Gå til innhold

Tre prosent av Starlight-satellittene mislykkes: Kan føre til krise i rommet når 42.000 skal skytes opp


Anbefalte innlegg

Kryptodebunker skrev (9 timer siden):

Her ser du hvor mye dritt India sin Asat test spredde rundt i forskjellige baner.

Jeg har ikke tatt meg tid til å se videoen ennå men ut fra wikipedia-artikkelen om testen ble den foretatt i ganske lav høyde(under 300km) og mesteparten av skrotet har allerede falt ned. At målsatelitten skal ha vært en mikrosatelitt bør også ha bidratt til å redusere mengden skrot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Om det er noe som er massivt nok til at man forventer at det ikke vil brenne fullstendig opp, slik at deler kan treffe bakken, så sikter man på Stillehavet.

Spacex selv sier at de første satelitte ikke vil brenne fullstendig opp men at de nyere satelittene spesifikt er konstruert for å brenne opp fullstendig når de faller ned. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (13 timer siden):

Det er her snakk om å for alltid ødelegge vår utsikt ut i universet kun for at en stein gal milliardær skal bli rikere. 

Hele poenget med Starlink er å betale for SpaceX sin Mars-satsing. Inntektene derfra (som kan bli såpass som 50 mrd. dollar årlig) skal betale for å sende tusenvis på tusenvis av mennesker til Mars for å lage et selvoppholdende samfunn der og på den måten gjøre menneskeheten immun utslettelse pga. katastrofer på jorde. Dette er etter min mening det aller viktigste prosjektet vi kan gi oss ut på, og langt, langt viktigere enn utsikten til noen amatør-astronomer. Skal man se langt i universet er det uansett romteleskoper som er tingen, og SpaceX sitt Starship vil kunne frakte digre slike ut i bane til en brøkdel av tidligere kostnader. Starship vil også frakte med setg400 Starlink-satellitter pr. utskytning, nesten 7 ganger så mange som Falcon 9, og være 100% gjenbrukbar. Dessuten drives den med metan, også kjent som biogass, som kan produseres helt utslippsfritt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10/28/2020 at 11:16 AM, Espen Hugaas Andersen said:

Nå kom SpaceX nettopp med en open beta; i går tror jeg det var. $499 for antennen og $99/mnd. Da er forventingen til å begynne med 50-150 Mbit og 20-40 ms latency. Med enkelte avbrudd i dekning også. Ingen GB-begrensing, så vidt jeg kan skjønne.

Det er både billigare og betre enn fiberlinja mi, som går ned so ofte at eg har ADSL i tillegg.  Gledar meg til det vert tilgjengeleg her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (32 minutter siden):

Hele poenget med Starlink er å betale for SpaceX sin Mars-satsing. Inntektene derfra (som kan bli såpass som 50 mrd. dollar årlig) skal betale for å sende tusenvis på tusenvis av mennesker til Mars for å lage et selvoppholdende samfunn der og på den måten gjøre menneskeheten immun utslettelse pga. katastrofer på jorde. Dette er etter min mening det aller viktigste prosjektet vi kan gi oss ut på, og langt, langt viktigere enn utsikten til noen amatør-astronomer. Skal man se langt i universet er det uansett romteleskoper som er tingen, og SpaceX sitt Starship vil kunne frakte digre slike ut i bane til en brøkdel av tidligere kostnader. Starship vil også frakte med setg400 Starlink-satellitter pr. utskytning, nesten 7 ganger så mange som Falcon 9, og være 100% gjenbrukbar. Dessuten drives den med metan, også kjent som biogass, som kan produseres helt utslippsfritt. 

Når det gjelder Mars-satsning er saken klar.  Dette er religion, ikke virkelighet.  Det kommer nok aldri til å reise ett eneste menneske fra Jorda til Mars, og om en skulle reise kommer ingen tilbake igjen.  All ære til Elon Musk og Stephen Hawking for de tingene de faktisk er / var gode på, men Mars-reiser er og blir tull og tøys. 

 

Eller sagt på en annen måte :  Kombinasjon av bevisst lureri for å skaffe investeringer til gøy forskning som kanskje vil gi gode resultater på helt andre områder enn å faktisk reise til Mars,  og å gi et alibi til dem som argumenterer for å fortsette å utnytte jordas ressurser uten tanke på konsekvensene. 

 

Litt rart at Elon går inn på dette siste, da de andre store vyene hans går mye på å selge inn sustainable tech som kult og morsomt, ikke selvpining som var mer vanlig før de første Tesla-bilene kom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Sturle S said:

Det er både billigare og betre enn fiberlinja mi, som går ned so ofte at eg har ADSL i tillegg.  Gledar meg til det vert tilgjengeleg her.

