Gå til innhold

Terrorangrep i Nice


Anbefalte innlegg

Tre er drept etter et knivangrep i Notre-Dame-kirken i Nice i Sør-Frankrike torsdag morgen.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/yRRze2/medier-tre-doede-etter-knivangrep-i-kirke-i-nice

ikke vanskelig å se det ville komme.

President Macrons svar på dette, er vel at nå skal man intensivere bruken av Muhammed-karikaturer? Skolelærere skal nå henge karikaturer på veggene i klasserommet, og offentlige bygninger utsmykkes med lignende? Nå skal vi jammen lære muslimene!

Emmanuel Macron skyver sivile foran seg i denne uansvarlige tilnærmingen. I et par ti-år nå, har franske myndigheter skapt enorm, unødvendig polarisering i det franske samfunnet. Enda det vet at det er å hive bensin på bålet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten må man godta at terrorister definerer hva man kan og ikke kan si, eller så må man nekte dem den makten. Det vil være en smertefull prosess hvor den fredelige majoriteten av muslimer blir såret, og hvor sjansen for mer terror øker.

Jeg ser ikke noen «middelvei» hvor man sier at «vi har ytringsfrihet, men vi velger frivillig å avstå fra å si ting som kan trigge de som driver med terrorisme».

En vei å gå er å klistre de følsomme tegningene opp overalt slik at terroristene ikke vet hvilket mål de skal sikte på, og samtidig forklare den overveldende majoriteten av muslimer som er fredelige at dette ikke er rettet mot dem, og at ting vil bli bedre når terroristene gir seg.

-k

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

vulgære, meningsløse karikaturer som brukes kun for å tirre og krenke, mens virkelig mangel på ytringsfrihet skjer ikke langt unna oss i Russland, der regime forgifter, myrder, og driver mennesker til fortvilelse og selvpåtenning

Aleksej Navalnyj
eRMqjCW.png

Boris Nemtsov
Jhb388w.png

Irina Slavina
pExFB9t.png

i mellomtiden har franske regjeringen vært opptatt med barnehage-aktige karikaturer og polarisering. Det er så meningsløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 minutter siden):

For muslimer finnes det ingenting verre enn å kødde med allah og muhammed.

Forøvrig virker 3 angrep på noen få timer litt vel tilfeldig til å bare være tilfeldig psykisk syke.

Å angripe med kniv krever ikke mye planlegging. Er man psykisk syk og ekstremt religiøs er veien kort fra tanke til angrep.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

IS lagde vel en slags guide når Europa åpnet for flyktninger.

Flere gikk "undercover" med andre ord flere fra IS tiden i Syria/Irak osv som ikke er på radaren til myndighetene lever nok blant oss og venter på riktig tid, de klarer jo ikke engang stoppe de som står på lister så det lover jo godt.

Kniv angrep som man ser skjedde idag er nok mer random gjort av rouge tilhengere av konservativ Islam.

Lenke til kommentar
Pop skrev (17 minutter siden):

Det er mulig å ha flere saker i hodet samtidig.

men hvis de ser de to tingene i perspektiv?

det er en oppkonstruert ide at "du" eller "jeg" har et fundamentalt behov for å hetse, tirre, og ydmyke andre. I andre sammenheng, ber vi gjerne om unnskyldning når vi oppdager at noe vi sa, såret mottakeren. Det er vanlig folkeskikk. Men noen der ute har skapt det inntrykket at med islam og muslimer, er det fritt fram å være mobber og drittsekk.

Franske myndigheter har over tiår forgiftet samfunnet ved å skape polarisering. Det kunne like gjerne vært Hege Storhaug og SIAN-lederen som satt som sjefer der nede, resultatet ville vært det samme elendige som vi ser nå.

Bare trist og helt meningsløst.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Disse er iallfall inspirert:

Sitat

Reuters: Politi i Avignon har skutt og drept en person

En mann bevæpnet med en kniv prøvde å angripe politibetjenter på gaten torsdag rundt klokka 11.15 i Avignon, ifølge  Europa 1.

Politiet i Avignon bekrefter at de har skutt og drept vedkommende.

Dette angrepet kom to timer etter angrepet på Notre-Dame-basilikaen i Nice, der tre mennesker ble drept av en mann i et knivangrep.

Sitat

AFP: Knivangrep mot fransk konsulat i Jeddah

Det har vært et knivangrep mot det franske konsulatet i Jeddah og en sikkerhetsvakt skal være skadet, melder AFP.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kRR8BX/afp-knivangrep-mot-fransk-konsulat-i-jeddah

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (47 minutter siden):

99.999999999999% av Muslimer her i Vesten vil ikke kutte av noe hodet pga. en karikatur. Dette er psykisk syke som tilfeldigvis er muslimer.

