Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

oophus skrev (3 timer siden):

det er en svær patch som verkstedene kaller inn bilene for nå. 

Enda et eksempel på at Tesla er milevis foran andre. De sender oppdatering OTA mens her må man vente uker eller måned før man får time hos verksted. 

Trestein skrev (14 minutter siden):

Kjører du en slik bil med dårlig spenning på 12v batteri får du opp alt av feilmeldinger, også kritiske

Ja, det var nok ikke det som var problemet her. Bare generelt dårlig og ustabil software. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko skrev (10 minutter siden):

Enda et eksempel på at Tesla er milevis foran andre. De sender oppdatering OTA mens her må man vente uker eller måned før man får time hos verksted. 

Ja, det var nok ikke det som var problemet her. Bare generelt dårlig og ustabil software. 

Kan bare konstatere at du seiler opp på lista mi over teslaeiere som snakker ned andre el biler. Velkommen. Lista er rimelig lang.

Lykke til med svertingen. Fører sikkert til et kjempesalg for tesla, og at bilene/eierne blir bedre likt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Kan bare konstatere at du seiler opp på lista mi over teslaeiere som snakker ned andre el biler

Si meg, hvorfor skal jeg snakke opp eller anbefale elbiler med masse feil? Jeg har en Renault elbil jeg er fornøyd med feks. Finnes masse gode elbiler der ute. 

Men du har jo fått for deg at absolutt alle elbiler bortsett fra Tesla er gode biler uavhengig av feil de måtte ha. Blir vel slik når man har en drømmebil man vet man ikke kan få, da kan man like godt rakke ned så ingen andre heller kjøper den 😅

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Merko skrev (4 minutter siden):

Si meg, hvorfor skal jeg snakke opp eller anbefale elbiler med masse feil? Jeg har en Renault elbil jeg er fornøyd med feks. Finnes masse gode elbiler der ute. 

Men du har jo fått for deg at absolutt alle elbiler bortsett fra Tesla er gode biler uavhengig av feil de måtte ha. Blir vel slik når man har en drømmebil man vet man ikke kan få, da kan man like godt rakke ned så ingen andre heller kjøper den 😅

Jeg bare kommenterer en trend her på forumet. De aller fleste som snakker ned el biler er faktisk tesla eiere. Nå vet jeg ikke om du er det, men du kvalifiserer deg til gruppen. 
 

Nå har jeg sett ca 30 ulike videoer av vw id3 og at software ikke er perfekt , noe kjøpere har fått informasjon om i lang tid nå er allment kjent. 
 

Kjøpere i denne klassen er ikke sykelig opptatt av hvordan kjørekomputer resettes eller at det er feil farge på en knapp. De ønsker mest mulig plass og komfort til en lav pris. 
 

Jeg har helt andre preferanser når jeg kjøper bil og hverken vw id3 eller tesla 3 er på min liste over biler jeg vil ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Jeg bare kommenterer en trend her på forumet

Nei, du kommenterte at jeg gikk høyere opp på en eller annen liste du hadde. 

Trestein skrev (5 minutter siden):

De aller fleste som snakker ned el biler er faktisk tesla eiere. Nå vet jeg ikke om du er det,

Igjen kommer du med udokumenterte påstander. Jeg tipper det er flere fossil-bil eier som snakker ned elbiler enn folk som har en Tesla. Jeg eier ingen tesla (enda). 

Trestein skrev (7 minutter siden):

Nå har jeg sett ca 30 ulike videoer av vw id3 og at software ikke er perfekt , noe kjøpere har fått informasjon om i lang tid nå

Så når en kunde kjøper id3 så informerer selger om at man vil få opp veldig mange feilmeldinger og at softwaren er dårlig? Oh well 😊

Trestein skrev (10 minutter siden):

Kjøpere i denne klassen er ikke sykelig opptatt av hvordan kjørekomputer resettes eller at det er feil farge på en knapp. De ønsker mest mulig plass og komfort til en lav pris

Nå er vel id3 I tilsvarende prisklasse som model 3 men ok. 

 

Trestein skrev (10 minutter siden):

Jeg har helt andre preferanser når jeg kjøper bil og hverken vw id3 eller tesla 3 er på min liste over biler jeg vil ha. 

Hvilken bil som er på markedet nå kunne du ha tenkt deg da? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Merko skrev (25 minutter siden):

Nei, du kommenterte at jeg gikk høyere opp på en eller annen liste du hadde. 

Igjen kommer du med udokumenterte påstander. Jeg tipper det er flere fossil-bil eier som snakker ned elbiler enn folk som har en Tesla. Jeg eier ingen tesla (enda). 

Så når en kunde kjøper id3 så informerer selger om at man vil få opp veldig mange feilmeldinger og at softwaren er dårlig? Oh well 😊

Nå er vel id3 I tilsvarende prisklasse som model 3 men ok. 

 

Hvilken bil som er på markedet nå kunne du ha tenkt deg da? 

