Gå til innhold

Hyrer inn konkurrentene


Anbefalte innlegg

PÅ VAKT: Midt i streiken oppfordrer arbeidsgiverforeningen Spekter til å leie inn andre. – Streikebryteri, mener tillitsvalgte i Arbeidsmandsforbundet.

Det er iskaldt på parkeringsplassen utafor Orkanger Sykehus. Det merker Securitas-vekter Magnus Storsve godt. Vanligvis står han innenfor dørene på sykehuset. Han har jobbet fulltid her siden februar i år, og siden mars har han stått for adgangskontroll på de hundrevis av menneskene som går inn og ut hver dag.

Nå er han i streik, og står utafor og fryser sammen med streikeleder Erlend Malvik Andresen fra Norsk Arbeidsmandsforbund (Naf). De er her for å undersøke tips om at sykehuset har hyret inn et annet selskap for å gjøre jobben til Storsve mens han streiker.

«Bare en jobb»

Tipset stemmer. I døra til sykehuset står en vakt iført uniformen til selskapet PCM Security. Det er et lokalt vaktselskap i Trøndelag som er store innen utelivs- og dørvakttjenester. De har ikke tariffavtale. Nå er de leid inn av sykehuset for å erstatte Storsve.

De to utsendte tar situasjonen med fatning. Andresen forklarer høflig at de kommer fra Norsk Arbeidsmandsforbund, og at de er i streik.

– Du er klar over at du er streikebryter? spør Storsve vakta som gjør hans oppgaver.

Hun beklager seg ikke, men svarer at «jeg er bare på jobb og gjør en jobb. Dessverre er vi i samme bransje».

– Hun bryr seg ikke. Jeg blir litt kvalm faktisk, av oppførselen, sier Storsve, når hun har gått for å hente sykehusets ledelse.

Andresen er opptatt av å se det store bildet. Mange vektere er tvunget til å jakte vakter på grunn av ufrivillig deltid.

«Det er ikke uvanlig at vi opplever streikebryteri»

 PÅL STURE NILSEN, NORSK ARBEIDSMANDSFORBUND

– Med så mye deltid greier arbeidsgiverne å splitte opp samholdet, og det må vi få en slutt på. Jeg blir forbannet rett og slett – og at sykehuset på toppen av det hele leier inn et selskap uten tariff …, sier Andresen.

Ledelsen vil ikke møte de streikende. Vakta kommer tilbake med en lapp med navnet på en i kommunikasjonsavdelingen til St. Olavs hospital i Trondheim, som Orkanger sykehus er underlagt, på.

Harde fronter

– Det er ikke uvanlig at vi opplever streikebryteri, men den siste uka har det dradd seg skikkelig til fra arbeidsgiversida. Det kommer flere henvendelser om at ulike selskaper tas inn for å gjøre jobben til streikende vektere, sier Pål Sture Nilsen, distriktssekretær i Naf i Trøndelag.

Forrige uke skrev Klassekampen om at hovedtillitsvalgte i de to største vekterselskapene har fått varsel om delvis permittering. Hovedtillitsvalgte er vanligvis vernet mot permittering under en streik, og det ligger an til at saken vil få rettslige etterspill.

Vaktskiftet ved St. Olavs er ikke et enkelttilfelle. Tips om at innleide vektere er satt inn ved sykehus og kjøpesentre tikker inn over hele landet.

«Jeg vet ikke engang hva det streikes for»

 PER MAGNE TRONVOLL, DAGLIG LEDER I PCM SECURITY

Nilsen har forståelse for at noen må passe på i døra under en pandemi, men er like fullt kritisk.

– Hadde de satt inn egne ansatte ved sykehuset til å passe døra, hadde vi sett gjennom fingrene med det, men når de henter inn et selskap som ikke har tariffavtale, så er det ille, sier Nilsen.

Han forteller at forbundet har få andre sanksjonsmuligheter enn å be arbeidsgivere og bedrifter om å respektere streikeretten.

Takker ja til jobb

Per Magne Tronvoll, daglig leder i PCM Security, forteller at det er tøffe tider i bransjen.

– En vakt fra PCM gjør oppgaver som en streikende vanligvis gjør. Arbeidsmandsforbundet mener dette er streikebryteri?

