Gå til innhold

Lærer halshugget for å vise frem karikaturer av Muhammed


Anbefalte innlegg

Denne tråden er en av to opprettet som respons på stengingen av følgende tråd:

I denne tråden ønsker vi kun debatt som direkte kan relateres til den aktuelle hendelsen. Debatt om innvandring, asylordninger o.l. vil tolkes som OT og bli fjernet.

Spørsmål, kommentarer eller innspill til denne tråden kan sendes til meg på PM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frankrike har lagt på en konfronterende linje mot muslimer i lang lang tid. De later som det er fordi de skal være et "sekulært samfunn", men i så fall burde de jo ikke bekjempe religion, men la folk velge selv? Men nei, de bruker politi f.eks.til å tvinge muslimske kvinner kle av seg på badestranden

Burkini ban: Armed police force woman to remove swimwear on Nice beach

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/burkini-swimwear-ban-france-nice-armed-police-hijab-muslim-a7206776.html

Det moderne Tyrkia's landsfader, Atatürk, gjorde det samme. Han skulle skape et sekulært land, men samtidig forfulgte han troende og prøvde utslette alt det gamle, med forbud og straffer.

Den slags avslører jo seg selv som selvmotsigende. (for de som vil se det)

Karikaturene er bare en smakløs fortsettelse av alt dette. Har ikke noe med ytringsfrihet å gjøre slik de later som, men brukes kun for å hetse og krenke.

Det er jo meget talende at det ikke var noen karikaturer å se her:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kRJrAv/tusenvis-minnes-halshugget-laerer-i-paris

"burde" de ikke hedre ham ved å vifte med karikatur-plakatene som han "døde for"?

f.eks. denne, som ble brukt i klasserommet:

RU2L1iO.png

men nei, da hadde det jo blitt overtydelig hvor smakløse karikaturene er. Forestill dere at tusener står å veiver med denne plakaten...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Mr.M said:

Det er jo meget talende at det ikke var noen karikaturer å se her:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kRJrAv/tusenvis-minnes-halshugget-laerer-i-paris

"burde" de ikke hedre ham ved å vifte med karikatur-plakatene som han "døde for"?

Det er nok fordi de ikke tør. Forståelig nok. Flesteparten av dem har sikkert ingen ekstra hoder å avse. 
Mange norske tegnere tør heller ikke. 
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/norsk-karikaturtegner_-_-vil-helst-slippe-a-tegne-muhammed-1.15213980

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vanskelig problem. Jeg er ikke for at alt skal kunne gjøres narr av. Like fullt er jeg mot fanatisk religion. Men det er å jobbe med problemet i feil ende. Opplysning og forsiktig integrering er riktig måte å gjøre det på. Vise dem at vitenskap, forskning og demokrati gjør mye bra for verden, og å gro fast i overtro og diktatur bare fører til krig og elendighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Taurean said:

Vanskelig problem. Jeg er ikke for at alt skal kunne gjøres narr av. Like fullt er jeg mot fanatisk religion. Men det er å jobbe med problemet i feil ende. Opplysning og forsiktig integrering er riktig måte å gjøre det på. Vise dem at vitenskap, forskning og demokrati gjør mye bra for verden, og å gro fast i overtro og diktatur bare fører til krig og elendighet.

Hvem er dem? Jeg tror det er noe naivt å tro at ekstremister kan vises noe som helst. Med tanke på hvor lite mottakelig for informasjon og fakta rasistene og konspirasjonsteoretikerne er her inne har jeg liten tro på at islamister kan opplyses.

Heldigvis er islamister et ekstrem mindretall og like lite likt blant andre muslimer som resten av verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (16 timer siden):

Karikaturene er bare en smakløs fortsettelse av alt dette. Har ikke noe med ytringsfrihet å gjøre slik de later som, men brukes kun for å hetse og krenke.

Og hvor "smakløst" er det å henrette folk pga en satire?

Det er latterlig at en gruppe mennesker kan være så hårsår pga en satire. Muslimene bør kanskje forstå seg bedre på hva en satire er, disse tegningene hadde aldri sett dagens lys nesten noe sted om det ikke hadde vært for de latterlige og voldelige reaksjonene. Tenk om alle grupper som blir utsatt for satire skal reagere på samme måte.

Så kan man si at ikke alle muslimene reagerer med vold. Det er riktig, men utifra reaksjonene ser det ut til å være ekstremt mange muslimer ønsker å bannlyse muligheten til å vise disse tegningene. Altså bannlyse deler av ytringsfriheten. 

Tegningene har derfor endt med å bli et symbol på ytringsfrihet, og det kan muslimene skylde seg selv for.

Derfor vil jeg ikke si at man viser disse tegningene for å krenke, tvert om: man symboliserer ytringsfrihet ved å vise disse tegningene, og poengterer at ingen muslimer eller noen som helst annen folkegruppe kan true oss til stillhet når det gjelder ytringsfriheten. Slutter vi å vise disse tegningene etter press, er ytringsfriheten svekket. At noen blir krenket eller fornærmet av andres ytringer er en naturlig del av det å ha ytringsfrihet. 