Ja, du er nok ikke den eneste. Men desverre er vi litt langt nord her i Norge til å få god dekning med de satellittene som skytes opp nå. Tror det er noe sånt som fase 3 av konstellasjonen det blir lagt til satellitter som dekker nord-områdene. Vi er nok et av de siste landene i Europa som får Starlink, tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, 0QE8JCM8 said:

Når det gjelder Mars-satsning er saken klar.  Dette er religion, ikke virkelighet.  Det kommer nok aldri til å reise ett eneste menneske fra Jorda til Mars, og om en skulle reise kommer ingen tilbake igjen.  All ære til Elon Musk og Stephen Hawking for de tingene de faktisk er / var gode på, men Mars-reiser er og blir tull og tøys. 

De sa slikt om månen også, uten at det satte noen stopper for utviklingen.

Jeg skal ikke si at det er helt sikkert at SpaceX vil få til reiser til Mars, men de har mye som taler for at de vil klare det. Hovedutfordringen har alltid vært det å frakte utstyr opp i bane av jorden, til rimelig kostnad, og da er gjenbruk helt essensielt. SpaceX er de første som har klart å lande en rakett av størrelsen til Falcon 9. Og de har klart å bevise at de kan gjenbruke den 6+ ganger.

Starship-programmet er mye mer ambisiøst enn Falcon 9, og bitene holder allerede på å falle på plass. Trolig vil de forsøke å fly en prototype opp til 15 km neste uke. Om de klarer å lande den, så har de fjernet noen flere av spørsmålstegnene rundt Starship-programmet. Da må man nesten bare forutsette at de vil klare å få til Starship som tiltenkt, i hvertfall i en ekspendabel utgave. Super Heavy trinnet er svært lik de nåværende Starship-prototypene, utover at den har flere motorer og litt tykkere stål. Om en uke kan det være at det største gjenstående spørsmålet rundt Starship-programmet er det å reentre atmosfæren med Starship uten å brenne opp, og det har jo blitt gjort tidligere med f.eks romfergen.

Om Starship-programmet er suksessfullt, så vil kostnadene ved å komme seg opp i rommet kunne kuttes drastisk. Da har man for første gang en fullt gjenbrukbar rakett for å komme seg opp i bane, og da er det relativt lett å komme seg videre til Mars. Man kan så klart diskutere akkurat hvordan det å lande de første menneskene på Mars da burde gjennomføres, men uansett hva man velger vil det være en overkommelig utfordring. Det kan være et ganske minimalistisk Mars Direct program, i Robert Zubrin stil, eller det kan være Musks storskala plan.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0QE8JCM8 skrev (1 time siden):

Når det gjelder Mars-satsning er saken klar.  Dette er religion, ikke virkelighet. 

Jeg vet ikke hvilke fantasier som tar den største prisen. Troen på millioner av mennesker på Mars som ikke trenger hjelp fra jorda eller at nok en ISP i et beinhardt marked skal kunne finansiere det. Kan bare konkludere med at Elon Musks makt over menneskesinnet er eksepsjonell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, uname -l said:

Jeg vet ikke hvilke fantasier som tar den største prisen. Troen på millioner av mennesker på Mars som ikke trenger hjelp fra jorda eller at nok en ISP i et beinhardt marked skal kunne finansiere det. Kan bare konkludere med at Elon Musks makt over menneskesinnet er eksepsjonell.

Musk har penger til å gjøre ganske mye. Med en formue på noe sånt som $100 mrd, så kan han f.eks dekke hele kostnaden av Mars Direct planen, estimert til $55 mrd.

Men det er ikke særlig vits i å begynne å snakke om millioner av folk på Mars før man har hatt den første bemannede ekspedisjonen dit. Men det er noe som kan skje før 2030. (Personlig håper jeg på 2026.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (23 timer siden):

Det fungerer ikke. 

https://www.scientificamerican.com/article/spacexs-dark-satellites-are-still-too-bright-for-astronomers/

Det er her snakk om å for alltid ødelegge vår utsikt ut i universet kun for at en stein gal milliardær skal bli rikere. 

Joda, det fungerer:

"According to Hall, one of the best approaches is to adjust satellite orientation in space so the reflective surface is facing away from the ground, minimizing the bright shine that’s observed by surface telescopes. “I’ve observed it personally myself with some of the SpaceX satellites where they’ve done attitude adjustments,” he says. “You can still see them going by, but barely—they’re very faint.”"