– St. Olavs må svare på hvorfor de har leid oss inn. Jeg har ikke rett til å svare på det. Vi takker ja når vi får muligheten til jobber, for vi har veldig lite jobber for tida. Vi er koronafast. Vanligvis har vi oppdrag på utesteder, hoteller og arrangementer, men vi har lite å gjøre for tida, sier Tronvoll.

– Hva tenker du om det å drive streikebryteri?

– Jeg har satt meg veldig lite inn i streiken. Vi har hatt nok av andre utfordringer. Den har ikke vært et tema her, og jeg vet ikke engang hva det streikes for. Siden vi ikke er involvert i den, så er den ikke et stort tema for oss.

VEK­TER­STREI­KEN:

  • Vektere organisert i Norsk Arbeidsmandsforbund (LO) og Parat (YS) gikk 16. september til streik etter at mekling i lønnsoppgjøret med NHO Service og Handel ikke førte fram.
  • 2169 vektere er nå i streik.
  • Fagforbundene krever en opptrappingsplan for å ta igjen lønnsetterslep, ordninger for å få bukt med ufrivillig deltid og bedre forhold for lærlingene.
  • Onsdag forrige uke fikk hovedtillitsvalgte i de to største vekterselskapene varsel om delvis permittering.

–Men generelt, hva tenker du om at noen streiker og andre fyller oppgavene til de streikende?

– Streikebryteri kan nok ødelegge for det de streikende ønsker å oppnå, men i dette tilfellet har jeg ikke satt meg inn i detaljene, så det er vanskelig uttale seg om det, sier Tronvoll.

Viser til Spekter

Klassekampen tok fredag kontakt med St. Olavs hospital for å få et telefonintervju med ledelsen om hvorfor de leier inn folk til å gjøre streikendes jobb. I går fikk vi et skriftlig svar fra Marit Kvikne, kommunikasjonsdirektør ved St. Olavs:

«Streik er et lovlig virkemiddel og det er veldig viktig for oss å opptre ryddig under en streik. Vi forholder oss derfor til vår arbeidsgiverforening, Spekter, og deres gjeldende veiledning om streikebryteri. Der går det klart fram at virksomheter som ikke er omfattet av streiken, kan skifte til annen leverandør eller utføre arbeidet selv», skriver Kvikne.

Har loven på sin side

Spekter mener de har sitt på det reine når de gir medlemmene tommel opp til å hyre inn konkurrenter under en streik.

«Spekter avviser at helseforetakene driver streikebryteri hvis de bruker et annet vekterselskap fordi selskapet de vanligvis bruker ikke kan levere tjenesten på grunn av streik. Når fagforeninger velger å streike, er det arbeidsgiveren de skal ramme – ikke arbeidsgiverens kunder og leverandører», skriver Ingvild Dahl Dørnes, kommunikasjonssjef i Spekter i en e-post til Klassekampen.

Hun påpeker at sykehus ikke er det tiltenkte målet for streiken.

«Helseforetakene er verken arbeidsgiver eller part i den pågående vekterstreiken, men en kunde som blir berørt av streiken. Helseforetakene er dermed i sin fulle rett til å kjøpe vektertjenester et annet sted så lenge streiken pågår», skriver Dørnes.

Den argumentasjonen har Anita Johansen, leder i Norsk Arbeidsmandsforbund, lite til overs for.

– Vi synes det er moralsk forkastelig, rett og slett. Tar man spissfindigheter i bruk, er det kanskje ikke streikebryteri reint juridisk, men moralsk forkastelig er det, sier Johansen.

 

https://klassekampen.no/utgave/2020-10-27/hyrer-inn-konkurrentene?sharingToken=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJuYW1lIjoiU1ZFSU4gTFVOREVORyIsInNsdWciOiJoeXJlci1pbm4ta29ua3VycmVudGVuZSIsImlzc3VlSWQiOiIyMDIwLTEwLTI3IiwiaWF0IjoxNjAzNzkzMDk1fQ.ZS8VCfUG96qEzpLGiObvIz3AByEwY418uVV1NulNldY&fbclid=IwAR0MWgKKrbXPwvAImi3tii2x54yQ5_u2gmVqrV27E0d5yyCk3LZKGbmv9w8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror folk har feil oppfatning om hva som er streikebryteri. At kunden leier inn uorganisert arbeidskraft med null relasjon til Avarn/Securitas og vekteroverenkomsten er etter min mening ikke streikebryteri. Det hadde vært noe annet om for eksempel vekterne fra Securitas var i streik, men at Securitas da velger å fylle disse vaktene med datterselskapet, PSS. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windoge skrev (På 30.10.2020 den 10.06):

Tror folk har feil oppfatning om hva som er streikebryteri. At kunden leier inn uorganisert arbeidskraft med null relasjon til Avarn/Securitas og vekteroverenkomsten er etter min mening ikke streikebryteri. Det hadde vært noe annet om for eksempel vekterne fra Securitas var i streik, men at Securitas da velger å fylle disse vaktene med datterselskapet, PSS. 

