Gå til innhold

Trekke skatt av feriepengene


Gjest 3509e...dee

Anbefalte innlegg

Gjest 3509e...dee

Sitter og holder på med et lite regnskap for hvordan skatten vil bli snart og den er ukomfortabelt høy per måned selv om den ser helt grei ut i sum. Totalt beregnet skatt = 154k av lønn på 600k, dvs 25.7%? Nei, dessverre der står det ved siden av 35%. Tenker dette er ene og alene grunnet feriepengene som liksom er "skattefri" men egentlig bare øker skatten for resten av året og kødder til regnskapet. Jeg vil heller at det trekkes skatt av feriepengene der og da, er dette noe man kan fikse på enkelt vis?

Anonymous poster hash: 3509e...dee

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 3509e...dee skrev (37 minutter siden):

Sitter og holder på med et lite regnskap for hvordan skatten vil bli snart og den er ukomfortabelt høy per måned selv om den ser helt grei ut i sum. Totalt beregnet skatt = 154k av lønn på 600k, dvs 25.7%? Nei, dessverre der står det ved siden av 35%. Tenker dette er ene og alene grunnet feriepengene som liksom er "skattefri" men egentlig bare øker skatten for resten av året og kødder til regnskapet. Jeg vil heller at det trekkes skatt av feriepengene der og da, er dette noe man kan fikse på enkelt vis?

Anonymous poster hash: 3509e...dee

Har du tabellkort med en sats på andre trekk på 35%

Tabellkort tar utganspunkt i hvor mye du har tjent en måned og beregner skatt basert på dette men med forskjellig sats avhengig av hvor mye du har tjent. men satsen for annen inntekt gjelder ikke vanlig inntekt, men f.eks en Biintekt fra en annen arbeidsgiver en hovedarbeidsgiver.

jeg ser at når jeg beregner hva som er skattetrekk med min tabell så ender jeg opp med nesten nøyaktig 30% effektivt skattetrekk.  og det er rart hvis ditt avviker veldig fra dette (+-1% avhengig av renter og andre fradrag)

 

I tilegg til feriepengene så er det en korreksjon for at det er halvt skattetrekk i desember, så skattetrekket er beregnet sånn at det skal bli trukket på 10,5 av 12 mnd i løpet av året. 

 

hvis man legger til grunn 25,7% som du sier så må du betale 25,7*12/10,5= 29,4% hver mnd det er full skatt for å komme ut riktig.

 

Lenke til kommentar
Gjest 3509e...dee
HW1 skrev (1 time siden):

Har du tabellkort med en sats på andre trekk på 35%

Tabellkort tar utganspunkt i hvor mye du har tjent en måned og beregner skatt basert på dette men med forskjellig sats avhengig av hvor mye du har tjent. men satsen for annen inntekt gjelder ikke vanlig inntekt, men f.eks en Biintekt fra en annen arbeidsgiver en hovedarbeidsgiver.

jeg ser at når jeg beregner hva som er skattetrekk med min tabell så ender jeg opp med nesten nøyaktig 30% effektivt skattetrekk.  og det er rart hvis ditt avviker veldig fra dette (+-1% avhengig av renter og andre fradrag)

 

I tilegg til feriepengene så er det en korreksjon for at det er halvt skattetrekk i desember, så skattetrekket er beregnet sånn at det skal bli trukket på 10,5 av 12 mnd i løpet av året. 

 

hvis man legger til grunn 25,7% som du sier så må du betale 25,7*12/10,5= 29,4% hver mnd det er full skatt for å komme ut riktig.

 

Justerer skatteprosenten selv på skatteetaten. Ber om full skattetrekk fra arbeidsgiver i desember, er vel derfor jeg ender opp med å få penger tilbake, det er egentlig ikke ønskelig. Det jeg ønsker er en måte å ordne skattetrekk på feriepengene også slik at jeg kan få korrekt skatteprosent samtlige måneder. Jeg har god nok bufferkonto til at jeg ikke trenger noe ekstra boost verken til sommerferie eller jul.

