Gå til innhold

Eksklusivt innblikk: Slik jobber Tesla med service


Anbefalte innlegg

2 hours ago, uname -l said:
2 hours ago, Sturle S said:

Rotårsaka er sjølvsagt manglande servicekapasitet i høve til salet. 

Du må skille mellom årsak og konsekvens. Årsaken er manglende kvalitet. Konsekvensen er underkapasitet på verkstedene.

VW har 4,4 gonger fleire merkeverkstadar enn Tesla, men VW har ikkje seld 4 gonger fleire bilar dei siste fem åra.  Du oppga ikkje kjelda for statistikken din – sikkert fordi han er frå ei tid då Tesla hadde endå færre servicesenter – men han reflekterer nok heller mangelen på servicekapasitet enn kvalitet.  Hugsar sjølv at det var bortimot umogeleg å få ein service-time innan rimeleg tid 2018, so eg var glad eg ikkje hadde nokon alvorlege problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Alt logges jo. Model 3/Y har nesten bare solid state sikringer som styres av software.

Dette har vel mange biler hatt en stund nå. BMW f.eks har vel og noe slikt?

Joda, de fleste fabrikker i Europa begynte med solid statesikringer rundt 1995 når cab-busble innført. De fleste biler har imidlertid noen vanlige sikringer likevel, pga modulbaserte bcm som igjen skyldes mange utstyrsvarianter. Uansett, arkitekturen til Teslaelektronikken er ikke særlig annerledes enn på en annen bil, de fleste computere i en Tesla er tross alt tilårskomne europeiske komponenter. Det er derfor de samme tingene man kan finne på en tesladiagnose som på en annen bildiagnose forskjellen er kun oppkoblingen til et modem.

Lenke til kommentar
2 hours ago, 6RCURCGB said:

Har du skrudd my bil? Tror du det er spenningsovervåking og shunter overalt så man vet eksakt hvor den elektriske feilen er basert på feilkodene?

Tesla har mikrokontrollerar over alt i bilen.  Dei har som regel nokre ADC-pinnar, so det er den minste sak å overvake spenninga på alt som er interessant.  Model S hadde over 40 mikrokontrollerar i orgiginalversjonen.  Nyare bilar har nok fleire.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, AL123 said:

Joda, de fleste fabrikker i Europa begynte med solid statesikringer rundt 1995 når cab-busble innført. De fleste biler har imidlertid noen vanlige sikringer likevel, pga modulbaserte bcm som igjen skyldes mange utstyrsvarianter. Uansett, arkitekturen til Teslaelektronikken er ikke særlig annerledes enn på en annen bil, de fleste computere i en Tesla er tross alt tilårskomne europeiske komponenter. Det er derfor de samme tingene man kan finne på en tesladiagnose som på en annen bildiagnose forskjellen er kun oppkoblingen til et modem.

Er vel nesten ingen vanlige sikringer i en nyere Tesla. Ingen man har tillgang til iallefall. Er vel pyrosikring i batteriet og kansje noen til der eneste.

Men du nevnte jo akkurat den vesentlige forsjellen her. Man kan sjekke slikt over internett,. Bor man i Alta slipper man å kjøre 5 timer til Tromsø for å få diagnose av bilen. Har man feil med motoren fremme kan Tesla deaktivere den så man alikevell kan bruke bilen med motoren bak. 

Ser du fordelen?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 1.11.2020 den 15.39):

Tja, han kunne også ha borret litt i Teslas påstand om at serviceproblemene er løst. Forbrukerrådets klagestatistikk tyder på det motsatte. Det er også noen åpenbare fordeler med å ha uavhengige forhandlere. Og det er mange som synes det er greit å kunne ha en dialog med forhandler/veksted via telefon eller mail framfor å sende en app-melding inn i et sort hull. Til slutt så kunne man ha skrevet noe om skalerbarheten og produktiviteten ved å la tungt kvalifiserte mekanikere sitte i bilkø for å løse problemer ute hos kunden.

Hvilken klagestatistikk tenker du på nå? Og hva går disse klagene ut på? Merkelig nok nevner du ikke det...

De gangene jeg har sjekket service i appen så er det som regel under en uke til første tilgjengelige time. Det tilsier at serviceproblemene faktisk er løst.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 1.11.2020 den 17.12):

Selv har jeg fulgt med på Tesla siden før det ble Tesla og siden før Elon Musk var inne i bildet, og synes det er veldig interessant mye av det de jobber med.

Å, siden før det ble Tesla altså? Hvordan fulgte du med på det da?

Sitat

Samtidig går det ikke en måned uten at man ser spennende nyskapninger hos andre produsenter som er fullt på høyde med det som blir omtalt som sensasjoner og eksempel på total overlegenhet hos Tesla.

