Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

PantZman skrev (16 minutter siden):

Ser i Dirt 5 at 2080 Ti, 3080 og 6800 XT alle fikk ca 20% FPS drop med RT. Kan det være problemer med DXR optimalisering i andre titler siden 6800 XT gjør det generelt dårligere opp mot 3080?
Kan det ha noe med at fleste av dagens spill med DXR/RTX er Nvidia sponset?
Spennende å se om de får gjort noe med  Minecraft RTX, kanskje eneste spillet jeg kunne tenkt meg å spille med RT. 😄

Tom's Hardware oppdaget at Watch Dogs Legion hadde høy RT-ytelse på RX 6800 XT, men samtidig var bildekvaliteten markant dårligere på AMD-kortene...

Nvidia har nok en fordel av å ha vært først på banen, og har i stor grad styrt hvordan RT skal implementeres, men det er også tydelig at deres løsning er kraftigere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bekjent av meg er ganske så skuffet etter å ha fått bestilt kort som aldri kommer til å bli levert.

Burde ikke en nettbutikk være behjelpelig med å levere tilsvarende kort til alle de slipper gjennom slusene før de stenger? Det er for ille at det skal gå ut over kunden at de ikke har et bedre butikksystem. Det blir for enkelt å si "Du er en av mange som ikke får kort og vi beklager." At det er mange er ikke en unnskyldning, det er alvorlig og pinlig. Dette er temmelig amatørmessig utført av en butikk som har holdt på i 24 år. Det hadde ikke vært et problem hvis det kom opp "Beklager, vi har gått tom for varen." etter klikk på "kjøp", men når det er mulig å bestille og betale for varen er det ikke innenfor.

"Vi hadde bare X-antall kort, skjønner du, men vi lot hundrevis bestille." Du kan prøve på nytt i neste runde. Hvem har lyst til det?

Er det butikk eller er det lotteri? Jeg ser for meg en kunde som handler melk og brød i en dagligvarebutikk. Før kunden har nådd bilen kommer butikksjefen og fire vektere bort til kunden. Beklager, det blir ikke brød og melk på deg likevel. Her er pengene, så gi oss varene tilbake. Prøv på nytt i neste uke og følg med i appen for å se når vi får nye varer i sortimentet. 

Lenke til kommentar

De burde flikke på sin IT-løsning. Du er ikke alene om å se svakhetene. Kan det være at de ikke har rukket å gjøre noe med det enda, og har hatt valget mellom to onder uten at jeg klarer helt å sette fingeren på hva det andre ondet skulle helt være for noe?

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke. Jeg har sett bedre løsninger mange år tilbake. Jeg mener bestemt å ha sett butikker som reserverte varer i handlekurven. Problemet slik jeg ser det er ikke hvis man ikke får kjøpt, men at man får kjøpt og betalt varer de ikke har.

Så vidt jeg vet har det gått å oppdatere websider i sanntid i minst 10 år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er veldig merkelig også hvordan serveren ser ut å knele ved slike lanseringer. Det er jo ikke akkurat snakk om at skatteoppgjøret blir sluppet på landsbasis man snakker om. Men noen få tusen spørringer på sidene. Skulle ikke forundre meg om noen svært få maskiner står for webtjeneren enten fysisk i et av deres lokaliteter eller som leietjeneste.

Humor (dagens)

Spoiler

 

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (10 timer siden):

Opp til 10% ytelse, når gjennomsnittet er 2 %, snakk om å være i benektelse.

 

Når AMD sine slides sier 2 - 10 %, men gjennomsnittet sier kun 2 %. Noen av de spillene som hadde størst økning med SAM var Borderlands 3, der var økningen 5.6 %, og Detroit become hitman som hadde en økning på 8.1 % i 1080p. Men de fleste spillene hadde en økning på 0-1 %, og med et gjennomsnitt på 2 % (med alle spill som var testet) så er det minimalt å hente på AMD sin SAM, dessverre. Det er en fin liten bonus, men ikke noe mer.

Vel hjelper det når referansekortet kostet 500 mer ved release enn hva 3080 gjorde?

Men hører mange snakker om drivere, og bare vent. Tror folk glemmer at også driverene på Ampere vil se forbedringer, og skal vi ta utgangspunkt i de siste årene har nvidia rykte for å ha bedre drivere de siste 2 generasjonene.

