Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Merko skrev (Akkurat nå):

Jepp og det er riktig. Dog så er ikke dette et av de tilfellene. Du må gjerne synes det, men forandrer ingenting. 

Det er nettopp det det er og grunnen til all denne kritikken fra alle retninger, inkludert folk i bransjen og nå Euro NCAP. 

SAE J3016 får en ny definisjon grunnet det Tesla gjør, og de må gagges og bindes for å ikke få innpass her i Europa med denne fremgangsmetoden. I starten så kunne man kjøre en Tesla på AP i 90 sekunder om ikke mer. Så de har blitt gagges tidligere også. 

 

Merko skrev (1 minutt siden):

Jepp, kanskje ikke så rart når man ser idag hvor Tesla bilene ligger i forhold til Toyota. Tipper se ikke vil funde hele R&D til Tesla videre fremover. 

Du aner ikke hvorfor de kuttet samarbeidet forstår jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (15 minutter siden):

Hadde. Det samme hadde Toyota, men begge valgte å avslutte samarbeidet. 

De hadde samarbeid om en elektrisk RAV4. Toyota ønsket en ekstra plate for å beskytte batteripakka, men Tesla nektet og Toyota tok over konstruksjonen selv.

Spol frem et år eller to og et par Model S havnet i spektakulære branner fordi det gikk hull på batteripakka under vanlig kjøring. Tesla fant da ut at de også skulle ha en beskyttelsesplate etter en etterforskning fra myndighetene.

Proaktiv kontra reaktiv. Toyota-kultur kontra Tesla-kultur. Relevans: Alt Tesla holder på med inkludert de greiene de har sluppet nå som de kaller Full Selvkjøring.

https://evfarm.substack.com/p/with-the-resolve-of-a-ford-pinto

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (Akkurat nå):

Det er nettopp det det er og grunnen til all denne kritikken fra alle retninger, inkludert folk i bransjen og nå Euro NCAP. 

SAE J3016 får en ny definisjon grunnet det Tesla gjør, og de må gagges og bindes for å ikke få innpass her i Europa med denne fremgangsmetoden. I starten så kunne man kjøre en Tesla på AP i 90 sekunder om ikke mer. Så de har blitt gagges tidligere også

Da sier vi det slik så kan vi legge akkurat dette punktet død. 😊👍

oophus skrev (1 minutt siden):

Du aner ikke hvorfor de kuttet samarbeidet forstår jeg

Du har helt rett. Har ikke den fjerneste ide. Synser bare som enkelte her inne 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@uname -l Ikke glem det å hente penger på markedet med en FSD video som utnyttet teknologi de tidligere har sagt at de aldri kom til å bruke. 
https://dailykanban.com/2017/02/03/ca-dmv-report-sheds-new-light-misleading-tesla-autonomous-drive-video/
"it took them 550 miles and 168 disconnect events. That’s a disconnect every 3.3 miles. Given they wanted a video without disconnects, it quite possibly took them 169 tries to get a video they could use."

Altså noe som ligner dagens FSD-Beta. 

https://insideevs.com/news/442028/tesla-model-y-missing-suspension-nuts/
Så har man jo Kina recall, der Elon Musk skylder på dårlige sjåfører.... 

Og folk lurer på hvorfor Tesla får kritikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):
oophus skrev (13 minutter siden):

Det er nettopp det det er og grunnen til all denne kritikken fra alle retninger, inkludert folk i bransjen og nå Euro NCAP. 

SAE J3016 får en ny definisjon grunnet det Tesla gjør, og de må gagges og bindes for å ikke få innpass her i Europa med denne fremgangsmetoden. I starten så kunne man kjøre en Tesla på AP i 90 sekunder om ikke mer. Så de har blitt gagges tidligere også

Da sier vi det slik så kan vi legge akkurat dette punktet død. 😊👍

Er bare å slutte å skrive tøys det, så slipper du se at folk må korrigere deg så ofte. 

 

Merko skrev (1 minutt siden):
oophus skrev (13 minutter siden):

Du aner ikke hvorfor de kuttet samarbeidet forstår jeg

Du har helt rett. Har ikke den fjerneste ide. Synser bare som enkelte her inne 😊

Hvem mener du synser, og hva synser personen med? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Er bare å slutte å skrive tøys det, så slipper du se at folk må korrigere deg så ofte

Ok da sier vi det sånn 😊👍

oophus skrev (1 minutt siden):

Hvem mener du synser, og hva synser personen med?

Tenker vi legger den død så kan det heller gå til fantasien til folk, ellers blir det fort off topic og rabalder i tråden, det trenger vi ikke 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Merko skrev (41 minutter siden):

Hvorfor er det så frekt? Er jo igrunnen det det er.. 😊

Maaange som har gitt Tesla et gratis lån med viten at funksjonen er måneder eller år unna bruk. 

Ikke uten grunn at "alle" vil ha en Tesla i garasjen sin. 

