Gå til innhold

Streame dab radio via blutooth til hodetelefoner


SteinarN

Anbefalte innlegg

Er det noen som har funnet en måte å gjøre på som i tittelen?

Jeg har kjøpt et Plantronics hodesett, fortrinnsvis for mobil, men jeg ønsker også å streame dab radio når jeg kjører.

Jeg kan selvsagt bruke app på tlf og streame til hodesettet, men det bruker ca 60-80MB i timen. Nå har jeg akkurat gjenomført en kjøretur på ca 20 timer og brukte nærmere 2GB med mobildata, dette er selvsagt ikke bærekraftig.

 

Min dab radio i bilen kan fint kobles sammen med hodesettet, men det er ingen innstillinger i radioen hvor jeg kan få den til å streame UT via blutooth, radioen lytter kun på blutooth. Så det funker ikke.

 

Jeg prøvde med en Tiny dab adapter, den kan faktisk streame radio UT via blutooth, men den kan ikke kobles sammen med hodesettet, ingen av de har noen koble-sammen-funksjon, kun mulig å sette i pairing mode, ikke godkjenne/sammenkoble. Når jeg kobler hodesettet til radioen så bruker jeg godkjenne/sammenkoble funksjonen til radioen.

 

Jeg vet ikke hvordan jeg evt skulle streame fra Tiny adapteret-til telefon-videre til hodesett. Regner med det ville kreve en ikke-eksisterende app på telefonen for å få det til.

 

Siste mulighet som jeg ikke har prøvd enda er å sende lyden fra phono utgangene på radioen til pc jeg har i bilen, deretter streame ut via blutooth usb adapteret som fulgte med hodesettet, men det krever påslått pc og fører med seg sitt eget mikk-makk under kjøring. Jeg har heller ikke undersøkt hvilken programvare det kreves på pc for å få dette til, men regner med noe vlc i kombinasjon med Plantronics egen funksjonalitet ville kunne fikse det.

 

Det er dette hodesettet jeg har.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SteinarN skrev (2 timer siden):

Jeg prøvde med en Tiny dab adapter, den kan faktisk streame radio UT via blutooth

Er du virkelig sikker på at den kan det. De Tiny DAB-adapterne jeg har sett har kun Bluetooth inn for å strømme inn fra annen kilde, f.eks. telefon.

 

Sitat

Siste mulighet som jeg ikke har prøvd enda er å sende lyden fra phono utgangene på radioen til pc jeg har i bilen

Hvis radioen har linjeutgang, så kan du bruke en Bluetooth sender som plankeby foreslår.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 timer siden):

Du kjøper en blåtann sender, og ikke blåtann mottaker. Blåtann sender kobles til Aux og sender lyd til headset.

Jeg har bestilt Jula sin blåtann sender. Men jeg frykter at jeg ikke vil være i stand til å pare den med mitt hodesett, da ingen av de har display. Den senderen må i såfall ha funksjonalitet/knapp for å godta paring, det som hverken mitt hodesett eller Tiny adapteret har.

Lenke til kommentar
Mr D skrev (2 timer siden):

Er du virkelig sikker på at den kan det. De Tiny DAB-adapterne jeg har sett har kun Bluetooth inn for å strømme inn fra annen kilde, f.eks. telefon.

Det er jeg sikker på. Jeg holdt på i minst en time med å forsøke å pare med hodesettet. Studerte nøye, det er ei innstilling i adapteret som bestemmer om både blåtann og linjeplugg skal være inn eller ut.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Jepp, AUX utgang eller Line out som noen kaller det. Flere bilstereo har det på baksiden.

Nettopp. Har fem stk linje utgang kanaler, konfigurerbar full spektrum høyre/venstre front + bak + subw, eller høy/lav spektrum front venstre/høyre + subw.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (17 minutter siden):

Så du vil bruke hodetelefoner når du kjører bil? 

Ja. De demper lavfrekvent støy veldig når jeg har aktiv støydemping på, når tlf ringer så svarer jeg ved å trykke på tast på hodesettet, mottar samtaler ganske ofte og snakker ganske lenge i tlf, og radiolyden blir helt glimrende.

Jeg kjørte 72 mil hver vei for et par dager siden, når jeg har kjørt den samme turen tidligere så har jeg vært helt tummelumsk i hodet etter nesten 10 timer kjøring, nå, med hodesettet på så var jeg ikke sliten i det hele tatt, var en utrolig forskjell.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Å bruke hodetelefoner når man kjører bil er en uting synes jeg. Særlig tette klokker med aktiv støydemping.

Det er ikke ulovlig, men...

Sitat

Krister Hoel i Trafikkorpset for Oslo politidistrikt:

-Vi anbefaler at enhver som ferdes i trafikken er mest mulig skjerpet og ikke bruker gjenstander som kan føre til at man blir uoppmerksom. Dette gjelder ikke bare hodetelefoner, men også GPS, mobiltelefoner og hettegenser som blokkerer sidesynet og mye annet.

Han legger til at dette reguleres i Vegtrafikkloven paragraf 3.

- Paragrafen sier at enhver som ferdes i trafikken skal sørge for at de har alle sansene sine intakt, slik at de kan få med seg farer som kan oppstå. Dette gjelder også i høyeste grad hørselen, sier han.

https://www.dinside.no/data/er-det-greit-a-kjore-bil-med-hodetelefoner/68580666

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (1 time siden):

Du blir jo en dårlig sjåfør når du kjører med øretelefoner. Bråker bilen din så mye ? At du plages av lavfrekvent støy ?
 

