Gå til innhold

Hva slags teknologi er dette QSFP+?


Anbefalte innlegg

har aldri sett slik før, eneste jeg vet man blir ofte lurt på ebay sier det er SC eller LC men tydligvis kan det umulig passe.

Så hva er dette?

IMG_1792[2305843009215407864].JPG

Kan det være MTP Fiber Optic Cable - 12 Strand, 50/125 10Gb Multimode OM3, Plenum

Hva brukes dette til? er det slik som brukes mellom ISP eller mellom datasenter? mens LC\SC brukes mot kunder og internet levrandør?

3 Meter MPO/MTP to 12XLC Yype B Breakout Fiber Optic Cable OM3 40GbE Patch Cord

3 Meter MPO/MTP to 12XLC Type B Breakout Fiber Optic Cable SM Fiber Patch Cord

Kan noe av dette virke med LC to LC fiber? Er dette samme som GPON eller er det noe annet? for bruker samme måte å splitte fiberen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Offpiste skrev (21 minutter siden):

Du kan ikke si at du har blitt lurt, når du kjøper ting du ikke har peiling på.

seriøst? tok bilde av fiber transceivert og fiberen jeg hadde og ba selger bekrefte den var riktig type selgeren bekrefter den vil virke og er riktig, så men det som var litt rart var ebay hadde sak på selgeren fra før så godt mulig selgeren bruker samme fremgangsmåte på flere kjøpere, om de føler seg lurt får de bare betale returporto eller betale ektra utgiften med ekstra fibere.

Så du kan ikke nekte for jeg ble lurt, hva annet kunne jeg gjøre reise til kina å se enheten fysisk? Prøvde å ble de gi bilder, men de gadd dem ikke. De sier hvis jeg opplever problemer er det bare å ta kontakt senere. Men er litt for sent for jeg kunne ikke gjøre annet i den saken. Så er bare å klage til ebay så får de ta saken senere.

Hadde håpet det var system f.eks forskjellige farger etc eller noe som man kan ungå slik i fremtiden, godt mulig det er system på slikt men hjelper lite nå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (7 minutter siden):

Brukes i switsjer, fiberconvertere etc for sending og mottak av fiber med spesifikk farge.

Det er den lille pluggen som da skal være mellom (plugget inn i) switsjen og endepluggen på fiberkabelen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Small_form-factor_pluggable_transceiver

Dette er QSFP+ men du mener basert på fargen kunne du vite at dette er MPO/MTP

ikke LC eller SC fiber? Ja men de som selger dette lover ting de ikke holder, mener det vil fungere på mellonox connect x3 for står den er dom men litt synd å kjøpe ting dere andre vet ikke vil fungere må jo bare stole på selgeren kan ting.

https://www.fs.com/de-en/products/36157.html

Selv fiberstore gjør det ikke enkelt å finne ut hva slags fiber som trengs? Eller finnes ikke LC eller SC på QSFP+?

VCSEL /
MTP /
MPO /
MMF
Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så ingen av dere har peiling på MPO/MTP fiber?

Problemet jeg er ingen spesiallist men prøver å lære meg noe. Men faktisk usikker om man kan konvertere slik fiber til å bli 2 par med samme bølgelengde?

https://community.fs.com/blog/type-b-polarity-mtp-cable-user-guide.html

https://community.fs.com/blog/understanding-polarity-in-mpo-system.html

For jeg forstår ikke siden ethernet ikke lenger krever krysset kabel? Hvorfor er det problem med fiber?

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 29.10.2020 den 13.37):

Så ingen av dere har peiling på MPO/MTP fiber?

Problemet jeg er ingen spesiallist men prøver å lære meg noe. Men faktisk usikker om man kan konvertere slik fiber til å bli 2 par med samme bølgelengde?

https://community.fs.com/blog/type-b-polarity-mtp-cable-user-guide.html

https://community.fs.com/blog/understanding-polarity-in-mpo-system.html

For jeg forstår ikke siden ethernet ikke lenger krever krysset kabel? Hvorfor er det problem med fiber?

Peiling på hva?

En MTO/MTP er en Multifiber (derav MT) eller samleplugg/samlekabel med flere fiberpar i en kabel og én plugg.

