Gå til innhold

Farlige forbikjøringer, usikkerhet i kryss og bråbremsing – dette er erfaringene fra Oslos selvkjørende busser [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå finnes det jo nyere selvkjørings-systemer enn en dum pre-programmert rute i kart med bråstopp om en snøball ligger i veien. Så litt kjapt å trekke konklusjonen at brøyting eller veiarbeid vil bli et problem for fremtidige selvkjørende biler og busser. Vent til Waymo og Tesla er klar med RoboTaxi løsningene sine, f.eks https://www.google.no/amp/s/www.forbes.com/sites/alanohnsman/2020/10/08/waymo-restarts-robotaxi-service-without-human-safety-drivers/amp/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Er det virkelig nødvendig å panikk-bremse hver gang den ser en hindring? Hva med å bremse rolig ned (men fortsatt slik at den stopper med grei klaring til objektet)?
  • Dersom hindringen er i bevegelse fra kjøretøyet, er det kanskje ikke nødvendig å bremse i det hele tatt. Dette burde den forstå og håndtere bedre.

Men alt i alt bra at vi tester ut. Det sier seg selv at algoritmene benyttet her er milevis unna en ferdig løsning - men erfaring underveis er nyttig.

Det er også spennende å se hva de kollektivreisende synes, samt hvordan andre med-trafikanter forholder seg til kjøretøyet. Kanskje kan vi lære autonome kjøretøy noe om menneskelig psyke, som at det f.eks kan skape kø og irritasjon når hastigheten er lavere enn hva forholdene forøvrig tilsier? (En selvkjørende bil må kanskje aktivt bryte fartsgrenser noe, dersom forholdene virkelig tilsier det?)

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (12 timer siden):

Kanskje kan vi lære autonome kjøretøy noe om menneskelig psyke, som at det f.eks kan skape kø og irritasjon når hastigheten er lavere enn hva forholdene forøvrig tilsier? (En selvkjørende bil må kanskje aktivt bryte fartsgrenser noe, dersom forholdene virkelig tilsier det?)

Hvilke situasjoner ser du for deg at autonome biler bør overstige fartsgrensen??? Autonome biler vil vel forholde seg strengt til fartsgrensen som er oppgitt på stedet. Hvilke incitament mener du skal overstyre det? 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 timer siden):

Hvilke situasjoner ser du for deg at autonome biler bør overstige fartsgrensen??? Autonome biler vil vel forholde seg strengt til fartsgrensen som er oppgitt på stedet. Hvilke incitament mener du skal overstyre det? 

Dette er selvfølgelig kontroversielt, og egentlig noe jeg håper vi slipper å se. 

Men legger man til grunn den menneskelige psyke, og hvordan andre oppfører seg, så kan det noen ganger være mer trafikksikkert at en autonom bil holder samme fart som køen, i stedet for å insistere på å tviholde fartsgrensen.

Eksempel på strekninger, er kanskje motorveier uten forbikjøringsfelt? Her er det ikke fotgjengere eller andre myke trafikanter. Ingen plan-kryss heller. Kun en rekke med biler som alle holder 5-10 over fartsgrensen (GPS-målt såklart. Bilens speedo duger ikke). 

Med få autonome biler på veien, vil de skape irritasjon og farlige situasjoner dersom de ikke klarer å tøye reglene. Dessverre. Den dagen vi oppnår kritisk masse med autonome biler, kan de programmeres mer strengt. Dersom alle andre sjåfører er datamaskiner, slipper vi å forholde oss til hissige og utålmodige sjåfører.

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (12 timer siden):

Dette er selvfølgelig kontroversielt, og egentlig noe jeg håper vi slipper å se. 

Men legger man til grunn den menneskelige psyke, og hvordan andre oppfører seg, så kan det noen ganger være mer trafikksikkert at en autonom bil holder samme fart som køen, i stedet for å insistere på å tviholde fartsgrensen.

Eksempel på strekninger, er kanskje motorveier uten forbikjøringsfelt? Her er det ikke fotgjengere eller andre myke trafikanter. Ingen plan-kryss heller. Kun en rekke med biler som alle holder 5-10 over fartsgrensen (GPS-målt såklart. Bilens speedo duger ikke). 

