Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
N o r e n g skrev (10 minutter siden):

Første brukertest av FSR i Anno 1800:

Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i påstanden om at "image quality looks about the same".

Er nok ikke FSR vel?

Chernobylite har hatt samme innstilling en god stund ihvertfall, og det er ikke FSR.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten notis så er opp til R9 300, og Fury =(, serien flyttet til legacy hos AMD. Så eldste skjermkortserie som får driveroppdateringer enn så lenge er 400 og nyere.

Trist Fury serien ikke fikk FSR, tror det kortet kunne levd lenge med FSR støtte! Har fortsatt Fury X kortet i en maskin her!

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 timer siden):

Hardware unboxed imponert i det minste. Nesten like bra som dlss2.0 og langt bedre enn 1.0…

 

funker like bra på nvidia som amd👍

Vell, det er et godt stykke igjen til DLSS 2.0 da det gir tilsvarende eller bedre bildekvalitet (quality og balanced) og bedre ytelse, mens fsr gir litt dårligere bildekvalitet på quality og bedre ytelse. Egentlig synes jeg fsr er langt mer sammenlignbart med dlss 1.0. 

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (8 minutter siden):

Vell, det er et godt stykke igjen til DLSS 2.0 da det gir tilsvarende eller bedre bildekvalitet (quality og balanced) og bedre ytelse, mens fsr gir litt dårligere bildekvalitet på quality og bedre ytelse. Egentlig synes jeg fsr er langt mer sammenlignbart med dlss 1.0. 

Det får være din mening. Selv er jeg enig med HU at det er nærmere DLSS 2 i Q og UQ. Og imponerende med tanke på at det ikke er noen form for AI avhengighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (Akkurat nå):

Er dette mye bedre enn dlss 1.0? Får ikkje sett video nå :(

I forrige HU, som jeg refererte tidligere, så er dette nærmere 2 enn 1, men 2 er mye bedre i lavere oppløsning og ved lavere kvalitetsinnstillinger.

FSR på ultra quality eller quality kan være nær DLSS 2(.2) på tilsvarende innstilling.

I tillegg innfører ikke FSR ghosting, men har ulempen at den også vil forsterke artefakter også. Fra under innstillingen quality kan shimmering sees i enkelt tilfeller.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, ExcaliBuR said:

I forrige HU, som jeg refererte tidligere, så er dette nærmere 2 enn 1, men 2 er mye bedre i lavere oppløsning og ved lavere kvalitetsinnstillinger.

FSR på ultra quality eller quality kan være nær DLSS 2(.2) på tilsvarende innstilling.

I tillegg innfører ikke FSR ghosting, men har ulempen at den også vil forsterke artefakter også. Fra under innstillingen quality kan shimmering sees i enkelt tilfeller.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

@Nizzen, Null stress 😃 var et ekstremt kort sammendrag, men føler det viktigste er dekket. Det som er interessant, synes jeg, er at dette kan gi godt liv til eldre generasjoner. Det er rapportert at GPUer som Fury, 900 serien fra nVidia og får kjørt med FSR! Fury X kortet i kjerringa sin maskin kan leve litt til 😆

Balanced og Performance er i utgangspunktet ikke anbefalte innstillinger i FSR. Da anbefales det heller å senke ingame innstillinger. Det blir for blurrete og shimmering kan bli irriterende, ihvertfall på performance.

Lenke til kommentar

 

 

Digital Foundry peker på at høyfrekvens-detaljer vil flimre i mye større grad, og at bildet er mindre stabilt i bevegelse.

De viser også frem en ganske stygg sammenligning (for FSR) mot TAA upscaling (altså en helt vanlig shader-basert oppskalering som bruker data fra tidligere frames). Ca 11 minutter inn.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (5 minutter siden):

 

 

Digital Foundry peker på at høyfrekvens-detaljer vil flimre i mye større grad, og at bildet er mindre stabilt i bevegelse.

De viser også frem en ganske stygg sammenligning (for FSR) mot TAA upscaling (altså en helt vanlig shader-basert oppskalering som bruker data fra tidligere frames). Ca 11 minutter inn.

