Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke på før eg får se tall fra Nvidia at det fungere hos de. Det blir vel som med asynchronous compute  "support" den gang de sa de hadde hardware support på det på maxwell, men kom aldri driver for det 😛

Uansett så er det ikke 10%. Det er best case. 

AMD-Smart-Access-Memory-performance.jpg

Ser ut som vi får noen tall under vann også :D

jNqwcZY.jpg

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (35 minutter siden):

Så vi skal altså tro at nvidia, med noen ukers tukling med drivere, kan øke ytelsen på alle gpu’ene sine med 10%? 
 

hmm skeptisk

Det bygger på samme prinsipp som AMD sin SAM. Siden det allerede funker på AMD sine kort, er det ingen grunn til at det ikke skal funke for nvidia sine kort.
 

Nvidia har allerede bekreftet ovenfor nexus gaming at SAM kommer til nvidia. Det vil i praksis fungere helt likt som AMD.

Hva er det du egentlig er skeptisk til?

-=HellBound=- skrev (33 minutter siden):

Tror ikke på før eg får se tall fra Nvidia at det fungere hos de. Det blir vel som med asynchronous compute  "support" den gang de sa de hadde hardware support på det på maxwell, men kom aldri driver for det 😛

Uansett så er det ikke 10%. Det er best case. 

AMD-Smart-Access-Memory-performance.jpg

Kildene sier jo minst 10% ytelse med SAM på nvidia, hvilke kilder har du for påstanden din om at 10% er best case? 

Rart det, hvordan du benekter tall når det går i favør for nvidia.

Selv var du veldig rask på at 6800 til 579$ og 6800XT til 649$ kanskje kunne knuse 3090 som koster 1499$.

Synes det er litt rart måten du tilsynelatende velger å tro på alt bare det går i favør for AMD. Men så fort noe går enten imot AMD eller i favør for nvidia så nekter du å tro det før du ser det. Det virker ganske spesielt og cherrypicke hva man tror på, på en slik måte. Synes også det er spesielt at du ikke velger å tro på at nvidia får SAM, når du samtidig ikke har noen problemer med å tro samtlige kilder som hyper opp AMD. 

Føler du er ganske biased.

 

Angående asynchronous compute ga vel ikke nvidia ut støtte for det på Maxwell, fordi Pascal ble lansert senere samme år.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Emile the rat said:

Det bygger på samme prinsipp som AMD sin SAM. Siden det allerede funker på AMD sine kort, er det ingen grunn til at det ikke skal funke for nvidia sine kort.
 

Nvidia har allerede bekreftet ovenfor nexus gaming at SAM kommer til nvidia. Det vil i praksis fungere helt likt som AMD.

Hva er det du egentlig er skeptisk til?

Kildene sier jo minst 10% ytelse med SAM på nvidia, hvilke kilder har du for påstanden din om at 10% er best case? 

Rart det, hvordan du benekter tall når det går i favør for nvidia.

Selv var du veldig rask på at 6800 til 579$ og 6800XT til 649$ kom til å knuse 3090 som koster 1499$.

Synes det er litt rart måten du tilsynelatende velger å tro på alt bare det går i favør for AMD. Men så fort noe går enten imot AMD eller i favør for nvidia så nekter du å tro det før du ser det. Det virker ganske spesielt og cherrypicke hva man tror på, på en slik måte. Synes også det er spesielt at du ikke velger å tro på at nvidia får SAM, når du samtidig ikke har noen problemer med å tro samtlige kilder som hyper opp AMD. 

Føler du er ganske biased.

 

Hvilken kilder er det som sier minst 10%? Knuse 3090 faktisk =p Igjen så må eg si det en gang til deg, eg tror 6800 XT vil gå forbi 3090 i noen titler i 1080p. La det ligge så ser vi på Onsdag. Eg tror det, så kan du få tro på minst 10% økning.   Eg tror ikke på alt nei, men får med meg en del rundtom.

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lissa skrev (Akkurat nå):

Forholde oss til hva som er reelt.  Amd har smart access memory,  Nvidia "skal få".     Biden vant,  Trump "skal vinne etter omtelling"

Hva skjer med useriøse  innlegg i tråden her? :hm:

Jeg prøver å legge frem kilder, men det blir tydeligvis ikke tatt godt imot her, med mindre jeg er partisk og favoritiserer AMD. Og når jeg prøver å være konstruktiv, objektiv og nyansert er det slike kommentarer jeg blir møtt med. Trist når det skal være slik.

Synes det er ekstremt useriøst, for å si det mildt. Kom gjerne med fakta eller kilder, fremfor tullete anekdoter om Trump (som mildt sagt ikke har noe med denne diskusjonen å gjøre).

Jeg ønsker kun en saklig diskusjon. Folk kan godt mene at jeg tar feil, men da må dere jo legge frem kilder og være saklig.