Hva med at staten hyrer utariffert arbeidskraft? Du har gode poenger og er ikke uenig med deg, men det er ikke helt heldig oppførsel fra staten eller vaktselskapet. De organiserte streiker for bedre vilkår også svarer disse med å hyre og jobbe uten tariff, for enda dårligere vilkår. Dette er ikke godt nok synes jeg.

Endret av Vygotsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At arbeidsgivers kunder må handle tjenester og varer fra konkurrerende tilbydere når ordrer ikke oppfylles er det grunnleggende poenget med å streike. 

Ser absolutt ingenting galt der. Streiken faktisk virker og oppdrag og inntekter som normalt hadde gått til Securitas går til noen andre. 

Om de ansatte på min lokale Kiwi hadde streiket, vil da medarbeiderene som jobber på Rema hvor jeg da hadde handlet vært streikebrytere? Det er hadde de helt åpenbart ikke vært.

Om noen er ufine her så er det streikevaktene som beskylder 3. parter som Securitas' kunder og deres andre leverandører, for streikebryteri.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (7 minutter siden):

At arbeidsgivers kunder må handle tjenester og varer fra konkurrerende tilbydere når ordrer ikke oppfylles er det grunnleggende poenget med å streike. 

Ser absolutt ingenting galt der. Streiken faktisk virker og oppdrag og inntekter som normalt hadde gått til Securitas går til noen andre. 

Om de ansatte på min lokale Kiwi hadde streiket, vil da medarbeiderene som jobber på Rema hvor jeg da hadde handlet vært streikebrytere? Det er hadde de helt åpenbart ikke vært.

Om noen er ufine her så er det streikevaktene som beskylder 3. parter som Securitas' kunder og deres andre leverandører, for streikebryteri.

Enig i at det var dårlig oppførsel fra streikevaktene der. Unødvendig. 

 

Jeg ser poenget ditt angående at kunden nå handler ett annet sted, bare veldig synd når de gjør det med arbeidskraft uten tariff. Statlig sektor har vel heller ikke lov til å hyre utariffert arbeidskraft.

Endret av Vygotsky
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Vygotsky said:

Statlig sektor har vel heller ikke lov til å hyre utariffert arbeidskraft.

Er det generell regel? Jobber selv i IT bransjen hvor nesten ingen har tariffavtaler, og har mange kollegaer og bekjente som har konsulentoppdrag mot det offentlige. Har aldri hørt at det skal være noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 time siden):

Er det generell regel? Jobber selv i IT bransjen hvor nesten ingen har tariffavtaler, og har mange kollegaer og bekjente som har konsulentoppdrag mot det offentlige. Har aldri hørt at det skal være noe problem.

https://elogit.no/aktuelt/strengere-regler-for-innleie-fra-nyttar

 

Fant ikke den loven, men de skal helst ikke hyre inn utariffert. Kan hende det kun gjelder lavtlønnede yrker.

 

City Security vant anbudet hos Sporveien for noen år siden for vakthold på tbane, men de hadde ikke tariff. Det ble mye oppstyr og Sporveien sa at de måtte skaffe tariff eller miste kontrakten, så nå har de tariff.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Vygotsky said:

Hva med at staten hyrer utariffert arbeidskraft? Du har gode poenger og er ikke uenig med deg, men det er ikke helt heldig oppførsel fra staten eller vaktselskapet. De organiserte streiker for bedre vilkår også svarer disse med å hyre og jobbe uten tariff, for enda dårligere vilkår. Dette er ikke godt nok synes jeg.

Jeg synes det er latterlig av Erna Solberg å støtte en boikott av Wizz Air, samtidig som staten hyrer inn uorganiserte vektere fra PSS til for eksempel Vinmonopolet.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...