Anonymous poster hash: 3509e...dee

Lenke til kommentar
Gjest 3509e...dee
mobile999 skrev (20 timer siden):

Hvorfor? Bare fordi du "vil ha det sann"?

Nei, det kan ikke fikses.

Fordi det blir mer oversiktlig da. Egentlig ganske teit ordning at man ikke trekkes av feriepengene i det man får de når de uansett er skattepliktige. Falsk halv skatt i desember er enda latterligere, men det kan man i det minste fikse.

Anonymous poster hash: 3509e...dee

Lenke til kommentar

Du skjønner det at ikke alle er like.

 

Hvorfor "skattefrie" feriepenger? Jo fordi mennesker har vist oss at ikke klarer å holde på penger, og spesielt ikke når de skal på ferie som koster 100k. Derav har de kommet med en enkel løsning som gir folk en liten "good feeling" og mulighet til å klare seg den måneden de ikke jobber. Du er pålagt x antall dager ferie vet du?. Så det vil være mer enn bare fellesferien som skal tas ut i ferie ila året. ( realiteten er nok annerledes for mange)

Halv skatt i November/desember er samme greia. Folk drar på seg forbrukslån fordi de ikke har penger igjen.

Så til syvende og sist har "de" funnet ut at det passer best for allmennheten å ha slike løsninger.

Hvis du derimot IKKE ønsker det resten har. Så er det ikke verre enn å overstyre skatte % under lønnskjøringen. Og be om utbetaling av Feriepenger på forskudd samme år..  Altså be om å få Feriepengene 31.12 samme år som de er opptjent.  Da skatter du av de også.

Samtidig så er halv skatt like enkelt å overstyre som det er å aktivere.

Men mer oversiktlig? Tja..Spørs hvem som ser det. Du tilhører en veldig liten prosentdel som mener det ville vært bedre slik du ønsker.

Psykologi og økonomi henger godt sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/6/2020 at 9:35 AM, LD93 said:

Hvorfor "skattefrie" feriepenger? Jo fordi mennesker har vist oss at ikke klarer å holde på penger, og spesielt ikke når de skal på ferie som koster 100k.

Med ordet mennesker mener du nordmenn?  For det er et særnorsk fenomen å justere skattetrekket før sommer og jul.  Hadde aldri hørt om det før jeg kom til Norge og det er jo litt rart at der finnes folk utenom Norge som selv kan finne ut av å sette penge til side til sommerferie og julen.. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (På 7.11.2020 den 19.12):

Med ordet mennesker mener du nordmenn?  For det er et særnorsk fenomen å justere skattetrekket før sommer og jul.  Hadde aldri hørt om det før jeg kom til Norge og det er jo litt rart at der finnes folk utenom Norge som selv kan finne ut av å sette penge til side til sommerferie og julen.. 

Ingen tvil om at det gjelder Nordmenn ja, men har opplevd en god del i andre land hvor jeg har holdt på med det finansielle med et firma.. Alt ifra forskuddsbetalinger for å kunne betale leier, eller til å ha nok til julegaver ++    

De fleste løser det på sin måte, men tenker at norge har en grei løsning mtp kjøpekraften vi har.

 

Nå var jeg ikke helt med på hva du mener med å justere skattetrekk før sommeren altså ? men men.

 

For de fleste hjelper halv skatt mot at de tar opp forbrukslån foran juletider.

 

Vi er sære og sånn er det.

 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, LD93 said:

Nå var jeg ikke helt med på hva du mener med å justere skattetrekk før sommeren altså ? men men.

For de fleste hjelper halv skatt mot at de tar opp forbrukslån foran juletider.

Før = for.  Skriveleif. 

