Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah, nettopp.  Vel, det er vanskeleg å vite kva som ville skjedd om ikkje sjåføren greip inn der.  Jamfør situasjonen her, der bilen startar på å køyre ut i krysset, og ombestemmer seg, og ventar på at ein bil til passerer.  Dette kunne skjedd i situasjonen over også.
 


Sjå også situasjonen 3:30 i videoen over, der bilen køyrer utanom ein syklist utan lys.  Det byrjar å nærme seg ekte autonom køyring.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil T. skrev (2 timer siden):

Sjå også situasjonen 3:30 i videoen over, der bilen køyrer utanom ein syklist utan lys.  Det byrjar å nærme seg ekte autonom køyring.

Problemet med dette innunder nivå 2 autonome funksjoner er at vi er ansvarlige. Dermed må det implementeres på en måte som gjør at vi klarer å gjøre vår jobb. Det å følge med på et annet system suger vi på. Altså er det sikrest om vi fremdeles må utføre enkelte deler av kjøringen, og det er dette som mest sannsynligvis vil skje når SAE J3016 får en ny iterasjon innen ikke så alt for lang tid. ALKS blir nok flyttet over til dagens tilsvarende nivå 3 autonomi. Resten går innunder sikkerhetssystemer på nivå 2, som det å sperre deg fra å kjøre ut av veibanen f.eks. dermed er det ACC som blir igjen innunder nivå 2 som kan forbedres på mange nivåer fra dagens ACC systemer selv om vi i større grad må styre selv for å beholde vår fokus. 

Som et eksperiment: 


Et spill der du skal kikke på en skjerm (ut vinduet) og trykke på en rød knapp som dukker opp innen 1-2 sekunder (avverge et mulig uhell) . 
I hvilken situasjon vil du klare å utføre oppgaven din? 

a) Der den dukker opp hver <5 minutt. 
b)Der den dukker opp hver >200 timer. 

Jeg regner med at de fleste vil være enige med at det vil være enklest å følge med et system som får den knappen til å dukke opp oftere enn senere, og jo oftere den kommer jo mer fokusert vil vi være på vår oppgave i å følge med på om den kommer. Jo senere den kommer, jo dårligere vil vi klare å reagere når den kommer, og spesielt ikke innen 1-2 sekunder som jo er tiden man må ha for å avverge uhell i dette tilfellet. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (3 timer siden):

Det "er" altså ikke full selvkjøring , men nivå 2 partial førerassistende. Bra at du eleborerer så (u)tydelig. Hva med å forholde  seg til automome standard begrep og nivåer definert av SAE.  Artikkeloverskriften nytt nivå er rimelig forvirrende.

Uansett hvor kåte du og andre eiere av Tesla kan dere jo se langt etter å få det brukt her i Norge , derav inlegget.

Det er en beta av FSD. I følge din artikkel så vil den ikke omfattes av disse reglene fordi det ikke er ment å brukes uten at føreren har 100% kontroll til enhver tid. Det er poenget. Hva du kaller det og hva du mener det er, er liksom ikke så viktig her. Du må se på hva det faktisk er i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Poenget er at teslaen kjørte rett ut foran en bil som kom i mot i 120.Føreren måtte gi gass for å unngå å bli påkjørt. Om teslaen så dette eller ignorerte den eller unnlot å bremse spiller egentlig ingen rolle. Den foretok en farlig manøver og føreren måtte avbryte for å unngå å bli påkjørt. 

Dette er bare spekulasjon fra din side. Mitt poeng er at du kom med villedende påstander om hva videoen viste av hvilke biler som ble synlige og når. Videre viste jeg til at selve kameraene fanger opp bilen lenge før den faktisk vises på skjermen. Du kan altså ikke bedømme nøyaktig hva bilen ser og oppfatter bare ved å se på skjermen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

Waymo er avhengig av slikt for å gi autonomi. Tesla gjør det samme innenfor nivå 2 assister, og lar folk betateste dette som genuint trur dette er i nærheten av det Waymo har. 