 

Jeg synes det er pussig at det er så mange i benektelse i tråden her. Ja 6800 XT innfrir virkelig, men alle benchmark viser tydelig at 3080 er bedre i 4k (selv uten DLSS), i tillegg til at Ampere har vesentlig bedre  RT ytelse. De som overser eller nekter for dette annser jeg som fanboy, punktum. Hater egenltig å bruke det ordet, men om man ikke kan se at 3080 gjør det bedre i 4K, eller i RT, så skal man være ganske biased.

Det må gå an å forholde seg til benchmark, vi er forbi spekulasjonsområdet, nå har vi faktisk ganske konkrete tall.

Holder på mitt, 6800 XT er konge på 1080p og 1440p uten RT. Om tredjepartskjølere ikke priser seg helt ut, så er nok 6800 XT et bedre kjøp enn 3080 for de som sitter med slik skjerm.

For de som sitter på 3440x1440 og høyere oppløsning, eller spiller spill som har RT eller DLSS er 3080 et klart bedre kjøp.

AMD  sa vell bare i spillene de testa da, ikke at det gjalt alle spill. Ang TPU-testen slår blir avg dratt i negativ retning da noen spill har ytelsestap, drivere etc vil nok hjelpe. Regner med vi ser det samme når Ampere får SAM. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, N o r e n g said:

Tom's Hardware oppdaget at Watch Dogs Legion hadde høy RT-ytelse på RX 6800 XT, men samtidig var bildekvaliteten markant dårligere på AMD-kortene...

Nvidia har nok en fordel av å ha vært først på banen, og har i stor grad styrt hvordan RT skal implementeres, men det er også tydelig at deres løsning er kraftigere.

Så Amd jukser med bildekvaliteten som nvidia prøvde seg på for 10 år siden altså 😆

 

Ikkje den beste reklamen :p

Lenke til kommentar
14 hours ago, Djevlen90 said:

  

Kanskje i noen titler sponset av AMD som Valhalla, men dette vil nok ikke være fremtiden "for AAA spill som kommer de neste fem -syv år."

Jeg tror ikke helt du forstår hvordan utvikling mot konsoller er forskjellig fra PC. Når studioene jobber med konsoller så har de targets på ytelse som er faste til en kjent HW. Feks skal det spillet kunne kjøre 60fps 4k konstant. Måte Crysis ble utviklet på fungerer rett og slett ikke i konsoll verden. Gjennom Sony og MS vil alle som utvikler for konsollene jobbe tett med AMD for optimalisering mot RDNA2 og å skvise ut mest mulig ytelse av denne arkitekturen. Det er ikke rart at Valhalla viser en slik enorm ytelsesforbedring for 6800 og xt fordi Ubisoft har jobbet tett med AMD under utviklingen av denne tittelen noe som alle andre studioer også kommer til å gjøre fremover. Og RT, vel, pengene ligger i konsoller og måten AMD løser dette på er måten utviklere kommer til å fokusere på. Nå er RT en standard så Nvidia vil sikkert ligge et hestehode før men ledelsen vil bli mindre og mindre. 

Og både MS og Sony gikk for 16 GB minne noe som kommer til å sette standarden fremover. Hva Nvidia tenkte på med 8 og 10GB på sine kort aner jeg ikke men dette kan bli den største feilen i 3000 serien. Det og det merkelige valget av samsung sin node.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke helt du forstår hvordan utvikling mot konsoller er forskjellig fra PC. Når studioene jobber med konsoller så har de targets på ytelse som er faste til en kjent HW. Feks skal det spillet kunne kjøre 60fps 4k konstant. Måte Crysis ble utviklet på fungerer rett og slett ikke i konsoll verden. Gjennom Sony og MS vil alle som utvikler for konsollene jobbe tett med AMD for optimalisering mot RDNA2 og å skvise ut mest mulig ytelse av denne arkitekturen. Det er ikke rart at Valhalla viser en slik enorm ytelsesforbedring for 6800 og xt fordi Ubisoft har jobbet tett med AMD under utviklingen av denne tittelen noe som alle andre studioer også kommer til å gjøre fremover. Og RT, vel, pengene ligger i konsoller og måten AMD løser dette på er måten utviklere kommer til å fokusere på. Nå er RT en standard så Nvidia vil sikkert ligge et hestehode før men ledelsen vil bli mindre og mindre. 

