Gå til innhold

Tesla tar selvkjøringen til nytt nivå med ny oppdatering


Anbefalte innlegg

"det ville være mulig for en Tesla å kjøre deg autonomt fra Los Angeles til California innen utgangen av 2017. En slik demonstrasjon har enda ikke blitt gjennomført." ,står det. Joda, den turen er forlengst gjennomfört! Los Angeles ligger nemlig i California, så man trenger ikke å kjøre en meter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (På 24.10.2020 den 10.57):

Hva er det som er usaklig? At det er privat personer som tester bilene sine? Klarer sikkert å få fatt på en manual om du søker godt nok.

Bare kom med en link. Du vet jo om «kontroll+V»

For å provosere gjør man vel ikke i TU og batteri-bildebatten. Det er ikke hva det (Obsternasighet, og derav selvforherligelse) handler om, er det ?

 

Joda, fabrikkopplysninger avviker fra alt i en retning, opptil + 5 år på forskudd. Minst.

Nu blir vi ikke skuffet lenger. Bil-fabrikker prater bare tull og dritt, selv dei med «bare 0-utslepp».

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
hekomo skrev (9 timer siden):

Det er større sannsynlighet for at en autonom bil som konstant overvåker omgivelsene i alle retninger vil se og unngå å kjøre på barna dine, enn en menneskelig sjåfør som kanskje fjerner oppmerksomheten fra veien i et halvt sekund.

Det er en grunnløs påstand, for vi har ikke statistikk på hvor ofte nivå 3-biler feiler for ordinære sjåfører (ikke testbiler med førere som har som jobb å overvåke bilene). Hadde de ikke feilet ville de åpenbart kunne vært nivå 4.

Endret av Dr. Bombay
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (30 minutter siden):

Det FSD faktisk klarer, som førerassistentene som regel ikke klarer, er å detektere stasjonære objekter.

Det du kaller FSD er en førerassistent. Å kalle det Full Selvkjøring er et rent falsum i den hensikt å villede publikum om systemets kapabiliteter. Og før du protesterer så anbefaler jeg å lese SAEs definisjoner på selvkjøring. Og når du er ferdig med det så kan du slå opp i et leksikon hva ordet "Full" betyr.. 

hekomo skrev (33 minutter siden):

Beklager å måtte si det, men her er det nok kanskje heller du som farer med løgner, både om at FSD-betaen har krasjet inn i brannbiler og at Musk har vist FSD-betaen på måten du løy om.

Dette er det totale BS. Det virker som du er vaksinert mot å lese det motdebattanter skriver før du skriker ut om løgner. Jeg har ikke skrevet det du hevder. Alt jeg fastslår i disse innleggene er at Tesla er totalt uansvarlige når det gjelder utvikling og test av autonomi og at de luller folk inn i en falsk trygghet med sine overdrivelser og hype. 

Hvis de hadde tatt sikkerhet seriøst så hadde de innført en ordentlig DMS(Driver Monitoring System) som hadde løst det største problemet med Teslas autonomi-implementasjon, nemlig at folk ikke følger med. Men Musk overstyrte sin interne fagekspertise og ville ikke ta den kosten. Han kommer til å gjøre som han alltid gjør og det er å fikse sånt når han først blir tvunget til det. Som i Kina hvor han av myndighetene ble beordret til å gjøre en massiv recall av 50 000 Model S/X fordi kritiske komponenter i understellet er laget av kjeks. Bilprodusenter gjør normalt en frivillig recall når de oppdager et problem. Musk har derimot jobbet aktivt i flere år for å feie dette problemet under teppet. (Han påstår forresten at grunnen til at forstillingen knekker er at kinesere ikke klarer å kjøre bil. Blir spennende å se hvordan den beskjeden blir mottatt. 😆)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Redaksjonen. skrev (19 timer siden):

Sitat: "Man kan stille spørsmål om i hvilken grad FSD mest er et markedsføringsverktøy som skal gi et inntrykk utad om at Tesla er den klare teknologilederen, eller om de i realiteten sitter på teknologi som er i ferd med å bli moden nok til å kunne kjøre bilene helt uten en fører som må stå klar til å gripe inn."

