Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (2 minutter siden):

 

Eh nei, den nye FSD-betaen har ikke vært rett rundt hjørnet siden 2016. De begynte å skrive om arkitekturen en god stund etter dette.

Hva er poenget med alle disse åpenbare løgnene egentlig?  

Hva er det som er galt med deg egentlig? Tesla har lovet at full selvkjøring er rett rundt hjørnet siden 2016. Hva de kaller den siste versjonen er da revnende likegyldig? 

Alle debatter hvor du er involvert står fullstendig på stedet hvil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (På 27.10.2020 den 11.37):

Hvilke kriterier hadde man for å velge denne gruppen? Og vil denne gruppen være tilsvarende liten til L5 er løst, som jo er poenget med en "FSD - Beta"? 

Da sier du deg enig i at de har utnyttet seg av en betydelig større gruppe for å teste ut FSD-Alpha da regner jeg med, om dette er Betaen. 

Det finnes ikke avsporing å snakke om FSD i en FSD tråd. 

Det er avsporing å snakke om en gammel FSD-utgave som ikke er relevant lenger i en tråd om den nye FSD-betaen.

Kriteriene ble nevnt av Elon Musk, blant annet at det var forsiktige og erfarne sjåfører. Det virker som de sakte utvider antallet som får betaen etter hvert som de fikser stadig nye ting.

Utnyttet? Før de som fikk betaen er det sannsynligviis bare ansatte som har testet systemet.

oophus skrev (På 27.10.2020 den 16.09):

Du ser poster på Twitter av folk som trur at bilene lærer av seg selv

Eksempel?  

oophus skrev (På 28.10.2020 den 1.41):

Tjenesten vil jo aldri bli ferdig utviklet uten å risikere ting i betydelig større grad enn fremgangsmåten de andre bruker for utviklingen av autonomi.

Akkurat som f.eks. Windows eller annen programvare alltid vil forbedres videre, vil FSD anses for å være "ferdig" som endelig produkt. Det betyr ikke at de slutter å jobbe på det, men de har noen kriterier for når det kan erklæres som ferdig. Det har med hvor mye sikrere det er enn menneskelige sjåfører og slikt.

Du må slutte å anta noe om risiko her. Du har alltid tatt feil om Tesla før, så det er liten grunn til å tro at du treffer noe bedre denne gang.  

uname -l skrev (På 28.10.2020 den 12.50):

Til de som har påstått at denne nye versjonen kan detektere og reagere på stillestående objekter: Se 15 sekunder av denne videoen. 

Hva med det? For det første vet du ikke om den faktisk ble detektert, og for det andre er det en beta med kjente bugs. Hvorfor drar du ikke frem alle videoene der bilen endrer bane for å unngå stasjonære objekter? Det er akkurat som om du har en agenda...  

oophus skrev (På 28.10.2020 den 14.17):

Dette betyr bare at du aldri har sett slike videoer før fra andre firma.

Du mener videoene med forhåndsdefinerte ruter der de er avhengig av sinnssykt detaljerte HD-kart for å kunne gjøre noe som helst?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

De er håndplukket etter blant annet nevnte kriterier. "Du har jo kommentarer der ute" er bare tåkeprat. Kom med noe konkret i stedet for å hele tiden komme med tomme påstander.

Mike Land blant annet sier i en av sine videoer at han ikke har noen anelse rundt hvorfor han ble valgt. 

Hvilke "håndplukkede" kreterier snakker du om, og hvor kan vi lese om dette? 
 


Her ser du hva man må "godkjenne" og hvor langt denne "håndplukkingen" er. De kan oppdatere og godkjenne en advarsel, og det er det. 

 

hekomo skrev (6 minutter siden):

Kriteriene for å bli testsjåfør hos Waymo er tydeligvis å se på telefonen mens man kjører ihjel mennesker.

Ja, hva er kriteriene? Ord som "tydeligvis" gir ikke særlige håndfaste bevis på denne påstanden her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

Hva er det som er galt med deg egentlig? Tesla har lovet at full selvkjøring er rett rundt hjørnet siden 2016. Hva de kaller den siste versjonen er da revnende likegyldig? 

Alle debatter hvor du er involvert står fullstendig på stedet hvil.

Det som er galt er at du prøvde å villede folk. Du svarte på en kommentar om feil i FSD-betaen og påstod at det var sagt siden 2016 at den siste biten var rett rundt hjørnet. Men omskrivingen fantes ikke da, så... ja, som jeg påpekte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Mike Land blant annet sier i en av sine videoer at han ikke har noen anelse rundt hvorfor han ble valgt. 

Hvilke "håndplukkede" kreterier snakker du om, og hvor kan vi lese om dette?

