Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ooinaru skrev (Akkurat nå):

Bildene taler for seg selv, utvilsomt imponerende teknologi! Synd det foreløpig ikke er så mange spill som støtter det.

Enig, håper denne teknologien virkelig kommer på banen nå som AMD henger seg på, og nye konsoller støtter RT. Vi trenger konkurranse nå så teknologien går fremover :)

For denne teknologien er vireklig fremtiden når det kommer til oppskalering :)

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (2 timer siden):

Spill som man ikkje spiller er irrelevante :green:

For meg er det alt annet enn Quake world, Quake 3 og Battlefield spilla 😂

Sorry for offtopic, men må bare spørre siden jeg ble litt nysgjerrig nu :)

Hva er var ditt nick tilbake i q3 dagene ? Medlem/aktiv på NQL forumet ?

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (8 minutter siden):

Lite forskjell mellom screeshotta, hva skal man se etter?

Noen mener at DLSS gir dårligere bilde enn native oppløsning. 

Derfor utfordret jeg den påstanden med screenshot av native oppløsning vs DLSS, for å se om folk faktisk ser forskjell, om DLSS virkelig er dårligere enn native som enkelte hevder.

Derfor la jeg ut screenshot, så kan folk bedømme selv ;) 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (5 timer siden):

Til alle som mener at native alltid vil være bedre, ingen av bildene er komprimert. Utfordrer de som mener at DLSS 2.1 er dårligere enn native å peke ut hvor de ser forskjell, jeg kan som sagt ikke se forskjell ;) Utenom på fps som er vesentlig lavere uten DLSS ;)

Klipp 1: Native 3440x1440

1300950518_Native002.thumb.png.cc3b52b26b2ba1b3a41eec825b7051dc.png

Klipp 1: 1280x540 rendering DLSS 2.1

2042284221_DLSS002.thumb.png.f594be952c8f30d9b1e73d5a2e6bda11.png

 

Klipp 2: Native 3440x1440

1530766076_NATIVE003.thumb.png.d961ed55f2db5fa9ff1c03a1b78b94a2.png

Klipp 2: 1280x540 rendering DLSS 2.1

171363962_DLSS003.thumb.png.749beca34d2899ae5b70aa864c0b03b9.png

 

Klipp 3: Native 3440x1440

2040506806_Native004.thumb.png.ecf49d406b101ea67fd38d57848afc0c.png

Klipp 3: 1280x540 rendering DLSS 2.1

1075522766_DLSS004.thumb.png.89bbad623c5aaaadbcf8a399b29e34f3.png

 

Klipp 4: Native 3440x1440

886640189_NATIVE005.thumb.png.799a3caac9481998127bfffcaca5b597.png

Klipp 4: 1280x540 rendering DLSS 2.1

231883202_DLSS005.thumb.png.5d7ae81c7a54bbef3f50a7882b5ac4b3.png

 

 

 

Jeg tar utfordringen! Her er det jeg ser i hvert klipp

  1. Vinduet er markant mindre detaljert, plantene i bakgrunnen er også tydelig mindre skarpe.
  2. Her er det minimal forskjell, men håret til Jesse er litt mer aliaset i DLSS.
  3. Hele bildet er litt mer uskarpt med DLSS, mest tydelig i persiennene, vinduet på enden av gangen, og stolryggene
  4. Arkene på korktavlen er litt mer lesbar, merkelappen over "SEEK SHELTER" er også litt mer tydelig.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (23 minutter siden):

 

Jeg tar utfordringen! Her er det jeg ser i hvert klipp

  1. Vinduet er markant mindre detaljert, plantene i bakgrunnen er også tydelig mindre skarpe.
  2. Her er det minimal forskjell, men håret til Jesse er litt mer aliaset i DLSS.
  3. Hele bildet er litt mer uskarpt med DLSS, mest tydelig i persiennene, vinduet på enden av gangen, og stolryggene
  4. Arkene på korktavlen er litt mer lesbar, merkelappen over "SEEK SHELTER" er også litt mer tydelig.

