Gå til innhold

Jobb i dagligvarebutikk, lønn erfaringer og tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest d4d13...a98

Når det kommer til lønn kan du se på tariffavtalen, som kan gi en pekepinn.

238436507_Skjermbilde2020-10-26kl_21_26_12.thumb.png.cfe6f5fb09adc271f09fed4f34baa53a.png

Du trenger ikke å grue deg, du får opplæring og ingen forventer at du skal kunne alt første dagen! :)

Anonymous poster hash: d4d13...a98

Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

Veldig hopp fra lønnstrinn 5 til 6. Er det butikksjefen som er på øverste nivået?

Topic, jobbe i matbutikk er artig det. Variert og travelt, dagene flyr. 

Er vel ikke særlig godt betalt man må være på lønnstrinn 5 eller mere for å ha råd å skaffe seg bolig i dag.

Så hvis man ønsker bolig må man jobbe 12 timer per dag. men ikke overraskene når man får 6 kg hvetemel til 30 kr så ganske utrolig er mye andre butikker som tar seg urimlig god betalt.  fordelene tviler jeg på er veldig store får nok bedre personalsalg priser på elkjøp eller komplett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

Det kommer vel veldig an på hvor i landet man bor ... dessuten, lavere bruttolønn gir lavere skattetrekk. Ikke sikkert det er så ille alt i alt. 

Men hvis man snakker om økomisk lønnsomhet er det nok bedre jobbe på elkjøp eller ligdene selv om selgere ofte får dårlig betalt, men de som jobber med support kanskje?
Avhenger hva man har kunnskaper om.  Hvis vi snakker om lavere skatt er det snakk om få prosent.

Sitat

Og hvordan er lønnen? Skriv gjerne ned positive og negative sider. Hva syns du var vanskelig?

Det som er vanskelig er vel som i fleste arbeidsplasser du vet aldri hva dagen vil gi deg i problemet? Finnes uttak kunden har alltid rett, men hvis butikken skal gi kundene alltid rett og samtidig skal ha penger å dekke driften er ganske overraskende? For problemet med kiwi og rema 1000 er når de alltid skal være billigst går det ut over ansatte og lønnsomhet, men er jo databutikker som skal ha 300 kr timen for å selge noe småtteri.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (26 minutter siden):

Veldig hopp fra lønnstrinn 5 til 6. Er det butikksjefen som er på øverste nivået?

Lønnstrinna er direkte relatert til ansiennitet. Lønnstrinn 1 er 1 års ansiennitet, lønnstrinn 3 er 3 års ansiennitet, osv. 

Ein anna måte å lese tabellen på er at siste lønnstrinnet betyr meir enn 5 års ansiennitet. Lønnstrinn 6 er for mange makslønna og er lik enten du har jobba i butikk i 6 eller 16 år. Dette er mykje av forklaringa på det tydelige lønnshoppet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Veldig hopp fra lønnstrinn 5 til 6. Er det butikksjefen som er på øverste nivået?

Topic, jobbe i matbutikk er artig det. Variert og travelt, dagene flyr. 

butikk sjefen har ikke tariff lønn men egen avtale, ofte meget bonusbasert på hvor bra butikken gjør det.

Lenke til kommentar
Kristinefjstad skrev (3 timer siden):

redd for å ikke få til kassen

De første dagene (ukene?) kommer du til å bli bestevenn med boka/heftet der alle kodene for frukt/grønt og bakevarer står. Det er litt pes. Men på den annen side, når du først har lært det så glemmer du det aldri. Aldri!

(4011 - banan - Rimi rundt år 2003)

Kristinefjstad skrev (3 timer siden):

kundeservice

Folk er sjeldent veldig vanskelige i matbutikk. Mange kommer til å spørre om hvor ting står. Følg dem dit. Hvis du ikke kan følge, så forklar veien så godt du kan. Be dem komme tilbake til deg hvis de ikke finner det, så følger du dem da. 

Tips: hvis folk spør om noe du ikke har hørt om (det kommer til å skje!) så spør om hva det brukes til. Varer i samme "kategori" står plassert i samme område. Er det f.eks noe som brukes i baking så står det sannsynligvis i nærheten av melet. Det tar en stund før du husker hvor alt står, men noe husker du og da hjelper det å få et hint av kunden om hvilket område du skal til. 

Mange kommer til å spørre hva ting koster (manglet prislapp på hylla). Det har du vanligvis ikke sjans til å huske uansett. Ta dem med til kassen og sjekk prisen der. 