Her ser du hva man må "godkjenne" og hvor langt denne "håndplukkingen" er. De kan oppdatere og godkjenne en advarsel, og det er det.

Ja, hva er kriteriene? Ord som "tydeligvis" gir ikke særlige håndfaste bevis på denne påstanden her. 

Hvor i videoen sier han det du påstår?

Jeg har allerede forklart flere ganger. Jeg gidder ikke gjenta meg selv enda en gang. Denne hakkingen gir seg aldri, tydeligvis.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (7 minutter siden):

Hva med det? For det første vet du ikke om den faktisk ble detektert, og for det andre er det en beta med kjente bugs. Hvorfor drar du ikke frem alle videoene der bilen endrer bane for å unngå stasjonære objekter? Det er akkurat som om du har en agenda..

Det er en veldig grei test på det. Enten så klarer den å detektere stillestående objekter eller så klarer den det ikke. Den klarer det ikke og da er det liten trøst for uskyldige som blir drept at du sier det er en beta-versjon. Alle vet at Tesla prøver å få til full selvkjøring og har lovet at det skal være på plass gjentatte ganger siden 2016. Nå ha vi en ny utgave og de står på stedet hvil på sammet måte som du står på stedet hvil i argumentsjonen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Trestein said:

Waymo har tross alt et system som virker lovende. Det kjører vel hundrevis av ganger lenger mellom hver inngripen. 

Etter å ha lest noen av linkene er jeg rimelig overbevist om at 3D kart er nødvendig for å oppnå full selvkjøring.

Waymo fungerer berre innanfor små og strengt definerte geografiske område som er nøye kartlagt på førehand.  Einkvar uventa trafikksituasjon, som vegarbeid eller nytt køyremønster, vil krevje inngripen fram til nye kart er på plass.  Tesla sin FSD er lagd for å kunne fungere generelt og tilpasse seg endringar når dei skjer.  Du kjem ikkje langt på Autobahn ein gong utan eit system som kan tilpasse seg endra køyremønster pga vegarbeid og liknande.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Det er avsporing å snakke om en gammel FSD-utgave som ikke er relevant lenger i en tråd om den nye FSD-betaen.

Det er ikke avsporing for å vise til hvor lavt lista til Tesla er angående risiko. 

 

hekomo skrev (Akkurat nå):

Kriteriene ble nevnt av Elon Musk, blant annet at det var forsiktige og erfarne sjåfører. Det virker som de sakte utvider antallet som får betaen etter hvert som de fikser stadig nye ting.

Elon Musk sier mye rart. Det burde eksistere bevis utenfor dette, og jeg har gitt deg Mike Land sin video der han godkjenner det å bli en beta-tester. Han har aldri snakket med Tesla om dette, han fikk bare tilgang til betaen og kunne aktivere den og bruke den. 

hekomo skrev (3 minutter siden):

Utnyttet? Før de som fikk betaen er det sannsynligviis bare ansatte som har testet systemet.

FSD har vært ute siden 2016. Hvis dette er "beta", var var FSD før denne betaen? 

 

hekomo skrev (3 minutter siden):
oophus skrev (På 27.10.2020 den 16.09):

Du ser poster på Twitter av folk som trur at bilene lærer av seg selv

Eksempel?  

Du kastet ut en post av han som trur det. Altså Omar Quazi. Du følger tydeligvis han siden du til stadighet kaster ut twitter meldinger fra hans konto, så du kan umulig ha gått glipp av uttalelsene hans. 

 

 

hekomo skrev (9 minutter siden):

Akkurat som f.eks. Windows eller annen programvare alltid vil forbedres videre, vil FSD anses for å være "ferdig" som endelig produkt. Det betyr ikke at de slutter å jobbe på det, men de har noen kriterier for når det kan erklæres som ferdig. Det har med hvor mye sikrere det er enn menneskelige sjåfører og slikt.

Du må slutte å anta noe om risiko her. Du har alltid tatt feil om Tesla før, så det er liten grunn til å tro at du treffer noe bedre denne gang.  

Autonomi med 2 tonn tunge biler kan ikke sammenlignes med oppdateringer til en telefon hekomo, eller oppdateringer til et operativsystem til en hjemme-PC. 

Jeg trenger ikke anta noe om risiko, der er bare å høre på bransjen som faktisk jobber med dette i å innføre autonomi. Tesla får kritikk fra en haug ulike kanter, og det er en grunn til at Euro NCAP innførte en sjekk for å teste samarbeid mellom bil og sjåfør innunder L2 assists. 

 

hekomo skrev (11 minutter siden):
oophus skrev (På 28.10.2020 den 14.17):

Dette betyr bare at du aldri har sett slike videoer før fra andre firma.

