Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1.9TDI VS 2.0TDI/Manuell VS DSG/Passat VS Skoda


Sebba2

Anbefalte innlegg

 

Hei folkens!

Sitter å vurderer å kjøpe meg en brukt VW passat eller evt Skoda Octavia/Superb.. Og håpte at noen her inne hadde et tips eller to!

Legger mest vekt på at jeg vil ha en bil som kan holde noen år uten 1001 problemer. Ser faktisk at Skoda generelt har hatt mindre feil pr bil enn VW passat (2008-9-10 modeller) Tror mye av dette går på elektronikk/teknologi i passaten som skoda ikke brukte på denne tida (som f.eks elektronisk håndbrekk som var ganske nytt på disse bilene, noe skoda ikke hadde) Skoda generelt var billigere men enklere oppbygd og dermed mindre ting som kan feile osv.....

Har en nabo med en Octavia 07 eller 08 1.9tdi som har gått mange hundretusen km og alt han har skifta så langt er startmotoren utenom vanlig service(!)  Min far hadde en Octavia 2010 etter facelift) 1.9TDI med DSG kasse og denne var han vanvittig fornøyd med. Har ellers hørt veldig mye bra om disse i ettertid. Synes de virker veldig slitesterke hvis man ikke daukjører dem som tetter EGR og tar knekken på svinghjul etc.

 

Så var det motorvalg;

SKODA:

Tenker 1.6 blir for snaut på en så stor bil, så tror det hadde blitt enten 1.9 på 105hk eller 2.0 på 140hk. Hva skal man velge? 2.0 motoren skal visst slite med EGR problemer og diverse, noe som får 1.9 motoren til å høres mer pålitelig ut.

PASSAT:

2.0TDI begynner vel på 140hk i disse ?

Vet at noen kommer med 2.0TDI altså samme motor men med 170hk, saftige greier :D

 

Så var det girkasse-valg. Er veeeldig sugen på DSG men gir litt etter når jeg leser om alle som har hatt havari, dårlige svinghjul og annet tull med disse. Tror samtidig at det har veldig mye med bruken og service å gjøre. Tror mange skipper DSG oljeskiftene og daukjører driten utav dem.  Manuellkasse vil vel uansett være det mest pålitelige valget men... Chiptuning kan man vel også glemme når man har DSG girkasse vel..?

Hva tenker de som har peiling?

Skoda octavia/kanskje superb VS Passat B6?

DSG VS Manuell?

1.9TDI (skoda) VS 2.0TDI (skoda og passat)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en A3 med den turbodieselmotoren på 1,9 liter. Har negative ting å si om bilen, men motoren er ikke en av de tingene. Den spiser hjullagre og sånn, men det er ikke noe som nødvendigvis gjelder Skoda og VW med samme motor så klart.

Vår har nå gått 223 000 km og har ikke byttet noe som helst i motoren, annet enn registerreim og vannpumpe, samt olje- og filterbytter i henhold til anbefalinger. Verdt å merke seg at disse motorene ofte kan ha litt røff gange, men det er relativt enkelt å fikse selv. Dette kan også gjøre at motorfestene får kjørt seg litt - spesielt da på biler som har gått langt.

Jeg har den femtrinns manuelle girkassa til denne. Den ble byttet på ca. 160 000 km - hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg nok bare skiftet girolje hver 50 000 - 100 000 km (og kanskje sluppet å bytte kasse). Dette er ikke noe som det er serviceintervall på, men det er nødvendig. Velger du DSG gjelder det å bytte olje i de kassene hyppig nok også. På manuell kasser er det ikke spesielt komplisert å gjøre selv det heller. Clutchen er forøvrig original og fortsatt i grei stand.

Selv om Passat/Octavia er større biler enn A3 skulle jeg tro at 1,9 TDI og 105 hk holder. Den har bra med kraft i det turtallsregisteret man bruker til vanlig, men det skal sies at den føles litt kortpusta på toppen av registeret. Så selvsagt ikke noen racer, men mer enn nok også om man trekker henger.

Lykke til med kjøp.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (17 timer siden):

1,9 manuell bør være et rimelig trygt valg.  :)

Takk for gode svar! Er veldig fan av 1.9 motoren, så er mye mulig det blir den, men:

SecoY skrev (6 timer siden):

Jeg har en A3 med den turbodieselmotoren på 1,9 liter. Har negative ting å si om bilen, men motoren er ikke en av de tingene. Den spiser hjullagre og sånn, men det er ikke noe som nødvendigvis gjelder Skoda og VW med samme motor så klart.

