Gå til innhold

FEATURE: Spillene som skremte oss mest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dags dato er ett av de beste skumle spillene jeg har spilt klassikeren: Realms of the Haunting. Det kom på 4 CDer i sin tid og var proppfullt av FMV-sekvenser.

Spillet var stort, innviklet og hadde en helt nydelig stemning. Det var vel kanskje like mye ett eventyr som ett horror spill, men jeg har aldri spilt noe lignende siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en jævlig pysete kar når det kommer til skrekkspill, men har spillt noen likevel.

Back in the day skremte Dino Crisis meg ganske hardt, det er et fabelaktig spill! Resident Evil 7 skremte driten ut av meg nå nylig i starten av spillet, men etter et par timer i spillet blir plottet så dumt at jeg bare lo igjennom resten av spillet.

Fullførte SOMA i går, det fantes ikke skummelt men hadde en kul og interessant historie. Tror det har med at spillet er så dårlig grafikk-messig på PS4. Kræsjet gjorde det også, da blir man helt tatt ut av stemningen.

Skal begynne på RE2 Remake i kveld, håper ikke det er for skummelt.

Lenke til kommentar

De fleste NWOSH-spill mellom 2010-2014 har jeg som horrorfan storkost meg med, med unntak av Slender-spillene som jeg fant middelmådige til tross for kule elementer her og der.

Subnautica er kanskje ikke et reinspikka skrekkspill, men når det først er skummelt er det dødsskummelt. Husk å spill det med sult og tørst-funksjon for å få ekstra noia-faktor. Ikke spilt oppfølgeren, men håper på en fortsettende franchise som utvikler konseptet til å bli enda skumlere.

Resident Evil 4 hadde noen av seriens skumleste øyeblikk som jeg ikke skal røpe. Spillet har fått et ufortjent rykte for å være mer et action-spill, og selv om det definitivt var flere action-øyeblikk en tidligere, var det også plenty av minneverdig skrekk, både i kvalitet og kvantitet. Som spill generelt fortjener det sin klassikerstatus, som skrekkspill vil jeg påstå spillet er undervurdert.

Lenke til kommentar

-----

+BeThomas

-----

- Kan si meg enig i at "ROTH" var/er et fantastisk spill, men er alikevel litt uenig i det at der ikke finnes sammenlignbare spill hverken før eller etter.

-----

Spill som "Alone in the Dark" og som nevnt i artikkelen "Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth" er sterkt inspirert av og tildels også basert på "Lovecraft".

Som følge av dette har ganske så lik feeling.

Ikke direkte sammenlignbart på grunn av sjanger, men spill som bl.a. "Quake" og "Unreal" er også inspirert av og til dels basert på "Lovecraft" som gjør at disse også har en lignende feeling, bare mye mer Action basert.

-----

Sett opp i mot de andre spillene som nevnes i artikkelen så må jeg si meg enig i det om "FEAR", Alma var pretty freaky.

Forståelig nok, men alikevel gav hun meg frysninger.

-----

Jump-Scares alene er i hvert fall for meg ikke nok til å bli virkelig skremt.

En dyster historie er mye mer effektiv i så måte.

Der "Jump-Scares" får deg til å skvette der og da, så får en generell mer mørk og dyster atmosfære deg til å begynne å tvile på tilværelsen.

Som f.eks...

Der "Amnesia Nr1." fikk deg til å skvette til litt i ny og ne, så gave atmosfæren i "Amnesia Nr.2." deg en svært ubehagelig vedvarende følelse som bare ballet på seg desto lengre ut i spillet/historien man kom.

-----

"Outlast" derimot gav meg mer en blanding av "James Bond" og "Hostel"-feeling.

Misforstå meg rett...

Det var bra spill, men der var vel mye hype rundt dette universet.

-----

Spillet "Soma" fikk deg til å tenke over det eksistensielle...

-----

Spill-serien "Resident Evil" i hvert fall frem til "Nr.3." gav deg en god blanding av Puzzle-solving og en følelse av at ting hastet.

