Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

RJohannesen skrev (11 minutter siden):

Men vil de sette opp 16 hurtigladere da? 

Hvorfor skulle de ikke ha satt opp 16 hurtigladere om etterspørselen for dem er der? Tesla skulle jo ikke sette opp 12 hurtigladere selv, de søkte om å holde av 12 plasser med et utgangspunkt i å sette opp 8 ladere, med muligheten i å skalere opp til 12 ladere over tid. 

Mens man utnytter lokal arbeidskraft samt støtter alle elbiler for de andre laderne, så vil Tesla sette opp ladere kun for sine biler, med arbeidskraft utenfor kommunen. Syns det er rett og rimelig å nekte dem det utgangspunktet og komme med krav, men personlig så håper jeg de får gjennom krav om at Tesla må åpne opp for alle om de skal få mer gratis parkeringsplasser, og at dette blir et første varsku for resten av landet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, oophus said:

Hvorfor skulle de ikke ha satt opp 16 hurtigladere om etterspørselen for dem er der? Tesla skulle jo ikke sette opp 12 hurtigladere selv, de søkte om å holde av 12 plasser med et utgangspunkt i å sette opp 8 ladere, med muligheten i å skalere opp til 12 ladere over tid. 

Mens man utnytter lokal arbeidskraft samt støtter alle elbiler for de andre laderne, så vil Tesla sette opp ladere kun for sine biler, med arbeidskraft utenfor kommunen. Syns det er rett og rimelig å nekte dem det utgangspunktet og komme med krav, men personlig så håper jeg de får gjennom krav om at Tesla må åpne opp for alle om de skal få mer gratis parkeringsplasser, og at dette blir et første varsku for resten av landet. 

Jeg er uenig, ingen kommersiell virksomhet skal disponere offentlig/kommunal grunn gratis. Det er meningsløst å forsøke å kreve at Tesla skal åpne opp laderene sine for andre bilmerker for de har demonstrert ganske tydelig at det er uaktuelt.

Når det gjelder Tesla ladestasjoner burde ikke de få etablere seg på kommunal grunn uten å betale markedsleie.

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (5 minutter siden):

Jeg er uenig, ingen kommersiell virksomhet skal disponere offentlig/kommunal grunn gratis. Det er meningsløst å forsøke å kreve at Tesla skal åpne opp laderene sine for andre bilmerker for de demonstrert ganske tydelig at det er uaktuelt.

Når det gjelder Tesla ladestasjoner burde ikke de få etablere seg på kommunal grunn uten å betale markedsleie.

Trur vi er enige? Selv om du starter opp med at du er ueng? Altså skal de få sette opp ladere så må disse være åpnet opp for alle, og om de nekter, så nekt dem tilgangen til gratis parkeringsplasser. Kommunale parkeringsplasser må være åpent for alle. 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (14 minutter siden):

Når det gjelder Tesla ladestasjoner burde ikke de få etablere seg på kommunal grunn uten å betale markedsleie.

Så kommunene skal ikke stå fritt til å vurdere om det er til gavn for kommunens innbyggere og næringsdrivende å la Tesla disponere kommunalt areal til ladeplasserl uten vederlag? Er du seriøs nå?

Endret av Hanhijnn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
oophus skrev (10 timer siden):

Tesla skal få lov til å sette opp 12 ladere dem, men da burde de 12 laderne være åpnet for alle som kjører elbil. Da gjelder altså de argumentene du bruker, bare et nivå opp for bedre mulig utnyttelsesgrad. 

Hvorfor det? Andre som kjører elbil har jo bevisst valgt biler som for tiden ikke kan lade på tesla sine superladere. De kan jo ikke komme trekkende med etterpå om at "de visste ikke", eller bare være bittre og misunnelige og kreve "vi vil også ha" og synes at kommunen skal tvinge Tesla til å gi de en free ride på Teslas infrastruktur.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (9 timer siden):

Mens man utnytter lokal arbeidskraft samt støtter alle elbiler for de andre laderne, så vil Tesla sette opp ladere kun for sine biler, med arbeidskraft utenfor kommunen.

