Gå til innhold

Nå slår elbilsalget alle rekorder. Heldigvis er det ikke Tesla som er årsaken


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (Akkurat nå):
sverreb skrev (1 minutt siden):

De har vært flinke til å bremse for migrasjon til elbiler. Dette er ikke noe vi bør oppfordre til, så den typen opptreden bør bremses ja.

Kan du på noen som helst måte begrunne den fullstendig absurde påstanden?

Folk i tråden bekrefter påstanden allerede, ved å peke til at det er 1,000 km til nærmeste Ionity lader. Om en hvilken som helst elbil, inklusive kassebiler kunne ladet på SuC nettverket, så kunne jo lokale arbeidsfolk ha kjøpt slike biler, som ikke er særlig gunstig i Nord pga manglende ladenettverk.  

Altså fungerer Tesla nå som en bremsekloss for innførelsen av elbiler på generelt grunnlag. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Kahuna said:

Da er vi der igjen ja. Tesla har vært for flinke derfor skal vi ekspropriere ladenettverket deres. Selv om de altså har bygget ladenettverket for egne penger og heller ikke har gjort noe som helst for å hindre andre i å sette opp sine lader.

Det er jo ganske anti-competitive da. Dei har eit marked (elbil), og har investert i eit anna marked for å gje seg sjølv ein fordel i elbil-markedet.

Og det som er sagt her er ikkje at Tesla skal gje opp ladenettverket sitt, berre at dei ikkje kan gje kun seg sjølv ein fordel. Og sjølv om Tesla så skulle bli tvunget til å forlate nettverket sitt ville det normalt vera med kompensasjon med mindre nettverket ikkje skal driftes lengre (som ikkje er relevant med mindre laderne skulle vise seg å vera ei grov fare for offentligheten).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (7 minutter siden):

Altså fungerer Tesla nå som en bremsekloss for innførelsen av elbiler på generelt grunnlag. 

Dette har vi diskutert såååå mange ganger nå, det er helt ufattelig at du fremdeles ser det fra denne siden - men selvsagt, det er jo fordi det er "Tesla". For hvorfor er ikke resten av bilprodusentene i stand til å gjøre som Tesla gjør - bygge nettverk? Hvorfor er det Tesla sin feil at alle andre ikke gidder å investere i dette? Hvorfor skal da Tesla gi fra seg en gratis lunch til samtlige andre bilprodusenter, som ikke løfter en fordømt finger for å bygge ut ladenettverket? Tesla har gjort dette av egen lomme og nå skal det bare gis vekk til de som kjøper en ID.3 i stedet for? 

.. men det er jo klart, dette er selvsagt Tesla sin feil. Alt er jo det. Tesla står bak alt fælt her i verden, også at VAG (f.eks) ikke setter igang et ladenettverk - enda de kunne gjort det med henda bak på ryggen. Er så lei av dette pisset nå. Hvorfor ikke kritisere "de store" for deres mangel av vilje til å drive frem et globalt nettverk av ladestasjoner? Ionity er jo bare en svindyr krampetrekning! Det er svakt

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikkje dei som ikkje deltar og ikkje gjer seg sjølv ein fordel, og det er heller ikkje ynskjelig at andre skal gje seg sjølv fordel. Per i dag er det berre Tesla som gjer seg sjølv ein fordel med å utnytte eit anna marked på dette viset.

Retorikken at andre produsenter burde gjere det same som Tesla skaper berre fragmentering, og eg er villig til å påstå at det augeblikket ein anna leverandør blei betre enn Tesla ein plass ville Tesla-eigere sutret dei og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

" Min fordom mot de som velger ny fossil kontra elbil:

A. Elbilhat.

B. Dårlig i matte.

Eller begge deler.

Når jeg kjøpte en ny Model X, var dette like dyrt (månedtlig) som om jeg skulle kjøpe en fossil til 350 000,-.

Ang. det daglige eierskapet, har Model Xen vært helt himmelsk. Jeg kaster altså bort mindre tid med lading kontra å fylle bensin.

Jeg vil også gå som langt som å si at jeg fortrekker 30 min med supercharging enn 5 min med bensinpumpa i ikke-tskjorte-vær."

