Gå til innhold

Mysterium: En over 100 meter høy skorstein veltet i sjøen etter bare 15 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten sidestykke? Kødder de? Da bør noen snarest ta en telefon til Ferrybridge power stations i UK og forhøre seg om hva som skjedde der i 1965… 

 

Nå ligger det meste av denne danske pipen under vann, men jeg tør nesten vedde på at pipen mangler et essensielt element for slike lange rør, nemlig Helixen eller skruen som effektivt mottrekk mot Vortex-Induced Vibration, på sin side et resultat av Kármán vortex street turbulens:

 

220px-Proserpine_Mill_-_January_2012.jpg  220px-SchornsteinwendelSKL.jpg

Vortex-street-animation.gif

 

Endret av 1P4XZQB7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (7 minutter siden):

Uten sidestykke? Kødder de? Da bør noen snarest ta en telefon til Ferrybridge power stations i UK. 

 

Nå ligger det meste av denne danske pipen under vann, men jeg tør nesten vedde på at pipen mangler et essensielt element for slike lange rør, nemlig Helixen eller skruen som effektivt mottrekk mot Vortex-Induced Vibration, på sin side et resultat av Kármán vortex street turbulens:

220px-Proserpine_Mill_-_January_2012.jpg  220px-SchornsteinwendelSKL.jpg

Vortex-street-animation.gif

 

Det ser ikke ut som det er noen slik helix på bildet litt nede i denne artikkelen, men vanskelig å si sikkert pga kvalitet på bildene.

https://jyllands-posten.dk/jpaarhus/aarhus/ECE12503431/godt-der-ikke-laa-et-skib-der/

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Det var da i så fall en ganske flau glipp..jeg mener, det er såpass velkjent at biler gjerne har det på den korte piskantennen bakerst på taket.

Ulempen med vortex breaker er at luftmotstanden øker drastisk. Iom. at denne pipen var innspent og at boltene i innfestningen hadde løsnet er det jo rimelig å anta at det er det som er årsaken. Det er sjelden at årsaken er feildesign, det er som oftest feil montering, feil bruk, manglende vedlikehold osv. Bare se på alle bygningskranene som har kollapset de siste årene i verden. Elementære bruksfeil står bak majoriten av kollapsene.

Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (14 timer siden):

Uten sidestykke? Kødder de? Da bør noen snarest ta en telefon til Ferrybridge power stations i UK og forhøre seg om hva som skjedde der i 1965… 

 

Nå ligger det meste av denne danske pipen under vann, men jeg tør nesten vedde på at pipen mangler et essensielt element for slike lange rør, nemlig Helixen eller skruen som effektivt mottrekk mot Vortex-Induced Vibration, på sin side et resultat av Kármán vortex street turbulens: 

Det at den helixen mangler er vel en indikasjon på at skorsteinen er korrekt dimensjonert i utgangspunktet. Helixen er en nødløsning for de tilfellene der man har klart å lage en konstruksjon der frekvensen på avløsningsvirvlene treffer egenfrekvensen i konstruksjonen. Sannsynligvis har denne skorsteinen vært så stiv at egenfrekvensen lå øver frekvensen på avløsninsvirvlene. 

Mitt "wild guess" er at det er det samme som skjedde med Alexander Kjelland-plattformen, sveisearbeider som har gitt sprekkvekst, og derav følgende brudd. 

Lenke til kommentar
tow skrev (2 timer siden):

Det at den helixen mangler er vel en indikasjon på at skorsteinen er korrekt dimensjonert i utgangspunktet. Helixen er en nødløsning for de tilfellene der man har klart å lage en konstruksjon der frekvensen på avløsningsvirvlene treffer egenfrekvensen i konstruksjonen. Sannsynligvis har denne skorsteinen vært så stiv at egenfrekvensen lå øver frekvensen på avløsninsvirvlene. 

Det står deg selvfølgelig fritt å mene så.

