Gå til innhold

Aleksander (32) har streiket i over en måned: – Vil tilbake på jobb


Anbefalte innlegg

Vekterstreiken går nå inn i sin sjette uke, og er bransjehistoriens lengste. Aleksander ble tatt ut i streik for over en måned siden.

https://e24.no/naeringsliv/i/Ky3dWE/aleksander-32-har-streiket-i-over-en-maaned-vil-tilbake-paa-jobb

 

 

En vekter tjener 360 000 i året i grunnlønn, samtidig tjener adm.dir i Securitas Norge 320 000 i måneden. 

Jobber selv i Securitas og er tillitsvalgt der. Dette er ikke overraskende. De har allerede sagt opp hovedtillitsvalgt i sommer, sagt opp samarbeidsavtalen og nå forsøker de å fjerne 85% grensa som sikrer oss 85% av industriarbeiderlønn, samt at de ikke vil jobbe mot ufrivillig deltid og er også imot fastlønn. Sistnevnte tapte de i retten for litt siden tilogmed, men de prøver seg igjen. De vil heller ikke jobbe for bedre tilrettelegging for lærlinger. 

For å ikke glemme at de har ett datterselskap uten tariff som mange i Securitas må jobbe i fordi de trenger ekstrajobb. PSS er enda verre enn Securitas. 

Er ikke bare på grunn av lønnen det er streik.

 

Når det kommer til de permiterte vekterne NHO er så glad i å nevne, så gjelder dette flyplassvektere som jobber for STAS. Securitas har hatt masse ekstraoppdrag under denne pandemien og lider ingen nød. Vekterne står også i frontlinjen mot pandemien ved å jobbe på sykehus og adgangskontroll. Burde da få ekstra for den risikoen?

Er det riktig at lønnsforskjellene skal være så store?

Endret av Vygotsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stå på! 

Har selv vært i bransjen i nesten 10 år, før jeg ga meg og begynte med noe helt annet. Nå har jeg det veldig bra, både med tanke på lønn og mindre stress / mas. 

Bransjen har utvikla seg i en utrolig negativ retning de siste åra. Det var veldig positivt med høyre krav til utdanning, men ellers har alt annet blitt dårligere. 

Endret av Vekteren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...