Det kommer til å bli kø i kassa, og kollegaen din ringer på deg slik at du skal åpne en ny kasse. Når du kommer til kasseområdet, ta med deg de 3-4 bakerst i køen og si "dere kan bli med over til meg på denne siden". Folk flest liker at de ansatte tar styringen på det.

Prøv å ta deg tid til å veksle noen ord med Arnold (85) som kommer hver dag for å kjøpe en liter melk og VG. Det betyr mye for han.

Smil.

Kristinefjstad skrev (3 timer siden):

stresset

Pust. Når du sitter i ettermiddagsrush i kassa, køen er en kilometer lang og det hjelper ikke om du stresser på deg hjerteinfarkt. Bare få det unna i et ålreit tempo. Ikke overdriv. Bare gjør det du skal uten å stresse for mye. Butikkene i dag har som regel cashguard automat, så du slipper å tenke på å telle vekslepenger. Det må være gull. I min tid talte vi kronestykker i ekspresstempo..kjedelig når vi mistet en håndfull mynter utover gulvet fordi vi skulle være raske.. :)

Kristinefjstad skrev (3 timer siden):

låsing

Låserutiner vil du få grundig opplæring på, og det er ikke noe du kommer til å gjøre de første ukene. Men det er ikke noe å være redd for, det er bare å huske alle dørene ... 

Kristinefjstad skrev (3 timer siden):

Hva syns du var vanskelig?

Ta bestilling var litt vrient, å forutsi hvor mye butikken kom til å trenge av varer. Det kommer med erfaring. Som regel er det butikksjefen eller assistent som gjør dette, men det kan jo hende en vanlig dødelig må steppe inn som vikar. 

Å vurdere alder på unge folk som skal kjøpe øl er også litt vanskelig. Er han som står foran deg 17 eller 19? Men det er jo bare å spørre om leg. Noen ganger har de ikke med seg, og du kan ofte se på reaksjonen deres om du avslørte bløffen eller om de blir oppgitt over deg / seg selv (som ikke har med leg). Men har du spurt så må de vise, enkelt og greit. Noen kommer til å bli sure på deg. Bare å heve seg over det. Du gjør bare jobben din. 

Men, i bunn og grunn er det lite som er vanskelig i matbutikk.

Lykke til!

Endret av :utakt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 timer siden):

En teknikk for å være 100% sikker på at dører er låst, er å ta i dørhåndtaket og prøve døra etter du har låst. Bare som en dobbeltsjekk og ekstra sikring.

Hvis jeg var ung i dag, ville jeg sterkt vurdert å jobbe i butikk og bli der resten av livet. Det er en skjult gullgruve.

Av ren nysgjerrighet, hvordan er butikkjobb "en skjult gullgruve"? 

Lenke til kommentar
afterall skrev (2 timer siden):

Av ren nysgjerrighet, hvordan er butikkjobb "en skjult gullgruve"? 

I forhold til mye annet, så er det lett, godt betalt, og trygg og komfortabel jobb. Man slipper å møte opp forskjellige steder hele tiden. Eierne har dype lommer og folk må ha mat.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 06560...cf6
afterall skrev (3 timer siden):

Av ren nysgjerrighet, hvordan er butikkjobb "en skjult gullgruve"? 

Norge er vel kanskje det eneste landet i verden der en butikkmedarbeider har kjøpekraft i samme gate som en nevrolog. Si at butikkmedarbeideren startet å jobbe 100% som 19 åring og bygger seg opp ansiennitet samtidig som den andre personen begynte på medisinstudier. Begge jobber samme timer overtid, samme tankesett ang sparing osv.  Skal vel godt opp i 40 åra før nevrologen tar igjen butikkmedarbeideren i kjøpekraft. I tillegg er det jo litt som Taurean er inne på.. i det ene feltet tar man med seg jobben hjem. I den andre kan man trygt fylle tankene med andre ting

 

På den andre siden har man jo USA der kontrastene er helt voldsomme. Legespesialister med fastlønner på 5-6 millioner + . 

Anonymous poster hash: 06560...cf6

Lenke til kommentar

Jeg tror det er en god erfaring uansett om du kommer til å satse på det i fremtiden eller ikke. Kundebehandling er ettertraktet kompetanse hos alle arbeidsgivere. Og det viser at du kan ta i et tak.

Jeg har ikke jobbet i butikk selv, men jeg tror det kan være litt stressende hvis det er få på jobb. Feks. hvis man må sette varer inn i hyllene og passe på kassa samtidig.

Et brett med syltetøy veier en del, så du sparer penger på treningsstudio.

