Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Nye nasjonale koronatiltak og regler 28. oktober


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, tigerdyr said:

Da kan du umulig ha fulgt særlig godt med.  Svenske Dr Tengele eller hva faen han hedder kvalifiserer vel tross alt som en slags ekspert og han anbefalte flokkimmunitet som mål helt fra starten og han var ikke alene. 

Nei det gjorde han ikke.

Quote

- Vårt mål er ikke å nå flokkimmunitet. Jeg tror ikke det er mulig å nå flokkimmunitet uten vaksine, men jeg tror utbredelsen av antistoffer hjelper oss. Vi har åpenbart en høy immunitet i befolkningen. Vi ser en effekt av den immuniteten vi har i befolkningen allerede nå, sier Tegnell.

Nå har historien og intern kommunikasjon vist at Tegnell er en uansvarlig person som ikke skjønte alvoret i situasjonen og har problemer med å innrømme feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wheeljack skrev (4 timer siden):

Ikke hele landet. Det har vært 0 her i åtte måneder. Det er derfor det gir null mening at bekjente i bygda her har plutselig ei maksgrense på fem stykker. Jeg reagerer ikke på tiltakene i Oslo, skjønner at dem har panikk der, men å sette restriksjoner om samlinger på fem på nasjonalt nivå syntes jeg var drøyt. Spesielt når begrunnelsen til Erna var "økt smittespredning"

Ikke det at det kommer til å bli fulgt - eller regulert - så var mer en kommentar enn en bekymring.

Den viktigaste effekten er vel kanskje at det får fleire til å tenkje seg om og at det understrekar alvoret i situasjonen. Det er også slik at så lenge folk kan reise fritt må ein også ta høgde for at det kan vere smitte kvar som helst, også i grøne kommunar.

Så får kvar og ein vurdere sjølv om ein vil følgje desse anbefalingane eller ikkje. Likevel, det viktigaste er at dei grunnleggjande tiltaka vert følgde, nemleg handhygiene, hostehygiene, minst ein (og helst to) meters avstand samt at folk som har forkjølelsessymptom, ventar på testresultat, er i karantene eller isolasjon held seg unna sosial omgang med andre.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke sagt covid-19 er influensa.Poenget var at en gang i fremtiden vil folk få snue eller kvalme av covid-19, og så vil de kalle det influensa. Og da kan vi på et vis si at det har blitt influensa, fordi influensa uansett bare er en samlebetegnelse på ulike virus. 

Men covid-19 vil nok ende opp med en dødsrate som er nær andre, mer vanlige virus, ettersom stadig flere testes. 

Influensa er så vidt eg veit ein bestemt type virus. Derimot kan koronavirus gje forkjølelse.

Edit: Ser at dette er svart på allereie.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (8 timer siden):

1)Hva i alle dager var konspiratorisk ved det innlegget? Det han beskriver er jo observerbart av alle og enhver?

2)For øvrig, benekter du at maktmisbruk skjer, og at det finnes politikere der ute som er mer opptatt av sitt omdømme enn å føre god politikk?

3)Det hele forløp seg slik: Befolkningen friket ut grunnet all skremselen i media, og politikerne valgte heller å høre på hysteriet fremfor vitenskap og ekspertise. Svakt lederskap kalles det.

1) Hvem er disse "alle og enhver?" Deg og de andre i ekkokammeret ditt?

2)Nei, vi har jo noen eksempler på slike maktmennesker...skal vi se noen gode eksempler...tja....Donald Trump, USA.

Og så har vi....hmmmm....Bolsenaro, Brasil.

Og så har vi....tja.....Lukasjenko, Hviterussland.

3)Konspirasjonsteori. Spesielt det fjaset om at politikere og helsemyndigheter stengte ned verden etter press fra sensasjonsmedia. Må være tidens DUMMESTE konspirasjonsteori og jeg har lest mye vås og stupiditet rundt dette men dette tar likevel kaka:rofl::rofl:

Jeg trodde virkelig ikke at sensasjonsmedia var SÅ mektige at de klarte å få en samlet verden fra Kina til Iran til Russland til USA og Europa og ikverksette lockdowns. Du verden så mye makt de har.