Jeg er ikke så sikker på at din påstand er riktig. Hvorfor skulle jeg bli en dårlig sjåfør? Hva med de som er tunghørte, er de per definisjon dårlige sjåfører?

Den er norges mest solgte varebil i 3,5 tonns klassen i ca de siste 20 årene eller så.

Vet du hva kjettingspor er? Vet du hvordan de låter i en varebil eller en ikke spesielt godt lydisolert personbil?

Lenke til kommentar
16 hours ago, SteinarN said:

Jeg er ikke så sikker på at din påstand er riktig. Hvorfor skulle jeg bli en dårlig sjåfør? Hva med de som er tunghørte, er de per definisjon dårlige sjåfører?

Den er norges mest solgte varebil i 3,5 tonns klassen i ca de siste 20 årene eller så.

Vet du hva kjettingspor er? Vet du hvordan de låter i en varebil eller en ikke spesielt godt lydisolert personbil?

Den er tydeligvis ikke helt ny da...men du må jo gjøre som passer deg best. 

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (36 minutter siden):

Den er tydeligvis ikke helt ny da...men du må jo gjøre som passer deg best. 

Jeg gjør nok det ja...

Ny er den ikke. Men hvordan resonerte du deg fram til det?

Du svarte ikke på om du vet hva kjettingspor er for noe eller hvordan de låter.... Heller ikke på om du mener tunghørte per definisjon er dårlige/trafikkfarlige sjåfører---

Hva mener du om nye lastebiler som er så godt støyisolert at sjåføren hører ingenting av det som foregår utenfor bilen?

Er slike nye lastebiler trafikkfarlig av den grunn? Blir sjåføren i slike lastebiler en dårlig sjåfør på grunn av den meget gode støyisoleringen?

Lenke til kommentar
30 minutes ago, SteinarN said:

Jeg gjør nok det ja...

Ny er den ikke. Men hvordan resonerte du deg fram til det?

Du svarte ikke på om du vet hva kjettingspor er for noe eller hvordan de låter.... Heller ikke på om du mener tunghørte per definisjon er dårlige/trafikkfarlige sjåfører---

Hva mener du om nye lastebiler som er så godt støyisolert at sjåføren hører ingenting av det som foregår utenfor bilen?

Er slike nye lastebiler trafikkfarlig av den grunn? Blir sjåføren i slike lastebiler en dårlig sjåfør på grunn av den meget gode støyisoleringen?

Moderne varebiler er jo noe helt annet nå enn for ca. 10 år siden. Med støyisolasjon osv. 

Dårlig med kjettingspor her nede i Østfold, men har vel vært borti det en gang i verden....

Ellers er det vel helt vanlig at man ikke kjører rundt med øretelefoner i bil, det har det aldri vært. 
Det sier seg selv.
Og de fleste tunghørte har vel høreapparat.

Og selv om moderne biler og lastebiler er bedre støyisolert, og er utstyrt med heftige stereoanlegg som kan spille veldig høyt, så er det fremdeles viktig at man har alle sanser tilgjengelige når man fredes i trafikken.

 

Når jeg kjører langtur eller korte turer har jeg alltid radioen på...

Og du  vet jo godt hva Statens Vegvesen mener. 
 

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet. Fungerte helt fint å kjøre signalet dra DAB radio inn på pc med kabel, og deretter ut til hodesettet via hodesettets medfølgende blåtann adapter satt in i pc usb. Men det var helt elendig rekkevidde på blåtann, kun ca én meter unna bilen så ble lyden hakkete. Jeg vil bruke hodesettet også når jeg er ute på oppdrag og arbeider ved bilen. Da arbeider jeg inntill 5 til 10 meter unna bilen. Er og litt knot med å slå på og ha påslått pc, men det viste seg å være et overkommelig problem egentlig.

I dag fikk jeg blåtann adapteret fra Clas Ohlson. En god del arbeid å demontere/montere og koble adapteret til radioen. Enkelt å koble hodesettet til adapteret med blåtann. Meget god rekkevidde på blåtann, ca 15-20 meter utenfor bilen. Det som var et lite problem var hvordan skru av lyden i bilens høytalere og fortsatt ha lyd i hodesettet over blåtann. Måtte koble adapteret til radioens phono utganger for høyre/venstre bakre høytalere og justere opp utgangsnivået på de utgangene. Deretter kunne jeg fjerne lyden helt fra bilens høytalere, som kun er front høytalere, ved å justere fader til 100% bakre høytalere. Ønsker jeg lyd i bilens høytalere igjen så justerer jeg fader til senter/50% igjen.

Er meget fornøyd så langt. Det ble så bra som jeg hadde håpet på.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Flott, det er den optimale løsningen du har valgt ut fra ønske om blåtann lyd ut. 

Fint å gi tilbakemelding om resultatet, slik du gjør. Da blir hele tråden mer nyttig.

Bilsteteo satser ikke på blåtann ut. Strengt talt så er ikke hodesett i bil så ønskelig hos sjåføren. Det vil kunne fortrenge annen viktig lydinformasjon fra utsiden, som er en del av oppmerksomheten under bilkjøring. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...