Som for eksempel?

Sitat

Samtidig blir en del påstander om merket og bilindustrien gjentatt så ofte at de blir presentert som sannheter, selv om det er totalt BS.

Som for eksempel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Tesla har mikrokontrollerar over alt i bilen.  Dei har som regel nokre ADC-pinnar, so det er den minste sak å overvake spenninga på alt som er interessant.  Model S hadde over 40 mikrokontrollerar i orgiginalversjonen.  Nyare bilar har nok fleire.

Nye S-klasse har flere enn det i Stereoanlegget, og 7 serie hadde 32 Microcintrollere i 1989. 2018Model S hadde forøvrig 64 microcintrollere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Er vel nesten ingen vanlige sikringer i en nyere Tesla. Ingen man har tillgang til iallefall. Er vel pyrosikring i batteriet og kansje noen til der eneste.

Men du nevnte jo akkurat den vesentlige forsjellen her. Man kan sjekke slikt over internett,. Bor man i Alta slipper man å kjøre 5 timer til Tromsø for å få diagnose av bilen. Har man feil med motoren fremme kan Tesla deaktivere den så man alikevell kan bruke bilen med motoren bak. 

Ser du fordelen?

Nei Tesla har førre sikringer enn andre biler pga at de ikke trenger å lage 20 forskjellige versjoner for ulike utstyrsversjoner. Teknologien er lik, men Tesla har rendyrket det mer, om ikke så mye som de lovet mer MY. Det er haugevis med unødvendige ledninger også i den bilen, slik som i alle andre biler. Jeg vêr hvilke muligheter som ligger i fjerndiagnostikk , og av og til har jeg ønsket meg det selv. Men man har sjelden mulighet til å bestille deler gjennom en så enkel test, da man risikerer å brenne inne med deler. Dessuten kan en dyktig mekaniker finne ut ganske mye gjennom åmarille riktige spørsmål til kunden. Så ja, et kjekt hjelpemiddel, men ikke så sensasjonelle som man vil ha det til. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Å, siden før det ble Tesla altså? Hvordan fulgte du med på det da?

Som for eksempel?

Som for eksempel?

Over noe som kalles Internett, og gjennom medlemskap i SAE. Begge utgangspunktene for Roadster ble lansert i 1997 og den ene av de har aner tilbake til 1989.

Eksempler på nyskapninger siste år. Tja, Bmws masseproduksjon av karbonfiberkarisseri Feks, Mercedes sitt presafe- kollisjinssystem eller fjæringssystem som 3D fotograferer veibanen og som justerer fjæringen med cm presisjon når det dukker opp en liten ujevnhet i veibanen. Tesla har ikke engang raske nok bud systemer til å håndtere noe slikt. Eller hva med Volvos sikkerhetsavdeling med ulykkesteam som har døgnvakt og har rykket ut til tusenvis av Dødsulykker I 50 år for å lære mer, med egne kirurger og pateologer? Snakk om forsprang på konkurrentene. 
 

Eksempel på BS? At Tesla er mer innovative enn andre selskap, at de ligger milevis foran alle andre på bilutvikling, at de er et vertikalt integrert selskap, at de har en sentracomputer som styrer alt i bilen og at bilen kan oppdateres gjennom hele sin levetid er vel noe av det vanligste BS .

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, AL123 said:

Joda, de fleste fabrikker i Europa begynte med solid statesikringer rundt 1995 når cab-busble innført. De fleste biler har imidlertid noen vanlige sikringer likevel, pga modulbaserte bcm som igjen skyldes mange utstyrsvarianter.

Er det power control module du mener med "solid state sikringer"?

Jeg driver endel med bil men må innrømme at solid state sikringer har gått meg hus forbi. Hvorfor i all verden vil man fordyre det elektriske anlegget med halvledere når eneste oppgaven til en smeltetesikring er å beskytte ledningsnettet?

Lenke til kommentar
6 hours ago, 6RCURCGB said:

Har du skrudd my bil? Tror du det er spenningsovervåking og shunter overalt så man vet eksakt hvor den elektriske feilen er basert på feilkodene?

Jeg har aldri hørt om redundante sensorer i bil. Forsvinner signaler går programvaren i fail-safe/nødprogram. Er feilen kritisk vil "master caution" lyse rødt og da skal man straks stanse bilen på et trygt sted.

Litt.
Dog, hvor ille det er varierer jo etter hvor godt OBD2 system du har, og om det er aftermarket eller noe som ligner på hva merkeverstedene har.
Og hvor flink de har hvert når de designet bilen. F.eks loggfører bilen kontaktbrudd, så du kan finne ut om du har en defekt relle/del eller om det kun er svak kontakt? Eller får du kun beskjed om at det ikke går strøm til den og den delene, samt ekstraurstyret original eier ikke kjøpte inn? Loggføres forbruket/motstanden, og ligger normale verdier inne?

