, moms, tollklarering, frakt, alt er inkludert i summen i kassen.

Jeg la forøvrig merke til at prisene i NOK varierer fra dag til dag, så det kan se ut til at de regnes ut daglig basert på GBP kursen. Så viss man handler for store summer, kan det lønne seg å legge inn bestillingen på en dag med gunstig kurs.

Etter at pakken var sendt, fikk jeg en epost fra DHL og der var det en link jeg kunne gå inn og endre leveringsalternativer. Der kunne jeg velge å hente fra servicepunkt og kunne også velge fritt hvilket servicepunkt jeg ville hente fra. De hadde faktisk ganske mange alternativer her i byen. Nå vet jeg ikke hvordan det er med størrelse/vekt restriksjoner, det var mange Narvesen kiosker og bensinstasjoner blant alternativene og de har vel begrenset med plass. Jeg bestilte bare et par eurorack moduler, så det var en liten pakke på rundt 1/2 kg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...