Veldig bra at du har funnet en bil du liker, men det er heller ikke vanskelig å forstå de som velger anerledes. Folk har forskjellige behov og ikke minst spiller følelser inn. Selv kommer jeg ikke utenom elbil hvis jeg vil ha en ny bil i prisklassen opp til 500k, til det er utvalget for godt og prisene for gunstige. Hadde jeg imidlertid hatt mulighet for en bil i prisklasse fra 8-900k og oppover, ville ikke elbil engang kommet på ti på topp listen. Til det er uvalget av gode bensinbiler for stort, selv med de enorme avgiftene i Norge. Ellers er debatten, som vanlig på nett preget av at ytterpunktene markerer seg hardest. Det gjelder uansett om en er gammel Opelmann med bilkunnskap som gikk ut på dato for 25 år siden eller man er Teslafan med nyervervet bilinteresse. Problemet er vel Dunning-Kruger-effekten. Begge leire mener bestemt at dette er noe de har peiling på, men det er svært sjelden tilfellet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Problemet er ikkje dei som ikkje deltar og ikkje gjer seg sjølv ein fordel, og det er heller ikkje ynskjelig at andre skal gje seg sjølv fordel. Per i dag er det berre Tesla som gjer seg sjølv ein fordel med å utnytte eit anna marked på dette viset.

Retorikken at andre produsenter burde gjere det same som Tesla skaper berre fragmentering, og eg er villig til å påstå at det augeblikket ein anna leverandør blei betre enn Tesla ein plass ville Tesla-eigere sutret dei og.

Husk nå at Tesla er den som desidert har gjort mest for den utbredelsen av elbiler vi ser nå. De la også til rette for, og inviterte med andre ladeoperatører der de bygde ut Superladere. Derfor ser du typisk 12 stk tesla-ladere og 2stk 50kW Fortum eller GK ladere mange steder.

 

Dessuten er det slik at om Tesla skulle åpnet for alle elbiler i Norge så ville det ikke bare gitt kø og frustrasjon over sakteladende biler, det ville også vært katastrofe for de andre operatørene. Mange butikker og småsteder hadde tapt pengene sine på dette og det ville vært vanskelig å få nye til å satse. Man kunne faktisk risikert at mange av de eksisterende hurtigladerne ville blitt lagt ned.

 

Alternativt så måtte andre biler betalt ca samme pris som påde andre operatørene, men da hadde det også blitt et problem.

 

Til slutt måtte kanskje Tesla kastet ut de andre bilene igjen og så hadde de stått der uten  noe som helst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (43 minutter siden):

Så du seie at Tesla holder gisler, og dette er eit argument for å la Tesla holde på fordelen sin? Uff, nei, veit du kva, det er kvalmende å lese slik logikk.

At Tesla eigere ikkje ynskje andre biler på Tesla nettverket fremstår som skamlaus elitisme.

Jeg har kjørt Leaf i 8 år og har vel rundt 150 hurtigladinger på den, og jeg var glad da Tesla åpnet Superladere der de hadde satt av kapasitet til andre så jeg også kunne ta elbilen på langtur.

Siste årene har vi også hatt en model 3. Jeg ønsker flere elbiler på veien og flere hurtigladere, men for å fremskynde utviklingen må vi ikke straffe de som går foran og leder vei, det gjelder både Tesla på bilfronten og de forskjellige hurtigladeoperatørene på ladefronten. 

 

Hvis man ser på de bitreste elbilmotstanderne på forumet her så er det påfallende at de er så veldig oppsatt på at Tesla skal tvinges til å endre ladenettverket sitt. Det er ikke fordi de plutselig er på elbilistenes side, det er fordi de vet det vil skade og forsinke overgangen til elbiler.

Endret av RJohannesen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 10/29/2020 at 6:21 PM, Simen1 said:

Svært mange har skjønt hvor fordelaktig det er å kjøre elbil framfor fossilt, men noen kjøper tydeligvis nye fossilbiler nå i 2020. Hvorfor? Hvilke fossile modeller selger mest i antall og hva sier kjøperne om grunnen til at de valgte fossilbil? Er det manglende kunnskap om elbilenes gode egenskaper? Er det spesifikke behov som utelukker elbilen for noen?

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva som ligger bak fossilbilkjøp i 2020 som ledetråd til å finne ut hvordan vi løser det.

Ok. Jeg faller ikke inn i kategorien som skal kjøpe nybil, men jeg forstår dem. Skal forsøke forklare. Husk, du spurte om 2020. 