Nå har jeg ikke sett noen som påstår det motsatte. Du kan jo se litt i tråene om polestar id3 clio e tron osv om påstanden er helt feil?

Har ikke noe drømme bil. Kjøper en jeg har lyst på når har behov for en ny. Lenge siden jeg har satt meg inn i en bil og tenkt denne vil jeg ha! Amerikansk har aldri fristet. 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 29.10.2020 den 22.07):

Det er en veldig grei test på det. Enten så klarer den å detektere stillestående objekter eller så klarer den det ikke. Den klarer det ikke og da er det liten trøst for uskyldige som blir drept at du sier det er en beta-versjon. Alle vet at Tesla prøver å få til full selvkjøring og har lovet at det skal være på plass gjentatte ganger siden 2016. Nå ha vi en ny utgave og de står på stedet hvil på sammet måte som du står på stedet hvil i argumentsjonen din.

Her er det fri fantasi igjen ja. Det er ingen som er drept av FSD-betaen. Igjen må jeg spørre det hva du tror du oppnår ved å komme med såpass åpenbart falske påstander.

Det er mange videoer der FSD-betaen helt fint klarer å oppdage biler og andre ting som står stille, og svinger utenom. Dermed er det også motbevist at den ikke klarer det. At det muligens finnes bugs betyr ikke at den ikke klarer det generelt. Tatt i enda en usannhet, altså.

Å påstå at FSD-betaen står på stedet hvil er også beviselig feil. Den klarer mye som forrige versjon ikke klarte, blant annet rundkjøringer. Åpenbart falske påstand nummer tre. Og du vet godt at påstanden er falsk, siden mye av det som er nytt i forhold til forrige versjon er beskrevet i ganske stor detalj her.  

uname -l skrev (På 29.10.2020 den 22.10):

Nei, det er feil. Tesla har lovet at full selvkjøring er rett rundt hjørnet mange ganger siden 2016. I mellomtiden har kunder kastet bort masse penger og uskyldige har mistet livet. Det er Tesla som villeder og du er en god hjelper.

Ja, Tesla har sagt at de har vært omtrent i mål med full selvkjøring siden 2016. De har verdensrekordi brutte løfter.

Det er irrelevant. Produktet har blitt kontinuerlig utviklet og de er fremdeles lysår unna målet. Med mindre man er deg og for ørtende gang går på den samme bløffen.

At Tesla har vært forsinket er ikke relevant her. Saken er at du svarte på en kommentar om en feil i FSD-betaen, som ikke har vært offentlig før nå. Du dikter, og blander enten bevisst eller ubevisst helt forskjellige ting.  

uname -l skrev (23 timer siden):

Det er et dillemma. Vil man ha en selvkjøring som er trygg på et utvalg av veier eller en selvkjøring som virker sånn halvveis overalt.

Det er ikke noe dilemma, da FSD vil klare å kjøre hvor som helst uten å trenge detaljerte kart på forhånd når den er ferdig.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (23 timer siden):

Waymo fungerer berre innanfor små og strengt definerte geografiske område som er nøye kartlagt på førehand.  Einkvar uventa trafikksituasjon, som vegarbeid eller nytt køyremønster, vil krevje inngripen fram til nye kart er på plass.  Tesla sin FSD er lagd for å kunne fungere generelt og tilpasse seg endringar når dei skjer.  Du kjem ikkje langt på Autobahn ein gong utan eit system som kan tilpasse seg endra køyremønster pga vegarbeid og liknande.

Det er et par videoer jeg har sett der FSD-betaen faktisk har kommet ut for veiarbeid. Den klarte det helt fint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

  

oophus skrev (23 timer siden):

Det er ikke avsporing for å vise til hvor lavt lista til Tesla er angående risiko.  

Det er avsporing å begynne å snakke om at FSD-betaen ikke kan kalles beta fordi en eldre variant med annen arkitektur var tilgjengelig tidligere.

Sitat

Elon Musk sier mye rart. Det burde eksistere bevis utenfor dette, og jeg har gitt deg Mike Land sin video der han godkjenner det å bli en beta-tester. Han har aldri snakket med Tesla om dette, han fikk bare tilgang til betaen og kunne aktivere den og bruke den. 

Hvor i videoen sier han det? Slik videoen fremstår for meg vil han bare vise hvordan man aktiverer den. Jeg kunne ikke høre at han sa noe om at det kom overraskendepå ham?

Sitat

FSD har vært ute siden 2016. Hvis dette er "beta", var var FSD før denne betaen? 

Det var en tidligere utgave med et annet arkitektur i bunn.

Sitat

Du kastet ut en post av han som trur det. Altså Omar Quazi. Du følger tydeligvis han siden du til stadighet kaster ut twitter meldinger fra hans konto, så du kan umulig ha gått glipp av uttalelsene hans. 

Igjen tomme påstander. Hvor skriver han an han tror det?

