Gå til innhold

Phillips 65" OLED - reparasjon og forsendelse på kjøpers risiko - rimelig?


Anbefalte innlegg

Har dessverre gått i fellen å kjøpe en Panasonic 65" OLED TV som har fått problemer med lyd og Chromecast. TV-en er godt under 1 år gammel. Elkjøp henviser først til produsent, som spør en hel del amatør spørsmål i samme gate som "svenske knappen" service for så å henvise tilbake til Elkjøp med den overraskende konklusjonen at den må repareres (!). Etter litt protest fra Elkjøp, som mener dette er noe produsent (Phillips) bør håndterere, rekvirerer Elkjøp service fra Infocare Workshop. Dette service senteret mener at vi skal demontere TV fra vegg, pakke den ned og sende den inn til dem. En stor 65” TV med en syltynn OLED skjerm. Denne tok det tre voksne mennesker bare å få fra horisontal i esken til vertikal stilling. I tillegg tar Infocare Workshop ikke ansvar for forsendelsen dersom den skulle bli skadet i transport. Dette virker veldig urimelig.

Forespurte derfor hjemme service, men det ble jeg fortalt av Elkjøp at kun produsent kunne utføre, så da kontaktet vi produsent som sier at «det skal de ordne». Vi blir igjen henvist til Infocare Workshop, men med de samme instrukser som tidligere (sende TV til reparasjon). Etter noen purringer til Phillips bestiller de til slutt hjemme service. Etter noen flere dager får jeg svare fra Infocare Workshop at de ikke utfører hjemme service. Noe Phillips etter hvert også bekrefte. For et surr.

Når man produserer et produkt av denne størrelse og med en slik skjørhet, må man også sørge for å levere ett support og service apparat som star i proporsjon med produktet. Det opplever vi ikke at er tilfellet her.

Spørsmålet er; hva gjør folk når det oppstår problemer med såpass svære TV’er med en slik skjørhet? Godtar folk at man selv skal pakke ned TV’en med hjelp fra kjente og kjære, for så å ta på seg risikoen for transporten?

Endret av Desses
unødvendige linjeskift.
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres merkelig ut. På Elkjøps sider står det: "På større produkter som er vanskelig å frakte kan du få hjemmeservice. Det innebærer at en tekniker kommer hjem til deg eller at produktet blir hentet hos deg og levert tilbake etter fullført reparasjon. Dette gjelder for store hvitevarer som f.eks vaskemaskin eller TV-er større enn 40". For å bestille dette så kan du ringe telefon 47 21957799".

Jeg har kun en gang hatt feil på en TV, det var en 42" Philips, og da kom de hjem til meg og reparerte den (byttet panel) på garanti, uten kostnader. Den var også kjøpt på Elkjøp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg hadde Philips TV som det var problemer med. Innenfor første året så kom Infocare og tok hjemmeservice. Tror de var der totalt 3 ganger. Etter 1 år så måtte den sendes inn, da det var Elkjøp som tok den kosten (1års produsent garanti, resten reklamasjon).

Dette var en 58"

 

Slikt er noe av grunnen til at jeg tar vare på eskene som TVene kommer i. Da er innsending når slikt skjer enklere. Infocare tar nesten 500,- for innpakkningen for TVen.

 

Kan legge til at jeg prøver å unngå Infocare, da jeg ikke var spesielt fornøyd rundt TVen. Fikk igjen en LG PCmonitor denne uken, og der gikk prossessen helt smertefritt. Når det kom til TVen, så sende jeg den inn med original esken, og fikk den igjen i brun pappeske med bobbleplast rundt TVen. Jeg hørte også at de som leverte bare dro TVen ut av bilen slik at den smalt i bakken. Fikk også TVen i eksen opp ned. Panelet var fullt av merker det heldigvis gikk an å vaske bort. Men kjedelig nok så hørte jeg at det var en løs del inni.

Det var en liten plastdel som var løsnet. Den var inne en gang til, og da kom TVen tilbake uten at rammen var satt riktig sammen igjen. Første teknikkeren som reparerte hjemme hos meg, greide heller ikke å få på denne riktig selv, men da sa jeg at man kan nok gjøre det å feste skruene litt, løfte å den ene siden slik at rammen glapp inn, og det funket.