Vår har nå gått 223 000 km og har ikke byttet noe som helst i motoren, annet enn registerreim og vannpumpe, samt olje- og filterbytter i henhold til anbefalinger. Verdt å merke seg at disse motorene ofte kan ha litt røff gange, men det er relativt enkelt å fikse selv. Dette kan også gjøre at motorfestene får kjørt seg litt - spesielt da på biler som har gått langt.

Jeg har den femtrinns manuelle girkassa til denne. Den ble byttet på ca. 160 000 km - hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg nok bare skiftet girolje hver 50 000 - 100 000 km (og kanskje sluppet å bytte kasse). Dette er ikke noe som det er serviceintervall på, men det er nødvendig. Velger du DSG gjelder det å bytte olje i de kassene hyppig nok også. På manuell kasser er det ikke spesielt komplisert å gjøre selv det heller. Clutchen er forøvrig original og fortsatt i grei stand.

Selv om Passat/Octavia er større biler enn A3 skulle jeg tro at 1,9 TDI og 105 hk holder. Den har bra med kraft i det turtallsregisteret man bruker til vanlig, men det skal sies at den føles litt kortpusta på toppen av registeret. Så selvsagt ikke noen racer, men mer enn nok også om man trekker henger.

Lykke til med kjøp.

Har sett litt på han der "polske chrisfix"-fyren før, sinnsykt bra videoer! Tenker også at 1.9TDI manuell må være den tryggeste motoren, uten tvil, men 2.0 med et par ekstra kameler under panseret hadde vært veldig greit det og da det blir endel kjøring med henger og lengre turer generelt fremover..

Har sett veldig mange skoda octavia med 1.6TDI på finn i det siste, de er billige og ligger ikke ute lenge før de forsvinner. Forbruket på denne må vel være rekordlavt? Eller kanskje rekordhøyt da den jobber hardere enn de større versjonene? Har kun kjørt 2.0tdi og den var veldig grei på forbruket, under 0.5 på mila (VW Tiguan) (Disse spiser også bremser, sikkert typisk VAG problem)Både 1.6 og 1.9TDI i skodaen har 105hk, men tenker at 1.6 blir for snaut..


Klart, man kan jo chippe 1.9 for å få litt mer utav den, men siden jeg aller helst vil ha DSG har jeg forstått at det ikke er en særlig god idè, da er det visst smartere å kjøpe en 2.0 med 140/170hk med DSG fra fabrikken.

Kjenner det veier veeldig mot Skoda med 1.9/2.0TDI og DSG nå, da disse har færre av alle de "rare" feilene VW Passat har å by på, men igjen ser litt "kjedeligere" ut, men det ser jeg ikke så mørkt på.

DSG kassen er jo litt risikosport å kjøpe brukt, men tenker at en god prøvekjøring der en får kjørt gjennom alle gira et par ganger og se til at den girer fint og reint så er det en sjanse jeg kan ta, da jeg kommer til å være nøye med servicer selv og ikke minst hvordan bilen kjøres da de ikke skal gå på for lavt turtall og høy belasning over tid.

 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke 1.6 er noe latere enn 1.9, men "alle" får dyseproblemer.

Det er bare å kjøpe 2.0, men du må være mentalt forberedt på "egr-service". Man kan motvirke problemet ved å bruke QMI dieseltilsetning. Spørsmålet er bare hvordan det ser ut inne der allerede.

Dsg hadde jeg bare ligget unna.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Er selv på jakt etter en Octavia. Blir nok bensin for min del da kjøremønsteret mitt endres til mye småkjøring. Har også hørt mye bra om octavia gjennom svigerforeldre o.l. Er selv veldig skeptisk til DSG kasse. Ser de fleste biler som legges ut har dette. Sikkert gøy når det fungerer, som det sikkert også gjør. Men har lest for mange skrekkhistorier. Liker også passat men som deg har jeg veldig dårlig inntrykk med mye problemer.

Lenke til kommentar
3 hours ago, mobile999 said:

Jeg tror ikke 1.6 er noe latere enn 1.9, men "alle" får dyseproblemer.