Hvis artikkelforfatteren ser videoene folk legger ut så vil han raskt skjønne at det ikke bare er et markedsføringsverktøy, men at de faktisk har klart det utrolige. Det er uferdig, men det de har så langt er ekstremt imponerende. Forfatteren selv sier jo at det ser imponerende ut.

Og Olav Madland i Kongsberg-selskapet Applied Autonomy da... Han stiller spørsmål ved samfunnsnytte. Han har vel fått med seg at målet er robotaxier, som sannsynligvis innebærer at de færreste vil ha egen bil til slutt? Uansett vil fullt ut autonome biler bli mye sikrere enn menneskelige førere, så der får han svar på det spørsmålet også. Og det er veldig lett å finne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (20 minutter siden):

Sitat: "Man kan stille spørsmål om i hvilken grad FSD mest er et markedsføringsverktøy som skal gi et inntrykk utad om at Tesla er den klare teknologilederen, eller om de i realiteten sitter på teknologi som er i ferd med å bli moden nok til å kunne kjøre bilene helt uten en fører som må stå klar til å gripe inn."

Hvis artikkelforfatteren ser videoene folk legger ut så vil han raskt skjønne at det ikke bare er et markedsføringsverktøy, men at de faktisk har klart det utrolige. Det er uferdig, men det de har så langt er ekstremt imponerende. Forfatteren selv sier jo at det ser imponerende ut.

Og Olav Madland i Kongsberg-selskapet Applied Autonomy da... Han stiller spørsmål ved samfunnsnytte. Han har vel fått med seg at målet er robotaxier, som sannsynligvis innebærer at de færreste vil ha egen bil til slutt? Uansett vil fullt ut autonome biler bli mye sikrere enn menneskelige førere, så der får han svar på det spørsmålet også. Og det er veldig lett å finne.

Det eneste nye er vel at bilen reagerer på trafikklys. Det har vel vert demonstrert av andre fabrikanter før. Det er nok et stykke til full selvkjøring

Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (3 timer siden):

Det er en grunnløs påstand, for vi har ikke statistikk på hvor ofte nivå 3-biler feiler for ordinære sjåfører (ikke testbiler med førere som har som jobb å overvåke bilene). Hadde de ikke feilet ville de åpenbart kunne vært nivå 4.

Spørsmålet er hva de feiler på, og det er ikke det å detektere slike objekter rundt seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (44 minutter siden):


se 14 min inn i filmen. Det kommer en bil i mot men skjermen er tom. 

Såvidt jeg kan se vises samtlige motgående kjøretøyer på skjermen rundt 14 minutter. Har du et skjermbilde?  

Trestein skrev (21 minutter siden):

Det eneste nye er vel at bilen reagerer på trafikklys. Det har vel vert demonstrert av andre fabrikanter før. Det er nok et stykke til full selvkjøring

Nei, hele måten bilen oppfatter omgivelsene er ny. Den klarer nå å gjøre ting den aldri har klart før, som å ta kryss, rundkjøringer, osv.

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 timer siden):

Det du kaller FSD er en førerassistent. Å kalle det Full Selvkjøring er et rent falsum i den hensikt å villede publikum om systemets kapabiliteter. Og før du protesterer så anbefaler jeg å lese SAEs definisjoner på selvkjøring. Og når du er ferdig med det så kan du slå opp i et leksikon hva ordet "Full" betyr.. 

Nei, det jeg kaller FSD er en utviklingsversjon/beta. Om du vil kalle det en førerassistent er egentlig irrelevant da poenget var at FSD er i stand til å oppdage stasjonære objekter. Dette i motsetning til de fleste førerassistenter. Som jeg gjorde rede for med en link som du har klippet vekk flere ganger nå av en eller annen grunn.

Sitat

Dette er det totale BS. Det virker som du er vaksinert mot å lese det motdebattanter skriver før du skriker ut om løgner. Jeg har ikke skrevet det du hevder. Alt jeg fastslår i disse innleggene er at Tesla er totalt uansvarlige når det gjelder utvikling og test av autonomi og at de luller folk inn i en falsk trygghet med sine overdrivelser og hype.

Her skrev du at den hadde "vreng seg inn i en parkert brannbil". Stadige forespørsler om eksempler på at FSD-betaen har gjort dette har forblitt ignorert. Du vet like godt som meg at dette ikke har skjedd. Hva kaller man det da når noen kommer med en påstand de vet ikke er sann?

