Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her var det endel interessant.

Quote

Tesla skriver at de gjennom dialog med Alta kraftlag har kommet frem til en løsning hvor begge parter justerer på sine plasser, slik at tomteutfordringen løses. Om Coop skriver Tesla at «(...) de har vært lite villige til å imøtekomme oss, til tross for at vi har vist en høy grad av fleksibilitet som vi normalt sett ikke viser andre steder i Norge.»

Meget mulig Tesla har vært vant til å få det akkurat hvordan de vil i andre kommuner. Så når de går med på å ikke anlegge ladestasjon på andres potensielle fremtidige eiendom så utviser de høy grad av fleksibilitet?

 

Quote

Det har ingenting med det å gjøre. Det er snakk om at Tesla skal få en fordel ved å stå på offentlig eiendom med sine ladere. Vi andre må stå på egne eiendommer, og har ikke selv mulighet til å bygge ladere på offentlig eiendom

Han mener at ladere som bygges på kommunal grunn må være universalladere for alle biler, og at om Tesla vil bygge ladestasjon, så får de kjøpe eiendom som alle andre.

Jeg har ikke fått med meg at kommunene delte ut gratis eiendom. Tror jeg får ta en telefon på mandag og be om litt ekstra parkering selv...

 

Endret av 6RCURCGB
  • Liker 8
Lenke til kommentar
6 minutes ago, 6RCURCGB said:

Her var det endel interessant.

Meget mulig Tesla har vært vant til å få det akkurat hvordan de vil i andre kommuner. Så når de går med på å ikke anlegge ladestasjon på andres potensielle fremtidige eiendom så utviser de høy grad av fleksibilitet?

Skjønner det slik at som regel sier de da bare "glem det", og så tilbyr de ladere til neste beste mulighet f.eks 10 km unna. Men Alta er et viktig knutepunkt i Finnmark, så jeg skjønner det godt at Tesla ville gjerne få på plass ladere der.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Skjønner det slik at som regel sier de da bare "glem det", og så tilbyr de ladere til neste beste mulighet f.eks 10 km unna. Men Alta er et viktig knutepunkt i Finnmark, så jeg skjønner det godt at Tesla ville gjerne få på plass ladere der.

De kunne jo ha kjøpt opp et område og bygget ladere der, så slapp det å bli så mye klaging.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (52 minutter siden):

Det blir helt feil om hvert bilmerke skal ha sin egen ladeinfrastruktur der bare deres biler kan lade. Tesla burde omfavne åpne standarder og la andre bilmerker lade på deres ladeinfrastruktur på samme måte som på alle andre ladestasjoner.

Ja, når andre bilmerker bidrar til å bygge ut og finansiere nettverket.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Bra saken kommer på trykk, så kan vi alle lese denne syltynne argumentasjonen fra personer med litt for mange interessekonflikter.

Det er helt innafor at man ønsker universell tilgang, men når alternativene er så dårlig som de er så kan man ikke lage kunstige hinder slik at alle får et dårligere tilbud. Rett kritikken der den hører hjemme; elendig bilindustri som først nektet å være med på å gå sammen med Tesla, og som nå forsøker å bygge ut et mangelfullt og overpriset ladenettverk.

Edit: ryddet opp litt krasst tullball.

Endret av The Very End
  • Liker 9
Lenke til kommentar
26 minutes ago, The Very End said:

Rett kritikken der den hører hjemme; elendig bilindustri som først nektet å være med på å gå sammen med Tesla, og som nå forsøker å bygge ut et mangelfullt og overpriset ladenettverk.

Har du noe som underbygger påstanden om at Tesla fridde til hele bilindustrien (Nissan) om å bli med på å spleise på et åpent ladenettverk?

Lenke til kommentar
The Very End skrev (41 minutter siden):

Bra saken kommer på trykk, så kan vi alle lese denne syltynne argumentasjonen fra personer med litt for mange interessekonflikter.

Det er helt innafor at man ønsker universell tilgang, men når alternativene er så dårlig som de er så kan man ikke lage kunstige hinder slik at alle får et dårligere tilbud. Rett kritikken der den hører hjemme; elendig bilindustri som først nektet å være med på å gå sammen med Tesla, og som nå forsøker å bygge ut et mangelfullt og overpriset ladenettverk.

Edit: ryddet opp litt krasst tullball.

Ser ikke problemet.

 

Stander for kontakt hva angår 220-240 AC er etablert for mange år siden, har OK pris og virker ved 3 600 W på trege 10 Ah sikringer.

 

Propriertere ideoter er vel hva dei er. Nekter fornuft og Demokrati, med semantikk og 0 - utslipps tale.

 

Huuh...., gratis husleige (tomt)  det er fengsel det, eller nesegrus korupsjon. Samme årsaka som gjør at Trump vinner; han prater ikke bare dritt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snowleopard said:

Tesla og Elon Musk har da offentlig sagt at de har invitert de andre, men at de ikke fikk med noen av de andre. De andre har ikke kommet med påstander om det motsatte, eller sagt noe spesielt om årsaken til at de ikke ble med.

Men du klarer kanskje å komme med "bevis" på at påstanden til Elon Musk og Tesla er feil, som vi andre ikke har sett?

Så du har ikke dokumentasjon på at Tesla forespurte de andre før de startet å bygge altså.

At det har vært skriverier i media de siste årene om at Tesla har hatt planer om å åpne opp ladenettverket medfører sikkert riktighet. Mht. at enda flere biler på ladestasjonene hadde vært en ulempe for Tesla eiere og det faktum at ladestasjonene allerede er etablert gir det liten grunn til å slippe andre til mot betaling. Det "tilbudet" som Tesla visstnok ga de "andre" i 2015 var jo helt absurd og det er åpenbart at dette var uten interesse for de andre produsentene av flere grunner (som for eks. modellen med "gratis" lading).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...