Det jeg har sett er at flere sier at bilene tilsynelatende oppdateres automatisk uten at man blir varslet om det. Det vil si at Tesla pusher ut fikser uten at man må gå gjennom en hel manuell oppdateringsprosess.

Sitat

Autonomi med 2 tonn tunge biler kan ikke sammenlignes med oppdateringer til en telefon hekomo, eller oppdateringer til et operativsystem til en hjemme-PC. 

Poenget er egentlig ikke å sammenligne PC og bil. Jeg sammenligner det som påstås om at FSD-betaen ikke kan kalles FSD-beta fordi det ikke er FSD, med å ikke kalle en Windows-beta for Windows fordi det ikke er en ferdig versjon.

Denne dobbeltmoralen og selvmotsigelsen er påfallende.

Sitat

Jeg trenger ikke anta noe om risiko, der er bare å høre på bransjen som faktisk jobber med dette i å innføre autonomi. Tesla får kritikk fra en haug ulike kanter, og det er en grunn til at Euro NCAP innførte en sjekk for å teste samarbeid mellom bil og sjåfør innunder L2 assists. 

Jo, du antar som vanlig en hel masse om Tesla, og det viser seg som regel at du tar grundig feil. Denne gangen også. Du baserer deg på egne antakelser som igjen er basert på blant annet ting du har diktet opp.

Sitat

Hva mener du med "forhåndsdefinerte ruter"? De kjøres som en taxi, og kjører deg hvor du skal innenfor et geo-fenced område. HD-Kart må du ha om du skal kunne tilby autonomi på nivå 3 og høyere.

Jeg mener nettopp det at de er begrenset til å bevege seg på områder som er ekstremt nøyaktig kartlagt på forhånd.  

oophus skrev (23 timer siden):

Se på de andre videoene hans, så tar han det opp i en av dem.

Hvilken?

Sitat

Hvilke kriterier har test-sjåførene til Tesla, og hvordan ble dem plukket ut? Når snakket dem med Tesla for å bli opplært i dette? Er det en glipp av Mike Land aldri pratet med dem, eller har fått noen som helst form for opplæring? 

Det har Musk forklart på Twitter, og flere av de som har fått betaen har sagt at hver enkelt av dem ble oppringt av Tesla.

Hvordan vet du at Mike Land aldri har pratet med dem?

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (3 timer siden):

Enda et eksempel på at Tesla er milevis foran andre. De sender oppdatering OTA mens her må man vente uker eller måned før man får time hos verksted. 

1. OTA er da ute hos flere allerede, og VW står klare selv for ID. 3 og 4 om noen få måneder. 

2. Du skyter litt i glasshus om du skal snakke om VW og service med Tesla som utgangspunkt i sammenligningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (9 minutter siden):

OTA er da ute hos flere allerede, og VW står klare selv for ID. 3 og 4 om noen få måneder

Noen har det men langt ifra mange. Virker som bilprodusenter er mer opptatt med å rushe livsfarlige biler ut på markedet før ting er klart så heller ta konsekvensen / oppdateringen senere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Empress skrev (9 minutter siden):

SIkkert litt moro, men jeg kommer aldri til å sette meg bak en førerløs bil som kjører fortere en 40 :p

Hehe. Vil nok ta en stund før vi er der ja. 

Til og med disse forsknings-bilene er jo årevis unna, da de er avhengig av forhåndsdefinerte ruter som allerede er scannet på forhånd. Dette vil jo ikke fungere i praksis mtp hvor mye veiarbeid og andre geografiske endringer som skjer hele tiden. 

Da er man avhengig av noe tilsvarende Tesla jobber med, med at man kun bruker hardwaren som er i bilen til og lese veinettet, ikke en egen database som forteller deg om området. 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (11 minutter siden):

Hehe. Vil nok ta en stund før vi er der ja. 

Til og med disse forsknings-bilene er jo årevis unna, da de er avhengig av forhåndsdefinerte ruter som allerede er scannet på forhånd. Dette vil jo ikke fungere i praksis mtp hvor mye veiarbeid og andre geografiske endringer som skjer hele tiden. 

Da er man avhengig av noe tilsvarende Tesla jobber med, med at man kun bruker hardwaren som er i bilen til og lese veinettet, ikke en egen database som forteller deg om området. 🙂

 

Nja, tror ikke jeg tør uansett, elektronikk kan streike

Lenke til kommentar
Merko skrev (12 minutter siden):

Absolutt. Men satser på det finnes "bulletproof" løsninger når den tid kommer. Blir spennende å se hva de får til. 

Gleder meg spesielt til en bil som mestrer nullføre, styrtregn snøstorm , underkjølt regn 30cm nysnø osv

Å kjøre autonomt på en motorvei har man visttnok greid med en citroeng DS fra 60tallet. 
 

Kanskje snø ikke blir noe stort problem med selvkjøring. Kjedelig video forresten.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...