Gå til innhold

5g nett bare lureri?


Anbefalte innlegg

Tja hjelper lite:

https://www.ice.no/ice-magasinet/5g-telefoner/

Når man ser antall telefoner som støtter ice, er det håpløst og gjennomsnitt ytelse i ice nettet er mellom 10-25 mbit med untak av det ice leier hos telia. Kan jo håpe på konkuranse men ser ikke ut som det blir konkuranse for de som bor utenbys før 2 år.

ice er nok for sent ute. Godt mulig de vil leie hos telia men tviler på prisene blir veldig billig. Særlig uten bindingstid.

Så er det kun i tromsø som har 5g testnett så for 90% av befolkningen er ice annet en surfe\ringing og mms levrandør. Har knapt pakker over 300 GB. Prisen er ikke så billig over 3 måneder heller.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi spe på med litt kalde fakta?

Her er ferske resultater fra i går ettermiddag, der jeg sto "alene" noen titalls meter fra noden som peker rett mot inngangen til Jordal Amfi - i tillegg til en Speedtest (vedlagt) testet jeg også å hente et par filer over FTP - begge på 1 GB, og de var begge ferdig på 6-7 sekunder, noe matcher Speedtest-resultatene ganske bra. Dette ble gjort spontant mens jeg uansett var ute på tur, så langt fra noe lab-eksperiment. :) 

Det spørs litt hvilke forventninger man har til 5G i starten, men dette er altså det jeg opplever fra en relativt rimelig telefon, ikke noe toppspesifisert monster.

De fleste har vel til gode å se tilsvarende fart på en "ad hoc" test på en telefon tilknyttet egen wifi hjemme selv om man står 50 cm fra antenna, og det er jo et bra løft fra LTE-A alene, så jeg vil hevde dette er en "god start" - og matcher mine forventninger ganske bra.
 

finnsenderen-jordal.thumb.png.bf4b54096bec71eb4c8151fdb8345fec.pngScreenshot_20201025-171741_Speedtest.thumb.jpg.569b6202b354722390b6be477f912306.jpgScreenshot_20201025-171957_CellMapper.thumb.jpg.8e309e0498f41becaaccc046a3c44bb1.jpg

Screenshot_20201025-172730_Call settings.jpg

Endret av inside_446486
Rydda
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

LMH1 skrev (17 timer siden):

Tja hjelper lite:

https://www.ice.no/ice-magasinet/5g-telefoner/

Når man ser antall telefoner som støtter ice, er det håpløst og gjennomsnitt ytelse i ice nettet er mellom 10-25 mbit med untak av det ice leier hos telia. Kan jo håpe på konkuranse men ser ikke ut som det blir konkuranse for de som bor utenbys før 2 år.

ice er nok for sent ute. Godt mulig de vil leie hos telia men tviler på prisene blir veldig billig. Særlig uten bindingstid.

Så er det kun i tromsø som har 5g testnett så for 90% av befolkningen er ice annet en surfe\ringing og mms levrandør. Har knapt pakker over 300 GB. Prisen er ikke så billig over 3 måneder heller.

ice har ikke lansert 5G kommersielt, og det er helt greit, for det spiller ingen rolle hvem som er først og sist. 4G nettet er det som er og blir grunnstammen i norske mobilnett i god stund fremover uansett, det er også derfor de blir oppgradert sammen med utrullingen av 5G utstyr. Jeg vil tippe at 90% av befolkningen klarer seg helt fint med hva ice kan tilby allerede i dag.

Endret av mandela
  • Liker 3
Lenke til kommentar
beladinka skrev (3 timer siden):

Jeg har ICE og det er uhyre sjelden at jeg måler så lite som 10-25 Mbit/sek.

Det er nok fordi du har 1800 frekvensen og 800 mhz kanskje også 450 mhz veldig kort unna?

Ice er kjent å ha tregere nett en telia. Telenor er midt på tre selv om enkelte steder kan telenor konkurere mot telia.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Det er nok fordi du har 1800 frekvensen og 800 mhz kanskje også 450 mhz veldig kort unna?

Ice er kjent å ha tregere nett en telia. Telenor er midt på tre selv om enkelte steder kan telenor konkurere mot telia.