Infocare virker umulig å få tak i på telefon, og har fortsatt ikke fått svar på 2 epost hendvendelser via nettsiden dems angående monitoren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for raske svar. Jeg tenkte også som deg zanta, at dette høres merkelig ut. Men etter å ha snakket med alle tre parter her så kan jeg ikke forstå annet enn at dette ikke er praksis lenger?

Phillips sa først de kunne bestille hjemmeservice, noe de senere gikk de tilbake på, Elkjøp sa de ikke kunne bestille hjemmeservice og at kun produsenter kunne dette, og InfoCare har vel sagt både det ene og det andre, litt avhengig av hvem jeg snakker meg.

Jeg mener da at det ikke eksisterer en service tilrettelagt for disse produktene. Dette kan umulig være smart over tid, verken for forbruker eller produsent.

Skremmende å høre dine erfaringer AndersT2. Jeg er også redd for å få tilbake en TV i dårligere stand. Dette er overhodet ikke et produkt som egner seg for transport. Vi får heller ingen erstatnings tv i mellomtiden, dette må vi eventuelt ta opp med Elkjøp var beskjeden - så da ryker det vel fort noen dager med kommunikasjon der. Vi er avhengig av TV med små barn..

Kan ikke forstå at et slikt service nivå klarer å overleve. Kjøpte i utgangspunktet en LG 65" OLED C9, men da Elkjøp ikke klarte levere fikk vi en Philips 65" OLED 934/12 i stedet. Mulig dette var et dumt bytte med tanke den servicen vi nå ser...

 

Edit: Forsøkte nå å ringe nummeret du postet zanta; og det var til Infocare Workshop...

Endret av Desses
Lenke til kommentar

Det står Panasonic i emnetittel og første setning, men Philips videre i teksten. Kanskje en TV med splittet personlighet? 😄

 

Infocare gjør ikke hjemmeservice, og Elkjøp har vel en generell avtale om å bruke Infocare for TV-service. Noen produsenter har i tillegg andre avtaler hvor det noen ganger blir gjort hjemmeservice på TV, men virker som det blir sjeldnere.

Et av problemene med hjemmeservice på TV er at TV-ene blir større, skjørere og mer avanserte. Hvordan skal en tekniker fikse en stor TV hjemme hos kunden? Må i såfall ha med stort arbeidsbord og/eller stativ for å håndtere apparatet, og hjelpemann for løfting. I tillegg trenger han PC og måleutstyr (kanskej flere enheter). Har også hørt at det er få verksteder om har utstyr for reparasjon av OLED.

Hos de leverandørene som kan ordne hjemmeservice er det også et spørsmål om hvor kunden bor. De opererer ofte bare rundt de store byene, så hvis man bor litt "på landet" så blir det innsending uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mr D; det var nok jeg som hadde et snev av splittet personlighet her dessverre ;) Korrigert nå subject nå.

Zanta; godt det finnes gode erfaringer også. Men så er det også litt forskjell på en laptop og en 65" TV med noen få mm tykk skjerm ift. forsendelse. Jeg antar at verkstedet håndterer ting slik de skal, de er (forhåpentligvis) godkjent av produsent. Det jeg er bekymret for er logistikk og pakking hos verksted/partnere, og transporten i seg selv.

Mr D; blir ikke også TV'er mer og med modulbasert over tid? Dvs., om f.eks. en lydutgang ikke fungerer så kan man bytte "lydkortet" om diagnose software/test viser at problemet ligger der? Nå som TV'en ikke lenger er et analogt printkort men derimot en moderne PC, har den også mulighet til å gjøre en god del selvdiagnose, om produsent har tatt seg tiden til å utvikle dette. Det er vel som alt annet, lite blir reparert og det meste av reparasjon er vel i praksis bytte av deler.. Poenget er vel da at en del reperasjoner kan bli utført hjemme hos kunde.

Lenke til kommentar
Mr D skrev (1 time siden):

Det står Panasonic i emnetittel og første setning, men Philips videre i teksten. Kanskje en TV med splittet personlighet? 😄

 

Infocare gjør ikke hjemmeservice, og Elkjøp har vel en generell avtale om å bruke Infocare for TV-service. Noen produsenter har i tillegg andre avtaler hvor det noen ganger blir gjort hjemmeservice på TV, men virker som det blir sjeldnere.