Og både MS og Sony gikk for 16 GB minne noe som kommer til å sette standarden fremover. Hva Nvidia tenkte på med 8 og 10GB på sine kort aner jeg ikke men dette kan bli den største feilen i 3000 serien. Det og det merkelige valget av samsung sin node.

Ser at dette med 16GB minne i PS5 og Xbox blir dratt frem stadig vekk nå. Det er vel 16GB totalt? I en PC med et RTX 3080 har du 10GB VRAM pluss hvor mye systemminne man setter inn.

Lenke til kommentar
8 hours ago, N o r e n g said:

Tom's Hardware oppdaget at Watch Dogs Legion hadde høy RT-ytelse på RX 6800 XT, men samtidig var bildekvaliteten markant dårligere på AMD-kortene...

Nvidia har nok en fordel av å ha vært først på banen, og har i stor grad styrt hvordan RT skal implementeres, men det er også tydelig at deres løsning er kraftigere.

Hvis det er av interesse så har Digital Foundry gjort en god analyse på hvordan RT-kvaliteten er redusert på PS5 og nye Xbox som også bruker RDNA2 for å få en akseptabel ytelse.

Den videoen er også et godt eksempel på hvordan kryssplattform spill kan bli utviklet, og med relativt lette grep tilpasses slik at man lett kan hente bedre kvalitet på en PC, og redusere kvaliteten på en god måte slik at ytelsen er ok på konsollene.

 

15 minutes ago, N o r e n g said:

Bare vent til AMD får på plass sin "Super resolution", da kommer bildekvalitetsdiskusjonene til å blusse skikkelig opp.

Et ikke ikke det vi alltid hører etter en Radeon lansering "Bare vent! Det kommer en magisk driver som vil fikse alle disse problemene, og gi en sikkelig ytelsesboost" :D

Hvis AMD/Microsoft/Sony sin "super resolution" faktisk bruker DirectML vil den også fungere på Nvidia-kort. Da vil implementasjonen også kunne dra nytte av Nvidia sin dedikterte hardware for maskinlæring (Tensor Cores).

 

8 minutes ago, 6u4rdi4n said:

Ser at dette med 16GB minne i PS5 og Xbox blir dratt frem stadig vekk nå. Det er vel 16GB totalt? I en PC med et RTX 3080 har du 10GB VRAM pluss hvor mye systemminne man setter inn.

Nå har jeg ikke satt meg inn i PS5, men på Xbox Series X er det kun 10GB av minne som er tilgjengelig for grafikk. Resten av minne har lavere båndbredde og er reservert for systemminne (3,5GB) og operativsystemet (2,5GB).

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, G said:

Det er veldig merkelig også hvordan serveren ser ut å knele ved slike lanseringer. Det er jo ikke akkurat snakk om at skatteoppgjøret blir sluppet på landsbasis man snakker om. Men noen få tusen spørringer på sidene. Skulle ikke forundre meg om noen svært få maskiner står for webtjeneren enten fysisk i et av deres lokaliteter eller som leietjeneste.

Nei, tørr ikke å si noe sikkert men. Er nok noen som prøver å bruke bots, og de sender jo en del flere spørringer en vi klarer. Også må vi jo ikke bare tenke at alle som er der vil ha kort heller, så sikkert noen som vil bare ødelegge for andre.. Men ja dette skjer vel hele tiden, blir nok det samme på blackfriday 😂

 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Frode789 said:

Det er bare tull. Svært overhauset problem. Du skal gjøre det svært mye før det blir reelt. Har hatt OLED i mange år og (uten at jeg er nevrotisk noia på å følge med på at ikke skjermen blir stående AFK pga. frykt for burn in). 