Helt riktig, dette er forventet på performance innstilling som vises der av DF og samsvarer med alle sine funn. For en forklaring på hvorfor det er forventet oppførsel av FSR på denne innstillingen anbefaler jeg deg å se HU eller GN sin gjennomgang av FSR.

Igjen, det anbefales ikke å kjøre i balanced eller performance, men minimum quality innstilling. Slik som f.eks. DLSS innfører moire eller gjorde geometri merkelig på sin laveste innstilling.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (1 minutt siden):

Helt riktig, dette er forventet på performance innstilling som vises der av DF og samsvarer med alle sine funn.

Igjen, det anbefales ikke å kjøre i balanced eller performance, men minimum quality innstilling.

Det er til stede på alle innstillingene til en viss grad. Selv Ultra Quality har mer flimring på skrå kanter enn normal oppløsning.

Dette er en skarp kontrast mot DLSS 2.0, der flimrende kanter forsvinner når DLSS Quality aktiveres, enten fordi detaljene forsvinner eller fordi detaljene faktisk blir en del av bildet.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (6 minutter siden):

Det er til stede på alle innstillingene til en viss grad. Selv Ultra Quality har mer flimring på skrå kanter enn normal oppløsning.

Dette er en skarp kontrast mot DLSS 2.0, der flimrende kanter forsvinner når DLSS Quality aktiveres, enten fordi detaljene forsvinner eller fordi detaljene faktisk blir en del av bildet.

Njae, der er nok HU og GN noe uenig med deg. Quality i enormt lite detaljer kan ha shimmering om man studerer, men ultra er ikke det noe man ser, ihvertfall ikke i 4K. Jeg klarer ikke se shimmering i UQ her ihvertfall som HU bruker som eksempel på flimring forsterket av FSR, på quality så er det noe, dog lite. (@9.48). Balanced og performance er ille på trappetrinnene bl.a.

DLSS har utfordring med f.eks. ghosting, noe FSR ikke har. Upscaling har fordeler og tradeoffs for begge parter.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (2 timer siden):

Njae, der er nok HU og GN noe uenig med deg. Quality i enormt lite detaljer kan ha shimmering om man studerer, men ultra er ikke det noe man ser, ihvertfall ikke i 4K. Jeg klarer ikke se shimmering i UQ her ihvertfall som HU bruker som eksempel på flimring forsterket av FSR, på quality så er det noe, dog lite. (@9.48). Balanced og performance er ille på trappetrinnene bl.a.

DLSS har utfordring med f.eks. ghosting, noe FSR ikke har. Upscaling har fordeler og tradeoffs for begge parter.

Du ser det veldig tydelig på den roterende kuben.

 

Se Digital Foundry-videoen, eller les artikkelen: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2021-amd-fidelity-fx-super-resolution-fsr-performance-wins-but-what-about-image-quality

Sitat

However, not including a temporal component in FSR causes visual discontinuities. FSR only looks at a single frame at a time, so the way it treats aspects like shimmer on highly reflective materials, or thin objects like vegetation or hair will change on a per frame basis, resulting in noticeable 'noise' in motion. So by all means examine the many comparison shots on this page, but it's going to be the video that demonstrates how this all plays out in motion.

Videoen demonstrerer dette rundt 4 minutter inn, da med "Ultra Quality" mot full oppløsning. Dessverre er Youtube-komprimering noe problematisk, så det er ikke veldig tydelig.

 

Fra mannen selv: FSR er ikke det samme som DLSS. FSR oppskalerer bildet, DLSS rekonstruerer bildet.

Alternativt for lyd: vil du påstå at en bass-booster er sammenlignbart med en mer avansert DAC?

 

Og bare så det er sagt: det er veldig åpenbart at Alex Battaglia har en mer solid utdanningsbakgrunn enn de fleste andre som har testet FSR.

 

EDIT: Man kan prøve FSR i Riftbreaker gratis: https://store.steampowered.com/app/1293860/The_Riftbreaker_Prologue/

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...