Du mener videoene med forhåndsdefinerte ruter der de er avhengig av sinnssykt detaljerte HD-kart for å kunne gjøre noe som helst?

Hva mener du med "forhåndsdefinerte ruter"? De kjøres som en taxi, og kjører deg hvor du skal innenfor et geo-fenced område. HD-Kart må du ha om du skal kunne tilby autonomi på nivå 3 og høyere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 minutter siden):

Det som er galt er at du prøvde å villede folk. 

Nei, det er feil. Tesla har lovet at full selvkjøring er rett rundt hjørnet mange ganger siden 2016. I mellomtiden har kunder kastet bort masse penger og uskyldige har mistet livet. Det er Tesla som villeder og du er en god hjelper.

hekomo skrev (9 minutter siden):

 Du svarte på en kommentar om feil i FSD-betaen og påstod at det var sagt siden 2016 at den siste biten var rett rundt hjørnet. 

Ja, Tesla har sagt at de har vært omtrent i mål med full selvkjøring siden 2016. De har verdensrekordi brutte løfter.

hekomo skrev (10 minutter siden):

Men omskrivingen fantes ikke da, så... ja, som jeg påpekte.

Det er irrelevant. Produktet har blitt kontinuerlig utviklet og de er fremdeles lysår unna målet. Med mindre man er deg og for ørtende gang går på den samme bløffen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 minutter siden):

Hvor i videoen sier han det du påstår?

Se på de andre videoene hans, så tar han det opp i en av dem. I mellomtiden så kan du komme med kilder på dine uttalelser også, nå som du har fått fra meg. 

Hvilke kriterier har test-sjåførene til Tesla, og hvordan ble dem plukket ut? Når snakket dem med Tesla for å bli opplært i dette? Er det en glipp av Mike Land aldri pratet med dem, eller har fått noen som helst form for opplæring? 

 

hekomo skrev (10 minutter siden):

Jeg har allerede forklart flere ganger. Jeg gidder ikke gjenta meg selv enda en gang. Denne hakkingen gir seg aldri, tydeligvis.

Du har ikke forklart. Du har kommet med påstander du ikke klarer å forsvare eller utdype. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

Waymo fungerer berre innanfor små og strengt definerte geografiske område som er nøye kartlagt på førehand.  Einkvar uventa trafikksituasjon, som vegarbeid eller nytt køyremønster, vil krevje inngripen fram til nye kart er på plass.  Tesla sin FSD er lagd for å kunne fungere generelt og tilpasse seg endringar når dei skjer.  Du kjem ikkje langt på Autobahn ein gong utan eit system som kan tilpasse seg endra køyremønster pga vegarbeid og liknande.

Som vil være påbudt i Europa, og virker til å være den eneste metoden man vil få til autonomi på. Tesla vil aldri i livet få godkjent L3 funksjoner med sin sensor suite og fremgangsmetode uten å starte å gjøre det samme, og det har man jo allerede sett at de er i ferd med å gjøre. Enkelte kryss er allerede mappet, og de kjører igang med en "lite" utgave av det Waymo gjør, bare at de prøver å løse Kartet med kameraer. Noe som på ingen måte vil gi like robuste løsninger som Lidar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (8 minutter siden):

Tesla har lovet at full selvkjøring er rett rundt hjørnet mange ganger siden 2016

Og? Mer eller mindre alle selskaper bommer på estimater. Who cares, Dette er noe alle er vandt med.. 

 

oophus skrev (23 minutter siden):

Mike Land blant annet sier i en av sine videoer at han ikke har noen anelse rundt hvorfor han ble valgt. 

Det kan vel fint stemme det? Aner ikke hvor mange som fikk tilgang til betaen, men at han ikke vet hvorfor han ble valgt kan jo fint stemme. Betyr ikke at han ikke ble håndplukket av Tesla. 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
17 minutes ago, uname -l said:

Det er en veldig grei test på det. Enten så klarer den å detektere stillestående objekter eller så klarer den det ikke. Den klarer det ikke og da er det liten trøst for uskyldige som blir drept at du sier det er en beta-versjon.

Har uskuldige vorte drepne av FSD beta òg no?  Du har eit Trumpsk forhold til fakta.  Syn oss eit døme på at FSD beta faktisk krasjar inn i eit stasjonært objekt.

17 minutes ago, uname -l said:

Alle vet at Tesla prøver å få til full selvkjøring og har lovet at det skal være på plass gjentatte ganger siden 2016. Nå ha vi en ny utgave og de står på stedet hvil på sammet måte som du står på stedet hvil i argumentsjonen din.

