Gå til innhold

Denne flyvende bilen er godkjent for europeiske veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med flygende biler er at de behøver en flyplass for å kunne ta av og lande og på lik linje med amfibiebiler vil de alltid være et kompromiss mellom bil og småfly. Et raskt søk på nettet gir for tiden 12 forskjellige prosjekter som Lilium på varierende grad av utvikling/testing. Og hva skal man med bilegenskaper når man kan lande på enhver p-plass? https://lilium.com/the-jet

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flyvende biler var i hovedsak en 50-60 talls visjon. I nyere tid har vi sett at mikro quadrocoptere for persontransport er en mer praktisk og sannsynlig vei å gå.

Personlig gleder jeg meg til man kan kjøpe 1-2 seter slike, men det vil kreve en del tilpasning av omkringliggende områder først, på samme måte som autonome biler med nivå 5 ikke bare kan slippes ut i trafikken.

Om ikke annet at man får iverksatt flåter med flyvende robotaxis som består av 1-4 seters quadrocopters. Ser frem til dagen man kan laste ned appen "QuadroTaxi" og få express transport til nærmeste Hub ved din destinasjon.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk, tror at nytten blir drept av bråket. Ender opp med to ekstrempunkter, enten nisje for de rike, da lite støy men fortsatt sånn at noen få skal støye for resten. Ellers så ender vi opp med suksess og man har en konstant støy. Ingen av de utfallene er i mine øyne en fordel.

Håper det ikke blir en realitet, la det heller være en sånn artig sak man kan gjøre på gokart banen som ligger langt unna bebyggde områder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
MrFoss skrev (7 minutter siden):

Jeg er skeptisk, tror at nytten blir drept av bråket. Ender opp med to ekstrempunkter, enten nisje for de rike, da lite støy men fortsatt sånn at noen få skal støye for resten. Ellers så ender vi opp med suksess og man har en konstant støy. Ingen av de utfallene er i mine øyne en fordel.

Håper det ikke blir en realitet, la det heller være en sånn artig sak man kan gjøre på gokart banen som ligger langt unna bebyggde områder.

Hvorfor skal dette inn på en lukket gocartbane? Hva er da poenget med å kunne fly og å kjøre på vei? Jeg ser dette som et alternativ for de som ønsker å bo litt usentralt, gjerne på en øy som har lite vei, men har tilgang til en småflyplass der man kan lande og ta av fra, men slippe å sette fra seg "flyet" for den siste distansen.

Klart, dette vil i første omgang være rikmannen som vil ha et spesielt leketøy, og som har råd til å lage privat landingsstripe på øya si, men kan jo etterhvert bli for øyboere ute i distriktene som en erstatning for hurtigbåt eller annen transport de selv ikke har styr på, og som ville krevet flere mennesker i drift, bare for dem.

Det må selvsagt lages regler for hvor og til hvilke tider disse får bruke flymuligheten. Jeg ser ikke at dette vil komme nær de mest tett befolkede områdene med det første, der en shuttle-løsning vil være både billigere og mere egnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dette kan nok komme ekstra godt med for dem som er avhengig av ferger. Enten det er internasjonalt (f.eks Norge-Danmark, Nederland-Storbritania), eller om man skal en tur langs norskekysten.

Norskekysten er bare nydelig i godvær, men hvordan blir det når det blåser? Vi har mye vær her i landet, og jeg tviler på at en sånn liten tass er veldig håndterbar i et vindfullt miljø.

En annen sak er om det skal flakse slike biler rundt de store byene og konkurrere om plass i luften med nyttetrafikk (politi, ambulanse, dronetransport). Det er noen trafikkregler som må på plass først i tillegg til at slett ikke alle som vil kunne ha råd til å kjøpe slike farkoster nødvendigvis egner seg til å reise med noe annet enn taxi.

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (37 minutter siden):

Norskekysten er bare nydelig i godvær, men hvordan blir det når det blåser? Vi har mye vær her i landet, og jeg tviler på at en sånn liten tass er veldig håndterbar i et vindfullt miljø.