Tror du Tesla sender opp graveentreprenører fra Oslo til Alta med gravemaskin og folk? Det er jo hinsides inneffektivt og fordyrende. Tesla er jo tvert i mot kjent for å være effektive, kutte kostnader og bruke lokale ressurser der det er mulig og lønnsomt. De må sikkert ha opp en kar fra Oslo for å koble og sette stasjonene i drift, men det er jo bare en liten del av jobben, og slett ikke forsvarlig å bygge opp lokale ressurser med kompetanse på det, bare for ett eller noen få byggeprosjekter. På samme måte regner jeg med at Alta kraftlag bruker hovedsaklig lokale ressurser, men henter inn kompentanse fra utenfor kommunen på f.eks idriftsetting. Regner med det er første eller andre gangen de gjør en sånn jobb.

oophus skrev (9 timer siden):

Syns det er rett og rimelig å nekte dem det utgangspunktet og komme med krav, men personlig så håper jeg de får gjennom krav om at Tesla må åpne opp for alle om de skal få mer gratis parkeringsplasser, og at dette blir et første varsku for resten av landet. 

Du tror Østlyngen med sine ørten habilitets-konflikter klarer å vende om hele Tesla-konsernet til å åpne opp 18 000 ladestolper verden over? Eller tror du at han skal få Tesla til å ha en egen pris- og tilgangs-modell spesielt for Alta? Begge deler er jo rimelig absurd tro på egne overtalingsevner.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Hvorfor det? Andre som kjører elbil har jo bevisst valgt biler som for tiden ikke kan lade på tesla sine superladere. De kan jo ikke komme trekkende med etterpå om at "de visste ikke", eller bare være bittre og misunnelige og kreve "vi vil også ha" og synes at kommunen skal tvinge Tesla til å gi de en free ride på Teslas infrastruktur.

Om du går til en tilfeldig bestemor som fremdeles kjører rundt i sin Corolla og spør hu ut om sære situasjoner innenfor elbilismen, så regner du med at hu vet at det eksisterer et merke som har et lukket nettverk? 
Eller fyren som nå plutselig risikerer å få kommune-elkassebil med tilhørende lade-app. Han skal også være oppdatert om disse sære situasjonene man kun finner innenfor elbilismen? 

Støtter du virkelig individuelle lade-infrastrukturer per bilmerke, og mener at dette er den beste situasjonen totalt sett rundt formålet i å erstatte fossile biler mot elbiler? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (41 minutter siden):

Jeg er uenig, ingen kommersiell virksomhet skal disponere offentlig/kommunal grunn gratis. Det er meningsløst å forsøke å kreve at Tesla skal åpne opp laderene sine for andre bilmerker for de demonstrert ganske tydelig at det er uaktuelt.

Når det gjelder Tesla ladestasjoner burde ikke de få etablere seg på kommunal grunn uten å betale markedsleie.

For det første er det ikke kommunal grunn, men FeFo, finnmarkseiendommen, en spesiell "etat" som bare finnes i Finnmark og som skal forvalte fylkets grunn i tråd med samenes rettigheter og kultur. Noe sånt. Det er i hvert fall ikke Alta kommune som eier eiendommen, men de har reguleringsansvaret. Men reguleringer skal altså godkjennes av eier FeFo før det kan skje noe. Om jeg har forstått dette rett.

For det andre så er kommuner og Fefo fri til å inngå avtaler om pris for salg og tomteleie. Det innebærer også at de er fri til å kunne avtale f.eks 0 kr, eller negativ pris for den del. De kan f.eks betale/subsidiere et foretak for å etablere seg i kommunen. Det gjøres både med private, halvoffenlige og offentlige foretak og privatpersoner. En del utkantkommuner tilbyr for eksempel gratis tomt eller gratis barnehageplass som subsidie for å få barnefamilier til å etablere seg i kommunen deres. Mener også å ha hørt om et tilfelle der kommunen betalte ned et beløp på stuidegjelda dersom ferdig studerte unge mennesker bodde og jobbet i kommunen deres i et gitt antall år. Det finnes også noen yrkes-spesifikke kommunale subsidier som gratis kommunal bolig til fastleger i utkatnkommuner. Dette er lovlig og i tråd med friheten som avtaleretten gir. Synes du slike ordninger burde vært prinsippielt avviklet? Eller kun tillatt for andre enn Tesla?