Du aner med andre ord ikke hva Waymo gjør. Alle gjør det samme som Tesla gjør angående sanntids analyse. 

Skyld deg selv når du ikke spør meg om å utvide noe du tydeligvis ikke forstod. 

Nå var det faktisk du som påstod at Tesla bare hadde gitt FSD til kunder på et lite område, når det faktisk var flere steder rundt i USA.

Det er altså lite som tyder på at de er avhengige av HD-kart slik bl.a. Waymo er.

Jeg så også dette på Twitter som også tyder på at de nettopp ikke er avhengige av kart:

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Dette er bare spekulasjon fra din side. Mitt poeng er at du kom med villedende påstander om hva videoen viste av hvilke biler som ble synlige og når. Videre viste jeg til at selve kameraene fanger opp bilen lenge før den faktisk vises på skjermen. Du kan altså ikke bedømme nøyaktig hva bilen ser og oppfatter bare ved å se på skjermen.

Bare sannsynliggjør at teslaen så bilen bak lastebilen så er det greit. Hvorfor kjørte den rolig ut rett fremfor en bil som var få meter unna? Kan ikke se noe som tyder på at den var detektert og at farten til bilen på noensomhelst måte var kalkulert. Hvorfor vil jeg ikke spekulere i 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (52 minutter siden):

Nå var det faktisk du som påstod at Tesla bare hadde gitt FSD til kunder på et lite område, når det faktisk var flere steder rundt i USA.

Ja, du har vist oss mange ganger nå at du ikke forstod hva jeg snakket om, selv etter at jeg har forklart deg hva det betydde. 

 

hekomo skrev (52 minutter siden):

Det er altså lite som tyder på at de er avhengige av HD-kart slik bl.a. Waymo er.

Prøv å forstå hva poenget er, er du snill. 

Det vi så i 2019 FSD videoen, er det vi vil se mer og mer av. Det betyr ikke at Tesla ikke fremdeles kan kjøre uten HD-Kart slik de har gjort tidligere, men da får man litt mindre redundancy bak systemet. Alle systemer kan jo gjøre dette, men Waymo kjører med full redundancy hele tiden og åpner altså kun opp systemene der sanntyidsanalysene kan sammenlignes mot lagret data som en ekstra sjekk. Da vil det være betydelig enklere å lage masker blant annet for å filtrere bort ubrukelig data fra det man ser i sanntid i tillegg til at man slipper så mye analyse mot skilt og ting som står fast og stille. Prosessorkraften for å kun dobbeltsjekke et skilt man vet eksisterer vil f.eks være mindre enn om man analyserer all oppløsning på kamaeraene konstant for å lete etter skilt, og Waymo føler at dette må til for å kunne tilby autonomi over nivå 2 på deres ansvar. 

Tesla er altså ikke avhengig av HD-Kart for nivå 2 funksjoner slik de ikke var avhengig av komplette HD-Kart i 2019 FSD videoen, men de utnytter dem for vanskelige lyskryss, eller områder hvor man tidligere har detektert en "corner-case". Dette blir altså et segmentert versjon av det Waymo gjør, og er et system som i større grad bygges fra feil ute i "felten", mens Waymo heller kjører rundt og bygger en komplett versjon før feilene oppstår i flåten. 

Et eksempel på hvordan Tesla kanskje løser dette på er slik: 

Kryss A har aldri blitt kjørt igjennom før med FSD påslått. Bil X kjører her med FSD påslått og den velger feil pathing inn og ut av krysset slik at sjåføren tar over, og det skaper en "trigger" for lokasjonen basert på GPS koordinater. Tesla kan da be Y biler ta opp video fra lokasjonen og sende dette opp for å bygge det de kaller et 4D kart autonomt. DOJO analyserer videoene fra ulike vinkler (flere videoer fra biler som har kjørt i flere lanes i flere retninger gjennom krysset) og lagrer dette krysset. Lokasjonen linket til GPS-koordinaer får så en "ground truth" i "sannheten" rundt lokasjonen. (Biler som kommer inn hit får en fin mulighet i å korrigere koordinatsystemet sitt f.eks som en ekstra bonus, der mellomrom mellom to stolper f.eks er gitt, som hjelper bilen i å analysere biler rundt lokasjonen i Z aksen for å få nøyaktig avstand til dem.)