Jeg kan ikke huske at befolkningen "friket" ut før nedstengingene. TVERT IMOT! De aller fleste, meg inkludert tok ting med største ro egentlig før nedstengingene kom. Media og politikere snakket mye mer om dette enn vanlige folk og de aller fleste av oss trodde det skulle være over før sommeren. Her er det du og dine som har konstruert opp en meget kreativ konspirasjonsteori som overgår det meste av det jeg noensinne har lest her og det sier litt.

Var det ikke du som påstod at du hadde en av Norges beste utdannelser? Tviler jeg sterkt på, for sjelden har jeg lest større vås.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 timer siden):

Den viktigaste effekten er vel kanskje at det får fleire til å tenkje seg om og at det understrekar alvoret i situasjonen. Det er også slik at så lenge folk kan reise fritt må ein også ta høgde for at det kan vere smitte kvar som helst, også i grøne kommunar.

Så får kvar og ein vurdere sjølv om ein vil følgje desse anbefalingane eller ikkje. Likevel, det viktigaste er at dei grunnleggjande tiltaka vert følgde, nemleg handhygiene, hostehygiene, minst ein (og helst to) meters avstand samt at folk som har forkjølelsessymptom, ventar på testresultat, er i karantene eller isolasjon held seg unna sosial omgang med andre.

Jeg er enig at kommuner med 0 smittede ikke bør ha noen inngripende smittevernstiltak. Det gir lite mening. Men det kan jo være en ide at disse har karantener for knallrøde kommuner så de slipper å få coronaen inn i bygda.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet med strengere nasjonale regler er at mange ikke engang følger de reglene som gjelder nå. Hva er poenget med å stramme til enda mer når alle vet at det ikke vil være noen konsekvens for å bryte reglene. 

Ja, politiet kan bøtelegge deg, men i praksis så vil knapt noen privatpersoner komme i klammeri med loven. 

Pipa får vel en annen lyd når vi står i gjørma med sykehuspasienter utover vinteren. "Hvorfor har ikke regjeringen satt inn strammere tiltak!?" 🙄

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, tigerdyr said:

Jo det gjorde han. 

Jeg ser du er resistent mot fakta, men prøver en gang til:

Quote

Den gang erkjente Tegnell at tallene var noe lavere enn forventet, og så seg samtidig nødt til å drepe myten om flokkimmunitet og Covid-19.

- Det finnes ingen grunn til å tro at vi vil oppnå en immunitet som vil stoppe smittespredningen i befolkningen. Immunitet i befolkningen kan bidra til å holde smittespredningen nede slik at vi kan lette på tiltak og at trykket på helsevesenet blir lettere, sa han og fortsatte:

- Men det kan ikke få smitten til å forsvinne, som man normalt sett snakker om når man snakker om flokkimmunitet. Den typen flokkimmunitet kan man bare få ved å kombinere det med en vaksine. Jeg sier dette for å drepe den myten.

 

Dette er forøvrig ikke så interessant. Jeg sa ingen seriøse eksperter. Tegnell var muligens dyktig i sin tid, men det ser ut til å være en stund siden nå. Under denne pandemien har han vært katastrofalt inkompetent.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Jeg ser du er resistent mot fakta, men prøver en gang til:

Du er full av løgn (eller har ikke fulgt med) og selektive sitater.  Faktum er at Tegnell i starten sa at målet hans var flokkimmunitet.  Først senere, som i juni som sitatet ditt var fra, hvor det var klart at hans plan hadde feilet justerte han formålet. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Jeg er enig at kommuner med 0 smittede ikke bør ha noen inngripende smittevernstiltak. Det gir lite mening. Men det kan jo være en ide at disse har karantener for knallrøde kommuner så de slipper å få coronaen inn i bygda.

Problemet er at dette ikkje er gjennomførbart på kommunenivå. Eg bur i ein kommune med 3000 innbyggjarar der det så langt ikkje har vore eit einaste smittetilfelle. Alle nabokommunane har hatt smitte, deriblant Hyllestad som truleg sette ein solid norgesrekord i antal smitta per innbyggjar.

Skulle vi ha hatt innreiserestriksjonar måtte det ha omfatta heile Sogn og Fjordane, men kor fornuftig er det når smitten uansett kan dukke opp kvar som helst, når som helst?

