Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Merko skrev (1 time siden):

Noen har det men langt ifra mange. Virker som bilprodusenter er mer opptatt med å rushe livsfarlige biler ut på markedet før ting er klart så heller ta konsekvensen / oppdateringen senere. 

Hvilke av bilene er livsfarlige? Er dem så farlige som Tesla S og X modeller som får understellet knekt overalt som nå har tvunget frem en recall I Kina? TMY som mister taket? FSD/AP som er dårlig implementert? 

Lenke til kommentar
oophus skrev (8 minutter siden):

Hvilke av bilene er livsfarlige?

Man kan jo ta id3 som et eksempel siden vi nettopp har snakket om bilen. 

Plutselig kan den finne på å skru av frontlysene. Se for deg du kjører på en landevei i 80km/t på kvelden / natta. Lysene går plutselig av i en sving. 

Endret av Merko
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Man kan jo ta id3 som et eksempel siden vi nettopp har snakket om bilen. 

Plutselig kan den finne på å skru av frontlysene. Se for deg du kjører på en landevei i 80km/t. Lysene går plutselig av i en sving. 

Alle biler streiker om 12V batteriet ryker. Søk opp Tesla og 12V feil, så finner du hundrevis om ikke tusenvis av feil der også. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Alle biler streiker om 12V batteriet ryker. Søk opp Tesla og 12V feil, så finner du hundrevis om ikke tusenvis av feil der også. 

Så det du sier er at 12v batteriet på id3 har en varighet på 0-3mnd?  Mtp hvor mange som opplever problemer pga "12v batteriet". Ikke særlig imponerende nei. Kanskje ikke der man bør spare på pengene når man bygger bil. 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Empress skrev (1 time siden):

 

Joda, men bare en liten feil og man frontkolliderer, tar ikke den sjansen :p

Men det er ingen fare forbundet med å sette seg i en bil, der du kanskje ikke ser at sjåføren har i seg noen tabletter som har rød varselstrekant på forpakningen, og du vet aldri om det kommer en tulling bak rattet med syretripp så det holder, og/eller promille så høy at man vurderer å måle i prosenter istedet?

Sånn bare for å sette det på spissen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Merko skrev (14 minutter siden):

Så det du sier er at 12v batteriet på id3 har en varighet på 0-3mnd?  Mtp hvor mange som opplever problemer pga "12v batteriet". Ikke særlig imponerende nei. Kanskje ikke der man bør spare på pengene når man bygger bil. 😊

Det er en liten andel som har opplevd problemet. Så hvor har du dine antagelser rundt hvor mange som er berørt fra? Patchen og fiksen er klar og folk som var berørt får en fiks nå. 

Du er klar over at Tesla i 2020 har enkelte kunder med 12V problemer? Du kaster altså stein i glasshus om 12V batteriet er det du setter fokus på her. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Patchen og fiksen er klar og folk som var berørt får en fiks nå. 

Merkelig at vw selv sier at kundene får fiksen på nyåret, men du som alltid vet vel best. Igjen så må kunder vente måneder på fiks. Hos Tesla eller andre med OTA hadde de fått det med en gang 🙂

Sitat

vil bli kalt inn til programvareoppdatering på nyåret

 

oophus skrev (5 minutter siden):

Det er en liten andel som har opplevd problemet

Ifølge vw ble bilen produsert med ufullstendig programvare. Så vil anta at feilen ligger hos alle, men noen har vært heldige med at det ikke har oppstått cos dem enda. 

Sitat

Bilene som ble produsert kom dermed med ufullstendig innebygd datasystem og produsenten visste at det ville måtte utbedres i etterkant, noe som dessuten måtte gjøres manuelt av datateknikere, bil for bil.

Sitat

Den norske importøren la ikke skjul på at bilens elektroniske hjerne ikke var fiks ferdig da bilen ble lansert offisielt i juni.

Selvom noen feil kan spores tilbake til 12v batteri, så er stort sett det meste fra programvaren som styrer bilen. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (11 minutter siden):
oophus skrev (20 minutter siden):

Patchen og fiksen er klar og folk som var berørt får en fiks nå. 

Merkelig at vw selv sier at kundene får fiksen på nyåret, men du som alltid vet vel best. Igjen så må kunder vente måneder på fiks. Hos Tesla eller andre med OTA hadde de fått det med en gang 🙂

Du snakker om AR og Android Auto/Apple Carplay samt OTA som kommer da. Jeg snakker om feilmeldinger og 12V feilen. 

En kamerat skal inn med sin på mandagen. 

Merko skrev (16 minutter siden):

Ifølge vw ble bilen produsert med ufullstendig programvare. Så vil anta at feilen ligger hos alle, men noen har vært heldige med at det ikke har oppstått cos dem enda. 

Ja, du tar feil. Man har en 1st mover club hvor mengden folk som har 12V problemet har vært liten. Dog feilmeldinger er det mange som har, og grunnen til den er at bilen kan kjøres før en komplett start av systemene. En restart med tid til oppstart før man setter den i B/D fikser feilmeldingene. 

Merko skrev (21 minutter siden):

Selvom noen feil kan spores tilbake til 12v batteri, så er stort sett det meste fra programvaren som styrer bilen. 