Denne "corner casen" blir så løst og lagret silk at alle biler som kommer etter, utnytter lagret data for pathing gjennom det krysset. Da har man fjernet problemet som ofte oppstår i slike kryss hvor markeringer forsvinner over kort tid, og man vet også flyten i krysset med markeringer som kun har sving-piler til høyre eller venstre, som bilen så kan utnytte som utgangspunkt inn til krysset for å velge sin "lane". 

Skal Tesla inn i nivå +3 funksjoner, så kan man nok vedde på at dette kun vil komme der Tesla over tid fyller komplette kart slik Waymo gjør. Det blir vanskelig å legalisere slikt uten. Samt er det jo litt merkelig at kun Tesla Influencere fikk tilgang her, og ikke uavhengige testere.
 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
8 hours ago, Merko said:

Om du tenker på bilen foran så tror jeg man velger antall "bil lengder" bak den skal ligge bak, ikke sekunder. 

Det er riktig at det er et tall 1...7 (usikker om maks er 7) man velger, men siden avstanden må være avhengig av hastigheten så er det nok ikke en fast (bil-)lengde, men heller noe som "bremsevei ved denne hastigheten pluss frivillig påslag".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (9 timer siden):

Det er en beta av FSD. I følge din artikkel så vil den ikke omfattes av disse reglene fordi det ikke er ment å brukes uten at føreren har 100% kontroll til enhver tid. Det er poenget. Hva du kaller det og hva du mener det er, er liksom ikke så viktig her. Du må se på hva det faktisk er i dag.

Point ....FSD i denne versjonen (beta) er driving assistant nivå 2 ?. Ikke noe full(F) og ikke noe selfdriving(S) .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
trikola skrev (11 minutter siden):

Det er riktig at det er et tall 1...7 (usikker om maks er 7) man velger, men siden avstanden må være avhengig av hastigheten så er det nok ikke en fast (bil-)lengde, men heller noe som "bremsevei ved denne hastigheten pluss frivillig påslag".

Tallet er 1-5. Avstanden er ikke dønn likt hele tiden, slik du sier, pga hastighet, men jeg syns at setting 3-4 er sånn ca 3 sekunder og passelig avstand i alle situasjoner. I køkjøring, typisk for "ut av Oslo kl 16:00" så setter jeg gjerne setting 2 til det løsner opp igjen  :) 

Endret av bshagen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg tykkjer dette ser ut som ein svært god fyrste beta av FSD. Eg ser at enkelte her forvekslar FSD med Autopilot, men det er heilt ulike system. FSD er ei fullstendig omskriving.  Autopilot har aldri vorte marknadsført som noko anna enn eit førarstøttesystem, som autopiloten på eit fly.  Autopilot er ein avansert cruise-control.  FSD skal etter kvart kunne køyre på eiga hand.

 

Autopilot impliserer til dømes at bilen ikkje reagerer på stilleståande objekt i vegbana når han er i fart (ingen autopilot til fly gjer det og ingen førarstøttesystem til andre bilar gjer det). Medan autopilot baserte seg på analyser av enkeltbilete frå enkeltkamera, analyserer FSD film i 3D frå 8 kameravinklar. Då er det enkelt å oppdage alle slags objekt og vurdere avstanden til dei.  I tillegg overvakar han køyrebana for våte eller glatte parti, vegkantane for folk og vilt osb.  Med sine 8 kamera ser bilen meir enn føraren.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (38 minutter siden):

Eg tykkjer dette ser ut som ein svært god fyrste beta av FSD.

