Gå til innhold

Nå slår elbilsalget alle rekorder. Heldigvis er det ikke Tesla som er årsaken


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (1 time siden):

Bare gå inn i tråer om elbiler. Det spiller ingen rolle om det er mercedes eqc, polestar, vw id, vw golf, honda e , nissan , hunday, audi e tron, renault clio. Alle blir snakket ned? Men er det av fossil eiere?

Man må selvfølgelig ha en ide om hvilken bil de ulike debattantene har.  

Å fremheve at Tesla sine løsninger er bedre er fakta. Det er ikke å snakke ned de andre elbil-merkene. Viktig å skille på de to.

Den ALLER IVRIGSTE gruppen (der er bl.a. DU tilhører) er Tesla-haterne... Trolla som bruker hvert ledige minutt av døgnet til å saumfare internett etter noe som kan tolkes som negativt om Tesla, og så tværer og tværer på det i det uendelige, uansett hvor mye de falske påstandene blir tilbakevist med fakta.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, StigVidar said:

Passaten er en voldsom forbedring i forhold til en 20 år gammel BMW 🙂

Første måned i bruk har vi ca 2l/100km forbruk av bensin. Har fått montert type 2 kontakt i garasjen og passer på å lade. Men skeptisk til hybridbiler sin belastning på batteriet. Vi har en full ladesyklus pr døgn og noen dager 2 fulle sykluser. Hvor lenge lever et li-ion batteri da? Joda, et batteri i en hybrid bil har kanskje større forskjell på netto og brutto kapasitet enn rene elbiler så det går vel bra.....

Hybrider benytter stort sett mer robuste batterier, som tåler mer juling.  Disse har betydelig høyere pris per tilgjengelige kWh og betydelig høyere vekt per tilgjengelige kWh, derfor benyttes ikke samme celler i rene elbiler.

Altså jeg ville ikke bekymret meg veldig mye, sånn generelt sett. (Akkurat hvor bra løsningen til Passat GTE er aner jeg ikke.)

Jeg syns det er helt greit at folk som ikke finner den perfekte bilen for seg kjøper ladehybrid. Spesielt når det gjelder lett brukte elbiler er det lite å velge i til attraktiv pris. Ofte kan man like gjerne kjøpe ny elbil i stedet for 2 år gammel elbil, ettersom prisdifferansen ikke er veldig stor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
8 hours ago, Trestein said:

Det som er spesielt på diskusjon er. 
 

Hvem er den største gruppen som snakker ned el biler? Bensinbil eiere? Hybrid eiere? Eller er det et 3 alternativ?

Eg har knapt sett ein einaste elbil-eigar snakke ned elbilar generelt.  Det trur eg er nesten utelukkande eksosbil-eigarar.  Enkelte eksosbil-eigarar ser òg ut til å bere eit sterkt hat mot dei beste elbilane.  Ikkje minst at dei skal ha avgiftsfordelar.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, HF- said:

Tu er denne overskrifta clickbait? Eg venta å finne et eller anna i artikkelen som grunngav "heldigvis er det ikke Tesla som er årsaken" Dersom Tesla hadde høge salgstall, ville overskrifta vere "dessverre er det Tesla som er årsaken"?

Enig i at overskriften er tullete, trolig clickbait/flamebait.

Det er fullt mulig å være mindre negativ og heller gått for noe sånt som "Nå slår elbilsalget alle rekorder, heldigvis begynner andre produsenter enn Tesla å komme på banen!"

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, MinHattHarTreKanter said:

Kommer det noensinne en elbil som er gøy å kjøre som ikke koster skjorta? Først da kjøper jeg meg elbil, håper jeg ikke må vente lenge.

Hva koster skjorta da?

Venter du for lenge må du nok betale enda mere. Vi er veldig heldige akkurat nå i Norge som kan kjøpe elbiler så billige.

Sjekk prisene på elbiler i sverige f.eks.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja, som Complexity sier så kommer det veldig an på budsjettet. Man kan faktisk få en brukt Model S performance i OK stand til omkring 250.000 kroner. Med høyere budsjett får man mer å velge i, men om budsjettet er lavere enn 250.000 kroner har man ikke særlig med morsomme valgmuligheter.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Trudde at TU er en seriøs aktør. Men når det er snakk om å "nå mål" (her utslipsfri i 2025) da er det gjennomsyret av propoganda her og.

