Gå til innhold

Jobber som Just-Eat budsjåfør med egen bil


Anbefalte innlegg

Just Eat søker deltidssjåfører til Oslo med egen bil

 

Kravet til Just Eat: 

 

  • Har egen bil som du kan bruke på jobb 
  • Er åpen, blid og energisk 
  • Kan håndtere press og holde hodet kaldt mens du opprettholder et høyt servicenivå
  • Har førerkort Kategori B og har minimum 1 års kjøreerfaring 
  • Har kjøreerfaring i Oslo og omegn 
  • Har en smarttelefon med GPS og lader til bilen
  • Er ansvarlig og stabil  

Jeg fikk denne jobben, men tror dette er en veldig dårlig lønnet jobb. På kontrakten får jeg betalt 125 kr pr time + 60 for å hente/leverer en bestilling. 

Just Eat krever at du også må kjøre lange distanser eks. fra Oslo til Lillestrøm. De dekker ikke km godtgjørelse/Besin, bom penger, bruk at tlf., parkeringsavgift eller bot.

Når du akseptere en hente ordre kommer ikke levereringsadressen frem, kun pickup adressen. Dermed kan du havne i en situasjon der du må kjøre langt og må passere mange bomstasjoner.

Bør jeg beholde denne jobben ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

just eat , fodora og wolt er alle samme ulla, borderline utnytting av ansatte, dårlige vilkår. 

når det gjelder bruk av egen bil så er det hva en du avtaler før kontrakt som gjelder, men du har ikke mye igjenn av lønna om du ikke får noe dekket, då må vell beregen 7-10 kr per kjørt km + bom som så om du kjører 1 levering per time på 2 mil tur retur så spiser dette 20 kr av timelønn og om det da er en bom så går det fort 20 kr til vekk.  det er fort at et skift kan koste deg flere 100 kroner i utgifter på bilen. 

er er litt info om bruk av bil på jobb 
https://www.utdanningsforbundet.no/fylkeslag/troms-og-finnmark/nyheter/2019/bilgodtgjorelse---hva-gjelder-og-hva-kan-kreves/

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbil er vel et must. Billigere drivstoff og noen gratis bommer. Men med sterkt nok batteri til å holde ut et travelt skift.

4 pizza per time x 8 timer = 32 x 60 = 1920 kr 

125 x 8 = 1000 kr

2920 x 21.5 = 62 780 minus skatt, ca 33% = ca 42 000. Burde være overkommelig. Må sette av 10 000 - 15 000 til bilvedlikehold og utgifter hver måned.

Men ja, parkering og kjøring i en storby er jo et helvete vanligvis.. du bør kjenne byen godt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Kva ligg i avtalen utanom det du har nemnt?

125 kr per time er vell omtrent det lønnsnivået ein 17 åring utan tidlegare arbeidserfaring kan forvente å få i dei fleste næringar.

Det som gjer det komplisert er denne 60 kr per oppdrag, dette er ein stor X faktor. 
Ettersom denne betalinga er trekt ut frå sjølve lønna så er disse 60 kr mest truleg meint å skulle dekke dine gjennomsnittlege kostnadar ved eit typisk oppdrag; drivstoff, bompengar, parkering, bilhold, osv. 
Om dette er ein grei kompensasjon som sikrer at du ikkje taper på utkøyringa er det heilt umulig å seie så mykje om utan å vite meir om korleis leveringsoppdraga fordeler seg.
Om eg tek utgangspunk i Oslo - Lillestrøm så viser bompengekalkulatoren at med vanleg personbil så koster det deg 20 kr t/r frå sentrum til sentrum med autopassavtale.
Total køyrelengde (minst) 44 km, om vi ser på statens reiseregulativ så er det i staten avtalt å kompansere med 4,03 kr per km i køyregodtgjering, totalt 177.32 kr t/r. Legg vi til 40 kr i bompengar så er vi oppe i 217.32 kr i utgifter.
Statens reiseregulativ er eit greit nok utgangspunkt for køyreutgifter ettersom det der er tatt med drivstoff, forsikring, bilhold, osv og samtidig er ein avtale som skal sikre kompensasjon for faktiske utgifter.
Med elbil (eller moped) vil du sjølvsagt ha langt lavre utgifter.

Så då er spørsmålet, kor mange turar til Lillestrøm (eller lenger unna) der du taper mykje må du rekne med? Og kor mange lokale oppdrag der du forbruker mindre enn kompensasjonen er sannsynleg?

Har Just Eat restriksjonar i forhold til maks avstand, krav til leveringstid og slike vilkår som ytterlegare presser deg? Vil du f.eks. kunne samle opp køyreoppdrag slik at du tek 5 leveringar til Lillestrøm på samme køyreturen?

