Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Merko skrev (6 minutter siden):

Meldingen fra Elon var jo eksperter og forsiktige sjåfører.

Men personen som har fått tilgang har altså aldri snakket med Tesla, og han aner ikke hvorfor eller hvordan han ble plukket ut. Det å ikke ha krasjet på noen år er jo ikke nok informasjon til å velge en slik test-sjåfør, og om Tesla ikke har hacket personen og pratet med legen hans, så er det umulig for dem å vite om disse testerne faktisk er gode testere for et slikt system. 

 

Merko skrev (8 minutter siden):

Sett noen YouTube kanaler som har typ under 109 subs, og under 5 filmklipp før fsd beta. Så om de er inlfuenser eller ikke er nok ikke et kriterie

En stor mengde influencere har FSD-Beta. Til og med Omar Quazi som jo ikke akkurat virker til å være særlig stabil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (4 minutter siden):

Men personen som har fått tilgang har altså aldri snakket med Tesla

Oh så du har snakket med han om det ja.. Hvorfor as du ikke det med en gang at du har innblikk i utvelgelsen.. 

oophus skrev (5 minutter siden):

Det å ikke ha krasjet på noen år er jo ikke nok informasjon til å velge en slik test-sjåfør

Nei som nevnt jeg vet ikke hvilke type logger de sitter på om de kan analysere hvor pent man kjører eller ei. Men det er jo snakk om Tesla, så helt sikkert noe vanvittig avanserte AI greier som finner det frem 😅

oophus skrev (7 minutter siden):

En stor mengde influencere har FSD-Beta. Til og med Omar Quazi som jo ikke akkurat virker til å være særlig stabil

Flott det da, så får flere personer sett hvordan FSD fungerer da de har mange følgere 😊 kjenner ikke til Omar, eller hvor stabil han er, men nå er det jo slik at mange YouTubere ofte er mer villmann på video enn i "virkeligheten". 

Hadde han vært en dust i trafikken hadde han nok ikke blitt håndplukket nei 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Merko skrev (30 minutter siden):

Oh no you didn't. 

Denne videoen må jo være kryptonitt for noen her inne 😛

Morsom indeed. 

Her er samme mannen som Omar Quazi kjører ei stråmann fra, hvor han snakker om Tesla direkte/indirekte når han forklarer GM's monitorering av sjåføren. Verdt å ta en titt før og etter der Omar Quazi klippet ut deler her også, for da snakker han om hvordan systemet ikke er like godt uten HD-Kartet, og ligner altså det FSD har i kvalitet. Med HD-Kart så er det litt som natt og dag i hvor stabilt L2 funksjonene er. 

 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Oh så du har snakket med han om det ja.. Hvorfor as du ikke det med en gang at du har innblikk i utvelgelsen.. 

Leser du ikke det folk skriver, eller hva er greia? Han sier det i en av sine videoer selv. 

 

Merko skrev (1 minutt siden):

Men det er jo snakk om Tesla, så helt sikkert noe vanvittig avanserte AI greier som finner det frem 😅

Kan du ikke finne noen andre som har blitt forklart hvordan de er valgt ut da, det må da være mulig - eller? For til nå, så har vi absolutt null bevis på at disse folkene er kvalifiserte testere til et slikt system. 

 

Merko skrev (2 minutter siden):

Hadde han vært en dust i trafikken hadde han nok ikke blitt håndplukket nei 😊

Han er en dust generellt sett, og kjører med hendene av rattet. Rart om Tesla håndplukket han, også filmer han seg selv mens han kjører uten hendene på rattet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Trestein said:

Hvor mangen ganger har du kjørt på en rett strekning der man tror man har fri sikt en km men som viser seg å ha et parti som er 3 meter lavere enn resten?

Det er umulig for bilen å vite dette?

Kvifor det?  Eg har to auge.  Bilen har åtte kamera og ser dette mykje betre enn eg gjer.  Han ser lett at det er ein bakketopp der.

36 minutes ago, Trestein said:

Du kjører bak en trailer som kjører på rødt lys. Bilen din ser bare taileren og ikke trafikk lysene og trailer sjåføren ser at han akkurat rekker krysset før en annen trailer
Det er stor sannsynlighet for at bilen din følger etter traileren.