Det er bare å kjøpe 2.0, men du må være mentalt forberedt på "egr-service". Man kan motvirke problemet ved å bruke QMI dieseltilsetning. Spørsmålet er bare hvordan det ser ut inne der allerede.

Dsg hadde jeg bare ligget unna.

1.6 har mye mindre bunndrag enn 1.9 (MYE mindre) veldig død under 2 tusen rpm, litt mer turtallsvillig er de. Men 1.9 bare drar og drar. Bråker og rister mer av 1.9 da det er en eldre konstruksjon, men mye mindre som går i stykker på de. EGR, dyser og svinghjul er problem både på 1.6 og 2.0. Ikke glem at dette er "juksemotorer" det tittes på her, disse ble omprogrammert til å ha hyperaktive dyser for å få ned utslipp av nox. Møller dekker 2 år etter software fiks på dyser og EGR, etter det er det ut av egen lomme. En dyse prises til 15 tusen av møller (injektor common rail). EGR bytte ca 20k. Clutch og svinghjul ca 20-25k. Det summerer seg fort opp, ikke rart man av og til ser Passat 2010 modeller til omtrent vrakpris pga skyhøye regninger. Her må man kunne skru selv hvis ikke bør man kjøpe japse eller ny bil (ikke vag!).

Lenke til kommentar
Labelle skrev (1 time siden):

Er selv på jakt etter en Octavia. Blir nok bensin for min del da kjøremønsteret mitt endres til mye småkjøring. Har også hørt mye bra om octavia gjennom svigerforeldre o.l. Er selv veldig skeptisk til DSG kasse. Ser de fleste biler som legges ut har dette. Sikkert gøy når det fungerer, som det sikkert også gjør. Men har lest for mange skrekkhistorier. Liker også passat men som deg har jeg veldig dårlig inntrykk med mye problemer.

Helt enig med deg! Jeg har relativt lite småkjøring så diesel passer best for meg, men alt i alt virker skodaen skuddsikker. I hvertfall i forhold til VW Passat. Veldig synd egentlig, da passaten er «bra» og praktisk men de sliter veldig med mange merkelige problemer en sjelden finner i andre biler. Tror jeg skal holde meg unna Passat. Med mindre jeg finner en som har nytt svinghjul, el.håndbrekk, rattlås, sentrallås, egr ventil og fulgt alle servicer..:) 👍

Ser dere er veldig negative til DSG kassen, det forstår jeg godt, men jeg tror at sålenge de har blitt passet på og fått de oljeservicene de skal ha og er kjørt med riktig kjøremåte skal de være meget solide. Liker oppbyggingen på dem (utenom at de har 2 clutcher) og hvor lynraskt de girer. 

Når vi snakker om reservedeler, skrur jeg selv og hadde aldri kjøpt deler gjennom møller.

1.6 er det altså bare å styre unna, har hørt mye om problematikken med 2.0 motorene, til tross for at de er solide, er det mye feil med dem og de var vel også endel av dieselskandalen (?). Min far kjører  tiguan 2.0 nå, har advart han, spesielt om dette med EGR driten, så siden denne er manuell og kun 110hk versjonen skal den tunes litt og egr skal enten fjernes elektronisk eller blokkeres av med block off plate, eller evt catch can. Har dere prøvd dette catch can greiene kanskje? Tenkte det kunne være noe å prøve uansett om jeg går for 1.9 eller 2.0.

Tiguanen, bare går og går den.. I hvertfall foreløpig.. :) 


Tror jeg satser på skoda, helst da med 1.9 motoren og (kanskje) DSG, men er kanskje litt mer åpen for manuell igjen nå. Hmmm..

Endret av Sebba2
Skriveleif
Lenke til kommentar

Har selv hatt en Skoda Superb 1.9TDI 2008 modell, med 105hk og manuell kasse. Da jeg handlet bilen hadde den gått 225.000km.

Alt fungerte på bilen, og motoren gikk fortsatt som en klokke. Må dog si at 105HK det er i minste laget, så forbikjøringer må planlegges godt for å si det slik. Svært god å kjøre langt, og generelt lite tull.

Personlig planlegger jeg en Superb igjen da jeg var svært fornøyd, men da en del nyere, og med 4x4 i stasjonsvogn.

