Gå til innhold

Ny rapport: Fortsatt store ressurser i alle havområder – haster med leting over hele sokkelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Markedet (EU) sier stopp før det er slutt. Denne type tenkning tilhører 90 tallet. EU Parlamentet vedtok 4. okt. en reduksjon av CO2 utslipp frem mot 2030 på 60%. En økning fra 40% som tidligere vedtatt. TU har skrevet flere gode artikler om vår nye situasjon. 

https://www.tu.no/artikler/hva-skal-norge-leve-av-nar-olje-og-gassressursene-aldri-tar-slutt/499502

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"– Uten nye funn kan olje- og gassproduksjonen falle raskt etter 2030."

Er det ikke en økende forståelse for at det er nettopp det mange ønsker?

I dag er det kanskje i regjeringen vi finner mange som ikke tror på forskningen som sier at havet kan stå 1 m høyere i 2100. En ansvarlig regjering som tror på denne forskningen burde applaudere utfasing av olje og gass fra 2030.

Realitetene er nok at dagens folk må tvinges bort, noe som kan skje dersom MDG får stor oppslutning og vil dreie pengebruken mot fornybar energi og mat i Norsk Økonomisk Sone.

100 TWh fornybar energi fra havet inne 2030 er ambisiøst, men det viser vilje til omstilling.

Lenke til kommentar

Det haster med å legge ned næringen. Med perspektiv i dagens artikkel om utslipp av metan fra hydrater vil de varmetendensene vi har sett til nå bli peanøtter. Det er enorme områder ved polområdene der ustabilt metan vil frigjøres. Veldig få regner på dette eller snakker om det ettersom prospektene våre er svært mørke med de utslippene vi har.

https://www.theguardian.com/science/2020/oct/27/sleeping-giant-arctic-methane-deposits-starting-to-release-scientists-find

Lenke til kommentar

Selv om olje har erstattet kull som viktigste energikilde, er produksjonen av kull høyere enn noensinne. Dere forstår poenget? Ingen kan stanse industrialiseringen, den økonomiske veksten og befolkningsveksten. Man er rimelig virkelighetsfjern hvis man tror markedet for olje reduseres i årene som kommer. Hvis ikke Norge leverer olje, vil noen andre gjøre det. Det er den enkle sannheten. 

Hvis det haster, så er det fordi virkelighetsfjerne miljøfanatister truer med å stenge produksjonen. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Vaniman said:

Selv om olje har erstattet kull som viktigste energikilde, er produksjonen av kull høyere enn noensinne.

Det globale kolforbruket nådde toppen i 2013, i fylgje BP Statistical Review of World Energy 2020.  Forbruket i 2019 var 2,6% lågare enn i 2013, og eg tvilar på at forbruket kjem til å stige voldsomt i pandemi-året 2020.  Nedgangen er størst i industrialiserte land.  I Nord-Amerika gjekk kolforbruket ned med 14,4% frå 2018 til 2019.  I Europa gjekk det ned med 12,1%.  Spesielt kolkraft er på veg ut, fordi fornybar energi er billigare.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/27/2020 at 8:58 PM, Sturle S said:

Det globale kolforbruket nådde toppen i 2013, i fylgje BP Statistical Review of World Energy 2020.  Forbruket i 2019 var 2,6% lågare enn i 2013, og eg tvilar på at forbruket kjem til å stige voldsomt i pandemi-året 2020.  Nedgangen er størst i industrialiserte land.  I Nord-Amerika gjekk kolforbruket ned med 14,4% frå 2018 til 2019.  I Europa gjekk det ned med 12,1%.  Spesielt kolkraft er på veg ut, fordi fornybar energi er billigare.

Du synes å være feilinformert, hvem er kilden din?

https://www.iea.org/reports/coal-information-overview

Lenke til kommentar
11 minutes ago, 6RCURCGB said:
On 10/27/2020 at 8:58 PM, Sturle S said:

Det globale kolforbruket nådde toppen i 2013, i fylgje BP Statistical Review of World Energy 2020. 