Etter det så ble det litt vel mye Action for min smak, og det på bekostning av Horror-delen i spillene.

Der finnes unntak, men ikke mange, uheldigvis.

-----

Spillet "Among the sleep" gav deg en unlik mulighet til å gjennoppleve barndomen gjennom en annens øyne.

Med en nokså dyster historie til grunne.

-----

Spillet "Slender: The Arrival" gav deg en følelsen av at noe var galt og at ting hastet.

Men "Jump-Scares"-delen av spillet var på lik linje som med det andre spillet i serien alt for repiterende og for å si det på en fin måte...

"That got old pretty quick"

Det ble mer et irritasjonsmoment enn noe annet.

-----

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Eg gikk igjennom spill biblioteket mitt i går og fant ut at eg har flere spill i Resident evil serien som eg ikke visste om. (Glemt) Bør eg spille dei i rekkefølge eller kan eg spille resident evil 5 før det nyeste re2 foreksempel?

F.E.A.R er det skummelste eg har spilt tror eg.

Lenke til kommentar
Knetten82x skrev (2 timer siden):

Eg gikk igjennom spill biblioteket mitt i går og fant ut at eg har flere spill i Resident evil serien som eg ikke visste om. (Glemt) Bør eg spille dei i rekkefølge eller kan eg spille resident evil 5 før det nyeste re2 foreksempel?

F.E.A.R er det skummelste eg har spilt tror eg.

Om du ikke har noe særlig kjennskap til serien, så ville jeg gjort følgende. Spill RE1 remaken, så RE2 Remaken. Om RE1 remaken ikke faller i smak hopp så rett på RE2. Resten kan du glatt droppe, eller ta "etter" de jeg nevner. For guds skyld ikke start på RE5. Egentlig er de fleste spillene i serien ganske bra. Men med RE5 begynte det å gå nedover og RE6 er helt forferdelig. RE6 er det eneste jeg vil anbefalle deg å holde deg helt unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker ikke hvilket spill som jeg ranker som ett at de skumleste jeg har spilt, er en god stund siden siste skrekkspill og så har man vært igjennom mange. De har sine fordeler og ulemper alle sammen, FEAR f.eks er som nevnt skytespill med skrekk/jump scares elementer, mens andre spill er mer passe seg som Amnesia og Alien Isolation (ikke spilt begge enda, men har dem, backloggen er litt for stor her).

Men en av de spill situasjonene som virkelig fikk i gang blodpumpa og adrenalinet var med Clive Barker's Undying. Ikke det skumleste spillet, men var ganske interessant. Jeg satt foran stasjonære pc'en i tidlig 2000 og hadde på headset, det var mørkt og dunkelt i rommet og ganske tidlig i spillet hvor man hadde bare en revolver med 6 skudd i tønna. I huset var det en gang med vinduer som var åpne på venstre side og gardinene vaiet i vinden og det var noen dører på høyre side + en dør i enden av gangen. I andre enden kom det en howler mot meg og disse trengte man mer enn 6 skudd for å kverke. Kom de nærme nok så klappet de til deg med klørne sine og du får blodstriper på skjermen, skjermbilde rister på seg og du får seff lyd. Der satt jeg og så en Howler hopper mot meg, tømmer revolveren og starter å lade revolveren på nytt. Det jeg ikke viste var at det hadde kommet en Howler opp bak meg som klappet til meg i ryggen, blodstriper kom, skjermen rister og lyden kommer på øret samtidig som katta strøk seg inntil benet mitt, nøyaktig samtidig! Tror du jeg skvatt og blodpumpa fikk seg en kikk gitt, hoppet over noen slag tror jeg også. Måtte skru av spillet for en stund den kvelden. 😛

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GrinderX9 skrev (44 minutter siden):

Samme! . jeg har spilt alle på denne lista, Men Alien Isolation slår de alle sammen. Syntes det var veldig skummelt første gangen, men det var ingen ting i forhold til når jeg spilte gjennom det i VR....