-=HellBound=- skrev (7 minutter siden):

Hvilken kilder er det som sier minst 10%? Knuse 3090 faktisk =p Igjen så må eg si det en gang til deg, eg tror 6800 XT vil gå forbi 3090 i noen titler i 1080p. La det ligge så ser vi på Onsdag. Eg tror det, så kan du få tro på minst 10% økning.   Eg tror ikke på alt nei, men får med meg en del rundtom.

Gjentar igjen, du virker ekstremt biased.

Kan godt sitere SAM på nvidia: “The capability for resizable BAR is part of the PCI Express spec. NVIDIA hardware supports this functionality and will enable it on Ampere GPUs through future software updates. We have it working internally and are seeing similar performance results."

Kilde:

Her er kilde som sier minst 10%: https://hexus.net/tech/news/graphics/146857-nvidia-working-amd-sam-gpu-performance-boost-facsimile/

Her er kilde på at AMD har opp til 11% med SAM: https://wccftech.com/nvidia-confirms-ampere-geforce-rtx-30-gpus-to-get-its-own-smart-access-memory-sam-tech/

Det kan godt være det ikke stemmer, men enn så lenge er det dette kildene sier. Om du mener det er feil, så ønsker jeg gjerne at du kommer med kilde som sier imot.

I tillegg ser du ut til å glemme at Ampere har mye raskere minne, så om Ampere får på plass SAM er detikke umulig at den blir minst like god, om ikke bedre. Du kan ikke benekte harde tall, GDDR6X har høyere bandwidth enn GDDR6.

Vi kan godt tro, men jeg har sålangt basert alle mine siste innlegg og meninger på konkrete kilder og tall som har kommet de to siste ukene. Men jeg føler debatten blir sinnsykt polarisert, når jeg baserer meg på kilder, men blir møtt med bastante innlegg som "du tar feil fordi jeg tror noe annet". Du kan godt tro noe annet, men jeg ønsker kun noen kilder, noe som er mer matnyttig enn kun løse spekulasjoner.

Løse spekulasjoner blir jo kun tullete, iværtfall når vi har så mange kilder og spekulasjoner med tall og påstander som har blirr publisert siste to ukene.

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Emile the rat said:

Hva skjer med useriøse  innlegg i tråden her? :hm:

Jeg prøver å legge frem kilder, men det blir tydeligvis ikke tatt godt imot her, med mindre jeg er partisk og favoritiserer AMD. Og når jeg prøver å være konstruktiv, objektiv og nyansert er det slike kommentarer jeg blir møtt med. Trist når det skal være slik.

Synes det er ekstremt useriøst, for å si det mildt. Kom gjerne med fakta eller kilder, fremfor tullete anekdoter om Trump (som mildt sagt ikke har noe med denne diskusjonen å gjøre).

Jeg ønsker kun en saklig diskusjon. Folk kan godt mene at jeg tar feil, men da må dere jo legge frem kilder og være saklig.

Gjentar igjen, du virker ekstremt biased.

Kan godt sitere SAM på nvidia: “The capability for resizable BAR is part of the PCI Express spec. NVIDIA hardware supports this functionality and will enable it on Ampere GPUs through future software updates. We have it working internally and are seeing similar performance results."

Kilde:

Her er kilde som sier minst 10%: https://hexus.net/tech/news/graphics/146857-nvidia-working-amd-sam-gpu-performance-boost-facsimile/

Her er kilde på at AMD har opp til 11% med SAM: https://wccftech.com/nvidia-confirms-ampere-geforce-rtx-30-gpus-to-get-its-own-smart-access-memory-sam-tech/

Det kan godt være det ikke stemmer, men enn så lenge er det dette kildene sier. Om du mener det er feil, så ønsker jeg gjerne at du kommer med kilde som sier imot.

I tillegg ser du ut til å glemme at Ampere har mye raskere minne, så om Ampere får på plass SAM er detikke umulig at den blir minst like god, om ikke bedre. Du kan ikke benekte harde tall, GDDR6X har høyere bandwidth enn GDDR6.

Vi kan godt tro, men jeg har sålangt basert alle mine siste innlegg og meninger på konkrete kilder og tall som har kommet de to siste ukene. Men jeg føler debatten blir sinnsykt polarisert, når jeg baserer meg på kilder, men blir møtt med bastante innlegg som "du tar feil fordi jeg tror noe annet". Du kan godt tro noe annet, men jeg ønsker kun noen kilder, noe som er mer matnyttig enn kun løse spekulasjoner.

Løse spekulasjoner blir jo kun tullete, iværtfall når vi har så mange kilder og spekulasjoner med tall og påstander som har blirr publisert siste to ukene.