Skuffende. Det blir aldri noe succes av, ikke når det tres ned over hodet på folket. Husk at langt fra alle her har mulighet til å kjøpe/eie flere biler.

Lenke til kommentar

En fossil-bil som ligger høyt på salgsstatistikken er Skoda Octavia. En kan jo se på hva den bilen har som elektriske biler mangler. Så får dere som lurer på hvorfor ikke alle i Norge kjøper el-bil kanskje noen svar.

https://www.skoda-auto.no/modeller/nye-octavia/octavia-stasjonsvogn

Stikkord: "En romslig familiebil. God plass, høy komfort og passer både til bykjøring og lange kjøreturer."
Fra 332.900 kr

Endret av StigVidar
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (46 minutter siden):

Eg har knapt sett ein einaste elbil-eigar snakke ned elbilar generelt.  Det trur eg er nesten utelukkande eksosbil-eigarar.  Enkelte eksosbil-eigarar ser òg ut til å bere eit sterkt hat mot dei beste elbilane.  Ikkje minst at dei skal ha avgiftsfordelar.

Ikke generelt men spesielt.

Prøv å les gjennom id3 polestar honda e trådene osv ? Hvilken gruppe er mest ivrig på å si at dette er noe dritt? 
 

Det er nesten ikke el bil motstandere i det hele tatt. Bare eiere av ett merke. Og de er i tillegg utsatt for et massivt hat. Sammenheng?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere som synes lading av bil går helt greit på langtur - har dere prøvd å stå der i 30 minutter med 3 sutrete unger i baksetet, regn utenfor og en sterkt traffikert vei like ved?

Jeg har ikke det selv, men jeg kan se for meg en haug med gode grunner til at folk kjøper fossilbil. Dessverre er det mange som kun ser på sin egen situasjon og antar at alle kan gjøre likedan.

Skal en nå 100% elbil andel på nybilsalget så er det noen grep som må gjøres.
1. Det må bli bedre utvalg biler i den store enden som fortsatt er rimelige. Noe ala Ford S-max eller Skoda Octavia som passer barnefamilier som ikke vil svi av 600-700 tusen på en bil.
2. Det må bli bedre muligheter for å lade hjemme til alle de som har gateparkering
3. Lading på tur må gå fort, uten kø og frustrasjon. Artikler i aviser om ladeproblemer skremmer folk vekk.
4. Politikere må slutte med å skremme folk om at nå er det på tide med å fjerne fordelene. Få fram en langsiktig politikk og stå ved det.

Endret av StigVidar
Lenke til kommentar
Mikhail skrev (29 minutter siden):

Trudde at TU er en seriøs aktør. Men når det er snakk om å "nå mål" (her utslipsfri i 2025) da er det gjennomsyret av propoganda her og.

Propaganda? Hvilken propaganda mener du at TU er gjennomsyret av? Høres mest ut som en konspirasjonsteori...

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Trestein said:

Ikke generelt men spesielt.

Eigar av eitt bilmerke snakkar ned andre bilmerke?  Det trur eg du finn blant både eksos- og elbil-eigarar.  Klassisk merkerivalisering.

 

No har jo enkelte av bilane du nemner eit fortent dårleg rykte.  Den eine er full av bugs og kan finne på å slå av lysa under køyring midt på natta eller bråbremsar på motorvegen fordi han ser eit skilt som ikkje er der.  Ein annan har allereie vorte kalla attende ein gong fordi han kan finne på å berre stanse.  Fleire av produsentane som no prøver seg på å lage elbilar har tydeleg trøbbel med teknologien.  Det er stor skilnad både mellom bilmerka og ladenettverka.  Men for all del – mange trivst godt med ein billigbil full av feil, so lenge det er ein elbil.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (1 time siden):

En fossil-bil som ligger høyt på salgsstatistikken er Skoda Octavia. En kan jo se på hva den bilen har som elektriske biler mangler. Så får dere som lurer på hvorfor ikke alle i Norge kjøper el-bil kanskje noen svar.

https://www.skoda-auto.no/modeller/nye-octavia/octavia-stasjonsvogn

Stikkord: "En romslig familiebil. God plass, høy komfort og passer både til bykjøring og lange kjøreturer."
Fra 332.900 kr