"§1 Avtaleretten gjelder alle selskaper og personer i Norge, unntatt Tesla". Noe sånt? Litt sånn Trump-isk ad hock populistiske lover som i Huawei-saken.

.. eller kanskje bare nøye oss med å være norsk og beholde gode prinsipper som likhet for loven.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Tror du Tesla sender opp graveentreprenører fra Oslo til Alta med gravemaskin og folk?

Jeg har hørt om verre ting enn dette. Enkelte entreprenører sender arbeidskraft fra f.eks Polen eller så langt som fra Asia inn hit for å jobbe. Uansett er det artikkelen som peker mot det at Alta kraftlag bruker lokal arbeidskraft og har dette som et av flere motargument, så jeg ville tatt det opp med han. 

Men vi i Bilbransjeforbundet har noen hundre ansatte. Vi har et samfunnsansvar. Vi har sommerjobber, og vi støtter idrettslag. Verdiskapningen blir igjen her, sier han.
 

Simen1 skrev (15 minutter siden):

Du tror Østlyngen med sine ørten habilitets-konflikter klarer å vende om hele Tesla-konsernet til å åpne opp 18 000 ladestolper verden over?

Nei, men de kan sette krav hos seg selv, og dette vil isåfall være en god forløper mot å få resten av landet til å sette ned foten når det er snakk om offentlige parkeringsplasser. 
 

 

Lenke til kommentar
oophus skrev (48 minutter siden):

Trur vi er enige? Selv om du starter opp med at du er ueng? Altså skal de få sette opp ladere så må disse være åpnet opp for alle, og om de nekter, så nekt dem tilgangen til gratis parkeringsplasser. Kommunale parkeringsplasser må være åpent for alle. 

Det finnes en rekke kommunale parkeringsplasser som ikke er åpne for alle. F.eks reservert kun døgnhvile for langtransport, reservert bevegelseshemmede, kun for utrykningskjøretøy, kun for kommunens brøytebiler osv. Kommunen har altså lovlig adgang til å kunne reservere kommunale plasser for bestemte formål, som ikke er åpent for alle. Kommunen har lovlig adgang til å bestemme innholdet i en sånn avtale, deriblant hvordan området skal reguleres.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Hanhijnn said:

Så kommunene skal ikke stå fritt til å vurdere om det er til gavn for kommunens innbyggere og næringsdrivende å la Tesla disponere kommunalt areal til ladeplasserl uten vederlag? Er du seriøs nå?

Kommunene skal sørge for best mulige løsninger for alle innbyggerene og har således et stort ansvar for å opptre ryddig og nøytralt. At Tesla skulle få disponere majoriteten av disse plassene i Alta faller på sin egen urimelighet.

Et premiss for å disponere offentlig grunn til gunstige betingelser burde åpenbart være at man har et tjenestetilbud til alle. Kommunen kan selvfølgelig på markedsmessige vilkår leie ut/selge areal til Tesla.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Det finnes en rekke kommunale parkeringsplasser som ikke er åpne for alle. F.eks reservert kun døgnhvile for langtransport, reservert bevegelseshemmede, kun for utrykningskjøretøy, kun for kommunens brøytebiler osv. Kommunen har altså lovlig adgang til å kunne reservere kommunale plasser for bestemte formål, som ikke er åpent for alle. Kommunen har lovlig adgang til å bestemme innholdet i en sånn avtale, deriblant hvordan området skal reguleres.

Du vil ikke finne døgnhvile for langtransport der kun Scania'er kan parkere. Du vil heller ikke finne parkering for bevegelseshemmede som kun gjelder om de bruker firehjulsstrekk, eller kun politiet innenfor utrykningskjøretøy osv osv. 