 

Endret av MrL
  • Liker 4
Lenke til kommentar
27 minutes ago, MrL said:

Og hvor "smakløst" er det å henrette folk pga en satire?

Det er latterlig at en gruppe mennesker kan være så hårsår pga en satire. Muslimene bør kanskje forstå seg bedre på hva en satire er, disse tegningene hadde aldri sett dagens lys nesten noe sted om det ikke hadde vært for de latterlige og voldelige reaksjonene. Tenk om alle grupper som blir utsatt for satire skal reagere på samme måte.

Det er en person som har reagert med henrettelse ikke en gruppe. Å legge skyld og ansvar på hele gruppen er forkastelig og viser hvilken dobbelstandard dere såkalte "islamkritikere" fører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det er en sinnsyk person som har reagert med halshugging, men det er også faktum at veldig mange muslimer mener det ikke er greit å vise denne satiren, eller produsere slik satire.  Dette har også skjedd tidligere, altså drap iforbindelse med satire, i tillegg til store protester i muslimske land, fordi slik satire er blitt vist. Det kan derfor, for enkelte sinnsyke mennesker, føles som en slags trygghet og støtte, i det å gå til slike ekstreme handlinger, i tilfellet med læreren, så var det også igangsatt en kampanje på nett, trusler og i tillegg også en fatwa mot denne læreren. 

Så tenker jeg at noe satire er morsom og uskyldig, noe er sjokkerende, noe er provosrende og noe er ekstremt provoserende. 

Jeg tenker en fin løsning er at hovedparten av muslimene, går ut og sier at hei, vi lar oss ikke provosere av dritten deres, og så tenker jeg at de som lager satiren, kan prøve å ikke provosere mer enn nødvendig, i all satiren de lager. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...hvordan tror dere det politiske miljøet ville blitt i Norge om folk tegnet Erna på denne måten konstant..?
...eller, ikke Erna -- men Siv Jensen..?

Det ville åpenbart blitt sensurert, da det er angrep på en person.

Men la oss ta det avdøde SIAN-medlemmet i stedet for.
Tegne ham med rompa bar og opp i været, og legge til noe støtende tekst om hvordan han tar i mot guds gaver bakfra i helvete..?

...too soon..?

...hm...
...kanskje det sistnevnte er et eksperiment som er verdt å gjøre..?
...helt seriøst -- om noen gjør det så bør de virkelig være anonyme -- for det er noe som virkelig kan få deg drept av vennene til den typen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

VI kan forsåvidt også bare forby all satire, all humor på andres bekostning, nekte folk å le av folk som driter seg ut og forby all form for krenking. 

Alt dette er egentlig unødvendig, det finnes andre måter å more seg på.

Edit: Ikke forby, men jobbe i mot at vi produserer slikt, og til slutt da bli kvitt det

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (10 minutter siden):



Men la oss ta det avdøde SIAN-medlemmet i stedet for.
Tegne ham med rompa bar og opp i været, og legge til noe støtende tekst om hvordan han tar i mot guds gaver bakfra i helvete..?

...too soon..?

...hm...
...kanskje det sistnevnte er et eksperiment som er verdt å gjøre..?
...helt seriøst -- om noen gjør det så bør de virkelig være anonyme -- for det er noe som virkelig kan få deg drept av vennene til den typen.

Nja, syns nå det var litt vittig jeg, men er selvfølgelig akkurat lite trist, at man skal måtte risikere å dø for noe slikt også. 

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (46 minutter siden):

Det er en person som har reagert med henrettelse ikke en gruppe. Å legge skyld og ansvar på hele gruppen er forkastelig og viser hvilken dobbelstandard dere såkalte "islamkritikere" fører.

Angrepen(e) kommer jo fra en fatwa (drapsordre) fra det muslimske miljøet. Dette er jo ikke det første angrepet, det fører seg inn i rekken av mange angrep, inkl. angrepet på charlie hebdo, terrorangrep i Danmark, flere knivangrep i London. +++

Dette er åpenbart ikke et "enkeltmansproblem", men et problem i det muslimske mijø. I Norge har vi over 100 stk som har dratt til Syria for å krige for IS, aka bli terrorister. Skal du liksom påpeke at islamsk terror er et enkeltmansproblem?

20 stk ble i desember arrestert for å planlegge islamsk terror i Danmark. 20(!!) personer.

Men jeg legger overhodet ikke skylden på alle muslimer. Men det er åpenbart problemer innenfor grupperinger i flere muslimske miljø. 

 

 

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, MrL said:

Angrepen(e) kommer jo fra en fatwa (drapsordre) fra det muslimske miljøet. Dette er jo ikke det første angrepet, det fører seg inn i rekken av mange angrep, inkl. angrepet på charlie hebdo, terrorangrep i Danmark, flere knivangrep i London. +++

Dette er åpenbart ikke et "enkeltmansproblem", men et problem i det muslimske mijø. I Norge har vi over 100 stk som har dratt til Syria for å krige for IS, aka bli terrorister. Skal du liksom påpeke at islamsk terror er et enkeltmansproblem?

