Gå til innhold

alt="" eller alt=" " i html


Anbefalte innlegg

Ønsker å bruke "alt"-koden uten innhold/tekst. Både på grafikk og bilder/foto i html.

Skal jeg da bruke koden alt="" eller alt=" "   ?

Altså med eller uten mellomrom mellom kolon.

Noen som har en enkel forklaring på om jeg kan bruke med eller uten mellomrom mellom kolon på alle alt-kodene?

Endret av akura
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker så mye for svar.

 

Har ikke brukt alt-koden tidl., men når jeg validerer (via https://validator.w3.org), får jeg melding om dette vistnok er nødvendig.

Leste at man kan definere alt-koden uten innhold og da unngå feilmelding. Da enten som alt="" eller alt=" ",ettersom om det er et bilde eller grafikk. Men blei igrunn ikke noe smartere av det...

Vil websida fungere knirkefritt uten noen alt-kode i alle nettlesere, på tross av feilmld.?

Lenke til kommentar

Eg anbefaler at om du bruker briller at du installerer ChromeVox i Chrome nettleseren din, tar av brillene, og surfer nettet litt... God grunn til at me har alt="..." koder. 😀

Sitter sjølv i augeblikket og oppgraderer nettstad for å vera meir wcag kompatibel. Sitte her med screen reader er ein must for å vite korleis opplevinga er, og sjølv då har eg luksusen av at eg kan sjå kva som er på skjermen - den luksusen har ikkje blinde. 😰

Lenke til kommentar

Skjermlesere leser opp alt taggen. Hvis en ikke har alt tag leser den filnavnet som ofte ikke gir mening.

Hvis en har tom streng som alt tag leser den ingenting, så hvis en bruker bilder til å forklare noe vil ikke siden gi mening for svaksynte. Hvis bildene ikke trenger forklaring er derfor tom streng bedre praksis enn ingen alt.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Taggi said:

Skjermlesere leser opp alt taggen. Hvis en ikke har alt tag leser den filnavnet som ofte ikke gir mening.

Hvis en har tom streng som alt tag leser den ingenting, så hvis en bruker bilder til å forklare noe vil ikke siden gi mening for svaksynte. Hvis bildene ikke trenger forklaring er derfor tom streng bedre praksis enn ingen alt.

Bruk aria-hidden=true i staden om biletet ikkje treng, eller ikkje skal ha forklaring. Eg bruke det i lag med [aria-hidden=true] { pointer-events: none; } også, som gjer mus-peker opplevelsen ein del betre og mindre forvirrende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...