Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Merko skrev (17 minutter siden):

Taxi er noe folk flest bruker i bymiljø. Feks til steder i byen, flyplass ol. 

La oss si at jeg skulle på hytta i ferien langt ute i gokk. Dårlig grusvei, hvor det lå hindringer i veien, slik at jeg måtte ty til litt "off road" for å komme videre. Det hadde tatt lang tid å overbevise autopiloten om at han kan kjøre inn i skogen utenfor veien.. Da er det greit at man selv kan ta kontrollen, om så det er en Xbox kontroller man må hente fra hanskerommet.

Ser ingen grunn til at man skal ha noe hastverk med å fjerne all form for selvkontroll, selin bilene er mer eller mindre 100% autonome. 

På offentlig transport er saken helt annerledes. 

Taxi blir brukt overalt. Også utenfor byene.( Du burde se deg litt om)Det er nok mange som tar toget til Geilo og taxi til hytta. 

Det er generelt ikke lov å kjøre bil ute i terrenget så det gjør ikke jeg. Holder meg på vei. Grusvei er jo ikke noe problem.

som sagt jeg ønsker en autonom bil og venter i spenning på hvem som først tilbyr dette.

Volvo har vel uttalt at de kommer til å ta ansvar for kjøringen når de kommer med autonome biler. De er vel de eneste som har sagt dette klart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko skrev (25 minutter siden):

Uhm jo, på din egen tomt kan du kjøre mer eller mindre hvor du vil. 

Jeg skrev generelt. Det finnes unntak. Bare bilen parkerer seg selv på angitt sted er det godt nok. Har ingen ønske om å kjøre rundt på tomta mi. Måtte hatt noe med belter på uansett. 

Du svarte ikke på spørsmålet? Hva er det tesla utvikler? En selvkjørende bil som ikke trenger inngrep fra fører? Eller noe annet?

Lenke til kommentar
Merko skrev (41 minutter siden):

Nettopp. Det finnes sikkert 1000vis av situasjoner man ville ønsket å ta over kontrollen fra bilen. 

Poenget er at med en gang en slik mulighet finnes blir det diskusjoner.

Jeg bor i toppen av en bratt bakke. Er det klink is eller nullføre er det nesten umulig å stoppe. Da ville jeg ha slått på autokjøring og tenkt at nå har fabrikken ansvaret.

Bilen sklir og automaten slår seg av og jeg må velge hvilket av skolebarna jeg må treffe. Det ønsker jeg ikke. Bilen må klare dette selv. 
 

Før dette kommer er jeg ikke interressert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 31.10.2020 den 10.26):

Det er et dilemma for personer og selskaper med et lite snev av moral. Hva med å gjøre kontrollert og profesjonell testing slik som alle de andre som driver med selvkjøring, i stedet for å slippe buggy og livsfarlig kode løs på uskyldige i trafikken? Kanskje du kan ta en prat med alle de pårørende som har blitt offer for dette eksperimentet og fortelle dem at en eller annen gang i fremtiden så vil produktet en gang bli bra?

Hvor er de pårørende som har blitt offer for dette eksperimentet? Er det noen som er blitt skadet eller drept av FSD-betaen altså? Du ble jo nettopp tatt i å lyve om det samme for kort tid siden, så påstår du nå at det har skjedd noe siden du løy om det sist?

Heldigvis finnes det folk som evner å ta selvkritikk, og som er ærlige og trekker tilbake tidligere utsagn når de innser at de tar feil. Denne fyren fikk først ikke med seg at de som får betaen er selektert og ikke bare tilfeldige folk, og kritiserte Tesla for dette. Nå har han laget en ny video etter at han lærte mer om situasjonen.

Skulle ønske flere her hadde slike evner, men det er visst dårlig med slikt.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (16 timer siden):

@Merko Neste gang dere skal bruke Elon Musk som kilde på noe, så skal jeg bare gjenta denne:
 image.thumb.png.cfffcb314421188149fba384a28eef23.png

Samt denne: 
https://elonmusk.today/

Hva har en side med tilfeldige sitater med saken å gjøre?

Bildet ditt viser bare at han har feilberegnet hvor lang tid autonomi ville ta. Det er ikke løgn å ta feil. For da hadde jo Tesla-"kritikerne" løyet 100% av tiden.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Hva har en side med tilfeldige sitater med saken å gjøre?

Bildet ditt viser bare at han har feilberegnet hvor lang tid autonomi ville ta. Det er ikke løgn å ta feil. For da hadde jo Tesla-"kritikerne" løyet 100% av tiden.

De er bevis på at Elon Musk gjerne villeder der han kan, og at man ikke kan bruke ord fra han som bevis på noe. Trykk gjerne på linken for flere håpløse uttalelser enn kun de de ser i bildet. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (43 minutter siden):

Hvor er de pårørende som har blitt offer for dette eksperimentet? Er det noen som er blitt skadet eller drept av FSD-betaen altså? Du ble jo nettopp tatt i å lyve om det samme for kort tid siden, så påstår du nå at det har skjedd noe siden du løy om det sist?