Det viktigaste er dei grunnleggjande råda om smittevern. Dersom ein kan samle 10 personar i eit privat husvere og samstundes greie å halde to meter avstand mellom kvar av gjestane samt at alle er nøye med handvask og reinhald meiner eg at dette må vere greit. Om ein ikkje greier dette er 5 gjestar 5 for mange.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, tigerdyr said:

Du er full av løgn (eller har ikke fulgt med) og selektive sitater.  Faktum er at Tegnell i starten sa at målet hans var flokkimmunitet.  Først senere, som i juni som sitatet ditt var fra, hvor det var klart at hans plan hadde feilet justerte han formålet. 

Nei. Han sa aldri det. Jeg vet noen tolket hans utsagn dit, men det var faktisk ikke det han sa.

Uansett er dette ikke interessant da jeg ikke regner Tegnell som en seriøs ekspert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Nye nasjonale koronatiltak og regler 28. oktober
2 hours ago, torbjornen said:

Problemet er at dette ikkje er gjennomførbart på kommunenivå. Eg bur i ein kommune med 3000 innbyggjarar der det så langt ikkje har vore eit einaste smittetilfelle. Alle nabokommunane har hatt smitte, deriblant Hyllestad som truleg sette ein solid norgesrekord i antal smitta per innbyggjar.

Skulle vi ha hatt innreiserestriksjonar måtte det ha omfatta heile Sogn og Fjordane, men kor fornuftig er det når smitten uansett kan dukke opp kvar som helst, når som helst?

Det viktigaste er dei grunnleggjande råda om smittevern. Dersom ein kan samle 10 personar i eit privat husvere og samstundes greie å halde to meter avstand mellom kvar av gjestane samt at alle er nøye med handvask og reinhald meiner eg at dette må vere greit. Om ein ikkje greier dette er 5 gjestar 5 for mange.

Er ikke poenget litt at man forsøker å velge seg en omgangskrets på 5 venner/familiemedlemmer, som gjør at man kan leve uten å gå i frø, og dersom man må bytte ut rotere litt på medlemmene av gruppen så bør man være ekstra forsiktig. Slik tolker jeg det hele med tallet 5.

Dersom du kan stole på det å møte en annen gruppe (f.eks. familie), så vil det være ok at to slike familier kan møtes. Sånn uten at man skal gå i frø i november måned.

Dette vil jo helt klart ikke fungere 100 % da, men om mange nok forsøker så oppnår man tross alt noe.

Man må jo selv ha et kritisk øye, og få folk til å være villige til å svare litt på spørsmål rundt praktiseringen. Dersom folk ikke er villig til å prate med deg om enkle forholdsregler, så hadde jeg latt være å møte dem, avbestillet evt. oppsatte planer. Dette vil selvsagt være vanskelig for folk å velge å gjøre. Og det vil være forskjellig grad av hvor mye man involverer seg, lar seg involvere i problemstillingen.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (46 minutter siden):

Er ikke poenget litt at man forsøker å velge seg en omgangskrets på 5 venner/familiemedlemmer, som gjør at man kan leve uten å gå i frø, og dersom man må bytte ut rotere litt på medlemmene av gruppen så bør man være ekstra forsiktig. Slik tolker jeg det hele med tallet 5.

Dersom du kan stole på det å møte en annen gruppe (f.eks. familie), så vil det være ok at to slike familier kan møtes. Sånn uten at man skal gå i frø i november måned.

Dette vil jo helt klart ikke fungere 100 % da, men om mange nok forsøker så oppnår man tross alt noe.

Man må jo selv ha et kritisk øye, og få folk til å være villige til å svare litt på spørsmål rundt praktiseringen. Dersom folk ikke er villig til å prate med deg om enkle forholdsregler, så hadde jeg latt være å møte dem, avbestillet evt. oppsatte planer. Dette vil selvsagt være vanskelig for folk å velge å gjøre. Og det vil være forskjellig grad av hvor mye man involverer seg, lar seg involvere i problemstillingen.

Dette er absolutt eit godt poeng.

Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

Dette vil jo helt klart ikke fungere 100 % da, men om mange nok forsøker så oppnår man tross alt noe.