Alle som har kjøpt bilen er blitt kompansert for å ta imot en uferdig bil ja, og er blitt informert gjennom 1st mover club hva man gjør om man har X feil. Ingen av dem er kritiske forutenom 12V problemet, dog som sagt så "dør" alle biler om det batteriet tappes. Inklusive Tesla i 2020 etter å ha hatt problemet siden 2012. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Ja, du tar feil. Man har en 1st mover club hvor mengden folk som har 12V problemet har vært liten.

Nei, jeg har ikke feil. Programvarefeilen er på alle bilene. 12v feilen er ikke en programvarefeil. 

Lysfeilene ser ut til å stamme fra programvarefeil, ikke 12v feilen. 

Sitat

«Høy varselstone ble spilt kontinuerlig, alle feilmeldinger du kan tenke deg ble i tur og orden presentert i display for fører... Men verst av alt var at IQ lysene levde sitt eget liv og lyste opp, ned, høyre og venstre samtidig som alle de artige fjernlys-strålene blinket ustanselig og uavhengig av hverandre»

Sitat

«Forfra må det jo ha sett ut som scenen på en Pink Floyd-konsert. Det var i alle fall pinlig å kjøre gjennom Operatunnelen og blinke som et utrykningskjøretøy... Jeg endte opp med å kjøre rett til forhandleren. Der står bilen og i mellomtiden kjører jeg eGolf igjen...»

12v feilen var mer relatert til ladning av bilen (tror jeg). 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (12 timer siden):

Det er ikke noe dilemma, da FSD vil klare å kjøre hvor som helst uten å trenge detaljerte kart på forhånd når den er ferdig.

Det er et dilemma for personer og selskaper med et lite snev av moral. Hva med å gjøre kontrollert og profesjonell testing slik som alle de andre som driver med selvkjøring, i stedet for å slippe buggy og livsfarlig kode løs på uskyldige i trafikken? Kanskje du kan ta en prat med alle de pårørende som har blitt offer for dette eksperimentet og fortelle dem at en eller annen gang i fremtiden så vil produktet en gang bli bra?

Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Det er et dilemma for personer og selskaper med et lite snev av moral. Hva med å gjøre kontrollert og profesjonell testing slik som alle de andre som driver med selvkjøring, i stedet for å slippe buggy og livsfarlig kode løs på uskyldige i trafikken? Kanskje du kan ta en prat med alle de pårørende som har blitt offer for dette eksperimentet og fortelle dem at en eller annen gang i fremtiden så vil produktet en gang bli bra?

Krig er vel ett ytterpunkt for å få forandring, og har sine «kostnader»

 

Selvsagt pøver man ut «saker» når man får lov, og har et objektivt ansvar. Et ansvar som også medfører erstatninger i henhold til lov om uhellet skulle være ute.

 

Selv tror eg kullgruveulykker er et større problem en utvikling av autonomi. Og ja eg tror China blir først til å rulle det ut, men at det nok vil kunne medføre restriksjoner som får Huawais problemer til å bleikne. Se på det som en prøveklut, autonomisk - kollektivtrafikk har helt andre dimensjoner, er en annen liga.

 

Hva Tesla gjør fremover med hensyn til «dette» er forsåvidt helt betydningsløst. Men at dei har en flink promoterings avdeling og fantaserer er da ikke ulovlig. Uten litt fantasi og forståelse av dette aspekt blir det jo bare meiningsløst flisespikkeri i komentarfeltet.

 

Dog, kansje Tesla er etablert i China for å ha betre forutsetninger for å utvikle nettopp autonomi, ring å spørr !

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (3 timer siden):

Det er gjort i mange mnd 😊 nå var det på tide at det ble rullet ut til flere testpersoner som har godtatt vilkårene. Alt under kontroll der ja 😊

Hvor mange testførere har tesla? 
Å kjøre et titalls millioner km tar litt tid.

Om de kun har testet det noen måneder må de jammen ha hatt mange biler ute på veien for å verifisere. En bil klarer vel 400km på en god dag. 

BMW kjører software i simulatorer. Selv det er ekstremt tidkrevende når hundretalls millioner km skal simuleres.

Det som er problemet er at svært mange har kunnskap om bilkjøring også aksjehandlene. Denne gruppen ser ikke ut til å ha vert like imponert som eierne.

Lenke til kommentar
Merko skrev (15 timer siden):

Nei, jeg har ikke feil. Programvarefeilen er på alle bilene. 12v feilen er ikke en programvarefeil. 

Lysfeilene ser ut til å stamme fra programvarefeil, ikke 12v feilen. 

Jeg kjenner folk som er berørt og prater med min kundebehandler på møller til stadighet. 

Om du leste det jeg skriv så klarer alle å fremprovosere feilmeldinger, men de er ikke kritiske. De kommer om du går direkte inn og starter å kjøre uten at bilen er helt klar med oppstart av alle systemer. 

Lyset tøyser kun på lav spenning på 12V batteriet og er en forløper på at det vil streike. Denne feilen er det få som er berørt av, og får man den så har man første pri for patchen på verksted. Så jo du tar feil. Ingen av de 3 ID. 3 på jobb har denne feilen selv om de har sett varselfeil, og det har heller ikke en kamerat med samme bil, og ingen av dem har opplevd 12V problemet. 

Merko skrev (15 timer siden):

12v feilen var mer relatert til ladning av bilen (tror jeg).

Nei, det er ikke dette noen av de har fått beskjed om. Keyfob som blir plassert for nærme bilen gjør at bilen aldri går i dvale, og det tapper 12V batteriet. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...