Med få autonome biler på veien, vil de skape irritasjon og farlige situasjoner dersom de ikke klarer å tøye reglene. Dessverre. Den dagen vi oppnår kritisk masse med autonome biler, kan de programmeres mer strengt. Dersom alle andre sjåfører er datamaskiner, slipper vi å forholde oss til hissige og utålmodige sjåfører.

Hvis farten på autonome biler styres av GPS, og ikke av bilens speedometer, så er vi nok oppe på minst 5 km/t over gjennomsnittlig speedometer-fart, og da bør problemet være løst, eller i det minste minimert til et akseptabelt nivå.

Lenke til kommentar
On 10/28/2020 at 7:56 AM, Hanhijnn said:

Hvilke situasjoner ser du for deg at autonome biler bør overstige fartsgrensen??? Autonome biler vil vel forholde seg strengt til fartsgrensen som er oppgitt på stedet. Hvilke incitament mener du skal overstyre det? 

Autonome biler kan fint ha fartsgrenser basert på egenskapen til bilen. Autonome biler kan kalkulere bremsestrekningen sin basert på faktisk vekt i bilen, noe mennesker ikke kan/gjør. Differensierte fartsgrenser fungerer ikke med mennesker, for de vi blir aggressive om vi må ligger 3 km/t under fartsgrensen pga. bilen foran. Autonome biler kan også enkelt, og presist, analysere underlaget og kommunisere dette med bilene som kommer bak, slik at de vet når/hvor det er glatt/hindringer/hull++

Dersom alle biler var autonome ville nok fartsgrenser blitt litt irrelevant, bortsett fra i boligstrøk o.l. 

 

On 10/27/2020 at 7:53 PM, qualbeen said:
  • Er det virkelig nødvendig å panikk-bremse hver gang den ser en hindring? Hva med å bremse rolig ned (men fortsatt slik at den stopper med grei klaring til objektet)?
  • Dersom hindringen er i bevegelse fra kjøretøyet, er det kanskje ikke nødvendig å bremse i det hele tatt. Dette burde den forstå og håndtere bedre.

Men alt i alt bra at vi tester ut. Det sier seg selv at algoritmene benyttet her er milevis unna en ferdig løsning - men erfaring underveis er nyttig.

Jeg testet bussen i Oslo og den bare veldig preg av å "ikke feile". De som lager bussen vet at en ulykke vil forsinke prosessen med ti år, om ikke mer, nesten uavhengig av hva som er årsaken til ulykken. Da er det naturlig å begynne ekstremt forsiktig, og da får du disse panikkbremsene hver gang et løv faller fra et tre..

 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (26 minutter siden):
Hanhijnn skrev (På 28.10.2020 den 7.56):

Hvilke situasjoner ser du for deg at autonome biler bør overstige fartsgrensen??? Autonome biler vil vel forholde seg strengt til fartsgrensen som er oppgitt på stedet. Hvilke incitament mener du skal overstyre det? 

Autonome biler kan fint ha fartsgrenser basert på egenskapen til bilen. Autonome biler kan kalkulere bremsestrekningen sin basert på faktisk vekt i bilen, noe mennesker ikke kan/gjør. Differensierte fartsgrenser fungerer ikke med mennesker, for de vi blir aggressive om vi må ligger 3 km/t under fartsgrensen pga. bilen foran. Autonome biler kan også enkelt, og presist, analysere underlaget og kommunisere dette med bilene som kommer bak, slik at de vet når/hvor det er glatt/hindringer/hull++

Dersom alle biler var autonome ville nok fartsgrenser blitt litt irrelevant, bortsett fra i boligstrøk o.l. 

Nå var vel ikke forutsetningen at vi allerede var kommet dithen at alle bilene var blitt autonome. Men heller hvordan autonome biler bør opptre i vanlig (blandet) trafikk med en majoritet av biler kjørt av mennesker.

Men jeg er enig i ditt resonnement når det kommer til en situasjon hvor alle bilene i trafikken er autonome. Men det er nok ganske mange år fram i tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...