Gå til innhold

Black Friday, Black week, Cyber Monday og Singles day 2020


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

NetOnNet avlyser Black Week med begrunnelsen at forbrukerne er lei. Jeg tror heller det har sammenheng med at det generelt ikke har vært gode priser å finne siden februar. Nettbutikker har nok gjort det bra i hjemmekontor-fasen men kronekursen er elendig samtidig som økonomien er såpass uforutsigbar at jeg tror de holder igjen på tilbudene i hele år, egentlig. Mulig importgebyr-tøvet også har gjort norske nettbutikker mer tilbakeholdende.

Det eneste jeg har sett som imponerer i år er hvor høye falske priser noen av butikkene opererer med. Så Deal hadde en ruter til femten tusen som brukte å koste firehundreognoe. Tilbud på søsterbutikken til 85% rabatt...

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (4 minutter siden):

NetOnNet avlyser Black Week med begrunnelsen at forbrukerne er lei. Jeg tror heller det har sammenheng med at det generelt ikke har vært gode priser å finne siden februar. Nettbutikker har nok gjort det bra i hjemmekontor-fasen men kronekursen er elendig samtidig som økonomien er såpass uforutsigbar at jeg tror de holder igjen på tilbudene i hele år, egentlig. Mulig importgebyr-tøvet også har gjort norske nettbutikker mer tilbakeholdende.

Det eneste jeg har sett som imponerer i år er hvor høye falske priser noen av butikkene opererer med. Så Deal hadde en ruter til femten tusen som brukte å koste firehundreognoe. Tilbud på søsterbutikken til 85% rabatt...

Hvis forbrukerne er lei hadde ikke black friday vært og blitt årets største handelsdag.. 

At undersøkelser viser at forbrukere er lei..ja det blir litt som å si at man er lei av syden også går man og bestiller sydentur etterpå. Det er ingen korrelasjon mellom hva folk sier og salgstall. 

Det blir NetonNet sitt tap som ikke får sin del av kaka. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Black friday er en måte å bli kvitt utgående varer eller varer som har mistet nyhetsverdien sin. Men det er selvsagt en og annen lokkevare innimellom som gjerne får førstesideplass i tilbudsavisa. Sånne som selges i begrenset opplag eller med stusselige 5-10% rabatt.

Den store majoriteten av tilbudene er nok utgående varer. Varer man har holdt prisen kunstig høyt på en periode så man kan skryte av høye prosentvise avslag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Simen1 said:

Black friday er en måte å bli kvitt utgående varer eller varer som har mistet nyhetsverdien sin.

Ja, og det betyr at man kan gjøre gode kjøp på TVer, headset og en del annen teknologi som ikke gjør store sprang fra generasjon til generasjon. 

For hardware, og kanskje særlig i år pga generasjonsspranget, er det nok ikke mange gode tilbud innen CPU/GPU, minneprisene er jo allerede relativt lave. 

Kanskje man finner noen gode tilbud på disk(er) / kabinett / strømforsyning / skjerm / mus og tastatur

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Mixy said:

For hardware, og kanskje særlig i år pga generasjonsspranget, er det nok ikke mange gode tilbud innen CPU/GPU, minneprisene er jo allerede relativt lave. 

Kanskje man finner noen gode tilbud på disk(er) / kabinett / strømforsyning / skjerm / mus og tastatur

Man finner sjeldent gode tilbud på f.eks. CPUer. Intel og AMD er gode til og styre dette. Når det stort sett bare er små forskjeller på hastighet fra generasjon til generasjon, så blir prisen den avgjørende faktor. 

Man ser mer av det samme på mobiler også. Det er ikke altfor lenge siden man kunne kjøpe utgående flaggskip til halv pris så fort neste modell kom på markedet. Dette ser ikke ut å være tilfellet lengre. 

Kabinetter og mus tipper jeg vil komme på salg. HDD/SDD og PSUer er typiske varer som ikke kommer får gode tilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Aetius said:

Tja, jeg gjorde flere gode varp på BF i fjor, og i år er det også flere ting jeg håper og tror jeg skal kunne få gode priser på.

Det er absolutt mulig å gjøre gode kjøp på BF, det er ikke det jeg sier. Men det er visse produkter som sjeldent går mye ned i pris. Jeg gjorde en grei deal på GTX 1070 i forfjor tiltross for at jeg vil si at GPUer sjeldent kommer på gode tilbud. Dette var riktignok et billigkort av den støyende typen. Siste gangen jeg skal spare penger på GPU.:)

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (45 minutter siden):

Det var billig 😮

Jepp! Jeg måtte dobbeltsjekke før jeg trodde på det.

Men er desverre ikke kraftig nok for meg. Det er 2 oppgraderinger på bilen jeg vurderer og det er Rigid E20 Pro (122313) og Lazer Triple-R 24 Elite Gen 2. Kjøpte nylig 4x 9500 Lumen (Rigid D-XL Pro) for montering i grillen, i tillegg til en 21.000 Lumen 40" spot jeg har på taket. Men etter oppgraderingen foran skulle jeg gjerne hatt mer "punch" fra taklyset.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Tåkefyrste said:

Fin måte å bli kvitt forbrukerne på dette. Da vet jeg at det ikke er noe vits å kikke på netonnet fremover :D

Nå har jeg klippet bort deres spinn på det, som var at kundene heller ville ha generelt lave priser enn kampanjer og salgsperioder. Jeg er villig til å tilkjenne ham et poeng, siden en rekke av kjedene opererer med flere år gammel veiledende pris, eller enda verre, all den tiden det ikke er salg. 

Eksempel på kynisk prisbruk: 
image.png.1aab6acd33fe149d2aa38e10c5bdd856.png
Eksemplet viser produkt der man opererer med to "reelle" priser: prisen når de ønsker å vise x % rabatt, og maksprisen de trenger for å dokumentere x % rabatt. Slik ville det ikke sett ut dersom man brukte "generelt lave priser". Gjennomsnittsprisen markert på dette produktet er ca. på veiledende pris.  

Konsekvensen av dette er at jeg aldri ville vurdert handle på et par kjeder - trenger ikke nevne navn - uten å gjort research på prisen først. Et par andre navn er alltid, uten unntak, betydelig billigere på dager uten lokketilbud. 

 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det er fordelen med å være en stor kjede. Noen har nok kjøpt det til førprisen, bare ikke de som prisjakter. 

Prisdynamikken virker å være ganske annerledes enn tidligere. Kronekursen har endret mye, og på toppen av alt kom hjemmekontorene. Noen av de nyere aktørene har veldig mange produkter og bruker det som ser ut som annerledes, automatiserte prisalgoritmer. Noen av de som tidligere hadde lave priser er nå kjøpt opp og fronter priser på flere hundre om ikke tusen prosent over veiledende pris på enkelte produkter. Jeg er usikker på hvordan de dokumenterer tilbudene når det er reelle fantasipriser hos "konkurrentene". Da kan man få morsomme grafer som på dette produktet som tidligere lå på 550-ish kroner: 

image.png.a898802829d7bf133d92e38e2895540e.png
 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...