 

 

Det einaste positive eg kan finne med denne jobben:
- Nokre få kroner på ei vakt er betre enn 0 kr, og sannsynlegheita for at du ender opp med å betale så mykje for å jobbe at går i minus er liten. (må ta forebehold på at du ikkje har utbetaling frå NAV som du får trekk i dersom du jobbar).
- Dette er noko å sette på CVen eller fylle dagen på om du ikkje har noko som helst anna å ta deg til.
- Dersom du er heldig/flink så er det teoretisk muligheit for å få svært høg timelønn. Det er i teorien mulig å gjennomføre 10 leveringar i timen om kvart oppdrag tek mindre enn 10 min, 60 kr â 10 oppdrag er 600 kr som er ein bra bonus å få om det er raske leveringar utan særleg kostnad for deg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Taurean skrev (På 28.10.2020 den 17.39):

Elbil er vel et must. Billigere drivstoff og noen gratis bommer. Men med sterkt nok batteri til å holde ut et travelt skift.

4 pizza per time x 8 timer = 32 x 60 = 1920 kr 

125 x 8 = 1000 kr

2920 x 21.5 = 62 780 minus skatt, ca 33% = ca 42 000. Burde være overkommelig. Må sette av 10 000 - 15 000 til bilvedlikehold og utgifter hver måned.

Men ja, parkering og kjøring i en storby er jo et helvete vanligvis.. du bør kjenne byen godt.

Dette er galskap. Du tjener ikke 750 000 i året på å være bud hos Wolt. 

For det første er det en lovpålagt pause der, ubetalt da du ikke er på «vakt» for noe livsviktig. Så 7,5 time er en arbeidsdag. Du rekker sannsynligvis ikke mer enn 1 eller to bestillinger i timen, pluss det er også «dødtid» hvor du ikke har noen bestilling. I snitt tjener Wolt bud 180-190kr timen hvis du ser på informasjon som er tilgjengelig.
 

Endret av MissJolie
Lenke til kommentar
MissJolie skrev (På 12.3.2023 den 21.07):

Dette er galskap. Du tjener ikke 750 000 i året på å være bud hos Wolt. 

For det første er det en lovpålagt pause der, ubetalt da du ikke er på «vakt» for noe livsviktig. Så 7,5 time er en arbeidsdag. Du rekker sannsynligvis ikke mer enn 1 eller to bestillinger i timen, pluss det er også «dødtid» hvor du ikke har noen bestilling. I snitt tjener Wolt bud 180-190kr timen hvis du ser på informasjon som er tilgjengelig.
 

du tar ikke høyde for at du kan hente flere bestillinger på en gang, men ja usansynelig og tjene 750k i året på og levere pizza 

Lenke til kommentar
Abdul Mo skrev (På 28.10.2020 den 12.25):

Just Eat søker deltidssjåfører til Oslo med egen bil

 

Kravet til Just Eat: 

 

  • Har egen bil som du kan bruke på jobb 
  • Er åpen, blid og energisk 
  • Kan håndtere press og holde hodet kaldt mens du opprettholder et høyt servicenivå
  • Har førerkort Kategori B og har minimum 1 års kjøreerfaring 
  • Har kjøreerfaring i Oslo og omegn 
  • Har en smarttelefon med GPS og lader til bilen
  • Er ansvarlig og stabil  

Jeg fikk denne jobben, men tror dette er en veldig dårlig lønnet jobb. På kontrakten får jeg betalt 125 kr pr time + 60 for å hente/leverer en bestilling. 

Just Eat krever at du også må kjøre lange distanser eks. fra Oslo til Lillestrøm. De dekker ikke km godtgjørelse/Besin, bom penger, bruk at tlf., parkeringsavgift eller bot.

Når du akseptere en hente ordre kommer ikke levereringsadressen frem, kun pickup adressen. Dermed kan du havne i en situasjon der du må kjøre langt og må passere mange bomstasjoner.

Bør jeg beholde denne jobben ?

For en dårlig avtale.. bare det at du må ha egen bil og ikke får dekt for transport/slitasje er jo helt latterlig. 

Lenke til kommentar

Nå har jo just eat gått konk i Norge så litt rart når de har hatt sjåfører på nesten slave kontrakt.

Gir og lite mening med å levere fra oslo til lillestrøm, bor sjøl på kampen, på wolt og foodora så er det flere restauranter på oslo vest jeg ikke får bestilt fra.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (2 timer siden):

på wolt og foodora så er det flere restauranter på oslo vest jeg ikke får bestilt fra

Det er vel mest fordi mange av budene der sykler, og ikke kjører bil. Ser ikke egentlig noe problem med å levere over lange avstander med bil så lenge kunden (eller arbeidsgiver) betaler for det.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (14 minutter siden):

Det er vel mest fordi mange av budene der sykler, og ikke kjører bil. Ser ikke egentlig noe problem med å levere over lange avstander med bil så lenge kunden (eller arbeidsgiver) betaler for det.

Ja innenfor en viss grense, bestilte mat fra USA en gang jeg var i England. Budet var ikke kjempe happy når han ikke fant meg:P Og jeg var ikke happy uten mat. 

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...