Ingen mobiler støtter 450 MHz... ICE legger til 700, 1800 og 2100 MHz på 800 MHz på flere og flere steder, men de kan (og vil kanskje) aldri konkurrere på hastighet. Men er det egentlig noe poeng? 50-175 Mbit/sek skulle holde for det meste.

Endret av beladinka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Jeg har 5G-dekning med Telia i boligen vår som ligger i Bergen sentrum men det er ekstremt dårlig hastighet, jitter og ping på senderen som gir oss dekning så man må holde seg på 4G om mobilen skal kunne brukes med mobildata. Har kjørt test av hastighet over flere dager etter jeg fikk min første 5G-mobil, iPhone 12 Pro Max, og det ser ikke ut til å være noe endring foreløpig:

IMG_2548.thumb.png.c00e76f26eca264c3c7bc44d15512977.png

Kan hende hastigheten er så dårlig fordi det er under utbygging akkurat i dette området men per nå så var ikke dette noe særlig å skryte av. Dekningen med 2 av 4 streker gir jo grei hastighet på 4G så tenkte det ville være det samme på 5G.

Lenke til kommentar

De to strekene er ikke 5G dekning men underliggende 4G dekning såvidt jeg vet.

Vet ikke hva slags logikk Apple bruker for å vise 5G ikonet, noen produsenter velger å vise ikonet uansett om telefonen har aktiv tilkobling eller ikke. Samsung viser f.eks. et inaktivt 5G ikon i områder hvor 5G er tilgjengelig, men ikke i bruk av telefonen, og et aktivt 5G ikon når data faktisk går over 5G.

Innendørsdekning kommer garantert til å ta seg opp når operatørene utvider frekvensbruken, foreløpig er det kun N78 / 3500Mhz, den med dårligst dekning, som er i bruk.

Endret av mandela
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Meldte det til Telia som ikke kjente til noen problemer i området jeg bor men skulle ta en sjekk. Kartet deres over dekningsutfall viser til at det er noen forstyrrelser på 4G-nettet i en del av Bergen men dette er langt unna der huset vårt ligger.

Jeg får grei hastighet osv om jeg låser mobilen til å kun holde seg på 4G med Telia, sim-kortet er av type eSim og jeg har kun testet dette hjemme. 

Bruker uansett Telenor med hovednummeret mitt så dette var mer av nysgjerrighet for å se hvordan 5G fungerte nå som Telia har lansert det her i byen og mobilen påstår jeg har 5G-dekning hos dem. 

Lenke til kommentar

 

Kjell Olaf Winther skrev (2 timer siden):

Har du vært inne i innstillinger på den nye mobilen din ? Har du fått nytt sim kort ?

Ja, Tale og data er satt til "5G På" og jeg har nullstilt nettverksinnstillingene til mobilen.

Telia mente det ikke var poeng i å teste med nytt eSim siden det ikke kan bli fysisk skadet slik som vanlige SIM-kort. De la til 5G-tjenesten på nytt på abonnementet i tillegg til å lage sak om mulig dekningsutfall/forstyrrelse i nettet i området som dekker boligen vår. 

Jeg har ikke testet andre steder i Bergen enda da jeg i kveld dro til en annen bolig vi har utenfor byen men regner med det er et problem i mobilnettet som er årsaken. Får høre hva Telia sier når de kommer tilbake til meg og teste når jeg er tilbake i byen igjen over helgen. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132
beladinka skrev (2 timer siden):

Sist jeg sjekket var det 127 telefoner som støttet VOLTE hos ICE, den lista har ikke blitt oppdatert på flere måneder...

Når jeg ringer Telenor og spør om dette forholder de seg til listen på nett, så de må da være mye dårligere enn hva ICE er?
Listen over 5G støttede enheter er kjempekort hos Telenor og Telia, man skulle tro det hele er en vits.

Lenke til kommentar

Største problem særlig telenor ser oslo reklame om 5g så muligens de som bor i oslo får testet 5g.

De er eneste som støtter huawei 5g pro router.

Telia har vel ingen 5g routere som funger så vidt jeg vet muligens noe de bruker i fixed 4g.

Har noen testet flere 5g mobiler som ikke er offsielt støttet? for vet xiomi mix 5g ikke virker verken i oslo eller andre steder.

Produsenten sier selv de tror må være noe feil med mobilen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...