Du sendte sjølv ein skjermdump av kva Tesla lovar på nettsidene sine.  Det som mangla var at bilen skulle handtere stoppskilt og trafikklys, automatisk køyring i bygater og forbetra summon.  Videoane som ligg ute syner at dette er i ferd med å komme på plass og at den funksjonaliteten som eksisterer frå før er forbetra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (19 minutter siden):

Waymo fungerer berre innanfor små og strengt definerte geografiske område som er nøye kartlagt på førehand.  Einkvar uventa trafikksituasjon, som vegarbeid eller nytt køyremønster, vil krevje inngripen fram til nye kart er på plass.  Tesla sin FSD er lagd for å kunne fungere generelt og tilpasse seg endringar når dei skjer.  Du kjem ikkje langt på Autobahn ein gong utan eit system som kan tilpasse seg endra køyremønster pga vegarbeid og liknande.

Hvor mangen ganger har du kjørt på en rett strekning der man tror man har fri sikt en km men som viser seg å ha et parti som er 3 meter lavere enn resten? 
 

Det er umulig for bilen å vite dette?

Du kjører bak en trailer som kjører på rødt lys. Bilen din ser bare taileren og ikke trafikk lysene og trailer sjåføren ser at han akkurat rekker krysset før en annen trailer
Det er stor sannsynlighet for at bilen din følger etter traileren. 
 

Et menneske er utrolig flink til å beregne og prioritere. Vi kjører i snitt 70 millioner km mellom hver gang vi blir skadet. Det skal bare utrolig mye til for å forbedre dette. 

 

Lenke til kommentar
Merko skrev (12 minutter siden):

Det kan vel fint stemme det? Aner ikke hvor mange som fikk tilgang til betaen, men at han ikke vet hvorfor han ble valgt kan jo fint stemme. Betyr ikke at han ikke ble håndplukket av Tesla. 😊

Ja, da får du jo komme med kreteriene som gjør at man blir håndplukket, så burde man se en gjennomgående likhet i folk som har dem. Til nå så har stort sett de største influencerne dem, så det er kanskje en av kriteriene? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (6 minutter siden):

Ja, da får du jo komme med kreteriene som gjør at man blir håndplukket, så burde man se en gjennomgående likhet i folk som har dem. Til nå så har stort sett de største influencerne dem, så det er kanskje en av kriteriene? 

Om de er offentlige så kan de sikkert vises 😊

Meldingen fra Elon var jo eksperter og forsiktige sjåfører. Aner ikke hvordan de gjør det, men kanskje de ser hvor langt du har kjørt uten skader, eller generell kjørestil? Bilen logger jo mye så de har sikkert litt data de baserer utvelgelsen på. 

Sett noen YouTube kanaler som har typ under 109 subs, og under 5 filmklipp før fsd beta. Så om de er inlfuenser eller ikke er nok ikke et kriterie

 

Edit: videoen du linket til over er jo en slik person uten noe særlig følgere og video 😂😂

Endret av Merko
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Merko skrev (15 minutter siden):

Oh no you didn't. 

Denne videoen må jo være kryptonitt for noen her inne 😛

Morsom indeed. 

Den videoen viser at SuperCruise er omtrent like bra som Tesla sin FSD på områder uten HD-Kart, ettersom det er det han viser der. Når du inkluderer HD-Kart, så blir systemet noe annet, for da får man dette: 
 

Omar Quazi har nok sett hele videoen han klipper ifra, men han velger å klippe bort hva "revieweren" sier både før og etter klippet. Ikke uventet derifra. 


 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (13 minutter siden):

Har uskuldige vorte drepne av FSD beta òg no?  Du har eit Trumpsk forhold til fakta.  Syn oss eit døme på at FSD beta faktisk krasjar inn i eit stasjonært objekt.

Når det jo drøssevis med eksempler hvor denne "Fulle" "Selvkjøringen" har vært på vei inn i motsatt kjørefelt og parkerte biler og hvor føreren i panikk må avbryte for å unngå ulykke. De kunne selvfølgelig bare sittet og sett på og kjørt seg selv og andre til totalvrak, men SÅ dumme er selv ikke de testerne. Men det er klart, for noen er det ikke bevist at russisk rulett er farlig før man har blåst ut hjernen.

Sturle S skrev (17 minutter siden):

Du sendte sjølv ein skjermdump av kva Tesla lovar på nettsidene sine.  Det som mangla var at bilen skulle handtere stoppskilt og trafikklys, automatisk køyring i bygater og forbetra summon.  Videoane som ligg ute syner at dette er i ferd med å komme på plass og at den funksjonaliteten som eksisterer frå før er forbetra.

Det skjermbildet sier at man kan betale for full selvkjøring og at det som mangler er myndighetenes godkjennelse. Igjen så oppfordrer jeg motdebattanten til å lese SAEs definisjon på selvkjøring og slå opp i leksikon hva ordet "full" betyr.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...