 

Må da tolke deg dit hen at du mener denne konstruksjonen har vært underlagt modellering i form av Numerisk Fluiddynamikk før den ble satt opp. I så tilfelle yter du byggenæringen større tillit enn som hva jeg er villig til å gi.

 

Slik jeg ser saken har vinden i ulykkesøyeblikket vært akkurat passe til å indusere selvsving i konstruksjonen, som raskt har overmannet både bolting og bardunering. Dette minner egentlig om en klassisk episode av Air Crash Investigation. Må også minne om at brolegmer er meget tunge, stive og – i hvert fall for hengebruer – bardunert og boltet etter alle kunstens regler. Militære styrker bryter like fullt marsjtakt under kryssing av bro. Og det er før vi begynner prate om Aeroelasticity. Selvsving er bare farlig. 

 

Slik jeg forstår saken så er egentlig eneste alternativ til helix at pipen utformes konisk - altså med krympende diameter mot toppen. En slik konstruksjon får sin selvsvingfrekvens smørt utover, altså at Q-faktoren synker drastisk. Men slike piper er om mulig ennå dyrere å sette opp som en rett pipe med helix. Og byggekost er alltid alt som betyr noe. Med mindre der er et lovverk som sier noe annet. Men så er jeg heller ikke aktør i byggenæringen. 

 

Vi får se hva fasit blir til slutt. Jeg går noe naivt ut i fra at dette blir en sak for dansk havarikommisjon.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (14 minutter siden):

Det står deg selvfølgelig fritt å mene så.

 

Må da tolke deg dit hen at du mener denne konstruksjonen har vært underlagt modellering i form av Numerisk Fluiddynamikk før den ble satt opp. I så tilfelle yter du byggenæringen større tillit enn som hva jeg er villig til å gi.

 

Slik jeg ser saken har vinden i ulykkesøyeblikket vært akkurat passe til å indusere selvsving i konstruksjonen, som raskt har overmannet både bolting og bardunering. Dette minner egentlig om en klassisk episode av Aircraft Investigation. Må også minne om at brolegmer er meget tunge, stive og – i hvert fall for hengebruer – bardunert og boltet etter alle kunstens regler. Militære styrker bryter like fullt marsjtakt under kryssing av bro. Og det er før vi begynner prate om Aeroelasticity. Selvsving er bare farlig. 

 

Slik jeg forstår saken så er egentlig eneste alternativ til helix at pipen utformes konisk - altså med krympende diameter mot toppen. En slik konstruksjon får sin selvsvingfrekvens smørt utover, altså at Q-faktoren synker drastisk. Men slike piper er om mulig ennå dyrere å sette opp som en rett pipe med helix. Og byggekost er alltid alt som betyr noe. Med mindre der er et lovverk som sier noe annet. Men så er jeg heller ikke aktør i byggenæringen. 

 

Vi får se hva fasit blir til slutt. Jeg går noe naivt ut i fra at dette blir en sak for dansk havarikommisjon.

Du mener at de ikke beregner egensvingningen før de bygger en så stor skorstein? Det er unødvendig å modellere numerisk, det er relativt enkelt å gjøre på et ark papir. Den første oppgaven jeg hadde i det hele tatt som nyansatt sivilingeniør var å finne ut hvorfor tråldørene som holdt seismikktogene ute gikk i stykker så fort. Enkle beregninger på et par A4-ark viste at egenfrekvensen i konstruksjonen var temmelig nær avløsningsvirvlene. Litt kortere og bredere tråldør økte egenfrekvensen og reduserte frekvensen for avløsningsvirvlene, og dermed holdt de "evig". Både avløsningsvirvler og egenfrekvensen er svært enkel å beregne for hånd, nøyaktig nok til å avgjøre om helixen er nødvendig eller ikke. 

Jeg har forresten ombestemt meg:  Filmen fra dansk TV2 viser at skruene som holdt fast spennbåndet øverst på veggen, der skorsteinen var forankret, rett og slett har røket tvers av. Det kan være noe så enkelt som at de burde hatt lengre skruer med hylser, for å tillate en viss ekspansjon. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...