Gå til innhold

Bare holder du ut jobben din?


lada1

Anbefalte innlegg

Jeg har sett reportasjer fra USA om folk som ser på jobben sin som noe en bare holder ut (endure). Dersom du googler "job endure" så finner du  dog tips om hvordan å holde ut 🙂   Jeg tror at det er mange i Norge også og som lever permanent i en situasjon der de bare holder ut med en jobb som de synes er meningsløs.  Det virkelige omfanget av dette aner jeg ikke, men jeg tror dette er en parameter som burde inngå i en definisjon av fattigdom og klasse-skiller i Norge. 

Å definere fattigdom og klasse-skiller bare ut fra samlet inntekt har lite mening i dagens Norge.  Mine jobber har bare vært en lek og jeg har hatt nesten 100 prosent kontroll over min arbeids-situasjon. Noen ganger har det dog vært et avhengighets-forhold til arbeid og som ligner på kjemisk avhengighet 🙂 Dette mener jeg plasserer meg i en overklasse uavhengig av inntekt (fortsatt at  de grunnleggende fysiske behovene er dekket).   Det har for meg helt marginal betydnig om naboen kan shoppe mer og ha flottere biler en meg. Slik sett er jeg helt uinteressert i økonomisk likhet.  Når f.eks. AP-politikere gjør økonomiske ulikheter til en greie i valg-kampen (og som de uansett ikke kan gjøre noe med innen de nærmeste 50 år) - så virker dette for meg helt meningsløst.

For meg er hovedpoenget meningsfullhet og frihet - inkludert frihet fra bekymringer for å dekke de grunnleggende fysiske behov. Å bli satt under administrasjon av NAV er for meg noe på linje med "gulag" 🙂  

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dette skjer helst med de uten utdanning. De er tvunget til å ta den jobben de får, selv om de har 0 interesse.

 

Personlig er jeg veldig langt i fra dette, trives veldig godt i jobben og nyter hver dag. Såklart, det finnes alltid uenigheter, utfordringer og tunge dager. Men generelt sett trives jeg veldig godt, og det tror jeg de fleste i bedriften gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvem som har bestemt at 8 timer er den optimale mediale arbeidsdagen. Det er altfor mye for folk flest. For det er ofte ikke bare de 8 timene man skal produsere, men det er transport til og fra, mental forberedelse, kanskje kurs man må betale og ordne selv. Hvis alle disse variablene hadde falt inn under de 8 timene, så hadde det kanskje vært greit. Det varierer kanskje litt fra jobb til jobb også. Men for mange innebærer jobb 1-2 timers kjøring både til og fra jobb hver dag. Opp kl 04:30 og hjemme kl 17:30, i motsetning til 06:00 og 15:00. Slike ting spiller en stor rolle med tanke på psykologisk overskudd over tid.

En annen faktor er hvilket bevisst forhold man har til sin karriere og arbeidsforhold. Om det er en del av en livsstrategi og -plan, eller om man føler seg presset inn i det av perifère faktorer. Som press fra myndigheter eller økonomi.

Utover dette, er eierskap til jobben psykologisk viktig for mange. At man føler man blir gitt passelig mengde ansvar og tillit fra autoriteter.

En god måte å avklare hvordan man egentlig føler rundt et arbeidsforhold, er å spørre seg selv hva man ville gjort om man vant 100 millioner i viking lotto.

Dette er ting vi burde lære å reflektere over tidlig i livet, i skolen. Jeg mener det er massiv forsømmelse fra staten når de holder tilbake slik livsviktig visdom. Så i og med at jeg mener man alltid skal prøve å være solidarisk, demokratisk og altruistisk, så skal man heller aldri ha dårlig samvittighet for å ta en pust i bakken hvis dét føles som det riktige å gjøre. Rett og slett fordi vi gis ikke de rette forutsetningene for å lykkes. Vi nærmest kastes til ulvene når vi blir 18 og skal "tre inn i de voksnes rekker".

Psykologisk, så spørs det jo litt også hvor lykkelig man er på utsiden av jobben også. Med det psykososiale, miljøstabilitet og slike ting.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Taurean skrev (5 minutter siden):

Jeg lurer på hvem som har bestemt at 8 timer er den optimale mediale arbeidsdagen. Det er altfor mye for folk flest. For det er ofte ikke bare de 8 timene man skal produsere, men det er transport til og fra, mental forberedelse, kanskje kurs man må betale og ordne selv.

Enig. Synes i all hovedsak at det burde være 6 timer.. 

I Tine hadde det inntil nylig en slik ordning men den ble skrotet i fjor: https://www.nrk.no/trondelag/tine-skroter-sekstimers-arbeidsdag-_-ansatte-protesterer-1.14790890

Ser at dette kan være litt OT forøvrig.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
 
Sitat

De ansatte ved Tines ostepakkeri på Heimdal har jobbet sekstimersdag siden 2006. Den gang et prøveprosjekt, som fikk raskt positive resultat. Ansatte ble mindre syke, og produktiviteten økte.


Argumenter for:

Sitat

Ansatte ble mindre syke

 

Sitat


produktiviteten økte.

---

Argumenter mot:

Andre jobber 8 timer, og ledelsen tror ikke på vitenskap eller resultater eller penger eller overskudd eller beviser -- derfor må alle jobbe 8 timer -- produktivitet, lønnsomhet, og ansarttes helse be damned.

...


Jaja.
Bonus til ledelsen ventes for effektiv ledelse og som trøst for at de må sparke ansatte, som plaster på såret.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...