En annen sak er om det skal flakse slike biler rundt de store byene og konkurrere om plass i luften med nyttetrafikk (politi, ambulanse, dronetransport). Det er noen trafikkregler som må på plass først i tillegg til at slett ikke alle som vil kunne ha råd til å kjøpe slike farkoster nødvendigvis egner seg til å reise med noe annet enn taxi.

Som antydet, vi har allerede regler angående flyvninger over bebodde områder, og de vil neppe bli mindre strenge for disse enn for andre småfly og helikoptere, og spesielt ikke for privatflyvning.

Men at man på f.eks. Nesodden kan fly fra en flystripe der til et område på Fornebu eller lengre opp i Asker eller Bærum, for så å kjøre videre inn til sentrum om man har kontorer der, vil nok kunne gå om man som sagt unngår (flyr rundt) tett befolkede områder.

Om ikke dette vil bli forbudt pga regler om utslipp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

Godt poeng, slik biler rekker ikke å bli allemanseie før nullutslippskravene for slag av nye biler trer i kraft. En flyvende bil blir for meg utopi og utrolig artig som idé, men ikke gjennomførbart 

Ja, har mer tro på et elektrifisert quadkopter i så tilfelle, men lander man i Asker, så får man rushen langs E18 mot sentrum, lander man nærmere malmøya eller Lambertseter, så får man likevel køen langs E18 eller E6 nordgående, og lander man området Grefsen-Bjerke, så kommer vel RV4-rushen.

Så med mindre man får lande på et tak i sentrum uten å bryte noe flyforbud, så ser jeg ikke helt at det skal fungere i Oslo-området ihvertfall...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 timer siden):

Hvorfor skal dette inn på en lukket gocartbane? Hva er da poenget med å kunne fly og å kjøre på vei? Jeg ser dette som et alternativ for de som ønsker å bo litt usentralt, gjerne på en øy som har lite vei, men har tilgang til en småflyplass der man kan lande og ta av fra, men slippe å sette fra seg "flyet" for den siste distansen.

Den største praktiske utfordringa er at sjølv om det å finne landingsplass på 30 m pluss sikkerheitsmargin på fastlandet ikkje er så vanskeleg, men ein må ha tilgang til ei passande rullebane på 330 m for å kunne returnere heim.

For at ein slik bil/gyrocopter skal kunne fungere for meir enn nokre få enkeltpersonar så må vi legge om infrastrukturen.
Det stod ingenting om vingespennet til denne bilen, men den må nok ha minst ein tofeltsveg utan lyktestolpar for å kunne ta av og lande på akseptabelt sikker måte.

 

Ei anna utfordring er om ein klarer å bygge slike hybrider som blir gode nok som både gyrocopter og bil til at det er hensiktsmessig å kombinere dei to farkostane, alternativt at prisen blir lav nok.
I dag koster eit gyrocopter rundt 1 mill. Så alt i dag er det ingenting i vegen for å busette seg på ei usentral øy der du reiser til og frå fastlandet i gyrocopteret, og at du på fastlandet har parkert ein vanleg bil.

Eg har litt tru på slike bilar til bestemt bruk, men det største gevinsten får ein nok ved å opprette ein luftmotorveg med ein dedikert flykorridor i kvar retning mellom dei store byane, der bilfunksjonen på hybriden kjem til nytte for å køyre inn til sentrum for å parkere.
At ein får bygd ut slik infrastruktur ute i distrikta har eg litt mindre tru på.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 minutter siden):

Den største praktiske utfordringa er at sjølv om det å finne landingsplass på 30 m pluss sikkerheitsmargin på fastlandet ikkje er så vanskeleg, men ein må ha tilgang til ei passande rullebane på 330 m for å kunne returnere heim.

