Gå til innhold

Hvordan transformere 240v til 100v AC?


Anbefalte innlegg

Jeg har en arkademaskin (slot-machine) fra Japan hvor de bruker 100v 50/60hz.

Det finnes mange 230v til 110v (us), men sliter med å finne noen som drar spenningen ned til 100. 

prøvde meg på 230-110 omformer (Clas ohlson), men med 241 volt i stikkontakten så målte jeg hele 130 volt på sekundærsiden. Da dette er 30% høyere en merkespenning så frykter jeg det kan gå hardt utover kretskort og motorer i maskinen.

Er det noen som har tips til hvor jeg kan få tak i trafo som egner seg bedre? Eventuelt en med justerbar sekundær spenning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser der finnes 120V til til 100V. Som de bruker for å koble til spenning i USA. Uansett pass på at transformerene du bruker tåle effekten (watt) du bruker.

https://www.amazon.com/Down-Transformer-550W-120V-NDF-550U/dp/B0017HA3P2/ref=sr_1_10?dchild=1&keywords=transformer+120+to+100v&qid=1604233032&sr=8-10

(du kan sikkert finne en mindre og billigere en)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
AudunW skrev (På 1.11.2020 den 9.50):

Jeg har en arkademaskin (slot-machine) fra Japan hvor de bruker 100v 50/60hz.

Det finnes mange 230v til 110v (us), men sliter med å finne noen som drar spenningen ned til 100. 

prøvde meg på 230-110 omformer (Clas ohlson), men med 241 volt i stikkontakten så målte jeg hele 130 volt på sekundærsiden. Da dette er 30% høyere en merkespenning så frykter jeg det kan gå hardt utover kretskort og motorer i maskinen.

Er det noen som har tips til hvor jeg kan få tak i trafo som egner seg bedre? Eventuelt en med justerbar sekundær spenning?

Jeg vet ikke hvor mye den maskinen trekker, men det er mye mulig at spenningen synker litt fra trafoen når du kobler den til og får litt forbruk. Sjekk også merkeskilt på arkademaskinen, noen ganger står det i tillegg til nominell (100V) max avvik (+-10%) eller min/max verdi (90-120V).

 

En ting til, noen trafoer har mulighet for å velge innspennig 220V, 230V, 240V, jo høyere spenning du velger på innsiden jo lavere spenning ut.

Endret av RJohannesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...