De bestemte formålene må være likt for alle innenfor formålet, og det gjelder elbil-lading spesielt i en tid som dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (14 minutter siden):
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Så kommunene skal ikke stå fritt til å vurdere om det er til gavn for kommunens innbyggere og næringsdrivende å la Tesla disponere kommunalt areal til ladeplasserl uten vederlag? Er du seriøs nå?

Kommunene skal sørge for best mulige løsninger for alle innbyggerene og har således et stort ansvar for å opptre ryddig og nøytralt. At Tesla skulle få disponere majoriteten av disse plassene i Alta faller på sin egen urimelighet.

Et premiss for å disponere offentlig grunn til gunstige betingelser burde åpenbart være at man har et tjenestetilbud til alle. Kommunen kan selvfølgelig på markedsmessige vilkår leie ut/selge areal til Tesla.

Du besvarte ikke spørsmålet. Du listet deg bare varsomt rundt grøten med masse synsing.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (31 minutter siden):

Kommunene skal sørge for best mulige løsninger for alle innbyggerene og har således et stort ansvar for å opptre ryddig og nøytralt. At Tesla skulle få disponere majoriteten av disse plassene i Alta faller på sin egen urimelighet.

Et premiss for å disponere offentlig grunn til gunstige betingelser burde åpenbart være at man har et tjenestetilbud til alle. Kommunen kan selvfølgelig på markedsmessige vilkår leie ut/selge areal til Tesla.

Det finnes sikkert hundrevis av kommunale parkeringsplasser sentralt i Alta by. Tesla søkte ikke om å få disponere alle, eller om å fordele alle plassene ut til ulike aktører. Tesla søkte bare om 8-12 plasser i hele Alta kommune og søkte selvsagt kun om de plassene som var aktuelle for de. Det er ikke sånn at Alta plutselig går tom for kommunale parkeringsplasser på grunn av Tesla.

Plutselig en dag søker Porsche om å bygge noen ladere et annet sted i Alta, kun for sine 800V biler

Plutselig en dag søker Skoda om å bygge noen ladere et annet sted i Alta, kun for sine biler

Plutselig en dag søker Grønn kontakt om å bygge noen ladere et annet sted i Alta, kun for GK sine egne ladekunder

Plutselig en dag søker NEL om å bygge en hydrogenstasjon et annet sted i Alta, kun for hydrogenkunder

 

 

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Flott initaiativ! Gi lyd når du får svar.

Det er du som har innvendinger mot hans uttalelser, ikke jeg. Så jeg foreslo at du tar det opp med han, noe du garantert forstod. Resten av det segmentet passer seg fint i en mail videre til han. 

Simen1 skrev (11 minutter siden):

Det er sikkert en del ande kommuner som himler med øynene over hvor vanskelige de er i Alta og skjønner at Alta fremstår som næringsfiendtlig og skremmer aktivitet unna fra sin kommune.

Jeg trur det er endel kommuner så får opp øynene og vil følge de samme fotsporene, ettersom de er gode og forståelige. 

 

Simen1 skrev (11 minutter siden):

Poenget er at Alta kan vokse mer ved å tiltrekke seg aktivitet til kommunen. Det skaper arbeidsplasser som igjen gir ringvirkniner. Det er bare et velment råd å ønske at Alta tiltrekker seg næringsviksomhet i stedet for å skremme de bort.

Dette argumentet passer seg betydelig bedre der man følger logikken og argumentene som dukker opp i artikkelen. Det er betydelig bedre at alle parkeringsplassene over tid støtter alle elbiler samlet sett, fremfor at Tesla går rundt og holder av 66% av dem til seg selv, til kun sine biler. Spesielt om man ser tendensen rundt nybilsalget og markedsandelene som Tesla har falt ned til. 

Det er altså større sjanse for at elbiler på generell basis vil trenge mer areal for lading, enn Tesla alene. 

 

Simen1 skrev (11 minutter siden):
  • 2 Alta kraftlag-ladere
  • 2 Alta kraftlag-ladere + 6 Tesla-ladere
  • 2 Alta kraftlag-ladere + 8-12 Tesla-ladere

Det skal trengs skremmende lite logikk til for å skjønne hvilket alternativ som gir mest aktivitet i kommunen. Da er det ennå mer skremmende at Alta kommune ikke klarer å skjønne logikk på dette nivået.