Det er ganske god lønn etter 6 år synes jeg. Er det lett å få fast jobb i butikk nå for tiden?

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Taurean skrev (3 timer siden):

I forhold til mye annet, så er det lett, godt betalt, og trygg og komfortabel jobb. Man slipper å møte opp forskjellige steder hele tiden. Eierne har dype lommer og folk må ha mat.

 

Gjest 06560...cf6 skrev (2 timer siden):

Norge er vel kanskje det eneste landet i verden der en butikkmedarbeider har kjøpekraft i samme gate som en nevrolog. Si at butikkmedarbeideren startet å jobbe 100% som 19 åring og bygger seg opp ansiennitet samtidig som den andre personen begynte på medisinstudier. Begge jobber samme timer overtid, samme tankesett ang sparing osv.  Skal vel godt opp i 40 åra før nevrologen tar igjen butikkmedarbeideren i kjøpekraft. I tillegg er det jo litt som Taurean er inne på.. i det ene feltet tar man med seg jobben hjem. I den andre kan man trygt fylle tankene med andre ting

 

På den andre siden har man jo USA der kontrastene er helt voldsomme. Legespesialister med fastlønner på 5-6 millioner + . 

Anonymous poster hash: 06560...cf6

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg hadde deltidsjobb i butikk når jeg var student, og kjenner meg ikke helt igjen i denne gullgruve-tankegangen.

1. Som regel er en konstant underbemannet. På kveldstid var vi to stykker på jobb i en sentrumsnær og travel butikk. Med to stykker skal en altså bemanne kasse(r), kontinuerlig fylle på varer (frukt, meierivarer, tørrvarer, ordne med pantemaskin, fylle på bruskjøleren), og hjelpe kunder. Varepåfylling MÅ gjøres, fordi det bittelille lageret skal være klart til å romme ny varelevering neste morgen. Likevel rekker en nesten aldri over alt. De fleste kunder tror jeg ser for seg et stort og romslig lager på baksiden der butikkene har masse ekstra varer. Dette er jo ikke litt sant engang. Det er trangt og fullstendig avhengig av at varene går rett ut i butikkhyllene.

2. Jobben betaler ikke godt, på noen særlig måte. Jeg er glad for at det betaler greit, sammenlignet med tilsvarende jobber i de fleste andre land. Samtidig er det sjelden en jobb en blir gammel i, og jeg tror mange ender opp som tilnærmet minstepensjonister.

3. Jobbtrygghet? Har dere sett utbredelsen av selvbetjente kasser rundt omkring? Det begynner også å dukke opp butikker med fullstendig selvbetjening (https://coop.no/extra/om_extra/extra-bogstadveien_dognaapen/). Hvor mange år tror dere at det vil ta før butikkjobbene omtrent ikke eksisterer?

4. Generelt er det en sykt utakknemlig jobb. Jeg har hatt mange ulike jobber opp gjennom årene, men butikkjobb er ikke noe jeg savner. Jeg er en positiv og kundevennlig-innstilt person, men herregud så mange rare, kjipe og sure kunder en får innom i butikker. Folk som har en dårlig dag, folk som ikke respekterer deg, folk som kommer rett fra en jobb de hater - det skal enormt lite til for at det går utover den som sitter i kassen eller febrilsk fyller varer på butikkgulvet. Til sammenligning jobbet jeg (samtidig som butikkjobben) også med instruksjon av en sær idrett der bedrifter, grupper, familier og lignende kom for å drive teambuilding og sånt, og der møter en folk på det mest positive. Det var en helt enorm kontrast.

Endret av afterall
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (52 minutter siden):

Jeg har ikke jobbet i butikk selv, men jeg tror det kan være litt stressende hvis det er få på jobb. Feks. hvis man må sette varer inn i hyllene og passe på kassa samtidig.

Det er aldri "nok" folk på jobb. Bemanning er et av de stedene det skjæres til beinet for at du skal kunne kjøpe billig grandis. Men, det går nå greit likevel. Butikken blir ikke så tipptopp som den kunne vært, det vil ligge igjen noen ferskvarer som burde vært plukket ut men ingen hadde tid til å ta datosjekken, det ligger litt dårlig frukt i fruktavdelingen, det ligger litt papp her og der og lageret/varemottaket ser ut som et bombenedslag, men ... det löser sig. 

Personlig anekdote, jeg syns Rema-butikkene generelt sett ser verre ut enn de andre. Lurer på om de kjører bemanningen ekstra lavt eller noe. Eller om det bare er "stilen" deres, evt. mangel på stil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (8 minutter siden):

Personlig anekdote, jeg syns Rema-butikkene generelt sett ser verre ut enn de andre. Lurer på om de kjører bemanningen ekstra lavt eller noe. Eller om det bare er "stilen" deres, evt. mangel på stil.