Alien Isolation er fantastisk ja, selv om det blir ujevnt den siste tredjedelen. Synes spillutviklere burde prøve å overgå A.I.-en til xenomorphen eller iallefall prøve å etterlikne de i skrekkspill. Tenk dere en leviathan med tilsvarende programmering i Subnautica. Eller en volatile i Dying Light.

Kan også nevne Aliens VS Predator fra 1999. Marine-delen turde jeg ikke fullføre pga en trappeoppgang ned til en kjeller hvor det lurket en facehugger (eller flere?) som det var vanskelig å få øye på før den hoppa i trynet på deg. Jeg hørte bare lyden av de små beina som tikket på gulvet et eller annet sted. Den delen hvor facehuggern bare ER i ansiktet på deg er bare så sinnsykt ubehagelig, dette omtrent på nivå med Lisa fra Silent Hills-demoen. MAO var det frykten for en facehugger- jumpscare som skremte meg fra å fullføre marine-delen.

Og så har vi andre klassikere som Parasite Eve og Eternal Darkness...

Lenke til kommentar
Iki skrev (6 timer siden):

Alien isolation i vr er nok det skumleste jeg har prøvd.

A:I er ****ing terrifying selv uten VR! Litt ekstra volum, mørkt rom og headset...langt verre enn Doom 3 første gang jeg spillte det en mørk høstkveld.

 

AtterEnBruker skrev (34 minutter siden):

Alien Isolation er fantastisk ja, selv om det blir ujevnt den siste tredjedelen. Synes spillutviklere burde prøve å overgå A.I.-en til xenomorphen eller iallefall prøve å etterlikne de i skrekkspill. Tenk dere en leviathan med tilsvarende programmering i Subnautica. Eller en volatile i Dying Light.

Er egentlig glad for at Volatiles i Dying Light ikke er særlig smarte - i de siste patchene har det kommet flere oppdrag ("bounties") som skal gjøres om natten.

Hadde Volatiles hatt vett i det hele tatt, og spesielt av klasse som i A:I, hadde de vært umulige. ^^
F.eks. "Perform takedowns at night without being spotted. Bonus: do not use camoflague."

Xenomorphen er forresten ganske så forutsigbar. "Verre" mot slutten, som du sier, og du vet etterhvert når den vil være i nærheten. Selv løste jeg problemet for det meste ved bare å krabbe rundt overalt - ting tok evigheter og ble etterhvert både kjedelig og repetitivt, spesielt når "skrekkelementet" effektivt ble fjernet fra spillet.

Endte med at jeg bare løp litt rundt å skjøt eller lagde lyd for moro skyld bare for å få litt spenning.

 

Når vi er inne på Alien må jeg bare fortelle en liten historie. "Det var en mørk og stormfull natt..." - okay, jeg skal droppe overdrivelsen (selv om det var mørkt ute):

Aliens ble sendt på TV en vinterskveld. Jeg hadde sett filmen et par ganger før så jeg visste hva som kom til å skje der jeg satt i sofaen og halvsov når klokken var godt over midnatt. Så passerte 1 time og 30 minutters merket og Burke syntes å ha utspilt sin rolle når rommet de er i blir svart og de røde nødlysene tennes.

...Og i det samme øyeblikket går strømmen hjemme i huset også. En blackout på noen få sekunder.
Jeg var ikke trøtt lenger for å si det slik.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
BeThomas skrev (19 timer siden):

Til dags dato er ett av de beste skumle spillene jeg har spilt klassikeren: Realms of the Haunting. Det kom på 4 CDer i sin tid og var proppfullt av FMV-sekvenser.

Spillet var stort, innviklet og hadde en helt nydelig stemning. Det var vel kanskje like mye ett eventyr som ett horror spill, men jeg har aldri spilt noe lignende siden.

Husker godt realms of the haunting. Hadde det orginalt. Dritskummelt :) 
Husker også godt Phantasmogoria på PC, det var også veldig skummelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...