Gå til innhold

Valgt feil karriere retning...


Alexlinga

Anbefalte innlegg

Hei. 
Jeg føler jeg sitter veldig fast i jobb yrket jeg har kommet meg inn i, da altså yrkessjåfør. Har kjørt nå i 2 år og fullført fagbrevet mitt. Men jeg syns det er gørr kjedelig å kjøre lastebil dag inn og dag ut og føler litt som lastebilsjåfør at jeg ikke er "brukendes" til så mye. 
 

det er mye jeg heller kunne tenkt meg å jobbe med men bare vet ikke hvordan jeg kommer meg videre

 Jeg gikk opprinnelig maritim utdanning men grunnet vanskelig opplæringskontor og mange søkere så slet jeg med å få læreplass pga ungdomsrett, men nå føler jeg på en måte at det er litt for sent mtp at det er en 4-5 års utdanning for å bli maskinist med 2 år til på skolebenken uten inntekt. 
 

Noen tips til hvordan jeg kan komme meg videre? Problemet er at jeg er så redd for å gå inn i noe annet å feile og miste den egentlig gode inntekten jeg har (faktisk en av de bedre betalte lastebiljobbene) 

jeg kunne tenkt meg å bli Bilselger, mekaniker og kanskje maskinfører (da jeg har fått gravemaskin og hjullaster lappen gjennom jobb) 

grunnen til at jeg ville blitt bilselger er fordi jeg føler selv jeg er flink med å snakke med mennesker osv men er veldig redd for å feile og ikke få det til. Heller ei vet jeg hvordan jeg kan komme meg inn på en sånn jobb. noen som har tips til nettkurs eller noe man kan ta?

Trenger noen motiverende ord. Før eller siden kommer jeg til å bli så lei av jobben at det går utover helsen.. men hvordan kan jeg få ting til å gå rundt igjen når jeg bor hjemmefra og eventuelt gå over til null inntekt og skolegang igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trucksjåfør? Lett å ta lappen og burde være jobber å få. Er kanskje litt mer stress, spørs hvor du får jobb.

Å google karrieresenter og karriereveiledning kan gi telefonnummer du kan ringe til.

Men det er bra du innsér at du har en lønn og et integrert arbeidsliv, for det er ikke alltid gresset er grønnere på den andre sida. Det er mange som mister jobben nå, det blir mer og mer vanskelig å få jobb, og mange vil slite økonomisk. Bedre å ha en trygg og kjedelig jobb, enn å leve på utrygg sosialstønad hvor du har kanskje 1000-1500 kr å bruke på mat i måneden. Det er ikke moro. Og hjelp fra staten blir mer og mer vanskelig å få, og utrygt, jeg tenker hvis du ikke skulle finne noen fast, ny jobb.

Begynn å spill av lydbøker og lær deg nye språk når du kjører. Ha noen andre hobbyer som du okkupérer hodet ditt med, så jobben ikke blir så eneveldende og altoppslukende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for godt svar! Har vært inne på truckfører da jeg har det sertifikatet også. Men er redd det vil være relativt kjedelig i lengden da jeg er ute etter en litt mer aktiv jobb. Nå står jeg feks bare og trykker på en knapp i bilen og tipper og går gjerne ut for å laste bilen selv igjen under silo for å så trykke på nye knapper.

sliter med å få hobbyer til å gå rundt i jobben jeg har nå da det er meget uforutsigbart. Som foreksempel idag, trodde jeg var ferdig tidlig. Kom hjem kl 20 istedet 😆 

men sånn helt tilfeldig så kom det en ledig stilling hos en jeg har vært interessert i som krokbilsjåfør der jeg får litt mer aktivitet og mer forutsigbare dager. Sjefen sa det selv at han skulle til å formidle videre om at jeg måtte slenge inn en søknad. Så vi krysser fingrene å ser om jeg får napp 😃 

selvom jeg ikke ønsker å kjøre lastebil resten av livet tror jeg nok denne jobben vil være midt i blinken ett par år og gjerne mer til jeg har fått tatt noen nettstudier eller noe for å videre utdanne meg til noe annet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexlinga skrev (14 timer siden):

Takk for godt svar! Har vært inne på truckfører da jeg har det sertifikatet også. Men er redd det vil være relativt kjedelig i lengden da jeg er ute etter en litt mer aktiv jobb. Nå står jeg feks bare og trykker på en knapp i bilen og tipper og går gjerne ut for å laste bilen selv igjen under silo for å så trykke på nye knapper.

sliter med å få hobbyer til å gå rundt i jobben jeg har nå da det er meget uforutsigbart. Som foreksempel idag, trodde jeg var ferdig tidlig. Kom hjem kl 20 istedet 😆 

men sånn helt tilfeldig så kom det en ledig stilling hos en jeg har vært interessert i som krokbilsjåfør der jeg får litt mer aktivitet og mer forutsigbare dager. Sjefen sa det selv at han skulle til å formidle videre om at jeg måtte slenge inn en søknad. Så vi krysser fingrene å ser om jeg får napp 😃 

selvom jeg ikke ønsker å kjøre lastebil resten av livet tror jeg nok denne jobben vil være midt i blinken ett par år og gjerne mer til jeg har fått tatt noen nettstudier eller noe for å videre utdanne meg til noe annet!

Bra du har fått en mulighet! Håper det funker.

Angående truck, spørs veldig hva man jobber med. Har jobba med ting hvor man må ut og inn av trucken hele tida, hekte på kroker, flytte på gods, plastre, sjekke ting, ditt og datt. Andre ganger kan man sitte og kjøre hele tiden. I noen jobber gjør man ikke annet enn å kjøre, og det er maskiner og produksjon som er avhengig av et visst tempo, så da krever det at man holder tempoet oppe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Niram skrev (På 3.11.2020 den 14.54):

Har du fagbrev? Kan anbefale lokfører. Kurant jobb, bra lønn, kort utdanning på ett år.

Store minuset er turnusarbeid til alle døgnets tider og muligens annenhver helg jobbing.

 

Jeg er selv lokfører, og trives i jobben. Men for TS sin del er jeg redd for at det kan bli vel så ensformig og rutinepreget som lastebilsjåfør. Om noen lurer på noe angående yrket så send meg gjerne en PM. 

Lenke til kommentar

Takk for gode svar folkens! Enda ikke fått svar på jobben jeg har søkt. Men der blir det muligens krokbil med kran på i tillegg. Vet ikke heeelt hva jeg syns om det egentlig da jeg ikke er så giret på kraning ute i regn og vind og snø 😂 

 

også angående truck så er det ikke så veldig mange muligheter annet enn asko her rundt i området. Ellers blir det jo feks en typ trevare sjappe som tilbyr litt truck innimellom men da må en jo jobbe i butikk også 😬

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...