I en optisk fiber transporteres lys på en gitt bølgelengde én vei*

-I den ene enden av fiberen sitter en senderkrets - med bl.a. en laserdiode som drives av et modulert elektrisk signal som resulterer i et modulert lyssignal inn på fiberen.

-I den andre enden av fiberen sitter en mottakerkrets - med bl.a. en optisk sensor som aktiveres av det modulerte signalet, dette resulterer i et elektrisk signal som så sendes til demodulasjon og videre behandling.

Siden sender og mottaker er helt forskjellige konstruksjoner er det vesentlig at man kobler disse sammen rett vei for hver av de 2 fibrene som brukes. 

En typisk "fibermodul" (duplex) inneholder én sender og én mottaker plassert side om side. Normale duplex-moduler er helt like, samme modell brukes i hver ende, og "Kryssingen" sender->mottaker må derfor skje i kabelen.

I MTP/MPO-kontakter som sammenkobler mange fiberpar er det ekstra viktig å ha kontroll på hva som er "sender" og "mottaker" i hver ende og bruke riktige patchekabler inn til dette MTP/MTO-systemet så det ikke blir totalt virvar ift hva som er krysset hvor. Enten krysser man signalene i patchkabelen før panelet ellers krysser man i selve samlekabelen. Man må vite hva man velger og hva man kombinerer med hva. Fiber krysser man enten riktig og det virker, ellers virker det ikke, punktum.

Ang "krysset kabel": Skal man oppnå tilsvarende fleksibilitet som "Auto-MDI" (funksjonen som "snur" en "TP-port" fra MDIX til MDI så man slipper å bruke kryssede kabler) i optiske moduler ville det vært fordyrende og kompliserende da begge sider måtte hatt en laserdiode og en sensor, og jeg er ikke kjent med at det er laget noe slikt.

* Unntaket er bidireksjonelle / singelfiber-moduler har en sender for bølgelengde A og mottaker for bølgelengde B plassert i samme chassis pekende inn inn mot samme linse. Denne snakker med en motsatt konfigurert modul i andre enden  der det sitter en mottaker for bølgelengde A, og sender på bølgelengde B. Her er det to forskjellige modeller/varenummer som brukes i hver ende. Selges enkeltvis eller i par med matchende moduler. Det kan også seff multiplekses flere farger enn 2 inn på en enkeltfiber hvis det brukes spesielt kodede/fargede singelfiber-moduler.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så du kan ikke si om fiberne over vil fungere slik jeg vil eller ikke?

For prøvd å høre med en selger på ebay han trodde det ikke vil virke å overføre fra MTP/MPO til LC multimode med forskjellige sendere og mottakere?

Så venter bedre svar men takk for forsøket.

Får ikke svar hvor dette MTP\MPO brukes til? datasenter ikke som internetlevrandør fiber?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (12 minutter siden):

Så du kan ikke si om fiberne over vil fungere slik jeg vil eller ikke?

For prøvd å høre med en selger på ebay han trodde det ikke vil virke å overføre fra MTP/MPO til LC multimode med forskjellige sendere og mottakere?

Så venter bedre svar men takk for forsøket.

Får ikke svar hvor dette MTP\MPO brukes til? datasenter ikke som internetlevrandør fiber?

Fungere slik du vil?

Har du beskrevet noe sted hva du har, hva du skal bruke det til og hva du lurer på annet enn et bilde av en plugg og noe lenker hit og dit?

Ja det kan se ut som en MPO.

Et bruksområde for MPO er utførlig beskrevet og presentert i en av lenkene du selv la ved, kompakte kablingssystemer i datasentra der man har større antall fiberpaneler og støpsler som fremføres / sammenkobles med 1 kabel og 1 plugg.

24 fiber på en kabel og plugg er en smule enklere enn å strekke og koble til 24 stykker separat.

Og jeg har over forklart en av de andre tingene du spurte om, nemlig «kryssing av fiber» , hvorfor du ikke kan forvente at dette skjer automagisk, og hvorfor dette er viktig å hensynta når man skal bruke slike samlekabler i et kablingssystem.