Kjempe kult at noen tar utfordringen :) Må innrømme at du har godt syn for detaljer :fun: Arkene på kortavlen var det eneste jeg la merke til ved første øyekast :dontgetit:

Men så er spørsmålet, er dette merkbart når man spiller. Ville du klart å skille native og DLSS dersom du spilte spillet uten å vite om det var brukt native eller DLSS. Selv hadde jeg ikke hatt sjans, så all cred til de som klarer det :) 

 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (36 minutter siden):

Kjempe kult at noen tar utfordringen :) Må innrømme at du har godt syn for detaljer :fun: Arkene på kortavlen var det eneste jeg la merke til ved første øyekast :dontgetit:

Men så er spørsmålet, er dette merkbart når man spiller. Ville du klart å skille native og DLSS dersom du spilte spillet uten å vite om det var brukt native eller DLSS. Selv hadde jeg ikke hatt sjans, så all cred til de som klarer det :) 

 

Tror det blir litt verre å se forskjellen når man er bevegelse. Det er ikke tvil om at Nvidia har kommet en lang vei med DLSS 2.0. Eneste som mangler nå er å få det implementert i flere spill.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Emile the rat said:

Ser du for upvotes for dette, så ønsker å debunke myten om at native er bedre enn DLSS. Utfordrer deg til å faktisk se forskjell mellom native 3440x1440 og DLSS oppskalert fra 1280x540.

Quality settings som er brukt i Control:

Preset: ultra, SSAO: on, Global Reflections: high, Film Grain og Motion Blur: off. Ray Tracing: ultra.

 

Til alle som mener at native alltid vil være bedre, ingen av bildene er komprimert. Utfordrer de som mener at DLSS 2.1 er dårligere enn native å peke ut hvor de ser forskjell, jeg kan som sagt ikke se forskjell ;) Utenom på fps som er vesentlig lavere uten DLSS ;)

 

Klipp 1: Native 3440x1440

1300950518_Native002.thumb.png.cc3b52b26b2ba1b3a41eec825b7051dc.png

Klipp 1: 1280x540 rendering DLSS 2.1

2042284221_DLSS002.thumb.png.f594be952c8f30d9b1e73d5a2e6bda11.png

 

Klipp 2: Native 3440x1440

1530766076_NATIVE003.thumb.png.d961ed55f2db5fa9ff1c03a1b78b94a2.png

Klipp 2: 1280x540 rendering DLSS 2.1

171363962_DLSS003.thumb.png.749beca34d2899ae5b70aa864c0b03b9.png

 

Klipp 3: Native 3440x1440

2040506806_Native004.thumb.png.ecf49d406b101ea67fd38d57848afc0c.png

Klipp 3: 1280x540 rendering DLSS 2.1

1075522766_DLSS004.thumb.png.89bbad623c5aaaadbcf8a399b29e34f3.png

 

Klipp 4: Native 3440x1440

886640189_NATIVE005.thumb.png.799a3caac9481998127bfffcaca5b597.png

Klipp 4: 1280x540 rendering DLSS 2.1

231883202_DLSS005.thumb.png.5d7ae81c7a54bbef3f50a7882b5ac4b3.png

 

Fps er noe varierende fordi jeg måtte gå inn og ut av settings for hvert screenshot, men til info får RTX 3090 i snitt rundt 45% høyere ytelse i Control med RTX 3090 når Ray Tracing er på (med mitt oppsett).

Vet denne posten blir litt off-topic, men tenkte den var nyttig som dokumentasjon om noen er usikre på hvordan DLSS påvirker bildekvaliteten. Vet at supersamling, DLSS og RT er teknologier som er relevante for både AMD og Nvidia, og tenker at  dette derfor kan være informativt for å debunke noen myter som er på nettet rundt denne teknologien ;)

 

PS: Dette er ikke innhold fra Nvidia sin reklamebrosjyere, men brukererfaring tatt med mitt eget oppsett. Sjekk profil for specs.

 

Kikket litt på Bryan fra TechYesCity sin sammenlikning av 6800 XT vs. 3080, og synes kanskje i enkelte sammenlikninger så har Nvidia hakket høyere bildekvalitet og litt mindre stutter. Montro hva mitt 6800 (uten XT) klarer å gi :laugh:

Håper jeg ikke blir kalt AMD-fanboy for å si dette ;)

Lenke til kommentar
17 hours ago, Chenix said:

Er det 3DMark dere bruker til benchmarks? Ser det er på tilbud på Steam til 30 kronasjer

Mener jeg så en som ble utestengt når han brukte benchmark via Steam. Ikke særlig hyggelig kundebehandling av Steam å ikke greie å skille mellom et benchmark-verktøy som de selger og spilljuksing :wallbash:

Kommer selv heller til å kjøpe sånn utenfor som standalone programvare.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (3 timer siden):

Litt off topic, men er det jeg bare jeg som synes at Control sin grafikk er utrolig kjedelig? Snakker ikke om selve pikslene men miljøene? Sterilt kontorlandskap som egentlig inneholder svært lite?