For at ein slik bil/gyrocopter skal kunne fungere for meir enn nokre få enkeltpersonar så må vi legge om infrastrukturen.
Det stod ingenting om vingespennet til denne bilen, men den må nok ha minst ein tofeltsveg utan lyktestolpar for å kunne ta av og lande på akseptabelt sikker måte.

 

Ei anna utfordring er om ein klarer å bygge slike hybrider som blir gode nok som både gyrocopter og bil til at det er hensiktsmessig å kombinere dei to farkostane, alternativt at prisen blir lav nok.
I dag koster eit gyrocopter rundt 1 mill. Så alt i dag er det ingenting i vegen for å busette seg på ei usentral øy der du reiser til og frå fastlandet i gyrocopteret, og at du på fastlandet har parkert ein vanleg bil.

Eg har litt tru på slike bilar til bestemt bruk, men det største gevinsten får ein nok ved å opprette ein luftmotorveg med ein dedikert flykorridor i kvar retning mellom dei store byane, der bilfunksjonen på hybriden kjem til nytte for å køyre inn til sentrum for å parkere.
At ein får bygd ut slik infrastruktur ute i distrikta har eg litt mindre tru på.

Den aller største fordelen med et quadkopter/gyrokopter fremfor en slik flyvebil er vertikal landing og avmarsj, så i motsetning til flyvebilen, så trenger den egentlig bare en heliopad.

smmenslått, kommer det jo an på hvordan man feller sammen vingene/rotorene. Det skal jo helst passe inn i fila, og under bruer og inni tunneler uten større problemer, samtidig som de heller ikke kan bli for lange og derfor blir veldig vanskelig å parkere.

Den andre fordelen er selvsagt vingespennet, der jeg tror du er noe forsiktig i anslaget på størrelsen.  Ser ut som den med utfelte vinger trenger minst 4 filers bredde.

Men begge alternativene har jo fordelen at de ikke trenger å følge veien når de flyr. De må bare komme seg til og fra landingsbasen før og etter flyvning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har jo hatt flyvende biler lenge.

De kalles helikopter.

Elefant i rommet når det gjelder flyvende biler er ikke akkurat hvorvidt man kan fly eller ikke (det er jo bare å ta pilot sertifikat i så tilfelle) men en rar fantasi hvor folk tror at dersom bilen kan fly så trenger man kun bil-lappen og så er det bare fritt frem å fly rundt med bilen.

Realiteten er en helt annen. Jada, skaff deg flyvende bil, men alle lover og regler for luftfart vil fortsatt være gjeldende og skal man opp i luften med bilen så får man ha godkjente sertifikater på lik linje med de som flyr rundt i småfly. Hvorvidt doningen du bruker for å komme deg på vingene er en bil som heter PAL-V eller ett småfly som heter Cessna C152 er likegyldig.

I dag trenger man endatil sertifisering for å fly ubemannede droner i forskjellige vektklasser.

Denne drømmen om at "hei, jeg har klasse B sertifikat så da kan jeg kjøre bil og se her, denne bilen har vinger så da kan jeg jammen fly rundt også" må snart bli lagt død.

Med tanke på hvor mye galskap man ser på veien til daglig så kan man jo raskt se for seg det apokalyptiske kaoset med ødeleggelser, brann og død som vil oppstå når hvermansen har en flygende bil.

Så skal det jo være nevnt at dersom disse flygende bilene er autonome, dvs de flyr på forhåndsprogrammerte ruter uten at Ola Dunk i førersetet har kontrollen så stiller dette seg noe anderledes da man kun er passasjer og ikke pilot.

Uansett... har man så lyst å fly rundt så bør man heller vurdere å ta sertifikat som småflypilot, eventuelt helikopter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Hansen skrev (5 minutter siden):

Vi har jo hatt flyvende biler lenge.

De kalles helikopter.

Elefant i rommet når det gjelder flyvende biler er ikke akkurat hvorvidt man kan fly eller ikke (det er jo bare å ta pilot sertifikat i så tilfelle) men en rar fantasi hvor folk tror at dersom bilen kan fly så trenger man kun bil-lappen og så er det bare fritt frem å fly rundt med bilen.

