Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er ikke bare jeg som er behandlet slik, er noen i 3080 tråden som har opplevd det samme.

Er uansett større sjanse for at 3080 kortet jeg bestilte 2.10.20 kommer først uansett om de hadde satt meg i kø.

Synd at det røk, har brukt ati/amd med noen innslag av nvidia og 3dfx kort innimellom (siden 1995) og med situasjonen som er i dag med gpu så  hadde jeg nok brukt det beste av de to og hadd det andre i reserve.

Lenke til kommentar

Ble også kreditert for mitt xfx 6800xt på 

10 hours ago, Nizzen said:

Dør alle 6800xt korta eller? :p Bra kvalitet 😆

Nå er det vell bare meg og lugmeister som har hatt kort som har dødd AFAIK i denne tråden. Men ser du er ganske aktiv i Nvidia tråden også, det er ikke fritt der heller 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

det er sikkert unødig overhead i amd og intel sine gpu drivere også. om det ikke fantes spreke cpu-er og masse ram i alle pc-er så hadde windows fremdeles brukt 48MB ram og drivere hadde vært 10MB store. det er ikke lenger nødvendig å være effektive på ram eller cpu.  er det 5 år windows 10 har fått 2 årlige oppdateringer? på den tiden har det gått fra ca 1GB med minne til 3GB på en ny install med drivere.  og på samme tid har vell alle nye maskiner fått minst 2GB ekstra ram, så man ikke merker noe til det..

 

 

external-content.duckduckgo_com.jpg.725453b119ebca2c9b1fb446e75deb26.jpg

Endret av kjeLL//
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/8/2021 at 10:07 AM, vdo said:

Ble også kreditert for mitt xfx 6800xt på 

Nå er det vell bare meg og lugmeister som har hatt kort som har dødd AFAIK i denne tråden. Men ser du er ganske aktiv i Nvidia tråden også, det er ikke fritt der heller 

50% av de som har fått 6800xt det :tease:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 1/14/2021 at 1:14 PM, JarleGutt said:

Mulig det, men hvorfor har da 3080 10GB, 3070 8GB, 3060 TI 8GB og 3060 12GB? Sier du at det er 'umulig' at disse kortene kunne alle hatt 10GB, 8GB, eller feks 12GB? Jeg kjøper ikke helt argumentasjonen her at antall GB vi ser i dag er BARE pga minnebussen. At det er avhengigheter er en annen sak, men at det er BARE dette som bestemmer antall GB kjøper jeg ikke helt. Men er dette et faktum, og så hvor kan vi lese om dette?

Jeg bruker ikke consol med 16GB som argument. Det jeg prøver formidle, og flere med meg, er at allerede pr i dag er 10GB VRAM på PC et problem om man skal kjøre enkelte spill i 4K alt på maks, også der man kan velge høyere textures og spille spillene normalt, ikke bare kjøre en benchmark loop. Og dette er ikke min mening eller synsing, dette kan du finne info om fra folk som har opplevd dette problemet siden de fikk 3080 og begynte bruke det i forskjellige spill med masse settings på maks. Derfor er det en fordel/ett poeng å kjøpe et kort med 16 GB VRAM i dag, for de som ikke bytter GPU hvert år.

Og igjen; dersom nVidia mener at alt over 10GB VRAM er poengløst; hvorfor ser det da ut som om det kommer 3080 kort med 20GB VRAM? De som lager GPUer, utvikler da ikke nye kort bare for spøk, de lever av å tjene penger, og de lager ikke ikke poengløse produkter som de ikke tror de får selge.'

Edit:

Og la meg legge til; dette er da ikke ang 'vinne en diskusjon', hvem som 'vinner' her endrer da ingen ting. Om 1-2 år vil vi veldig lett se hvem som 'hadde rett', men da er da denne tråden glemt. Jeg synes bare at det er greit å gjøre folk obs på at de vil møte på VRAM problemer i enkelte spill om du har 'bare' 10GB VRAM, og enda flere i fremtiden. Ikke kult å bruke mellom 10 og 15 000 på en GPU og oppleve at enkelte spill man spiller blir til slideshows pga man møter VRAM limit i enkelte spill og tilfeller, da hjelper det lite å kose seg med raytracing i 5-10 FPS. Men for all del, ikke tro på det, du har da fri vilje, tro hva du vil. Men det er dumt at enkelte 'fanboys' hardnakket mener det ikke er et problem, som fører til at enkelte folk gjør valg av GPU de kommer til å angre på.

Er en del enig med deg. Men HKS sitt poeng om at spill i seg selv kanskje ikke kommer til å ha glede av det enda står vel? Det med 4K monitor som du nevner støtter jeg deg på !!

Lenke til kommentar
On 1/14/2021 at 5:05 PM, JarleGutt said:

Veldig bra oppsummert, kreds for det! Men som du ser av din oppsummering kunne man valgt andre kombinasjoner av minne type og kontroller på kortene, for å få en mer fornuftig eskalerende VRAM fordeling. For som jeg sa, hadde jeg skulle hatt et 3060 kort hadde det irritert meg at TI versjonen har MINDRE VRAM enn non-TI. Begge 3060 kortene kunne brukt samme minnekontroller. Jada, da hadde trolig 3060TI mistet litt performance, men ville hatt mer VRAM ergo mer futureproof. Og for 3080 og 3090 så har nVidia valgt en DYR minnetype, og bruker dette som salgsargument, men som du skriver så blir da resultatet at 3080 får 'bare' 10GB VRAM. Kjøper man et 3080 kort så forventer man ikke akkurat at man skal møte VRAM veggen, selv på gamle spill. Hadde jeg kjøpt et 3080 kort og opplevd dette hadde jeg vært mildt sagt irritert.

RTX 3080 er vel laget for kryptominere vel? :fun:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kjeLL// skrev (5 timer siden):

de skjermkorta uten display-ut er laga for det. og laga for å bli søppel når de ikke kan brukes til det mere. forrige gang gikk det å kjøpe billige rx470 - 580 etter de var ubrukelige til mining.

Hva er forskjellen unntatt ingen utganger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...