Og det kan bare bli bedre.

Nei, det ikke snakk om å ødelegge noe for noen milliardær. Men fin fantasi du har der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (9 timer siden):

Jeg har mer tro på at Boring Company som med sin brukte kloakkrørboremaskin og et knippe college-studenter, kommer til å revolusjonere verdens transport.

Akkurat som da du sa at SpaceX aldri ville klare å sende astronauter opp i verdensrommet i gjenbrukbare raketter?

Eller at Tesla aldri ville klare å produsere hundretusener av biler i året?

Osv. osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (10 minutter siden):

Joda, det fungerer:

"According to Hall, one of the best approaches is to adjust satellite orientation in space so the reflective surface is facing away from the ground, minimizing the bright shine that’s observed by surface telescopes. “I’ve observed it personally myself with some of the SpaceX satellites where they’ve done attitude adjustments,” he says. “You can still see them going by, but barely—they’re very faint.”"

Og det kan bare bli bedre.

Nei, det ikke snakk om å ødelegge noe for noen milliardær. Men fin fantasi du har der.

Sitat

But for next-generation telescopes that are extremely sensitive or do wide-field observations that survey huge swaths of the sky, Starlink and other constellations will be a crippling problem. Observatories that look for nearby objects, like the University of Hawaii’s Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System (Pan-STARRS), are already finding their images wrecked by Starlink satellite movements. If there’s an asteroid on a collision course for Earth, the data might now be too corrupted for us to find it early enough and plan a proper response. 

The most prominent example is probably the Vera C. Rubin Observatory in Chile (previously referred to as the Large Synoptic Survey Telescope), a billion-dollar facility designed to help astronomers detect extremely faint optical and near-infrared signals. It will be used to map small objects that are far away and probe for dark matter and dark energy. Simulations suggest that as much as 30% of Vera Rubin’s images will be plagued by at least one Starlink satellite trail when the full constellation is deployed. Hundreds of scientific investigations relying on this data could come to a halt, delaying some discoveries for several generations.

I verste fall kan vi gå glipp av oppdagelsen av asteroider på vei mot jorden.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (18 timer siden):

Jeg vet ikke hvilke fantasier som tar den største prisen. Troen på millioner av mennesker på Mars som ikke trenger hjelp fra jorda eller at nok en ISP i et beinhardt marked skal kunne finansiere det. Kan bare konkludere med at Elon Musks makt over menneskesinnet er eksepsjonell.

Når det gjelder penger har jeg troen på Elon.  Hvorfor lages den nye panserbilen hans av samme stål som rakettene?  For å få opp volumet på produksjonen av akkurat denne stålkvaliteten i den riktige tykkelsen så rakettene blir billigere.  Alle som kjøper Cybertruck er med og støtter rom-planene uten å vite det, og uten at pengene trenger å overføres fra ett selskap til et annet, hvilket sikkert ville vært litt surt i børssammenheng.  Den gutten forstår hvordan ting fungerer.   Og hvis han egentlig aldri vil til Mars men bare vil hale inn penger fra godtroende investorer som ligger for hans føtter og trygler ham om å ta pengene deres?  Da vil han kanskje gi dem noe tilbake for investeringen, kanskje ikke, men helt sikkert er det at hans egne selskaper kommer til å tjene på det.  Hvordan er selskapsstrukturen her, er det noen som har lukrative kontrakter om leveranser inn til det selskapet som i sin tur står for selve Mars-mission?  Hvem tjener og hvem tar tapsrisiko? Sikkert ikke de samme selskapene.  Kanskje han til og med har solgt seg ut av selve Mars-mission økonomien allerede, eller laget noen lure avtaler om opsjoner koblet til forskjellige steg underveis?  Jeg bare spør....  😉 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (12 timer siden):

I verste fall kan vi gå glipp av oppdagelsen av asteroider på vei mot jorden.

Hvis vi bare kan oppdage de uten å gjøre noe med saken hjelper det jo fint lite. SpaceX sin plan er nettopp å vaksinere oss mot "extinction level" hendelser. De vil nok også være de med størst sannsynlighet for å faktisk kunne gjøre noe med en oppdaget asteroide. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (17 minutter siden):

Hvis vi bare kan oppdage de uten å gjøre noe med saken hjelper det jo fint lite. SpaceX sin plan er nettopp å vaksinere oss mot "extinction level" hendelser. De vil nok også være de med størst sannsynlighet for å faktisk kunne gjøre noe med en oppdaget asteroide. 

Er det noe Elon Musk ikke er best på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...