Et annet bruksområde er for terminering av 100GBASE-SR10 som bruker 10 fiberpar med 10 Gbps på hvert par, som da sammenkobles med en slik plugg og kabel.

Du får «blekksprut-kabler» for å kunne ta ut enkeltpar (10 Gbps) fra en slik modul, men modulen må jo i utgangspunktet støtte det.

Håper det følger med støvhette og du har den på til vanlig, ellers er det vel ikke sikkert du får noe glede av denne modulen du har vist bilde av. Har du renseutstyr som kan brukes til å rengjøre kontakten?

Står det virkelig ingen modellbetegnelse på modulen du har kjøpt (?) og hvordan i all verden skal du da vite at den er riktig kodet og du kan bruke den i switchen med QSFP-port jeg regner med at du også har? Selv har jeg ikke planer om eller behov for utstyr med QSFP-moduler noe annet sted enn på jobben. Jeg har ikke 2000 personer i husstanden heller.

https://res.cloudinary.com/fossfiberoptikk-no/image/upload/v1540366051/PDF/Hurtig-guide_MPO.pdf

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er vel dette utstyr for bedrifter egentlig ikke for privatpersoner.

Så er vel neppe billig. Sammenlignet mot ebay. Er vel multimode fiber.

Men kan dette brukes med Link agregation? så er mulig å få 4 stk fibere å bli 4 gigabit etherner? selv om det blir for dyrt med homenet eller altibox på nåværende dato.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (59 minutter siden):

Nå er vel dette utstyr for bedrifter egentlig ikke for privatpersoner.

Så er vel neppe billig. Sammenlignet mot ebay. Er vel multimode fiber.

Men kan dette brukes med Link agregation? så er mulig å få 4 stk fibere å bli 4 gigabit etherner? selv om det blir for dyrt med homenet eller altibox på nåværende dato.

Siden det ikke er beskrevet noe sted (ei heller fra deg) hva slags modul det er så kan det vel være hva som helst, men formfaktoren QSFP og MPO peker på noe som er ment å brukes i et datasenter og ikke i et privat hjem (om man ikke har en lab med Enterprise-utstyr og jobber med slikt).

Om det skulle være en 100 Gbps-modul med MPO-kontakt så må du sjekke med produsenten av modulen om den kan deles opp i 10 separate 10 Gbps-interface og om de støtter 1 Gbps på modulene også (neppe). Om disse så igjen kan buntes via LACP kommer vel mest an på switchen modulen blir montert i.

Men: LACP er noe man konfigurerer i begge ender og de fleste ISP leverer ikke et lag 2-interface tilpasset på den måten. Det gir også svært liten mening å dele opp en 100 Gbps-modul i 10 stk. 10 Gbps-moduler for så å kjøre dem som 4 x 1 Gbps over 4 fiberpar med LACP?? Det er i beste fall en veldig tung vei til mål om målet er å få 4 Gbps fra A til B

En ISP vil heller levere 10 Gbps over ett enkelt fiberpar (eller to hvis man ønsker redundans) som igjen er tilknyttet "grå fiber" eller andre metoder for å transportere 10 Gbps over et offentlig fibernett, og bruker heller andre metoder opstrørms for å justere ned tilgjengelig kapasitet hvis du kun ønsker å abonnere på 4 Gbps kapasitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har så vidt fått testet MPO fiber og QSFP+ utstyr, virker ut som støtte for det er dårlig, av 2 QSFP+ og en infraband intel 28 QSFP+ virker ut som ene kortet og switchen støtter det gir lys og blir oppdaget det andre kortet vises som frakoblet er det tilfelle ikke alle QSFP+ kort støtter MPO eller må det qsfp teknologien før, men forstår ikke hvordan det er satt opp?

Får fremdeles 10 gigabit som hastighet betyr det 10 gigabit delt på alle fiberene? eller for usikker hvis jeg bruker LC til MPO fiber om jeg får da kun 2.5 gigabit til hver, eller det vises som 10 gigabit båndbredde delt på antall pcer?