20 stk ble i desember arrestert for å planlegge islamsk terror i Danmark. 20(!!) personer.

Men jeg legger overhodet ikke skylden på alle muslimer. Men det er åpenbart problemer innenfor grupperinger i flere muslimske miljø. 

 

 

Ja og det åpenbart et like stort problem innenfor grupperinger av det høyreekstreme miljøene. Ref Norge.

Dette er dog forsvinnende få individer når vi ser på samfunnet som helhet. De aller fleste muslimer tar sterk avstand fra terrorhandlinger og terrorister. Akkurat som deg og meg.

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (3 minutter siden):

Ja og det åpenbart et like stort problem innenfor grupperinger av det høyreekstreme miljøene. Ref Norge.

Dette er dog forsvinnende få individer når vi ser på samfunnet som helhet. De aller fleste muslimer tar sterk avstand fra terrorhandlinger og terrorister. Akkurat som deg og meg.

Enig. 

HVa tenker du om karakturene? Bør muslimer flest, eller de spirituelle lederne stå frem å si at de ikke bryr seg om det, eller er det greit at de fordømmer at karakturer vises, når de lever i samfunn der kariakturer og satire er, og lenge har vært en tradisjon? 



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Baranladion said:

Enig. 

HVa tenker du om karakturene? Bør muslimer flest, eller de spirituelle lederne stå frem å si at de ikke bryr seg om det, eller er det greit at de fordømmer at karakturer vises, når de lever i samfunn der kariakturer og satire er, og lenge har vært en tradisjon?

Jeg tenker de bør fortsette slik de gjorde før alle disse problemene oppsto: ignorere dem.

Da karikaturene ble trykket i Danmark første gangen var det ingen som reagerte. Det ble bedt om et møte (husker ikke i farten hvem) med redaktøren, men det ble bryskt avvist. Deretter begynte ballen så vidt å rulle, men det måtte en enorm misinformasjonskampanje til i de arabiske landene før det endte med protester. De produserte og trykket til og sine egne karikaturer (som var mye verre enn de som ble trykket i Danmark) for å vise hvordan vesten så på muslimer.

Ignoranse og propaganda fungerer. Dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig, og det er der jeg mener problemet ligger med religion, blant mennesker som ikke vet bedre, eller som lever steder med dårlig standard, så søker man svar og trygghet i sin religiøse tro, blant da sine imamer, prester eller religiøse ledere. 

Dette kan så utrolig lett misbrukes, og en hel menighet kan bli farget av overbevisningene til den religiøse lederen. 

Der mener jeg islam trenger en reformasjon, muslimer må henvende seg til de lederne som fronter medmenneskelighet, ett likestilt samfunn og som ikke forfekter hat mot homoer eller andre grupper. Når disse lederne, disse gode spirituelle veilederne får innflytelse, så vil det også bli mindre hat. Samtidig så må samfunnet ellers jobbe med å ha tillitt til at muslimer trives og ønsker å leve i ett Norge slik vi kjenner det. Begge parter har altså en enorm jobb foran seg. 

Kristendommen i Norge,har gått igjennom en enorm reformasjon, men det er ganske ferskt, man ser fortsatt at gammeldags syn henger igjen blant noen prester, men samtidig så mister slike prester sine følgere. Folket kan velge sine veiledere, gjennom å si ifar hva som er akseptabelt eller ikke, og følge de som har ett godt moderne menneskesyn. 

Jeg tipper det kan være vanskelig for nyankomne, å komme til ett nytt land, med helt andre holdninger enn de er vant til, og så innse dette med en gang, men hadde de hatt spirituelle ledere som veiledet dem  hvorfor Norge er så bra, så tror jeg mye av hatet ble borte, og samtidig mye av hatet mot muslimer ble borte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror vi gjorde dette helt feil fra begynnelsen, da avisredaktører, politikere og menere mer eller mindre forskremt pekte på de få som publiserte karikaturer, heller enn å stå fast på ytringsfriheten og publisere bredt. Når noen nå sier "dette er et angrep på oss alle" fremstår det temmelig hult, fordi angrepene på tegnere og magasiner primært har effekt grunnet at de som publiserte i utgangspunktet var så få, og resten av samfunnet hadde en sterk berøringsangst ovenfor karikaturene. Klart det er lettere å skremme folk til taushet da.

Hadde i stede alle aviser og andre medier publisert slike karikaturer på linje med andre karikaturer, og samfunnene stått fast på at "slikt må vi akseptere her", ville Islamistene hatt en håpløs oppgave fordi en i mindre grad hadde isolert dette til et fåtall individer og publikasjoner. "Karikaturstriden" i midten av 2000-tallet var slik jeg ser det en delvis seier for islamistene, og vi sliter fortsatt med ettervirkningene av dette. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...