9 hours ago, Simen1 said:

Audi og Mercedes har noen som er myntet på samme bruksområde, men de koster jo dobbelt så mye. Skodas egen Enyaq iV80 er også i samme sjangeren, men koster fra 450 000,-, har kortere rekkevidde (510 vs 1300 km), men Enyaq-en leveres ikke før i 1. halvår 2021. Hengervekta er også litt lavere (1200 vs 1300-2000 kg). Men til gjengjeld er Enyaqen vesentlig sprekere, har 4x4 og mye lavere drivstoffkostnader. Så Octaviaen er vel først og fremst noe for campingvogn-folk med betalingsanmerkninger (altså de som ikke får høyere billån som vil betale seg selv med lavere drivstoffutgifter).

NB. Har ikke sjekket aktuelle PHEV-konkurrenter men regner med noen av de konkurrerer godt mot Octavia.

 

Forklaringen på at du ikke skjønner hvorfor folk kjøper fossilbil nå er at du cherrypicker kriterier, spesielt pris og tilgjengelighet. Du kan ikke sammenligne en Octavia med en iV80 som ikke engang finnes i 2020 og har 40% i prispåslag. Og nei, du burde vite godt at ingen PHEV kan konkurrerere med en Octavia. Den er i særklasse på pris i forhold til sin klasse, det er jo det den er kjent/populær for. Det kommer sannsynligvis ikke til å være noe som er like prisgunstig i den klassen på markedet når Octaviaen forsvinner.   

8 hours ago, Simen1 said:

1. Skoda Enyaq iV80 er på vei og sikkert flere i samme sjanger, til stadig rimeligere priser.

2020, sa du. Og et av de viktigste argumentene for fossilbil er at  "stadig rimeligere priser" stadig lar vente på seg. Jeg scanner markedet konstant etter stasjonsvogn-størrelse elbiler. Det eneste som kommer med mindre prispåslag enn hundre - hundreogfemti tusen er MG eller mer ukjente helkinesiske merker. Å bruke 150.000 kroner ekstra betyr noe for mange. 

8 hours ago, Simen1 said:

Skjønner godt det med familier og trang økonomi, men det skal sies at disse sjeldent kjøper ny bil pga verditap. Så de må nok vente til egnede elbiler havner på bruktmarkedet, akkurat som de sikkert har kjøpt brukt fossilbil. Biler har i snitt 4-5 eiere i løpet av livet sitt og da går de naturligvis nedover i pris og familieøkonomi.

Nå først er du inne på noe. Her har du helt rett. Nå har jeg kanskje ikke trang økonomi, men jeg føler likevel at det matcher med mine prioriteter.

Den dyreste bilen jeg har kjøpt så langt er en 2013 V70 til 240.000 kroner, og når jeg har nedbetalt den er den 10 år gammel. Du får ikke se meg brenne av 620-700.000 kroner for en e-tron med en tredjedel av bagasjerommet mitt.  Ikke faller nye elbilmodeller i pris ennå heller, ID.3 er vestentlig dyrere enn e-Golf.  Prisene på nybiler har også økt svært mye de siste årene, mye på grunn av kronekursen. Og snart begynner de å fase inn MVA. 

Jeg har faktisk en preferanse for elbil. Men først og fremst er jeg gnien, og elbiler er per nå enten mye mindre eller hundretusener dyrere enn de fossilbilene man sammenligner med. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 29.10.2020 den 18.41):

Jeg liker også karakteristikken til en bensinmotor og å gire selv.

Du kan jo gi gass ujevnt med elbilen? Slippe helt opp 3-4 ggr. på tur opp i hastighet osv. Litt tungvint, men det er mulig. Det kunne jo lett vært programmert inn i motorstyringa, men det har vel neppe vært så stor etterspørsel. Bensinmotoren i vanlig salg er ikke helt ubesudlet heller. Fabrikantene har lagt stor innsats i å få dem til å dra jevnt over "hele" turtallsområdet. (som jo egentlig er ganske begrenset)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dagens elbilmarked er blitt betre, spesielt i lavpris-segmentet. Men når du reiser til regioner meir utsatt for labert ladenettverk er Tesla nesten ekslusivt praktiske alternativet på grunn av ladenettet deiras. Dette er ein ekstrem fordel for Tesla... men Teslas billigste modell er ein betydelig meir dyr bil enn mange av alternativene.