Du synes å være feilinformert, hvem er kilden din?

https://www.iea.org/reports/coal-information-overview

Les fyrste setning ein gong til.

 

Du kan òg gjerne lese di eiga kjelde.  I fylgje den var kolforbruket 5591 Mtce i 2013 og 5407 Mtce i 2019.  Sist eg sjekka var 5407 mindre enn 5591, men tal er kanskje ikkje di sterkaste side?  Produksjonen var òg lågare i 2019 enn i 2013.

 

Direktelenkje til grafen:

https://www.iea.org/data-and-statistics/charts/world-coal-consumption-1978-2019

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Sturle S said:

Les fyrste setning ein gong til.Du kan òg gjerne lese di eiga kjelde.  I fylgje den var kolforbruket 5591 Mtce i 2013 og 5407 Mtce i 2019.  Sist eg sjekka var 5407 mindre enn 5591, men tal er kanskje ikkje di sterkaste side?  Produksjonen var òg lågare i 2019 enn i 2013.

Produksjonen går opp iht. begge kilder. Omsetning er lettere å måle enn forbruk. Tror du forbruket totalt sett kommer til å falle eller stige?

"The input of coal for electricity and heat generation increased in 2018 compared to 2017 by 3.3% or 166 Mt. In contrast, the overall industrial sector, and namely the iron & steel industry, consumed less coal than in the previous year. Regarding the residential, commercial and public services sector, its share on the total consumption remained minor, 2.5%."

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -l said:

Her ser man hvor mye kullproduksjonen "faller". 

image.png.acb228fb11916ca17b2e787ed3cb78aa.png

Jepp.  Ein tydeleg topp ca 2013.  Ser du på ein graf over forbruket i staden (det er trass alt det viktigaste), ser du at produksjonen er ein del høgare enn forbruket for tida.  Som med norsk oljeproduksjon er det enkelte som vel å subsidiere kolproduksjonen for å halde arbeidsløysa nede, men forbruket heng ikkje med.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, 6RCURCGB said:

Produksjonen går opp ift. begge kilder. Omsetning er lettere å måle enn forbruk. Tror du forbruket totalt sett kommer til å falle eller stige.

Men kjære vene, kva var det eg skreiv og kva påstand var det eg svarte på?

 

Påstand:

On 10/27/2020 at 6:55 PM, Vaniman said:

Selv om olje har erstattet kull som viktigste energikilde, er produksjonen av kull høyere enn noensinne.

Den påstanden er feil.  Det seier både mi og di kjelde.  Mitt svar var heilt rett, og det er di eiga kjelde samd i.  Likevel påstår du at eg er feilinformert?

Quote

"The input of coal for electricity and heat generation increased in 2018 compared to 2017 by 3.3% or 166 Mt. In contrast, the overall industrial sector, and namely the iron & steel industry, consumed less coal than in the previous year. Regarding the residential, commercial and public services sector, its share on the total consumption remained minor, 2.5%."

Ingenting i dette avsnittet motseier noko av det eg har skrive.  Den høgaste produksjonen og det høgaste forbruket nokon sinne var i 2013.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Jepp.  Ein tydeleg topp ca 2013.  Ser du på ein graf over forbruket i staden (det er trass alt det viktigaste), ser du at produksjonen er ein del høgare enn forbruket for tida.  Som med norsk oljeproduksjon er det enkelte som vel å subsidiere kolproduksjonen for å halde arbeidsløysa nede, men forbruket heng ikkje med.

Det var en dip i 2016 pga varmt vær i Kina og så ser man at det stiger igjen. Men det spiller egentlig ingen rolle, hvem som helst kan se på grafen og se at din fremstilling som vanlig ikke reflekterer realitetene.

Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Det var en dip i 2016 pga varmt vær i Kina og så ser man at det stiger igjen. Men det spiller egentlig ingen rolle, hvem som helst kan se på grafen og se at din fremstilling som vanlig ikke reflekterer realitetene.

Kan du presisere kva det er i mi framstilling som er feil?  Eg svarte på ein påstand om at produksjonen av kol er høgare enn nokon sinne.  Kan du finne hald i den påstanden i dine data, eller har eg rett likevel?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

Kan du presisere kva det er i mi framstilling som er feil?  Eg svarte på ein påstand om at produksjonen av kol er høgare enn nokon sinne.  Kan du finne hald i den påstanden i dine data, eller har eg rett likevel?

Du prøver å gi inntrykk av at kullforbruket er på vei ned. Det er det ikke grunnlag for å påstå. Derfor er det bedre å se på grafen enn din lille selektive flik av virkeligheten. Man kan like gjerne si at verdens kullproduksjon steg med 8,5 % fra 2016 til 2019.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, uname -l said:

Du prøver å gi inntrykk av at kullforbruket er på vei ned. Det er det ikke grunnlag for å påstå.

No skreiv du forbruk.  Samd i det?  Dersom du ser på statistikken over forbruk i staden for produksjon, ser du at forbruket gjekk ned frå 2018 til 2019:

https://www.iea.org/data-and-statistics/charts/world-coal-consumption-1978-2019

Quote

Derfor er det bedre å se på grafen enn din lille selektive flik av virkeligheten. Man kan like gjerne si at verdens kullproduksjon steg med 8,5 % fra 2016 til 2019.

Du kan alltid utheve ein bitteliten del av biletet for å få eit misvisande svar.  Korleis meiner du eg burde formulert meg for å tilbakevise påstaden om at kolproduksjonen er høgare enn nokon sinne?

 

Og nok ein gong: Det er forbruket som tel, ikkje produksjonen.  (Innlegget eg svarte på hadde ein påstand om produksjon, men gjekk vidare til å handle om forbruk.)  I 2016 var produksjonen lågare enn forbruket, i fylgje BP Statistical Review of World Energy 2020.  I 2014-2105 var produksjonen mykje høgare enn forbruket.  Det var han i 2018-2019 òg.  Her er relevant figur frå BP Statistical Review of World Energy 2020, som samanliknar produksjon med forbruk.  Eg tykkjer utflatinga i forbruk er veldig klår her:

Skjermbilete_2020-10-29_12-36-45.png.ea3233177721aa23696514de67909224.png

Eg skreiv forresten at fornybar energi tek over.  Eg kan dokumentere det òg, slik at samlinga er komplett.  Her er ein graf over forbruk og produksjon av fornybar energi utanom vasskraft.  Veksten er eksponensiell.  Då er det ingen veg utanom at det går utover kolkraftproduksjonen, men kolkraftproduksjonen vil svinge meir:

Skjermbilete_2020-10-29_12-42-53.png.6202afaf0e3c6bff0237a27583750518.png

Og vasskraft:

Skjermbilete_2020-10-29_12-46-11.png.ba2d01c17f04af3a4b0d3d2061bee9e1.png

Endret av Sturle S
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Sturle S said:

Her er relevant figur frå BP Statistical Review of World Energy 2020, som samanliknar produksjon med forbruk.  Eg tykkjer utflatinga i forbruk er veldig klår her:

Skjermbilete_2020-10-29_12-36-45.png.ea3233177721aa23696514de67909224.png

Så det du skriver er at forbruket ikke lengre vil korrelere med produksjonen men gå motsatt vei? Vi får se hvordan det går.

Stadig større andel av oljeproduksjonen går til råvarer istedenfor brennstoff, og det er en ønsket utvikling. Bortsett fra bruksområder som legeringselement og brennstoff er ikke kull ett like viktig råstoff som olje. Uansett, olje, gass og kull vil fortsette å dominere i decennier....

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...