Ja, det er drøssevis med uskyldige offer som sitter igjen etter Musks selvkjøringsprosjekt som har vært i kontinuerlig utvikling siden 2016. At de har kalt siste versjon et nytt navn endrer ikke på det. Praksisen er nøyaktig den samme. Du må slutte med denne absurde ordleken og skrike ut om løgn bare fordi andre ikke tar del i villfarelsen din,.

Edit: Den som konstant driver med løgn er du hvor du gjentatte ganger dikter opp hva motdebattantene har skrevet. Det og å stikke fingrene i øret og gjenta det samme tullet uavhengig av hva som er skrevet i diskusjonen, ser ut til å være det eneste du har å fare med.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (8 minutter siden):

Hvorfor vil du da slå på autopilot ved behov? 🤔

Jeg vil ikke ta det valget. Jeg vil enten ha en bil jeg kjører og kontrollerer selv og være ansvarlig for ev skader. Ellers skal ha en autonom bil som kjører selv og det jeg ikke blir holdt ansvarlig for noe

Jeg vil ikke ha en bil jeg ikke aner når den ikke klarer mere. I alle fall ikke en bil som kjører av seg selv mens jeg er ansvarlig for skader. Det blir som å lærekjøre med en 16 åring.

jeg vil ha en bil som kjører når jeg sitter i baksetet. Jeg vil ikke engang ha mulighet for å ta over. Er det vanskelig å forstå?

ikke noe slikt

https://www.google.no/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2020/10/30/cars/tesla-full-self-driving/index.html

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Er det vanskelig å forstå?

Ble bare forvirrende som resten av innleggene dine. Først kjører bilen på autopilot, så plutselig vil du slå på autopilot. Du snakker litt i ring, men la gå 😊

Trestein skrev (7 minutter siden):

Jeg vil ha en bil som kjører når jeg sitter i baksetet

Off topic, men noe spesielt som skjer i baksetet?🤭 Skulle jo tro man hadde bedre plass foran 😁

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 31.10.2020 den 1.43):

Men det er ingen fare forbundet med å sette seg i en bil, der du kanskje ikke ser at sjåføren har i seg noen tabletter som har rød varselstrekant på forpakningen, og du vet aldri om det kommer en tulling bak rattet med syretripp så det holder, og/eller promille så høy at man vurderer å måle i prosenter istedet?

Sånn bare for å sette det på spissen.

 

Mhm, sant nok

Lenke til kommentar
Merko skrev (21 minutter siden):

Ble bare forvirrende som resten av innleggene dine. Først kjører bilen på autopilot, så plutselig vil du slå på autopilot. Du snakker litt i ring, men la gå 😊

Off topic, men noe spesielt som skjer i baksetet?🤭 Skulle jo tro man hadde bedre plass foran 😁

Jeg prøver bare å si at jeg ønsker meg en autonom bil. Ikke en som nesten er det.
 

Liker best å sitte i baksetet. Mye større deformasjons sone. Trøkker man forsetene helt i frontruta er det som regel brukbar plass i baksetet.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Liker best å sitte i baksetet. Mye større deformasjons sone. Trøkker man forsetene helt i frontruta er det som regel brukbar plass i baksetet.


Første steg inn i det du ønsker, uten at du kan bli kjørt rundt med tom bil og deg i baksettet riktig ennå. Men de står klare med L3 funksjonalitet så fort bilen kan bli typegodkjent for det med regelverk som skal på plass innen et år. 

Du må nok kjøre til Tyskland dog, for å finne parkeringshus med støtte for selvparkering sånn i første omgang, etter å ha kjøpt en slik en til 1,7 millioner. ^^ 
Men S-Klassen er som regel 4-5 år forut for hva man vil se videre nedover i klassene over tid, dog denne gangen, så trur jeg E-klassen også vil få mye av dette kort tid etter denne. Og EQ modellene vil nok ha det meste på plass, mens man åpner opp for det over tid gjennom SW slik at S-Klassene har fordelene ei stund før resten får tilgang. Hvis ikke møter man på samme problemer som Tesla har hatt der teknologien er lik mellom topp-modellen og bunn-modellen i for stor grad. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (19 minutter siden):


Første steg inn i det du ønsker, uten at du kan bli kjørt rundt med tom bil og deg i baksettet riktig ennå. Men de står klare med L3 funksjonalitet så fort bilen kan bli typegodkjent for det med regelverk som skal på plass innen et år. 

Du må nok kjøre til Tyskland dog, for å finne parkeringshus med støtte for selvparkering sånn i første omgang, etter å ha kjøpt en slik en til 1,7 millioner. ^^ 
Men S-Klassen er som regel 4-5 år forut for hva man vil se videre nedover i klassene over tid, dog denne gangen, så trur jeg E-klassen også vil få mye av dette kort tid etter denne. 

Flott bil. Hadde noen Mercedeser på 90 tallet. Kona snakker om dem enda.

Uansett har sittet mye i baksete på taxier.

Men aldri uten fører. Noen av dem jeg har sittet på med kunne sikkert dagens autostyrings funksjoner fint hamlet opp med. Uansett kjører en taxi på noen er det heldigvis ikke mitt problem. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...