Folk som ynskje prate som om Teslas avgrensede ladenettverk tjener Norges elbil-utvikling er fantasifulle. Disse utsatte regionene er blant dei som treng tilgang til større utval, men dei er i praksis ubrukelige uten godt nok ladenett. Dette betyr at folk enten kjøpe Tesla, eller ikkje elbil i det heila. Korleis i alle dager fantasere dykk at det er til gunst til elbil-utviklingen her i Norge da?

Gitt antall ladere ein Tesla supercharger normalt har fremstår det som poengløst hysteri å bekymre seg over trege ladere på biler. Dei fleste bilene dykk prate om har små batterier, og dei bilene med større batteri har normalt betre ladere. Så for min del fremstår dette meir som ein form av elitisme frå Tesla-eigere, heller ein logisk begrunnelse for å bekymre seg.

I tillegg har jo same personene skrytt av seg kor gode laderne er lagt opp logistiskt, og det virker snodig for meg at dei skulle vera så svake likevel plutselig berre me bytte ut bilene...

12 minutes ago, RJohannesen said:

Hvis man ser på de bitreste elbilmotstanderne på forumet her så er det påfallende at de er så veldig oppsatt på at Tesla skal tvinges til å endre ladenettverket sitt. Det er ikke fordi de plutselig er på elbilistenes side, det er fordi de vet det vil skade og forsinke overgangen til elbiler.

Du har ikkje augene i skallen når du prøver sikte meg ut her med dette skitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 29.10.2020 den 18.56):

Etter en del kjøring med fossilbil med automatgir hadde det blitt et skjellsord for meg. Men nå vil jeg rangere det slik:

1. Elbil (ingen hopp i moment/effekt når man endrer hastighet)

2. Fossilbil med manuelt gir (Da får jeg kontrollen selv med når jeg vil ha høyt og lavt turtall, moment osv)

3. ..

10. Fossilbil med automatgir.

Sett i lys av salgstallene for biler med automatgir de siste åra, så må du sies å være i mindretall. Jeg liker moderne automater (dobbelkløtsj) langt bedre enn manuell. Men jeg rakk bare å eie én bil med automat før jeg gikk over til elbil. Og det er selvfølgelig en annen liga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange gode poenger der @tommyb, men jeg er ikke helt enig i alt.

For det første er startprisen på Enyaq iV80 35% høyere enn Octavia, ikke 40. For det andre valgte jeg å sammenligne med iV80 pga rekkevidde og leveringsdato i 1. halvår 2021. Det finnes lavere modeller som iV60 (fra 408 000 også fra 1. halvår 2021) og iV50 (fra 348 500, med levering fra 2. halvår 2021). På samme måte finnes det høyere modeller av Octavia med blant annet sprekere motor, høyere hengervekt osv. Jeg sammenlignet altså bunnmodellen av Octavia med en middels+ utgave av Enyaq. Ser vi kun på bunnmodeller starter Enyaq bare 5% høyere. Ser vi på toppmodeller uten tilvalg så starter Octavias råeste på 518 900, mens den råeste Enyaq starter på 478 500. Altså 40 000 og 8% lavere. Husk at driftsutgifter er mye lavere på elbiler så dette betyr i praksis at Enyaqen er vesentlig billigere enn Octaviaen over hele linja om man sammenligner de mest sammenlignbare modellene. Det var antagelig bare dumt av meg å sammenligne middels+ med en bunnmodell.

For det andre mener jeg du tok meg litt for mye på ordet angående årstallet. Folk som "skal ha bil i 2020" kan ofte finne på å vente et halvår eller to til om de vet at det kommer, f.eks en Enyaq i dette tilfellet. Med mindre den forrige bilen har gått av med døden så er ofte folk fleksible på tidspunkt. Se f.eks hvor mange som har ventet månedsvis og noen tilfeller år på leveranser av en elbil de ønsker seg. Var det ikke Hyundai Kona som hadde opp mot ett år ventetid for et par år siden? Utrolig mange ble stående og vente.

Angående PHEV så er det oppriktig ærlig at jeg ikke har oversikt. Var det så håpløst tåpelig av meg å anta at det finnes noen Octavia-konkurrenter med PHEV da?