Siste påstand kan man finne på elbilstattestikk. VAG har solgt 16 000elbiler i Norge i år. Så hva alle vil ha i garasjen er det ingen tvil om.

selv om jeg aldri har hatt noe vag produkt. Folk er ulike. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):
oophus skrev (3 minutter siden):

Hvem mener du synser, og hva synser personen med?

Tenker vi legger den død så kan det heller gå til fantasien til folk, ellers blir det fort off topic og rabalder i tråden, det trenger vi ikke 😊

Det som er off-topic er det du kommer med. Vi andre ønsker faktisk å prate om tema, som er grunnen til at jeg ville at du tok opp "synsingen" om tema. Antar dermed at du kom med enda en påstand du ikke har underlag for å ta frem. Min "synsing" har jeg forklart så godt det har latt seg gjøre, og det er ikke jeg som kjører slikt inn i en blind-gate med personangrep og tåpeligheter i etterkant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Siste påstand kan man finne på elbilstattestikk. VAG har solgt 16 000elbiler i Norge i år. Så hva alle vil ha i garasjen er det ingen tvil om.

selv om jeg aldri har hatt noe vag produkt. Folk er ulike. 

Helt klart. Mulig prisen spiller en rolle også. Tesla er ikke akkurat billig eller førstegangsbil 😊

oophus skrev (3 minutter siden):

Det som er off-topic er det du kommer med. 

Ok det er notert. 😊 Om du vil kan du be en moderator om å slette mine off topic innlegg i tråden her. De trenger vi jo ikke 😊👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Merko said:

Bunner stort sett ned til misunnelse da de vet de ikke kan få tak i en og må derfor hakke på selskapet. 

Haha, dette er vel en vanlig misforståelse. Flere av de jeg kjenner kunne kjøpt hvilken som helst tesla modell de hadde ønsket. De ønsker det bare ikke, av ulike grunner. Hvorfor er dette så vanskelig å akseptere? Misunnelseskortet blir spilt ganske ofte men jeg skjønner ikke helt hva bakgrunnen er. Hva er det å være misunnelig på?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus skrev (23 minutter siden):

Det er en masse god informasjon her i tråden

Totally agree. 👍

kremt skrev (21 minutter siden):

Misunnelseskortet blir spilt ganske ofte men jeg skjønner ikke helt hva bakgrunnen er. Hva er det å være misunnelig på?

Nei det er vel inviduelt fra person til person. Men litt merkelig når de vil unngå tesla for enhver pris, uten at de begrunner det. Det bare er slik. Men de om det. Viktigste er jo at de aller fleste som har Tesla er fornøyd med bilen sin. 

Du har kanskje samme synspunkt som vennene dine at du vil unngå tesla. Noen spesifikk grunn? 🙂

Endret av Merko
  • Liker 5
Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 28.10.2020 den 10.07):

Den er ute, de har en begrenset betatest ute blant vanlige kunder og alle de medtraffikantene de kommer ut for. Dette er det som kritiseres.

Du tar feil.

Det er ikke vanlige kunder.

Det er entusiaster som har meldt seg på tidlig programvaretesting. I tillegg er det kun et fåtall personer, og de er håndplukket basert på kriterier som erfaring, forsiktighet, osv. Videre har Tesla gjennomført personlige samtaler med hver enkelt av dem for å informere dem om hva testingen innebærer, inkludert regler for hvordan de kan bruke det og konsekvenser hvis de bryter de strenge reglene.

Dette betyr at de har folk som er særdeles ivrige på og motiverte til å teste, i motsetning til Waymo og andre som ansetter fullstendig uinteresserte folk som bare er ute etter å la tiden gå og tjene penger mens de titter på telefonen sin. Det er faktisk helt genialt. Teslas håndplukkede og selekterte testere er med all sannsynlighet mye bedre enn "paycheck"-testerne hos Waymo og andre.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 minutter siden):

Du tar feil.

Det er ikke vanlige kunder.

Det er entusiaster som har meldt seg på tidlig programvaretesting. I tillegg er det kun et fåtall personer, og de er håndplukket basert på kriterier som erfaring, forsiktighet, osv. Videre har Tesla gjennomført personlige samtaler med hver enkelt av dem for å informere dem om hva testingen innebærer, inkludert regler for hvordan de kan bruke det og konsekvenser hvis de bryter de strenge reglene.

Dette betyr at de har folk som er særdeles ivrige på og motiverte til å teste, i motsetning til Waymo og andre som ansetter fullstendig uinteresserte folk som bare er ute etter å la tiden gå og tjene penger mens de titter på telefonen sin. Det er faktisk helt genialt. Teslas håndplukkede og selekterte testere er med all sannsynlighet mye bedre enn "paycheck"-testerne hos Waymo og andre.

Waymo har tross alt et system som virker lovende. Det kjører vel hundrevis av ganger lenger mellom hver inngripen. 
 