Jeg mener å ha lest at nordmenn er nær gjeldstoppen sammenlignet med europaeiske land, så hvor meget det hjelper med redusert skattetrekk er jeg skeptisk til - ikke minst siden det har vært slik før forbrukslån ble så populært. 

Jeg tror derimot der er større sjanse for at folk hadde vært mer ansvarlige hvis ikke mor stat skulle gå og leke mor hele tiden.  

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (På 13.11.2020 den 9.54):

Før = for.  Skriveleif. 

Jeg mener å ha lest at nordmenn er nær gjeldstoppen sammenlignet med europaeiske land, så hvor meget det hjelper med redusert skattetrekk er jeg skeptisk til - ikke minst siden det har vært slik før forbrukslån ble så populært. 

Jeg tror derimot der er større sjanse for at folk hadde vært mer ansvarlige hvis ikke mor stat skulle gå og leke mor hele tiden.  

Det er mye mulig.

Vi har mye gjeld.. og vi hadde hatt uendelig mye mer hadde ikke Ola Nordmann hatt ekstra penger ved juletider.  Skal bli interessant å se hva gjennomsnittet i kjøpekraft per nordmann er i år. Vi hører mye sutring i media, men av alle jeg kjenner har faktisk ALLE lommebøkene fulle av cash ettersom de har vært innelåst/permittert og ikke har hatt noe å bruke penger på.

Men samtidig..Halv skatt er frivillig.  Man kan alltid overstyre skattetrekket sitt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

LD93 sier i sitt innlegg:

«Hvorfor "skattefrie" feriepenger? Jo fordi mennesker har vist oss at ikke klarer å holde på penger, og spesielt ikke når de skal på ferie som koster 100k.»

Dette er faktisk helt korrekt.

Man, altså staten, så at folk ikke klarte å sette av/spare penger til hverken ferie eller jul.

Derfor ble det bestemt at det samlede årlige skattetrekket skulle fordeles over 10 ½ - ti og en halv måned.

Lønnsmottaker skulle få utbetalt en full bruttolønn som en «nettolønning» slik at lønnsmottakeren hadde råd til å ta med familien på ferie.

Det samme gjaldt desemberlønningen. Men her skulle det bare utbetales ½ lønn med vanlig skattetrekk og en ½ lønning uten skattetrekk, for da ble det jul i stua.

Dette ble gjort fordi, og det var da stort sett hustruene, den bedre halvdel osv., som klaget, fordi det var som oftest gubben som ikke klarte å styre pengene, så når ferie eller jul anløp, da var kassen tom.

Husk Norge er et sosialistisk land, hvor staten har den enkelte innbyggers «ve og vel» som første prioritet. Imidlertid, og det er etter hva jeg hører stortingsrepresentanter til stadighet sier er at; det vi prioriterer først er… så prioriterer vi… Det neste på vår prioriteringsliste er…

Det er godt at våre valgte kan prioritere, det sier nå jeg.

Norge er det eneste landet som har det sånn. Ja det er godt mulig. Men det er også mange andre lands lønnsslaver som ønsker at de hadde samme løsning. Dessuten, så gir denne løsningen også tilbakebetaling av for mye innbetalt skatt, og mange får da skatt til gode, og det er en meget gunstig måte å spare på da renten pr d.d. er mye høyer, på skattesparekontoen enn i banken og mange andre steder.

Tigerdyr sier i et av sine innlegg:

«Med ordet mennesker mener du nordmenn?  For det er et særnorsk fenomen å justere skattetrekket før sommer og jul.  Hadde aldri hørt om det før jeg kom til Norge og det er jo litt rart at der finnes folk utenom Norge som selv kan finne ut av å sette penge til side til sommerferie og julen.. »

Helt korrekt, men det heter om oss nordmenn: Ola sidrumpa, Ola godhjerta, Ola dunk.

Vi er ikke perfekte, men du verden vi skulle ønske vi var det.

 

I’ve said my piece

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...