Endret av OrangeGiraffe
Lenke til kommentar
joka skrev (10 timer siden):

7 trinns DSG har tørre clutcher, brukt på de minste motorene 1,6 og 1,9 105hk ... endel krøll med de

6 trinns DSG har våte clutcher.. disse tåler mer ...

Njaa, det med 7 trinnskassa gjelder nok bensinmotorene, har ikke funnet en diesel med 7trinns dsg. Tipper diselmotorene er utstyrt med 6DSG pga høyt moment. Har også hørt endel kødd med 7DSG med de tørre klutchene som er dårlige og «jerking» ved igangsetting osv. 1.9TDI+6DSG bør vel være passe trygt? 
 

OrangeGiraffe skrev (10 timer siden):

Har selv hatt en Skoda Superb 1.9TDI 2008 modell, med 105hk og manuell kasse. Da jeg handlet bilen hadde den gått 225.000km.

Alt fungerte på bilen, og motoren gikk fortsatt som en klokke. Må dog si at 105HK det er i minste laget, så forbikjøringer må planlegges godt for å si det slik. Svært god å kjøre langt, og generelt lite tull.

Personlig planlegger jeg en Superb igjen da jeg var svært fornøyd, men da en del nyere, og med 4x4 i stasjonsvogn.

Kan se for meg at forbikjøringer blir litt stress, ja. Superb er hakket over octavia uten tvil men det merkes på prislappen. Får se hva jeg ender opp med. Må ha hengerfeste og, er mange bra biler som kunne vært aktuelle som ikke har det..

 

joka skrev (10 timer siden):

takk🙂 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan jo legge inn en liten oppdatering her nå..

Det ble en Passat med 2.0 PD (tror jeg) motoren og manuellgir da jeg fikk den rimelig og uten at den var gått alt for langt. Virker som en solid og fin bil så langt, elektrisk håndbrekk funker fint og det samme gjør den merkelige nøkkelen disse bilene har... 

Ble 2.0 motoren for etter prøvekjøring av 1.9 fant jeg ut at den var alt for svak etter min mening for en såpass stor bil, og at en 2.0 med 140/170hk passer bilen bedre..

Lenke til kommentar

Det kan jo være en fordel, spesielt hvis du skal kjøpe gjennom bruktforhandler. Men det spørs jo på prisklassen på bilen og ikke minst alder. Er den allerede 12 år, er det nok lite å spare på vente til den blir 13 år tenker nå jeg , men det er sikkert noe å spare:)

Lenke til kommentar
kremt skrev (18 timer siden):

Hva ble prisen? Er en del dyre feil på disse bilene uansett som man må være klar over. Skal bare 1-2 større reparasjoner til før den ikke er lønnsom å reparere, hvis man ikke skrur selv da.

35k inkl omreg og 3mnd/3000km «garanti». Bilen generelt er strøken utenom et enkelt rustangrep på ene hjulbuen bak men dette skal utbedres snarest. Ikke rusr under knapp til bagasjeromsluka og skiltlys. Litt småtteri som må gjøres med understellet men ingenting alvorlig. Skrur selv, så dette bør gå greit😃 Såvidt jeg har forstått er denne produsert ETTER de fikk ordnet problematikken med oljepumpene som gikk i dass og topplokk som sprakk som førte til et sakte men sikkert tap av kjølevæske. Reg reim byttet for 40.000km siden. Clutch og svinghjul har ingen ulyder ennå, men er usikker på om denne har massivt eller sånn dobbeltmasse svinghjul, men motorkoden er bkp hvis noen smartinger gidder å finne ut av dette.. Elektrisk håndbrekk fungerer utmerket og høres ikke ut som et steinknuseverk, og rattlåsen er frisk foreløpig. 
Hva mer tenker du ryker på disse, kremt?

Utenom slitedeler som bremser osv..

Lenke til kommentar

Clutch og svinghjul som nevnt, ganske dyrt. Turbo er relativt vanlig med havari. Dette er bare de store tingene, utenom dette er det en drøss med andre ting som går til skogen. Tipper du blir god til å skru. For å si det sånn så er det gode grunner til at 10 år gamle passater selges for ca 30 tusen. Håper bilen tjener deg godt men du bør nok ikke legge for mye i en sånn bil, det er ofte det ene etter det andre på disse bilene. Honest john ga Passat 2005-2011 karakter 1 av 5. Det sier litt når bilen får store plusser på sine praktiske og kjøremessige egenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...