 

 

 

 

En liten tease til deg 😜 Du får holde deg i Nvidia tråden om du ikke tåler at vi snakker og ligger ut ting om AMD her. 

l0ypJt8.jpg

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
-=HellBound=- skrev (17 minutter siden):

En liten tease til deg 😜 Du får holde deg i Nvidia tråden om du ikke tåler at vi snakker og ligger ut ting om AMD her. 

l0ypJt8.jpg

5900X er allerede ute og benchmarket. Her har du resultatet: 

E2DDBDC0-51C5-4800-B44C-97CAAA90ED81.thumb.png.6231b074dadf97b754e02ff7df664629.png

Tallene på CapFrameX Death Standing og Tomb Raider er korrekt.

I Borderland 3 og F1 2020 var faktisk 10900k raskere. 

Kilde: https://www.google.no/amp/s/www.techspot.com/amp/review/2132-amd-ryzen-5900x/

Kildekritikk er det noe som heter.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (1 minutt siden):

Ok, i presentasjonen så ble dette vist for RDNA2:
 

RX6800_20.jpg

Men så har også RDNA2 tregere minne, som også avgjør hvor mye ytelse det er å hente på SAM. 

10% i snitt på nvidia baserte jeg på kilde, om kilden stemmer får tiden vise ;) 

Inntil videre forholder jeg meg til hva kilder sier, da jeg ikke er fan av alternative fakta som er basert på ren synsing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (Akkurat nå):

Men så har også RDNA2 tregere minne, som også avgjør hvor mye ytelse det er å hente på SAM. 

10% i snitt på nvidia baserte jeg på kilde, om kilden stemmer får tiden vise ;) 

Inntil videre forholder jeg meg til hva kilder sier, da jeg ikke er fan av alternative fakta som er basert på ren synsing.

Enig i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Emile the rat said:

5900X er allerede ute og benchmarket. Her har du resultatet: 

 

Eneste tallene som var korrekt på CapFrameX Death Standing og Tomb Raider. 

I Borderland 3 og F1 2020 var faktisk 10900k raskere. 

Kilde: https://www.google.no/amp/s/www.techspot.com/amp/review/2132-amd-ryzen-5900x/

Kildekritikk er det noe som heter.

Tror ikke han hinter til cpu...du kan bytte navn til GPUer ;)  

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (19 minutter siden):

Men så har også RDNA2 tregere minne, som også avgjør hvor mye ytelse det er å hente på SAM. 

10% i snitt på nvidia baserte jeg på kilde, om kilden stemmer får tiden vise ;) 

Inntil videre forholder jeg meg til hva kilder sier, da jeg ikke er fan av alternative fakta som er basert på ren synsing.

Men så har RDNA2 også Infinity Cache som visst nok skal gjøre opp for litt tregere minne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
TheKims skrev (54 minutter siden):

Men så har RDNA2 også Infinity Cache som visst nok skal gjøre opp for litt tregere minne.

Cache er ikke det samme som minne. I tillegg til at man på langt nær kan lagre like mye i cache.

Så nå vet jeg ikke hvor mye det vil ha å si for SAM, ettersom at poenget med SAM er at det skal gi CPU full tilgang til videominne, ikke cache ;)

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (27 minutter siden):

Cache er ikke det samme som minne. I tillegg til at man på langt nær kan lagre like mye i cache.

Så nå vet jeg ikke hvor mye det vil ha å si for SAM, ettersom at poenget med SAM er at det skal gi CPU full tilgang til videominne, ikke cache ;)

Hvor mye det har å si for SAM vet ikke jeg heller, men har nå lest at Infinity Cache skal gjøre opp for at RDNA2 kjører på med tregere minne enn 3080/3090. 

The new revolutionary Infinity Cache technology allows AMD to use a smaller 256-bit memory bus and slower GDDR6 memory on its Radeon RX 6000 series graphics cards, but it will offer some tremendous memory bandwidth with even more impressive power savings with Infinity Cache.

There's not much known about it so far -- but we know that ALL of the Radeon RX 6000 series cards -- Radeon RX 6800, Radeon RX 6800 XT and the flagship beast Radeon RX 6900 XT all have 128MB of Infinity Cache, 16GB of GDDR6, and a 256-bit memory bus.

In a nutshell, Infinity Cache allows AMD to have a smaller memory bus -- use less expensive, and more available VRAM (GDDR6 vs GDDR6X) and achieve 4K performance levels that NVIDIA requires larger memory bus widths and faster, more elusive GDDR6X memory.

AMD explains that it needed to have Infinity Cache with RDNA 2 if it wanted to make a powerful 4K gaming GPU, taking what it learned from the Zen CPU architecture -- modified it, optimized it for graphics, and thus Infinity Cache was born.

Read more: https://www.tweaktown.com/news/75953/what-is-amds-new-rdna-2-feature-infinity-cache-and-does-it-do/index.html

75953_09_what-is-amds-new-rdna-2-feature-infinity-cache-and-does-it-do_full.thumb.png.4da571e68750b54d484addf62fe32cd2.png

Endret av TheKims
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...