Fullt mulig at det er ikke så stort problem, men for meg var det sammen med absurd refleksjon i LG TVene grunn til å allikevel droppe LG (som jeg egentlig hadde bestemt meg for å kjøpe lenge, først C9 så CX). Jeg vet at hadde jeg hatt en OLED TV, hadde jeg blitt nevrotisk ang å ikke la den stå på samme bilde lenge, kona går fra TVen etc etc. Dette er IKKE bra for familiefreden/forholdet, så for meg er det grunn nok til å ikke kjøpe OLED. Og ja. refleksjonene hadde blitt enorme i stua vår, for LG OLEDer.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (7 minutter siden):

Fullt mulig at det er ikke så stort problem, men for meg var det sammen med absurd refleksjon i LG TVene grunn til å allikevel droppe LG (som jeg egentlig hadde bestemt meg for å kjøpe lenge, først C9 så CX). Jeg vet at hadde jeg hatt en OLED TV, hadde jeg blitt nevrotisk ang å ikke la den stå på samme bilde lenge, kona går fra TVen etc etc. Dette er IKKE bra for familiefreden/forholdet, så for meg er det grunn nok til å ikke kjøpe OLED. Og ja. refleksjonene hadde blitt enorme i stua vår, for LG OLEDer.

Blir vel en avsporing.

Men jeg har hatt B6 LG siden den kom, skjermbeskytter starter opp ganske raskt om noe står på pause. Men jeg bruker den ikke som TV, bruker den kun med apper og Xbox.

Ikke noe problemer med innbrenning. Kan se bittelitt "image retention" om det har vært veldig lyse felter som byttes til grå, f.eks. i systemmenyer på Xbox, men det forsvinner veldig fort og er ikke en plage. Ser ingenting til det i/etter spill, gått mest i Forza så det er mye statiske elementer med mye intensitet.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (18 timer siden):

Tja, det er en måte å se på det.

AMD har vel egen DLSS funksjon, mener å huske det. Raytracing kommer mer og mer for AMD også med tanke på de har hardware for både PS5 og Xbox Series X, bare spørsmål om litt tid. AMD kortene bruker også mindre strøm, så mindre varme og litt lavere støy for AMD kortene. Og de har mer minne enn nVidia kortene.

For min del blir det trolig AMD denne gangen, men det blir ikke med det første, har INGEN hast.

Nei, de har ikke det, enda. Det er derfor jeg sa neste gen. Og så var det dette med software og drivere... Jeg er en grinete og pessimistisk gammel mann frem til AMD kommer hjem fra skolen med 6'ere.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, EpicNerd said:

Nei, de har ikke det, enda. Det er derfor jeg sa neste gen. Og så var det dette med software og drivere... Jeg er en grinete og pessimistisk gammel mann frem til AMD kommer hjem fra skolen med 6'ere.

hehehe vel, gjetter på jeg er eldre enn deg :)

For min del så har jeg troa på at AMD kommer til å forbedre 6000 generasjonen ganske mye, med tanke på at de har laget hardware både til nye Xbox og PS5. Dette vil si at i utgangspunktet vil de ha en fordel for spill som slippes på flere plattformer samtidig, i utgangspunktet. Videre har de tid på seg å forbedre drivere og komme med bedre støtte for raytracing, som ikke pr i dag er mye verdt, men kommer nok mer og mer.

For meg som trolig skal kjøpe AMD build neste år en gang, så er det også en liten fordel med SAM. Jeg setter også prise på at AMD 6000 kortene bruker mindre strøm (= mindre varme og støy) enn nVidia kortene, og har en del mer RAM en nVIdia kortene (for min del betyr dette bitte litt mer fremtidsrettet).

Og det blir spennende å se benchmarks og pris for 6900 XT :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HKS skrev (2 timer siden):

Hvis det er av interesse så har Digital Foundry gjort en god analyse på hvordan RT-kvaliteten er redusert på PS5 og nye Xbox som også bruker RDNA2 for å få en akseptabel ytelse.

-snip-

Hvis AMD/Microsoft/Sony sin "super resolution" faktisk bruker DirectML vil den også fungere på Nvidia-kort. Da vil implementasjonen også kunne dra nytte av Nvidia sin dedikterte hardware for maskinlæring (Tensor Cores).

Poenget var mer at AMD har en eller annen form for driverbug i Watch Dogs Legion slik at raytracing av diffuse refleksjoner ikke fungerer. At programvaren som skrives må optimeres og kuttes ned for at det skal ha noen verdi for brukerne er ikke overraskende.

 

Jeg forventer nesten at AMDs løsning for oppskalering blir åpen slik at Nvidia også kan bruke den, poenget er at det bare er et spørsmål om tid før det kommer spill med både AMDs løsning og Nvidias løsning, og da vil det bli "krig" om bildekvalitet og ytelse.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...