Etter å ha lest noen av linkene er jeg rimelig overbevist om at 3D kart er nødvendig for å oppnå full selvkjøring.

Bilen må vite hva den ikke ser! 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 minutter siden):

I tillegg er det kun et fåtall personer, og de er håndplukket basert på kriterier som erfaring, forsiktighet, osv.

Hvordan er dem håndplukket? Du har jo kommentarer der ute hos folk som ikke aner hvorfor akkurat de ble valgt. 

 

hekomo skrev (9 minutter siden):

Dette betyr at de har folk som er særdeles ivrige på og motiverte til å teste, i motsetning til Waymo og andre som ansetter fullstendig uinteresserte folk som bare er ute etter å la tiden gå og tjene penger mens de titter på telefonen sin.

Denne informasjonen kommer fra hvor? Hva er kriteriene for å bli test-sjåfør hos Waymo om jeg får spørre? 

 

hekomo skrev (10 minutter siden):

Det er faktisk helt genialt. Teslas håndplukkede og selekterte testere er med all sannsynlighet mye bedre enn "paycheck"-testerne hos Waymo og andre.

Hvordan kommer du frem til denne "sannsynligheten"? Hvis disse er så geniale, hvorfor tar ikke Tesla ansvar innunder testingen om FSD gjør noe galt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Hvordan er dem håndplukket? Du har jo kommentarer der ute hos folk som ikke aner hvorfor akkurat de ble valgt. 

Denne informasjonen kommer fra hvor? Hva er kriteriene for å bli test-sjåfør hos Waymo om jeg får spørre? 

Hvordan kommer du frem til denne "sannsynligheten"? Hvis disse er så geniale, hvorfor tar ikke Tesla ansvar innunder testingen om FSD gjør noe galt? 

De er håndplukket etter blant annet nevnte kriterier. "Du har jo kommentarer der ute" er bare tåkeprat. Kom med noe konkret i stedet for å hele tiden komme med tomme påstander.

Kriteriene for å bli testsjåfør hos Waymo er tydeligvis å se på telefonen mens man kjører ihjel mennesker.

Sannsynligheten kommer av at de håndplukker entusiaster som ivrer etter å teste, og som er helt gira på det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

uname -l skrev (På 28.10.2020 den 14.21):

Sagt siden 2016 og den siste biten har alltid vært rett rundt hjørnet. Og noen tror på det hver eneste gang. Selve definisjonen av vaporware.

Eh nei, den nye FSD-betaen har ikke vært rett rundt hjørnet siden 2016. De begynte å skrive om arkitekturen en god stund etter dette.

Hva er poenget med alle disse åpenbare løgnene egentlig?  

uname -l skrev (På 28.10.2020 den 14.25):

Der avslørte du deg ja. Den første artikkelen handler ikke om FSD-rewrite, men om forrige versjon. Den andre artikkelen er fra 2019 og snakker om i løpet av 2020. Ett år er ikke "alltid".  

uname -l skrev (På 28.10.2020 den 14.37):

Tesla Autopilot 'a distant second' to GM's Super Cruise in hands-free test: Consumer Reports

 

"The group noted that Autopilot can shut off abruptly in some situations, while Super Cruise did a better job of notifying the driver when the system is disengaging.

In recent European safety testing, a Tesla Model 3 with Autopilot placed sixth out of 10 systems, getting high marks for performance and ability to respond to emergencies, but falling short on its ability to maintain a driver’s focus on the road."

Med andre ord, Super Cruise suger til alt unntatt å plage føreren, mens Autopilot knuser de andre på alt unntatt å plage føreren 👍

Morsom video:

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 27.10.2020 den 22.40):

😂 Enda flere som vedder mot Elon, og dermed vil tape. 

Trestein skrev (På 28.10.2020 den 0.02):

Assist systemer som dette er skal passe på at føreren ikke gjør fei. I dette systemet er det føreren som skal passe på at ikke bilen gjør feil. Og det koster deg 100000kr ekstra. Logisk. 

Dette er egentlig ikke en førerassistent som sådan. Det er en uferdig FSD. Det brukes altså ikke i daglig kjøring, men kun til testing. Husk at Tesla har selektert de som får betaen, og de skal ha kontaktet og snakket personlig med hver enkelt av dem. De skal også ha fått streng beskjed om at hvis de gjør noe de ikke skal (f.eks. gjør noe farlig), så mister de tilgangen. Så her har Tesla sitt på det tørre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Merko skrev (På 27.10.2020 den 15.25):

Fatter ikke greia. FSD beta som er ute nå er mer en trygg nok for offentlig vei, ellers hadde den ikke blitt gitt ut. 

Værre med alle de andre bilmerkene som blir tilbakekalt annenhver måned pga feil på bremser, airbag, elektronikk osv. 

Siste er Toyota som igjen måtte tilbakekalle millioner av biler. Men de er i det minste ikke Tesla, så da er det null problem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...