Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe hus av besteforeldre


Slagen mann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
krikkert skrev (13 timer siden):

Ja, den gjør det vanskeligere for arvingene å hevde at det foreligger et ulovlig salg fra uskifteboet. Det er derfor gunstigere å gjennomføre salget etter 1.1.2021. 

Tusen takk for svar!

 

så for å få det bekreftet: det er ingenting noen kan gjøre for å stoppe salget?

Lenke til kommentar

Om de skal kunne lage trøbbel så må de i så fall ha veldig gode argumenter for hvorfor taksten er feil. F.eks om de kan bevise at noen har bestukket takstmann til å gi lavest mulig takst. Eller om taksten rett og slett hadde store feil og mangler, slik at dere burde ha skjønt at den var feil.

Og skjønner det slik at etter 1. januar 2021 får ikke *du* noe trøbbel uansett hva de gjør. Uansett om bestefaren skulle ha bestukket takstmann, så vil det da være bestefaren din som kanskje ville måtte betale noe til arvingene.

(For å ha sitt enda litt mer på den trygge siden kan man innhente f.eks to takster, og så sette prisen til gjennomsnittet.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er ingen spesielle regler for hvor lang tid etter første avdrag siste avdrag må betales, men det må fastsettes en dato, eller en frist som løper fra en gitt hendelse. Årsaken er at hovedregelen er at krav skal betales tilbake ved påkrav, dvs. når kreditor krever betaling. 

Hvis tilbakebetalingstidspunktet settes så langt ut i tid at det åpenbart vil falle etter selgers død (la oss si 40 års løpetid når kreditor er 90 år) vil det kunne være aktuelt å behandle kredittelementet som en dødsdisposisjon, dvs. at det ikke er bindende for dødsboet fordi det ikke var satt opp i testamente. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Slagen mann skrev (6 minutter siden):

Hei igjen, 

hva om vi har kommet i en situasjon hvor vi ikke får lån med det første, og må leie før vi kjøper. Går dette utover arv?

Jeg mener ikke å fornærme deg her, men det virker jo oppriktig som at du utnytter situasjonen her?
Hva oppnår din bestefar med å selge til deg når du ikke har råd til hverken hele huset, 70% av huset og nå ingenting av huset? 

Vet dine foreldre (far eller mor, den som er arving av bestefar) at du skal kjøpe dette huset?

Jeg får et bevisst inntrykk av at du er i en livssituasjon som tilsier at du ikke får lån og at du ser på det her som din mulighet til å komme inn på boligmarkedet. 
Men husk at det er ikke rosenrødt å være huseier. Kommunale avgifter, eiendomsskatt og enormt med vedlikeholdsbehov. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (43 minutter siden):

Jeg mener ikke å fornærme deg her, men det virker jo oppriktig som at du utnytter situasjonen her?
Hva oppnår din bestefar med å selge til deg når du ikke har råd til hverken hele huset, 70% av huset og nå ingenting av huset? 

Vet dine foreldre (far eller mor, den som er arving av bestefar) at du skal kjøpe dette huset?

Jeg får et bevisst inntrykk av at du er i en livssituasjon som tilsier at du ikke får lån og at du ser på det her som din mulighet til å komme inn på boligmarkedet. 
Men husk at det er ikke rosenrødt å være huseier. Kommunale avgifter, eiendomsskatt og enormt med vedlikeholdsbehov. 

Ja, alle som trenger å vite det, vet det. 
 

Eier hus fra før av, og denne blir selvfølgelig solgt. Men per idag så får vi ikke nok lån til det huset da vi har for mye forbrukslån og billån. (Jobber med sistnevnte) 

Ønsket er selvfølgelig å kjøpe huset fortest mulig, men bankene er vanskelige. Vi hadde en plan før sommeren, men gikk på en stor baksmell på skatten som gjør at vi ikke klarer å holde på de planene vi hadde, med mindre jeg stiger i lønn. 
 

ja, er fullt klar over at det høres patetisk ut, men det er som det er. 

Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (5 timer siden):

Ja, alle som trenger å vite det, vet det. 
 

Eier hus fra før av, og denne blir selvfølgelig solgt. Men per idag så får vi ikke nok lån til det huset da vi har for mye forbrukslån og billån. (Jobber med sistnevnte) 

Ønsket er selvfølgelig å kjøpe huset fortest mulig, men bankene er vanskelige. Vi hadde en plan før sommeren, men gikk på en stor baksmell på skatten som gjør at vi ikke klarer å holde på de planene vi hadde, med mindre jeg stiger i lønn. 
 

ja, er fullt klar over at det høres patetisk ut, men det er som det er. 

Det er på ingen måte patetisk.
Ja, optimalt sett skulle alle mennesker spart penger fra deres første jobb. Men realiteten er at vi lever i et forbrukssamfunn og det finnes fristelser og muligheter for å falle for fristelsene rundt hvert hjørne.