Elsker hvordan Control ser ut. En av få shooters de siste årene jeg virkelig ble hekta på (sikkert fordi jeg vokste opp med Twin Peaks, X-Files mm). Jeg antar at det er slik by design i forhold til story og hva de ville gjøre med spillet. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Emile the rat said:

Ser du for upvotes for dette, så ønsker å debunke myten om at native er bedre enn DLSS. Utfordrer deg til å faktisk se forskjell mellom native 3440x1440 og DLSS oppskalert fra 1280x540.

Quality settings som er brukt i Control:

Preset: ultra, SSAO: on, Global Reflections: high, Film Grain og Motion Blur: off. Ray Tracing: ultra.

Til alle som mener at native alltid vil være bedre, ingen av bildene er komprimert. Utfordrer de som mener at DLSS 2.1 er dårligere enn native å peke ut hvor de ser forskjell, jeg kan som sagt ikke se forskjell ;) Utenom på fps som er vesentlig lavere uten DLSS ;)

Klipp 2: Native 3440x1440

1530766076_NATIVE003.thumb.png.d961ed55f2db5fa9ff1c03a1b78b94a2.png

Klipp 2: 1280x540 rendering DLSS 2.1

171363962_DLSS003.thumb.png.749beca34d2899ae5b70aa864c0b03b9.png

Fps er noe varierende fordi jeg måtte gå inn og ut av settings for hvert screenshot, men til info får RTX 3090 i snitt rundt 45% høyere ytelse i Control med RTX 3090 når Ray Tracing er på (med mitt oppsett).

Vet denne posten blir litt off-topic, men tenkte den var nyttig som dokumentasjon om noen er usikre på hvordan DLSS påvirker bildekvaliteten. Vet at supersamling, DLSS og RT er teknologier som er relevante for både AMD og Nvidia, og tenker at  dette derfor kan være informativt for å debunke noen myter som er på nettet rundt denne teknologien ;)

 

PS: Dette er ikke innhold fra Nvidia sin reklamebrosjyere, men brukererfaring tatt med mitt eget oppsett. Sjekk profil for specs.

 

Det er veldig lett å se forskjell om man sitter på en skjerm av litt størrelse eller har et godt syn (mitt har blitt lettere dårlig med årene 4+). Jeg valgte forøvrig et random klipp i utvalget ditt.

Eks ser man at man mister veldig mye detaljer og at bildet får et polert uttrykk. Litt som jeg fikk inntrykk av når jeg prøvde det i SOTTR med 3080 på 38" monitor med 3840x1600.

Til venstre er native og til høyre er DLSS.
image.thumb.png.7806da7d54506062e89870e584940daf.png

Når det er sagt gjør det  grunn ikke så mye da man neppe legger merke til det i stor grad når bildet er i bevegelse og man er opptatt av handling og god flyt fremfor detaljer.

Jeg la merke til det i SOTTR men ikke mer enn at jeg synes bildet så flott og litt "polert" ut. Som på disse digitale teknikkene som brukes på TV som gjør at rynker og slik blir litt borte. (selv om det ikke er samme teknikker).

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Emile the rat said:

Ser du for upvotes for dette, så ønsker å debunke myten om at native er bedre enn DLSS. Utfordrer deg til å faktisk se forskjell mellom native 3440x1440 og DLSS oppskalert fra 1280x540.

Når jeg sier at native alltid er bedre, så er det på generelt grunnlag. Den enkle årsak er at hvis noe vises i native 3440x1440, men ikke vises i native 1280x540, så vil en oppskalering fra 1280x540 ikke kunne klare å gjenskape det. Det er pr. def umulig.

F.eks. hvis jeg spiller warzone og det ligger en sniper på et hustak langt borte, og hodet hans vises som 1 piksel i full oppløsning, men ikke i lavere oppløsning, da vil ikke en oppskalering gi meg det pikselet tilbake. Et søkt eksempel for å forklare hva jeg mener.

Jeg forstår ikke hvordan dette vris dette til at jeg har sagt at DLSS aldri kan vise noe som ikke kan sammenlignes med native.

Ellers så vil jeg si ut fra bildene at teknologien er imponerende. Og til sitt bruk så fungerer sikkert DLSS helt utmerket. Men det blir helt feil å hevde at DLSS oppskalering alltid er like bra som native. Selv Nvidia har ikke gått ut og sagt det.

* håper jeg slipper å måtte svare på flere ting om nvidia i denne tråden *

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...