Realiteten er en helt annen. Jada, skaff deg flyvende bil, men alle lover og regler for luftfart vil fortsatt være gjeldende og skal man opp i luften med bilen så får man ha godkjente sertifikater på lik linje med de som flyr rundt i småfly. Hvorvidt doningen du bruker for å komme deg på vingene er en bil som heter PAL-V eller ett småfly som heter Cessna C152 er likegyldig.

I dag trenger man endatil sertifisering for å fly ubemannede droner i forskjellige vektklasser.

Denne drømmen om at "hei, jeg har klasse B sertifikat så da kan jeg kjøre bil og se her, denne bilen har vinger så da kan jeg jammen fly rundt også" må snart bli lagt død.

Med tanke på hvor mye galskap man ser på veien til daglig så kan man jo raskt se for seg det apokalyptiske kaoset med ødeleggelser, brann og død som vil oppstå når hvermansen har en flygende bil.

Så skal det jo være nevnt at dersom disse flygende bilene er autonome, dvs de flyr på forhåndsprogrammerte ruter uten at Ola Dunk i førersetet har kontrollen så stiller dette seg noe anderledes da man kun er passasjer og ikke pilot.

Uansett... har man så lyst å fly rundt så bør man heller vurdere å ta sertifikat som småflypilot, eventuelt helikopter.

Poenget er jo å kombinere funksjoner i ett kjøretøy. Skulle gjerne hatt noe jeg kunne kjørt ut på vannet om jeg bare skal krysse en fjordtarm eller et vann, fremfor å kjøre rundt.

Samtidig ville jeg hatt noe som kan fly, for strekker som er litt større, og der det er fjell og mark som hindrer meg i å ta den korteste ruta, i tillegg til å ha bedre oversikt og slippe å stresse med kø, kork og idioter som tror de er rallykjørere eller sinker som ligger og sperrer venstrefeltet.

Et helikopter er som regel både ulovlig på vei og veldig lite egnet til å kjøre langs bakken med over noen større avstander.. Det er som regel alt for stort, spesielt i lengde, men og i høyde.

Prismessig håper man jo å komme langt billigere ut, både i anskaffelse og drift med ett kjøretøy, fremfor 2 eller 3. Og man vil jo helst ha noe med plass til en liten familie og litt varer samtidig.

Ved at man har alt i ett kjøretøy, så har man det alltid med seg, og slipper å tenke at "her hadde det vært deilig å ha båt, men den ligger fortøyd hjemme". Eller nå hadde det vært knall å ta seg en tur opp til den toppen.

Ulempen er selvsagt at det fartøyet ikke blir best til noe, men det er kanskje heller ikke det viktigste. Og selvsagt må man ha pilotutdanning for å føre et flyvende fartøy, men det er overkommelig for mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Så med mindre man får lande på et tak i sentrum uten å bryte noe flyforbud, så ser jeg ikke helt at det skal fungere i Oslo-området ihvertfall...

Bilen er nok meir eigna for Vestlandet, der utfordrande geografi med fjordar og fjell gjer at bilvegen kan vere fleire gonger lengre enn luftlinje.  Florø - Årebrot: 4 km i luftlinje, 84 km med bil.  Florø har flyplass.  Årebrot har ei fin grasstripe rett ved bilvegen nord for Grønevika.  Det er innan same kommune.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Bilen er nok meir eigna for Vestlandet, der utfordrande geografi med fjordar og fjell gjer at bilvegen kan vere fleire gonger lengre enn luftlinje.  Florø - Årebrot: 4 km i luftlinje, 84 km med bil.  Florø har flyplass.  Årebrot har ei fin grasstripe rett ved bilvegen nord for Grønevika.  Det er innan same kommune.

Tror egentlig dette gjelder veldig mange plasser langs kysten, men ikke nødvendigvis like godt for de "store" byene i landet. Men i mange distrikter og mindre byer, så kan jeg se at det vil fungere veldig greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...