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

De har vært flinke til å bremse for migrasjon til elbiler. Dette er ikke noe vi bør oppfordre til, så den typen opptreden bør bremses ja. Hadde tesla drevet sine ladere slik andre ladeoperatører gjør (inklusive de som er eid av bilprodusenter), eller finansiert ladere gjennom tredjeparter ville infrastrukturen vært bedre utbygd. Hadde det vært det de hadde gjort så kunne man slått seg på brystet nå og med rette hevde at de har vært med på å bygge for en migrasjon til elbiler. Men de valgte å ikke gjøre dette men heller sørge for at ingenting av hva de bygde skulle kunne incentivere til en bredere overgang til elbiler.  

Hadde Tesla vært "like flinke" som de andre ladestasjon-selskapene, og spesielt like "flinke" som eirne av Ionity, så hadde vi slitt med å nå de salgstallen vi ser nå, også av andre elbiler.

Tesla har gått foran, og jeg med min Kona, som ikke kan lade hos Tesla, og betaler svindyrt hos andre operatører og ekstremt dyrt hos Ionity, er kjempetakknemlig for hva Tesla har fått til.

Altså ikke bare for egne fabrikker eller å være ledende på mange områder med bilene sine, inkludert ladehastighet og batteristørrelse. De andre må strekke seg hardt for å levere noe som er tilnærmet så godt.

Selv VW-gruppens sjef har gått ut å sagt at Tesla er ledende og "tvinger" de andre til å strekke seg for å levere gode nok biler i sine kategorier og prisgrupper. 

Selvsagt er det surt at man ikke kan kjøre til en SuC med andre elbiler for å lade der, men fremfore å bli sur på Tesla, vær sur på Kia/Hyundai, Renault, BMW, MB, VW, Jaguar, Opel og alle andre som leverer elbiler.

At noen av de nevnte nå leverer bedre med å bygge opp Ionity, er flott. Skryt for det. Men samtidig edder og galle for at så mange rike produsenter ikke gir enda mere gir, og leverer priser som kan konkurrere, også for andre elbiler enn sine egne, som får gode priser i perioden de gir gratis abonnement.

Men tipper det er mange som hopper ut av avtalen når gratisperioden er over, fordi de rett og slett ikke lader nok mye på ladestasjoner. Og da får de de samme råtne prisene som vi andre må ta til takke med. Ionity har fungert kjempeflott mens de hadde gose kampanjer, men nå er det slutt med de dagene. Og da hjelper det meg ikke at de har bygd opp den eneste stasjonskjeden som kunne konkurrert.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Eg er glad for kva Tesla har maktet å utføre, men eg meine at det er urelevant for framtiden til ladenettverket. Etter som tida går og utvalet biler blir betre blir dei meir og meir openbart at Teslas ekslusivitet er ein skade på elbil-markedet, ikkje ein gunst.

Eg klandre og andre elbil-produsenter for at dei har vore passive, men dette er ikkje ein XOR test. Samtidig har Tesla vald å gjera det dei gjere i dag sjølv, det var ingen som hald ein pistol til hovudet deiras, og då er det i mi meining at dei skal følgje spillereglene for konkurranse.

Til slutt irriterer ladenettverket meg sida me framleis ikkje har betaling med kort, eller smart system for å gjenkjenne bil og fakturere det den vegen. Dagens ladeopplevelse er unødig klønete for alle, inklusivt Tesla.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snowleopard said:

Hadde Tesla vært "like flinke" som de andre ladestasjon-selskapene, og spesielt like "flinke" som eirne av Ionity, så hadde vi slitt med å nå de salgstallen vi ser nå, også av andre elbiler.

Det gir ingen mening. Hadde tesla basert seg på standarder og heller hjulpet utbygging av universelle ladere enn å hindre det ved å ta sine bilkøpere ut av kundegrunnlaget til de uavhengige ladeoperatørene ville alle hatt bedre ladenettverk nå.

8 minutes ago, Snowleopard said:

Selvsagt er det surt at man ikke kan kjøre til en SuC med andre elbiler for å lade der, men fremfore å bli sur på Tesla, vær sur på Kia/Hyundai, Renault, BMW, MB, VW, Jaguar, Opel og alle andre som leverer elbiler.

Tesla utnyttet manglende regulering helt i tråd med hva vi er vant med for silicon valley selskaper. Lukkede økosystemer og anti-konsument holdninger er helt i tråd med hva vi er vant med fra den kanten og helt forutsigbart (For andre eksempler på dette se på hvordan de hindrer uavhengig reparasjon av bilene). Jeg er ikke 'sur' på noen bilselskaper, ikke tesla heller, kyniske selskaper som utnytter huller i regelverket er noe man må forvente (Selv om man naturligvis kan velge å ikke støtte opp om de). De jeg anklager er regulerende myndigheter som ikke innså at man trenger å passe på at proprietære standarder ikke får etablere seg.