Så FSD fra 2016 har vært en alpha, og denne har folk kjørt med uten trening? 

 

Sturle S skrev (38 minutter siden):

Eg ser at enkelte her forvekslar FSD med Autopilot, men det er heilt ulike system.

Selvfølgelig er det ikke to vidt forskjellige systemer. Det finnes bare noen få metoder i å få dybde informasjon ut fra kameraer på.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 timer siden):

Bare sannsynliggjør at teslaen så bilen bak lastebilen så er det greit. Hvorfor kjørte den rolig ut rett fremfor en bil som var få meter unna? Kan ikke se noe som tyder på at den var detektert og at farten til bilen på noensomhelst måte var kalkulert. Hvorfor vil jeg ikke spekulere i 

Jeg trenger ikke å sannsynliggjøre noe som helst fordi bilen åpenbart er lenger unna enn lastebilen var da den fadet inn på skjermen. Samtidig har jeg selv sett på video fra frontkameraet på bilen min og den viser tydelig biler langt unna, så det er åpenbart slik at den ikke tegner alt på skjermen som kameraene ser. Det er det ikke plass til.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (3 timer siden):

Point ....FSD i denne versjonen (beta) er driving assistant nivå 2 ?. Ikke noe full(F) og ikke noe selfdriving(S) .

Nei, det er ikke egentlig en assistent heller. Det er uferdig FSD. Under utvikling. Eller mener du at Microsoft ikke skal kalle betaversjonen av neste Windows-versjon for Windows bare fordi den ikke er ferdig?

Jeg er ganske sikker på at du egentlig skjønner dette her, så hva er poenget med å hakke slik på dette? Hva prøver du å oppnå?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ikke egentlig en assistent heller. Det er uferdig FSD. Under utvikling. Eller mener du at Microsoft ikke skal kalle betaversjonen av neste Windows-versjon for Windows bare fordi den ikke er ferdig?

Et Windows beta er fremdeles et operativsystem som fungerer som et operativsystem, men FSD Beta er ikke Full Selvkjøring. Full Selvkjøring betyr at man ikke trenger noen sjåfør bak rattet og dette systemet klarer seg ikke en gang i ti minutter før sjåføren må ta over for å hindre ulykker. Full Selvkjøring er L4/L5 og dette livsfarlige eksperimentet er L2. 

Det er bevisst villedende markedsføring og det vil lure folk til å stole på systemet mer enn de burde og så vil dødsulykkene komme som perler på en snor akkurat som de andre mislykkede forsøkene på autonomi fra dette selskapet.

Det blir spennende å se om NHTSA "grows a pair" og gjør det som er nødvendig for å tvinge dette selskapet til å ta sikkerhet alvorlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, uname -l said:

Et Windows beta er fremdeles et operativsystem som fungerer som et operativsystem, men FSD Beta er ikke Full Selvkjøring.

Eg har køyrt betaversjonar av Linux som knapt klarde å boote ferdig før han krasja.  Denne betaversjonen av FSD ser ut til å kunne køyre fint sjølv i fleire minutt.  Sist eg dreiv med Windows krasja sjølv fullverdige versjonar til tusenvis av kroner ca heile tida, so det har eg prøvd å liggje unna sidan eg sletta Windows versjon 2.0 frå PCen i si tid.

Quote

Full Selvkjøring betyr at man ikke trenger noen sjåfør bak rattet og dette systemet klarer seg ikke en gang i ti minutter før sjåføren må ta over for å hindre ulykker. Full Selvkjøring er L4/L5 og dette livsfarlige eksperimentet er L2.

Autopliot er L2.  Utifrå videoane ser dette ut til å vere minimum L3 og langt frå livsfarleg, men L3 og høgare er førebels ikkje lovleg i Europa.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...