Det er tross alt et felt hvor vi allerede ser store forskjeller på biler fra tidlig 2000 og fra nærmere 2020.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, del_diablo said:

Litt.
Dog, hvor ille det er varierer jo etter hvor godt OBD2 system du har, og om det er aftermarket eller noe som ligner på hva merkeverstedene har.
Og hvor flink de har hvert når de designet bilen. F.eks loggfører bilen kontaktbrudd, så du kan finne ut om du har en defekt relle/del eller om det kun er svak kontakt? Eller får du kun beskjed om at det ikke går strøm til den og den delene, samt ekstraurstyret original eier ikke kjøpte inn? Loggføres forbruket/motstanden, og ligger normale verdier inne?

Det er tross alt et felt hvor vi allerede ser store forskjeller på biler fra tidlig 2000 og fra nærmere 2020.

Jeg er ikke bilmekaniker men skrur endel bil. Om man har en enkel eller avansert OBD leser spiller liten rolle sålenge man får ut feilkodene og for eks. kan prøvekjøre med live data. Merkeverkstedene disponerer bilprodusentens diagnoseutstyr som er knyttet til feilsøkingsguider, blokk diagrammer, testprosedyrer osv.

Diagnosesystemet gir noen ledetråder, men erfaring og kompetanse om systemene er nøkkelen til effektiv feilsøking. Min erfaring er at feilsøking er en kunst som gode mekanikere behersker. Uinteresserte mekanikere bare skifter deler som diagnosystemet rapporterer at kanskje ikke fungerer optimalt inntil feilen forsvinner, det blir dyrt for kunden...

Jeg kjenner ikke svarene til spørsmålene dine men min forståelse er at diagnosesystemet er ment til å fortelle hva som ikke fungerer etter hensikten. Det kan ikke vite akkurat hva som er årsaken til at noe ikke fungerer.

 

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, hekomo said:
Quote

Samtidig går det ikke en måned uten at man ser spennende nyskapninger hos andre produsenter som er fullt på høyde med det som blir omtalt som sensasjoner og eksempel på total overlegenhet hos Tesla.

Som for eksempel?

Tesla bruker fremdeles lommelyktbatterier som er dyre å produsere og har dårlig effektivitet pga. høy indre motstand. Tesla har bestemt seg for å bygge større celler for å bøte på alle ulempene med lommelyktbatteriene. Det er ett eksempel.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, 6RCURCGB said:

Tesla bruker fremdeles lommelyktbatterier som er dyre å produsere og har dårlig effektivitet pga. høy indre motstand. Tesla har bestemt seg for å bygge større celler for å bøte på alle ulempene med lommelyktbatteriene. Det er ett eksempel.

Tesla har dei billigaste batteria i bransjen og dei mest effektive bilane med den beste akselerasjonen, so der tek du nok veldig feil.  Dei brukar dessutan ikkje lommelyktbatteri.  Har aldri sett ei lommelykt med 21700-celler.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, kremt said:

2 av 4 biler de lager bruker fremdeles 18650 "laptop" celler.

Rart at de andre produsentene sliter med å matche dem så mange år senere om de bruker skikkelige batterier?

De fleste laptopper gikk over til poseceller for mange år siden så egentlig er det vel de andre produsentene som bruker laptopbatterier nå.

Endret av Complexity
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (42 minutter siden):

Rart at de andre produsentene sliter med å matche dem så mange år senere om de bruker skikkelige batterier?

De fleste laptopper gikk over poseceller for mange år siden så egentlig er det vel de andre produsentene som bruker laptopbatterier nå.

I tillegg, i antall modeller de produserer, så stemmer 2 av 4, foreløpig, om man ikke teller SR, LR, LR 2WD og P som egne modeller.

I antall biler, er nok forholdet litt annerledes.

😉

  • Liker 7
Lenke til kommentar
11 hours ago, Sturle S said:

Tesla har dei billigaste batteria i bransjen og dei mest effektive bilane med den beste akselerasjonen, so der tek du nok veldig feil.  Dei brukar dessutan ikkje lommelyktbatteri.  Har aldri sett ei lommelykt med 21700-celler.

Pris kjenner jeg ikke til men når Tesla går for større celler er jeg rimelig sikker på at det er gunstig kostnadsmessig også.

Akselerasjon har ingenting med virkningsgrad å gjøre. Tesla synes å være en av de mest effektive el-bilene men det er ikke grunnlag for å si at de har de desidert mest effektive bilene. 21700 tar over for 18650 i ganske mange applikasjoner,  jeg har begge deler både i lykter og oppladbart verktøy.

 

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...