Nå finnes det jo MPO for singelmode men https://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-FS-QSFP-PLR4-40G-4X10GBASE-LR-QSFP-MTP-MPO-DOM-TRANSCEIVER-MODULE/254765663143?hash=item3b513783a7:g:teIAAOSwNjdfndgh

eneste den bruker 1310nm

Hva er det i så fall som bruker flere bølgelenger på LC fiber?

Alt fra 1310,1330,1350, til 1610 nm?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (9 timer siden):

Har så vidt fått testet MPO fiber og QSFP+ utstyr, virker ut som støtte for det er dårlig, av 2 QSFP+ og en infraband intel 28 QSFP+ virker ut som ene kortet og switchen støtter det gir lys og blir oppdaget det andre kortet vises som frakoblet er det tilfelle ikke alle QSFP+ kort støtter MPO eller må det qsfp teknologien før, men forstår ikke hvordan det er satt opp?

Får fremdeles 10 gigabit som hastighet betyr det 10 gigabit delt på alle fiberene? eller for usikker hvis jeg bruker LC til MPO fiber om jeg får da kun 2.5 gigabit til hver, eller det vises som 10 gigabit båndbredde delt på antall pcer?

Nå finnes det jo MPO for singelmode men https://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-FS-QSFP-PLR4-40G-4X10GBASE-LR-QSFP-MTP-MPO-DOM-TRANSCEIVER-MODULE/254765663143?hash=item3b513783a7:g:teIAAOSwNjdfndgh

eneste den bruker 1310nm

Hva er det i så fall som bruker flere bølgelenger på LC fiber?

Alt fra 1310,1330,1350, til 1610 nm?

Så vidt jeg kan se bruker denne typen modul du lenket til 40GBASE-PLR4 - en proprietær standard som realiserer 40 Gbps Ethernet gjennom 4 fysiske sendere og 4 fysiske mottakere som hvert sitt singelmodus (SMF) fiberpar med 10 Gbps på hvert par over 1310 nm. ("P" står her for "Parallel"). Det er grunnen til at man bruker en patchkabel og konnektor som støtter flere fibre - ser ut som en 12-fiber i dette tilfellet (MTP/MPO-12). 8 fibre av 12 tilgjengelige er altså i bruk.

Ref. https://en.wikipedia.org/wiki/100_Gigabit_Ethernet#40G_interface_types

Oppgaven til SFP/QSFP-modulene er å presentere et grensesnitt til det du har av utstyr - switch, ruter, multiplekser eller hva det måtte være. Om du så bruker dem som 4 stk. 10 Gbps- porter eller 1 40 Gbps-port er alt etter behov/ønske og funksjonalitet som finnes på den boksen modulen plasseres i.

Du kan splitte ut det som kommer fra denne MPO-konnektoren i flere fiberpar terminert med LC-konnektorer, f.eks. hvis det skal føres via forskjellige traséer. Da kan man f.eks. bruke en pigtail eller chassis-løsning som vist lengre opp i tråden her, ellers finnes det nok ferdige typer mer eller mindre elegante integrerte løsninger for kablingsystemer til bruk i datasentre.

Husk at det er misvisende å bruke begreper som "LC-fiber". Konnektorer av typen LC eller MPO/MTP kan brukes både med SMF og MMF av forskjellige kvaliteter.   SFP, SFP+ og QSFP+ brukes til mange typer moduler på tvers av andre standarder der Ethernet bare er en av standardene/bruksområdene.

På Wikipedia-linken over er det også listet hvilke standarder der modulen selv utfører muitpleksing av forskjellige bølgelengder fremfor å bruke flere par. Mange av disse standardene ser ut til å være på vei ut, og det er vel også grunnen til at dette utstyret havner på eBay. :) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, LMH1 said:

Men er qsfp+ raskere en sfp?

Hva er SFP+? Hva er qsfp+?  Wikipedia har et avsnitt om det, som gir svar på spørsmålet ditt. 

14 hours ago, LMH1 said:

Er mpo bedre en lc?

Er en buss bedre enn en ferrari? I enkelte sammenhenger, i andre ikke. Ulike fiberkonnektorer har ulike egenskaper.

14 hours ago, LMH1 said:

Bare det er for dyrt med singlemode.

Singlemode er ikke dyrere. Det er installasjonen av fiber som koster, og da er prisen identisk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...