Det er fortsatt ikke for sent, og i europa greier uansett neppe tesla etablere noe kveletak slik de fortsatt kan i USA (Hvilket vil bremse elbiladopsjon der), men akkurat slik vi regulerte telebransjen og hindret de fra å utnytte eierskap til infrastruktur til å drive antikompetitiv virksomhet, bør vi også bremse ladeoperatører fra å drive samrøre med bilprodusenter med samme formål.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (4 timer siden):

Folk i tråden bekrefter påstanden allerede, ved å peke til at det er 1,000 km til nærmeste Ionity lader. Om en hvilken som helst elbil, inklusive kassebiler kunne ladet på SuC nettverket, så kunne jo lokale arbeidsfolk ha kjøpt slike biler, som ikke er særlig gunstig i Nord pga manglende ladenettverk.  

Altså fungerer Tesla nå som en bremsekloss for innførelsen av elbiler på generelt grunnlag. 

Øhm … Uten Tesla hadde vi ikke folk kjøpt seg elbil i dag!

Før Elon Musk, og hans overbevisning om at el-bil kan være gøy og ikke bare utrla-miljøvennlig, hadde vi kun Think og andre håpløst irrelevante småbiler. El-bil var tilgjengelig for en liten promille av befolkningen før Tesla ble grunnlagt. Ingen av de tradisjonelle aktørene hadde særlig store planer om el-bil. Og alle hadde kjørt rundt i bensin/diesel i dag! 

Så noen bremsekloss har de definitivt ikke vært. Heller motsatt. De har opplyst kloden om at elbiler faktisk kan fungere i praksis, og dermed indirekte tvunget tradisjonelle aktører til å lage modeller med elektrisk drift. 

Til slutt: jeg har aldri eid Tesla selv. Har en Nissan Leaf, og er kjempefornøyd med det. Nissan har virkelig levert elbil til massene (sammen med Renault Zoe). Jeg det er ingen tvil; Nissan hadde aldri giddet å lage billige el-biler, om ikke folk ønsket å kjøpe det. Og «ingen» ønsket å eie el-bil før Musk klarte å overbevise og formidle at el-bil kan være både praktisk og gøy!

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (12 minutter siden):

Eg er glad for kva Tesla har maktet å utføre, men eg meine at det er urelevant for framtiden til ladenettverket. Etter som tida går og utvalet biler blir betre blir dei meir og meir openbart at Teslas ekslusivitet er ein skade på elbil-markedet, ikkje ein gunst.

Eg klandre og andre elbil-produsenter for at dei har vore passive, men dette er ikkje ein XOR test. Samtidig har Tesla vald å gjera det dei gjere i dag sjølv, det var ingen som hald ein pistol til hovudet deiras, og då er det i mi meining at dei skal følgje spillereglene for konkurranse.

Til slutt irriterer ladenettverket meg sida me framleis ikkje har betaling med kort, eller smart system for å gjenkjenne bil og fakturere det den vegen. Dagens ladeopplevelse er unødig klønete for alle, inklusivt Tesla.

Jeg klarer ikke irritere meg over hva Tesla har gjort, og så lenge dems ladenettverk er et konkurransefortrinn, så skjønner jeg at de vi beholde det så lenge som mulig, selv om jeg tipper de åpner opp for de andre når de andre er "on par".

Irriterer meg mer at standarden er CCS, for den er unødvendig klumpete og diger. Tesla sin plugg var genial i sin enkelthet, og minimale størrelse. Og de har jo den ultimate løsningen. Vift med ladekabelen foran porten, så åpner den luka. Plugg i, lås bilen og gjør noe annet. Og når du kommer tilbake, klikk på knappen på håndtaket, trekk ut kabelen og vift litt med den så ladeluka lukker seg igjen. Sett deg inn og kjør videre. Og, selv om ikke alle ladeplasser har det slik, så er de blant de beste på også å gi "drive-thrue"-plasser for de med hengere.

Nok en ting de andre kunne lånt/kopiert av Tesla. Men istedet så har Tesla tilpasset seg med CCS-port og overgangsadapter for de med gammel Tesla.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...