Sitat

Hvis de hadde tatt sikkerhet seriøst så hadde de innført en ordentlig DMS(Driver Monitoring System) som hadde løst det største problemet med Teslas autonomi-implementasjon, nemlig at folk ikke følger med. Men Musk overstyrte sin interne fagekspertise og ville ikke ta den kosten. Han kommer til å gjøre som han alltid gjør og det er å fikse sånt når han først blir tvunget til det. Som i Kina hvor han av myndighetene ble beordret til å gjøre en massiv recall av 50 000 Model S/X fordi kritiske komponenter i understellet er laget av kjeks. Bilprodusenter gjør normalt en frivillig recall når de oppdager et problem. Musk har derimot jobbet aktivt i flere år for å feie dette problemet under teppet. (Han påstår forresten at grunnen til at forstillingen knekker er at kinesere ikke klarer å kjøre bil. Blir spennende å se hvordan den beskjeden blir mottatt. 😆)

Nå snakker du om noe helt annet. Jeg vil gjerne tilbake til dine falske påstander om at FSD-betaen har krasjet inn i brannbiler, og at Musk har vist FSD-betaen på måten du beskrev. Du kom også med påstanden om at Tesla "ustanselig forteller at [FSD-betaen] er nær perfeksjon".

Det begynner etter hvert å hope seg opp med åpenbare usannheter her, uname. Samtidig klipper du vekk viktige dele av innleggene mine, som for eksempel artikkelen som redegjør for hvorfor førerassistenter generelt ikke stopper for stasjonære objekter i veibanen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 minutter siden):

Det er når han tar av veien. Lastebilen blir synlig et lite øyeblikk men bilen bak vises ikke og bilen krysser rett foran. Tror han gir på for å unngå å bli truffet

Tar av veien? Du må nesten komme med en mer nøyaktig tidsangivelse, og gjerne et skjermbilde for jeg ser ikke det du snakker om i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Der er jo motgående bil for langt unna til at kameraet fanger den opp. Se på de andre bilene og hvor nære de må være før de dukker opp på skjermen. Den aktuelle bilen er lenger unna enn det.

Teslaen ser ikke bilen og kjører. Føreren sier to slow og gir gass. Hadde han ikke gjort det hadde det vert styggere. Gassingen gjør at autopiloten går av og han sidr noe om at han ikke ville bremse fordi det var biler bak(slik jeg forstod samtalen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 timer siden):

Hvis de hadde tatt sikkerhet seriøst så hadde de innført en ordentlig DMS(Driver Monitoring System) som hadde løst det største problemet med Teslas autonomi-implementasjon, nemlig at folk ikke følger med. Men Musk overstyrte sin interne fagekspertise og ville ikke ta den kosten.

Er nok heller det at "din" krasj gjør systemet bedre. Men dette vil kreve mange uhell og ulykker med og uten tap av liv før Tesla kommer inærheten av noe mål. 

Dette er altså designet slik. Man ønsker ikke et system som skrur seg av med enkle sjekker, man ønsker at folk misbruker systemet slik at Tesla og EM kan lære av det og berike seg selv. 

Heldigvis vil vi aldri se noe slikt som dette i Norge. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Hvis artikkelforfatteren ser videoene folk legger ut så vil han raskt skjønne at det ikke bare er et markedsføringsverktøy, men at de faktisk har klart det utrolige. Det er uferdig, men det de har så langt er ekstremt imponerende.

Iforhold til hva? Dette er langt unna hva man ser hos de andre. De lagrer kart nå 10 år etter de andre for å vise noe som er langt unna det man ser hos feks Waymo. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (5 timer siden):

Iforhold til hva? Dette er langt unna hva man ser hos de andre. De lagrer kart nå 10 år etter de andre for å vise noe som er langt unna det man ser hos feks Waymo. 

De er langt forran alle andre kommersielle biler. Som feks vw som ikke klarer å holde seg på vegen i de letteste svinger, klarer ikke vise deg hvor den tror den ligger i veien(i grafikk) og klarer heller ikke gi beskjed at den er på vei ut i fjellveggen. Ja, jeg har testet id3 nå, og det var tragikomisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...