Du glemte et punkt. 

  • Helt uavhengig av ladetilbyder, så sørger man for at dem alle støtter alle elbiler. 

    Du har fremdeles ikke besvart spørsmålet heller. Er det ønskelig at flere går inn i samme retning som Tesla? Skulle du ønske at disse 12 parkeringsplassene ble forbeholdt hver bilmodell for hver enkelt plass? 1 til BMW, 1 til Ford, 1 til VW, 1 til Tesla osv? 

    Det vil være betydelig dyrere når Tesla gir fra seg disse plassene pga bedregelig utnyttelsegrad mens elbilandelene går opp og trenger areal, mens Teslas 12 plasser står mer eller mindre ubrukt over tid, om man følger tendensene rundt elbilsalget og de generelle markedsandelene. Tesla vil på ingen måte ha 66% markedsandel noe sted. 
Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (5 minutter siden):

Du glemte et punkt. 

  • Helt uavhengig av ladetilbyder, så sørger man for at dem alle støtter alle elbiler. 
     

Det punktet er ikke glemt. Det står øverst. Å sette absurd urimelige krav er i praksis å skremme bort aktivitet fra kommunen. Det kan sikkert dras noen paralleller til andre ting også. F.eks hvis en kommunalt ansatt som også driver en møbelbutikk og bransjeforening for møbelbutikker, får nyss i om at Ikea ønsker å etablere seg i kommunen, så kan vedkommende for eksempel kreve at Ikea tar inn møbler fra alle møbelmerker for å unngå "monopolistiske tilstander" eller "fordi de ikke bidrar til idrettslag eller noe som helst i kommunen" eller andre syltynne argumenter der de bakenforliggende motivene skinner tvers igjennom. Eller sagt på en annen måte: En god langefinger til Ikea fordi man ikke ønsker sunn konkurranse. Da sitter man kanskje litt for godt i det med alt for mange hatter. Det er fint at sånne tilstander i det offentlige kommer fram i lyset så trollene sprekker.

Jeg har forresten ingenting å hente på en personlig diskusjon på epost med Østlyngen. Han leser nok tråden her på forumet, med eller uten psaudonym brukerkonto. Det som derimot hadde vært mer konstruktivt er å ta det opp i media og gi offisielle innsigelser mot Alta kommunes saksbehandlig. Det førstnevnte har andre gjort allerede og det er fint. Aner ikke om noen har sendt inn offisiell klage på saksbehandlingen, men det burde i så fall være tilgjengelig i offentlige postjournaler.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Det punktet er ikke glemt. Det står øverst.

Nei, du antar at man kun vil ende opp med 2 ladepunkter for alle biler der. Selvfølgelig er det en fordel at man har rom til å ekspandere over tid. 

Simen1 skrev (7 minutter siden):

Å sette absurd urimelige krav er i praksis å skremme bort aktivitet fra kommunen.

"De skriver i sin uttalelse at utbyggingen vil legge beslag på mange parkeringsplasser. De viser forståelse for at det er ønske om flere elbilladere i Alta, men ønsker at disse skal være tilgjengelig for alle."

Jeg ser ikke hvorfor kravene er så absurde? De ønsker ikke at Tesla hopper inn og setter beslag på alle parkeringsplassene som er satt av til å kunne lade elbiler. I hvilken verden er det man befinner seg i om man mener at det er bra at Tesla tar beslag av 66% av parkeringsplasser som blir holdt av for elbiler på generell basis? Se på salgstallene som foregår nå, og det burde ikke være vanskelig å se at elbiler vil trenge større areal for å få kunne lade vs Tesla alene. 

Simen1 skrev (9 minutter siden):

Det kan sikkert dras noen paralleller til andre ting også. F.eks hvis en kommunalt ansatt som også driver en møbelbutikk og bransjeforening for møbelbutikker, får nyss i om at Ikea ønsker å etablere seg i kommunen, så kan vedkommende for eksempel kreve at Ikea tar inn møbler fra alle møbelmerker for å unngå "monopolistiske tilstander" eller "fordi de ikke bidrar til idrettslag eller noe som helst i kommunen" eller andre syltynne argumenter der de bakenforliggende motivene skinner tvers igjennom.