Meget mulig at de er psykisk syke, preget av et liv i krig, groomet av kyniske bak-menn, fanget i et storpolitisk makt-spill...

Men faktum later til å være at de er muslimer (eller i alle fall «forsvarer islams ære» på ett eller annet perverst vis).

Når jøder begynner å halshugge for å forsvare Toraens ære, eller kristne skyter for å ha sett på «life of Brian» eller ateister kveler noen for å tulle med Douglas Adams’ minne så er det på tide å karikere deres ståsted.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg setter disse psykopatene i samme bås som Manshaus og ABB. 

Det jeg er glad for er at disse "kun" bevæpner seg med kniver og ikke skytevåpen med tanke på skadepotensialet. 

 

Ekstremt tragisk at liv går tapt, uansett hvor mange. Så det er sagt. 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (29 minutter siden):

det er en oppkonstruert ide at "du" eller "jeg" har et fundamentalt behov for å hetse, tirre, og ydmyke andre. I andre sammenheng, ber vi gjerne om unnskyldning når vi oppdager at noe vi sa, såret mottakeren. Det er vanlig folkeskikk.

Hvis jeg sier noe til deg som sårer deg så synes jeg at det er leit.

Hvis jeg sier noe til naboen som får deg til å reise jorda rundt for å drepe meg så tenker jeg at det utsagnet er det uhyre viktig å spre til flest mulig.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (13 minutter siden):

Meget mulig at de er psykisk syke, preget av et liv i krig, groomet av kyniske bak-menn, fanget i et storpolitisk makt-spill...

Men faktum later til å være at de er muslimer (eller i alle fall «forsvarer islams ære» på ett eller annet perverst vis).

Når jøder begynner å halshugge for å forsvare Toraens ære, eller kristne skyter for å ha sett på «life of Brian» eller ateister kveler noen for å tulle med Douglas Adams’ minne så er det på tide å karikere deres ståsted.

-k

Sitat

Important symbolic acts such as the blood sacrifice link acts of violence to religion and terrorism.[8] Suicide terrorism, self-sacrifice, or martyrdom has throughout history been organized and perpetrated by groups with both political and religious motivations.[9] The Christian tradition has a long history of heterodoxical and heretical groups which stressed self-immolative acts and scholarship has to some degree linked this to modern political groups such as the Irish Republican Army.[10] Suicide terrorism or martyrdom is efficient, inexpensive, easily organized, and extremely difficult to counter, delivering maximum damage for little cost. The shocking nature of a suicide attack also attracts public attention. Glorifying the culture of martyrdom benefits the terrorist organization and inspires more people to join the group. According to one commentator, retaliation against suicide attacks increases the group's sense of victimization and commitment to adhere to doctrine and policy. This process serves to encourage martyrdom, and so suicide terrorism, self-sacrifice, or martyrdom represent "value for money".[11] Robert Pape, a political scientist who specializes in suicide terrorism, has made a case for secular motivations and reasons as being the foundations of most suicide attacks, which are often labelled as "religious".[12]

https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_terrorism

ABB og Manshaus kan klassifiseres som Kristen terrorisme.

https://no.wikipedia.org/wiki/Oklahoma_City-bombingen

https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_terrorism

Jøder har også drevet med terroisme.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_religious_terrorism

Islam har førsteplassen i moderne tid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_terrorism

Jeg ser en ting felles. De har alle samme Gud.

Men så har du Hinduisme:

https://en.wikipedia.org/wiki/Saffron_terror

Til og med Buddhisme har terroisme problemer:

https://en.wikipedia.org/wiki/Buddhism_and_violence

Så kanskje terrorisme ikke har noe med hvilket livssyn man har. Folk bruker livssyn for å terrorisere. Men 99.9999999999% av religiøse er ikke terrorister.

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (9 minutter siden):

Jeg setter disse psykopatene i samme bås som Manshaus og ABB. 

Det jeg er glad for er at disse "kun" bevæpner seg med kniver og ikke skytevåpen med tanke på skadepotensialet. 

 

Ekstremt tragisk at liv går tapt, uansett hvor mange. Så det er sagt. 

Jeg er enig i mye av det du sier.

Våre hjemmelagde terrorister var såvidt jeg vet «lone wolfs». Etterforskningen vil vel vise om det var tilfelle her.

Mye har vært sagt om hvordan vesten tilskriver «sinnsykdom» til terrorister fra egen kultur og «sinnsyk religion» til terrorister fra andre kulturer. Det er nok noe sant i det.

I dette tilfellet er det lettere å se en konkret kjede av hendelser, mens i tilfelle ABB så var set vel mer en generell misnøye med retningen til samfunnet (og egen livssituasjon/psykisk helse) som motiverte.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...