Forholdet mellom inspirasjon til fornuftige valg vs ufornuftige valg er vel noe som 1:10, så ikke vær redd for at det er patetisk.

Om det du sier er den korrekte versjonen av sannheten, så er det fair.
Får dere ikke boliglån i det hele tatt pr nå? 

Lenke til kommentar
21 hours ago, Slagen mann said:

Ønsket er selvfølgelig å kjøpe huset fortest mulig, men bankene er vanskelige.

Om du opplever bankerne som vanskelige i en tid der bankerne nærmest kaster penger etter hvem som helst og hva som helst, får meg til å tro at de har store problemer med å se hvordan din økonomi kan henge sammen.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (18 timer siden):

Det er på ingen måte patetisk.
Ja, optimalt sett skulle alle mennesker spart penger fra deres første jobb. Men realiteten er at vi lever i et forbrukssamfunn og det finnes fristelser og muligheter for å falle for fristelsene rundt hvert hjørne.

Forholdet mellom inspirasjon til fornuftige valg vs ufornuftige valg er vel noe som 1:10, så ikke vær redd for at det er patetisk.

Om det du sier er den korrekte versjonen av sannheten, så er det fair.
Får dere ikke boliglån i det hele tatt pr nå? 

Vi hadde fått lån om vi klarte å få bort noe kredittgjeld, cashet ut forbrukslån (ved salg av bolig 1) og solgt bilen. 
Men dette innebærer at vi får noe hjelp av svigers.
 

tigerdyr skrev (2 timer siden):

Om du opplever bankerne som vanskelige i en tid der bankerne nærmest kaster penger etter hvem som helst og hva som helst, får meg til å tro at de har store problemer med å se hvordan din økonomi kan henge sammen.  

Kan ikke klandre dem. Men de viser til sifo og rentepåslag på alle lån, og da ser det dårlig ut for vår del. 
 

selv om realiteten er at vi hadde betalt mindre på lån i mnd om vi hadde fått det til som jeg viste til lenger oppe.

Loko skrev (1 time siden):

Overraskende mange personer med forbruksgjeld klarer ikke å se problemer i økonomien sin. Dem klarer jo å betale minimumssummen hver mnd så da er jo alt på stell - uvitende om at gjelden bare vokser og vokser med renters rente. 

Jeg er fullt klar over våre problemer. Har tross alt kvittet meg med 100k i forbrukslån siste to årene. Dette er ikke imponerende for seg alene, men under omstendighetene er jeg stolt av det. (Og skammes pga forbrukslån)

Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (7 minutter siden):

Vi hadde fått lån om vi klarte å få bort noe kredittgjeld, cashet ut forbrukslån (ved salg av bolig 1) og solgt bilen. 
Men dette innebærer at vi får noe hjelp av svigers.
 

Kan ikke klandre dem. Men de viser til sifo og rentepåslag på alle lån, og da ser det dårlig ut for vår del. 
 

selv om realiteten er at vi hadde betalt mindre på lån i mnd om vi hadde fått det til som jeg viste til lenger oppe.

Jeg er fullt klar over våre problemer. Har tross alt kvittet meg med 100k i forbrukslån siste to årene. Dette er ikke imponerende for seg alene, men under omstendighetene er jeg stolt av det. (Og skammes pga forbrukslån)

Supert! Et tips er å betale minimum på dem med lavest rente og maksimere innbetalingen på dem med høyest rente. 

Last ned appen "horde" og slett ubrukte kredittkort og få oversikt over dem med høyest rente. Ser banken at du har feks 30 (ubrukte) kredittkort i tillegg til en del brukte, så lyser alle varsellamper - og muligheten for at banken tar en sjanger på deg er minimal. 

Lenke til kommentar

Så fremt det ikke er ordnet noen forskudd på arv, og begge besteforeldre er i live, så kan det smertefritt selges til enhver pris. I hvert fall juridisk. Å be om tillatelse fra onklene dine er mer en norm av ren høflighet, og slikt bør man i grunnen aldri neglisjere. Folk som kun lever i henhold til skriftlige lover er det få som har noe til overs for. 

Lenke til kommentar
dDork skrev (1 time siden):

Så fremt det ikke er ordnet noen forskudd på arv, og begge besteforeldre er i live, så kan det smertefritt selges til enhver pris. I hvert fall juridisk. Å be om tillatelse fra onklene dine er mer en norm av ren høflighet, og slikt bør man i grunnen aldri neglisjere. Folk som kun lever i henhold til skriftlige lover er det få som har noe til overs for. 

Kun en er i live. Arvingene har fremdeles ikke fått noe arv etter dødsfallet i 2013.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...