Om man ønsker å dra diskusjonen ned i søla, så er slike eksempler en god metode ja. Dog jeg ser ikke relevansen mot tema og det vi diskuterer her. Vi har ikke noen monopol tendenser innenfor møbelkjedene selv om IKEA eksisterer. Jeg har aldri sett at IKEA har fått gratis land for sine "butikk-lagre"heller, så de må selvfølgelig betale for å plassere ned sine lagre som alle andre, og det er ikke slik at IKEA i Norge kun tillater at Svensker for lov til å handle der. 

Simen1 skrev (15 minutter siden):

Det som derimot hadde vært mer konstruktivt er å ta det opp i media og gi offisielle innsigelser mot Alta kommunes saksbehandlig.

Der er vi enige. Det hadde vært fint med mer media-dekning på dette, slik at man kan få mer innsyn i mengden ladestolper som Tesla har fått gratis og som tar areal kun for étt merke. Dette vil nok sette en gedigen brems opp rimelig straks, om folk i gata blir oppmerksomme på denne tendensen og måten dette foregår på, og det vil nok ikke ta lange tiden før Tesla må åpne opp sine stolper på offentlig grunn for alle elbiler om så er tilfellet. 

Det vil renne flere og flere elbiler på generell basis inn utover veiene, og markedsandelene til Tesla er på ingen måte der at de burde få lov til å kapre 66% av parkeringsplasser som blir satt ut til å få installerte ladestolper ved seg. 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

For det første er det ikke kommunal grunn, men FeFo, finnmarkseiendommen, en spesiell "etat" som bare finnes i Finnmark og som skal forvalte fylkets grunn i tråd med samenes rettigheter og kultur. Noe sånt. Det er i hvert fall ikke Alta kommune som eier eiendommen, men de har reguleringsansvaret. Men reguleringer skal altså godkjennes av eier FeFo før det kan skje noe. Om jeg har forstått dette rett.

For det andre så er kommuner og Fefo fri til å inngå avtaler om pris for salg og tomteleie. Det innebærer også at de er fri til å kunne avtale f.eks 0 kr, eller negativ pris for den del. De kan f.eks betale/subsidiere et foretak for å etablere seg i kommunen. Det gjøres både med private, halvoffenlige og offentlige foretak og privatpersoner. En del utkantkommuner tilbyr for eksempel gratis tomt eller gratis barnehageplass som subsidie for å få barnefamilier til å etablere seg i kommunen deres. Mener også å ha hørt om et tilfelle der kommunen betalte ned et beløp på stuidegjelda dersom ferdig studerte unge mennesker bodde og jobbet i kommunen deres i et gitt antall år. Det finnes også noen yrkes-spesifikke kommunale subsidier som gratis kommunal bolig til fastleger i utkatnkommuner. Dette er lovlig og i tråd med friheten som avtaleretten gir. Synes du slike ordninger burde vært prinsippielt avviklet? Eller kun tillatt for andre enn Tesla?

"§1 Avtaleretten gjelder alle selskaper og personer i Norge, unntatt Tesla". Noe sånt? Litt sånn Trump-isk ad hock populistiske lover som i Huawei-saken.

.. eller kanskje bare nøye oss med å være norsk og beholde gode prinsipper som likhet for loven.

Kommuner er fri til å avtale stort sett hva de vil, det er dessverre riktig. Men når man forvalter fellesskapets areal som i dette tilfelle hviler det et særlig ansvar for å finne løsninger som er nøytrale og ikke favoriserer enkelte.

Det er ingenting som tyder på at Tesla kommer til å åpne opp laderene sine og da er det viktig at etablering av ladeplasser som er dedikerte til Tesla ikke fortrenger ladestasjoner som alle kan bruke. Tesla kan etablere en ladestasjon til i Alta dersom de ser behovet for flere plasser enn det de har fått tildelt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...