Det er òg sannsynleg at han ser trafikklysa før det er for seint.  Det vert kanskje ei brå oppbremsing, men maskiner har kortare reaksjonstid enn menneske.

36 minutes ago, Trestein said:

Et menneske er utrolig flink til å beregne og prioritere. Vi kjører i snitt 70 millioner km mellom hver gang vi blir skadet. Det skal bare utrolig mye til for å forbedre dette.

Tja, menneske er veldig dårlege til å vurdere risiko.  Datamasiner er generelt flinkare til å rekne.  Det er òg ein fordel å ha 360 ° syn og mykje større avstand mellom auga.  Då vert djubdesynet veldig mykje betre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

Kvifor det?  Eg har to auge.  Bilen har åtte kamera og ser dette mykje betre enn eg gjer.  Han ser lett at det er ein bakketopp der.

Det er òg sannsynleg at han ser trafikklysa før det er for seint.  Det vert kanskje ei brå oppbremsing, men maskiner har kortare reaksjonstid enn menneske.

Tja, menneske er veldig dårlege til å vurdere risiko.  Datamasiner er generelt flinkare til å rekne.  Det er òg ein fordel å ha 360 ° syn og mykje større avstand mellom auga.  Då vert djubdesynet veldig mykje betre.

Som sagt tiden vil vise hva som er det beste. Beta versjonen har i alle fall en stund igjen før den er brukbar. 
 

Tror jeg må vente en stund før jeg kan kjøpe en bil uten ratt. Desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 minutter siden):

Som sagt tiden vil vise hva som er det beste. Beta versjonen har i alle fall en stund igjen før den er brukbar. 
 

Tror jeg må vente en stund før jeg kan kjøpe en bil uten ratt. Desverre.

Kan bli litt som automatkasse, + 20 000 siden det er ekstra....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Beta versjonen har i alle fall en stund igjen før den er brukbar. 

Det er det ingen som vet. For alt vi vet kan de motta en oppdatering idag som fikser problemene som har fremkommet til nå 😊 uansett om det tar kort eller lang tid så er det jo like greit. Viktig at det er trygt før alle slippes løs med den 😎

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Merko skrev (7 timer siden):

Det er det ingen som vet. For alt vi vet kan de motta en oppdatering idag som fikser problemene som har fremkommet til nå 😊 uansett om det tar kort eller lang tid så er det jo like greit. Viktig at det er trygt før alle slippes løs med den 😎

Ja jeg er spent på om vw løser sine software problemer raskere enn tesla klarer å levere fsd som ikke er beta.

Lenke til kommentar

http://www.autonocast.com/blog/2020/10/29/205-why-teslas-full-self-driving-beta-is-dangerous

"Tesla's deployment of a "limited beta" version of its "Full Self-Driving" software to public roads raises a number of important issues around how and why AV developers test safely on public roads. With Kirsten just getting back from vacation, Alex and Ed walk her through the most immediate concerns... plus, Alex shares what it's like to be trained as a professional AV safety driver."

 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Ja jeg er spent på om vw løser sine software problemer raskere enn tesla klarer å levere fsd som ikke er beta.

Jepp. Tek testet jo id3. Var jo ikke noe annet en feilmeldinger. Visste ikke at en bil kunne produsere så mange forskjellige feilmeldinger. 

Feilene til id3 er jo ekstremt kritiske. Gjør jo bilen ubrukelig slik det er nå 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Merko skrev (32 minutter siden):

Jepp. Tek testet jo id3. Var jo ikke noe annet en feilmeldinger. Visste ikke at en bil kunne produsere så mange forskjellige feilmeldinger. 

Feilene til id3 er jo ekstremt kritiske. Gjør jo bilen ubrukelig slik det er nå 

Kjører du en slik bil med dårlig spenning på 12v batteri får du opp alt av feilmeldinger, også kritiske.

Har en kollega som har en slik bil. Han bruker den hver dag. Bilen ser ut som om den kommer rett fra fabrikken. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...