Hittil har det dreid seg om ansiktsmasker på kollektivtrafikk noen steder, og håndvask, og litt avstand. Nå gir det mulighet for mistillit mellom familiemedlemmer. Tross alt merker de andre hvor mange fritidsaktiviteter du går på. Det igjen kan gi grunn for å lyve til familien, om hvor en skal gå i kveld. For å slippe overhøvling fra søstra om at "din kvote av kontakter er full forlengst". Redsel for å bli oppdaget, etc. Dette selv om det ikke vil gi noen lovmessige konsekvenser. Selv om ikke alle får bot, er det ikke så gøy å bli anmeldt av et familiemedlem til politiet, for å ha full kvote av kontakter for mange ganger. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (46 minutter siden):
Sitat

Til venstre vises utviklingen av R-tallet (blå) og smittetallet dividert på terskeltallet (rød) for en situasjon med veldig lav trøtthetsrate. Her beskriver modellen en situasjon vi kunne ha hatt i Norge hvis vi hadde gjennomført tilnærmet den samme slå ned-responsen som i mars når smitten blusset opp igjen i august. Vi ville hatt en ny bølge, men den ville vært svak og allerede vært over nå. Figuren til høyre viser det samme, men med en slå ned-rate som reduseres tjue prosent hver måned.

Dette resulterer i at andre smittebølge blir mye kraftigere og mye mer langvarig enn første bølge og åtte ganger kraftigere enn andre bølge i figuren til venstre. Vi ser at smittetallet her når verdier som er nesten tjuefem ganger over terskel, noe som i de fleste land vil sprenge kapasiteten i helsevesenet. Flere europeiske land har smittekurver som ligner veldig på den til høyre.

Modellen indikerer også at hvis tiltakstrøttheten fører til at slå ned-raten fortsetter å avta, og vi ikke får effektive vaksiner på plass i løpet av neste år, så vil en tredje smittebølge føre til at storparten av befolkningen blir smittet. Kanskje noe å tenke på når vi er aller mest lei av alt som har med korona å gjøre?

Veldig interessant. Vi skulle nok hatt sterker tiltak allerde i begynnelsen september ett par uker. Jeg lurer på hvor mye ekstra spredning Raymond forårsaket ved å hale ut innføring av tiltak i Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ønsker å rose både Bent Høie og Raymond Johansen i kveldens Debatten på NRK. Begge to var veldig klare på at Solvang ikke måtte undergrave de tiltakene de nå har kommet med. Takk for at dere står i stormen for de som trenger det.

Quote

Forstår godt Høie blir irritert. Det er farlig å slå tvil om tiltakene. 

Vi tenkte det samme på samme tidspunkt. Var godt å se at de tok Solvang hardt på dette, det er slik klar og sikker ledelse vi trenger nå. Samme med Nakstad som løftet situasjoner vi eks. ser i Tsjekkia.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er viktig at folk ikke misforstår interne diskusjoner som uenighet om tiltak og metode. Det er bra dette blir tydeliggjort. Så kan man kanskje være fornøyd når programleder gir debattdeltagerne anledning til å gi klare beskjeder. Jeg har sett Solvang gi folk slike lissepasninger før, selv om jeg ikke vet at dette var intensjonen denne gangen 🙂

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Nye tiltak i Bergen. Blant annet påbud om munnbind på kollektiv og på offentlige steder, samt at maks 10 personer kan samles (og som i resten av landet gjelder maks 5 gjester også i Bergen).

Mer: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qAA18g/dette-er-tiltakene-i-bergen

Resten av landet har ingen maks begrensning, det er kun en anbefaling
Bergen har skrevet "skal"

I private hjem bør en ikke ha mer enn fem gjester som ikke er fra samme husstand. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Det er viktig at folk ikke misforstår interne diskusjoner som uenighet om tiltak og metode. Det er bra dette blir tydeliggjort. Så kan man kanskje være fornøyd når programleder gir debattdeltagerne anledning til å gi klare beskjeder. Jeg har sett Solvang gi folk slike lissepasninger før, selv om jeg ikke vet at dette var intensjonen denne gangen 🙂

Ser de momentene og forstår debattmetodikken. Det var ikke kritikk mot Solvang men ros til ledelsen som var klar.

Debatt som flere av deltakerne etterlyste er viktig men samtidig synes jeg de var skuffende svake på å argumentere og forsvare sine synspunkter. Noen virket litt dårlig forberedt i forhold til synspunktene de fremmet. Der stod Høie,  Johansen og Nakstad mer støtt.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...