Synes også det er mye kartonger, diverse rot i Rema 1000 butikken lokalt der jeg bor. Nesten så jeg får lyst til å begynne å rydde opp. Mao. det er ikke dumt å ha ordenssans i en slik jobb. Rema har også litt mindre lokaler enn Kiwi.

 

 

Lenke til kommentar

Det varierer sikkert fra butikk- og kjede til andre butikker- og kjeder. Det er jo egentlig franchisedrevet, er det ikke? Så man kan få en butikkleder ett sted som er ryddig, rettferdig og snill, og et annet sted en som omtrent aldri er der, som behandler ansatte dårlig.

Mye avhenger jo av lederskapet, og det er universalt... kanskje bortsett fra de som jobber selvstendig.

I de fleste andre yrker må man også omgås mennesker. Det er også mye stress, korte tidsfrister, man må rett og slett bare være 100% hele tida ellers må man jobbe gratis overtid, betale av lønn eller miste jobben.

Poenget mitt er at alle jobber er stort sett stressende og krevende, særlig i dagens samfunn. Derfor bør man sette pris på jobber der man kan være innendørs, jobbe på samme plass over lang tid og som er relativt trygg. Jeg innsér dette med automatisk betaling er en greie .. men det er også sterke insentiver mot det. Mange har vist å ha innstillingen om at de nekter å bruke dem for å bevare de manuelle arbeidsplassene.

Men snart får vi vel innført borgerlønn, så da kan alle puste litt lettere og roe seg ned litt. Så slipper vi å drepe oss bare for å jobbe. Krig kan jeg gå med på, da skal man pushe seg for å vinne, men ikke jobb. Det skal være positivt, litt utfordrende, men også oppbyggende. Noe det ofte ikke er. Mye avhenger av egen innstilling, greit nok, men å holde ut med en vanskelig jobb ut av ren og skjær disiplin i 40-50 år (vi skal jo helst jobbe til vi dør i 80-årene i dag, ifølge staten), er det de færreste som klarer. Svært mye kommer alltid ned til lederskapet, både fra staten, som lager reglene, og den enkelte arbeidsplass. Og reglene er veldig ofte skrevet i de rikes favør (laget av de rike for de rike), så de som er arbeidere blir nesten alltid straffet og urettferdig behandlet.

Og nettopp derfor gjelder det å prøve å finne de jobbene som har best arbeidsvilkår, i de vanskelige vilkårene man allerede befinner seg i. Med mindre man har en plan om å tjene nok penger til å leve av passiv inntekt på et tidligere punkt i livet, og kun vil tjene mye penger. Men da er kanskje ikke butikkyrket helt det rette. Med mindre man vil jobbe 2 jobber, kanskje. Bedre å være virkelig god på én ting, enn å spre seg for tynt og miste fokus.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (14 minutter siden):

Så man kan få en butikkleder ett sted som er ryddig, rettferdig og snill, og et annet sted en som omtrent aldri er der, som behandler ansatte dårlig.

I de butikkene jeg jobbet så var butikksjefen på vakt både sent og tidlig. Ikke uvanlig at sjefen tok 12 timers skift. Det sparer på lønnsbudsjettet, må vite ... Ser det i nærbutikken her også, butikksjefen er nesten alltid til stede, kanskje bortsett fra de to-tre siste timene av dagen. Ikke en jobb for pyser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

I de butikkene jeg jobbet så var butikksjefen på vakt både sent og tidlig. Ikke uvanlig at sjefen tok 12 timers skift. Det sparer på lønnsbudsjettet, må vite ... Ser det i nærbutikken her også, butikksjefen er nesten alltid til stede, kanskje bortsett fra de to-tre siste timene av dagen. Ikke en jobb for pyser. 

Kan jobbe på fiskebåt som i deadliest catch i 3-6 måneder, så vil man nok be på knærne etter en sånn jobb igjen ^^ Man ville nok bare satt umåtelig pris på bare å få være innendørs og ikke fryse og ha vondt i kroppen i 80% av døgnet.

Samtidig dreier det seg om fokus igjen. Om man har en plan om å bli økonomisk uavhengig tidligere i livet.

Alt dreier seg egentlig bare om perspektiv og livslangt fokus. Og det burde vi lære i skolen. Men det er viktigere å pugge algebra, brøk og diktanalyse i 10 år.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...