Audi og Mercedes har noen som er myntet på samme bruksområde, men de koster jo dobbelt så mye. Skodas egen Enyaq iV80 er også i samme sjangeren, men koster fra 450 000,-, har kortere rekkevidde (510 vs 1300 km), men Enyaq-en leveres ikke før i 1. halvår 2021. Hengervekta er også litt lavere (1200 vs 1300-2000 kg). Men til gjengjeld er Enyaqen vesentlig sprekere, har 4x4 og mye lavere drivstoffkostnader. Så Octaviaen er vel først og fremst noe for campingvogn-folk med betalingsanmerkninger (altså de som ikke får høyere billån som vil betale seg selv med lavere drivstoffutgifter).

NB. Har ikke sjekket aktuelle PHEV-konkurrenter men regner med noen av de konkurrerer godt mot Octavia.

 

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, StigVidar said:

Til dere som synes lading av bil går helt greit på langtur - har dere prøvd å stå der i 30 minutter med 3 sutrete unger i baksetet, regn utenfor og en sterkt traffikert vei like ved?

Jeg har ikke det selv, men jeg kan se for meg en haug med gode grunner til at folk kjøper fossilbil. Dessverre er det mange som kun ser på sin egen situasjon og antar at alle kan gjøre likedan.

Skal en nå 100% elbil andel på nybilsalget så er det noen grep som må gjøres.
1. Det må bli bedre utvalg biler i den store enden som fortsatt er rimelige. Noe ala Ford S-max eller Skoda Octavia som passer barnefamilier som ikke vil svi av 600-700 tusen på en bil.
2. Det må bli bedre muligheter for å lade hjemme til alle de som har gateparkering
3. Lading på tur må gå fort, uten kø og frustrasjon. Artikler i aviser om ladeproblemer skremmer folk vekk.
4. Politikere må slutte med å skremme folk om at nå er det på tide med å fjerne fordelene. Få fram en langsiktig politikk og stå ved det.

Har ikke barn, men i min erfaring stopper jeg og kona oftere på langtur enn vi lader. Begrensningen i forhold til å komme seg fort frem er altså hovedsaklig behovet for toalettpauser, ikke behovet for lading. Antar behovet for slike pauser ville øke med antall barn, ikke synke.

Dette er i hvert fall tilfelle i Norge, der vi f.eks kjørte til Nordkapp i sommer. På autobahn klarer man å tømme batteriet raskere, så der har vi opplevd at det er mer samsvar mellom mengden toalettstopp vi trenger og mengden ladepauser bilen trenger.

(Kjører Model X 100D, 126.000 km siden midten av 2017.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
59 minutes ago, StigVidar said:

En fossil-bil som ligger høyt på salgsstatistikken er Skoda Octavia. En kan jo se på hva den bilen har som elektriske biler mangler. Så får dere som lurer på hvorfor ikke alle i Norge kjøper el-bil kanskje noen svar.

https://www.skoda-auto.no/modeller/nye-octavia/octavia-stasjonsvogn

Stikkord: "En romslig familiebil. God plass, høy komfort og passer både til bykjøring og lange kjøreturer."
Fra 332.900 kr

Jepp og dette er et problem. Som alle trodde skulle bli løst i 2020. Nå ser det ut til at vi må vente til 2021...

Og det er kun Tesla som har løst det.

Dersom alle skal kjøre elektrisk, så må EU på banen og tvinge all fabrikantene til å gå over til samme ladestandard både med tilgang og betaling. Og løsningen Tesla har valgt er den de bør lande på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (15 timer siden):

Også kunne vi lagt på bensin/diesel-avgiften og bomringer med 50-60% :)

Er egentlig enig med deg, vil personlig fjerne all ice biler i dag om det bare var å knipse.

Men per i dag så er elbil nesten kun for middelklassen og opp. De billigste elbilene er gjerne små og har ugunstig ladetid i forhold til å fylle tanken på 5 min. 

Jeg er en av de fattige, tro det eller ei. Vi låner min mors ice bil når det trengs. I vårt hushold har vi penger som matcher fattiggrensa i Norge.

En økning på 50/60% i bommen ville gjort det vanskelig for oss som allerede merker bomringen godt i dag. 

På noen måter er elbil skiftet litt usosialt.

Vi benytter kollektiv transport for det aller meste. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...