Et av problemene med hjemmeservice på TV er at TV-ene blir større, skjørere og mer avanserte. Hvordan skal en tekniker fikse en stor TV hjemme hos kunden? Må i såfall ha med stort arbeidsbord og/eller stativ for å håndtere apparatet, og hjelpemann for løfting. I tillegg trenger han PC og måleutstyr (kanskej flere enheter). Har også hørt at det er få verksteder om har utstyr for reparasjon av OLED.

Hos de leverandørene som kan ordne hjemmeservice er det også et spørsmål om hvor kunden bor. De opererer ofte bare rundt de store byene, så hvis man bor litt "på landet" så blir det innsending uansett.

Nå var ikke dette i privat regi, men her jeg jobber har vi hatt InfoCare på besøk for å bytte panel i veggmonterte skjermer. De har da med seg spesialtralle som gjør at de kan bytte det som trengs inni på en effektiv og skånsom måte.

Men om de skiller på privat og bedrift vet jeg ikke, men de har hvertfall utstyret til å gjøre det om de vil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Antar den var ment til meg Agentspoon; Elkjøp butikkene håndterer ikke servicen, de bare rekvirerer InfoCare. Det er ikke lenger mulig å ringe en Elkjøp butikk, da må du ringe privat nummeret til en av de som jobber der (ja, jeg vet, det er relativt utrolig...)

Så for å ikke ha måttet kjøre 10-15 turer til butikken for å snakke med en "14 åring", har jeg heller ringt Elkjøp på telefon og snakket med en "14 åring" der.

Dette virker ganske håpløst. Jeg skal ikke inn i en Elkjøp butikk igjen, ei heller kjøpe noe med en Phillips logo på. Har nå sendt InfoCare en email og sagt jeg kan få noen til å hjelpe meg pakke dette ned, men at jeg skal stå ansvarlig for transport risiko kommer ikke på tale. Det kan noen ganger virke som jeg er den første i landet med en relativt stor tv som trenger service....

Endret av Desses
Typo
Lenke til kommentar
nomore skrev (På 23.10.2020 den 17.31):

Nå var ikke dette i privat regi, men her jeg jobber har vi hatt InfoCare på besøk for å bytte panel i veggmonterte skjermer. De har da med seg spesialtralle som gjør at de kan bytte det som trengs inni på en effektiv og skånsom måte.

Men om de skiller på privat og bedrift vet jeg ikke, men de har hvertfall utstyret til å gjøre det om de vil.

Mulig de har droppet hjemmeservice hos privat personer etter at de flyttet alt av verksted til Sverige for noen år siden slik jeg skjønte det.

Lenke til kommentar

Ja, kan kanskje virke slik. Håpløst nivå. Nå får vi tilsendt emballasje, som jeg er helt sikker på ikke kommer til å passe denne TV'en med lydplanke, så blir det noen nye runder med telefoner og styr, en tur på avfallstasjonen med den feilsendte emballasjen, osv. Har snart brukt flere kroner i form av timer enn det ville kostet å kjøpe en ny TV med dagens priser.

Anbefaler ingen å kjøpe en større Tv en det man selv kan frakte i en bil. Service apparatet er ikke laget/dimmensjonert for slike store TV'er og alt arbeid/risiko faller på deg som kjøper. Elendig håndtering fra produsent, butikk og service verksted. Styr unna.

Har forøvrig, de siste 5-6 årene, kun hatt negative erfaringer med Elkjøp, og så og si kun positive erfaringer med Power. Mulig saken hadde vært annerledes hadde vi kjøpt TV der. Var tidligere fornøyd med Elkjøp, men de har endret seg dramatisk til det verre over de siste årene.

Lenke til kommentar
nomore skrev (På 23.10.2020 den 17.31):

Nå var ikke dette i privat regi, men her jeg jobber har vi hatt InfoCare på besøk for å bytte panel i veggmonterte skjermer. De har da med seg spesialtralle som gjør at de kan bytte det som trengs inni på en effektiv og skånsom måte.

Men om de skiller på privat og bedrift vet jeg ikke, men de har hvertfall utstyret til å gjøre det om de vil.

Det kan være stor forskjell på hvordan service håndteres for forbrukere og bedriftskunder. For B2B kan det være betalte serviceavtaler for slike ting.

En annen ting er at et public display tåler mye mer håndtering enn en skjør OLED-TV.

Lenke til kommentar
Desses skrev (På 23.10.2020 den 12.35):

... Denne tok det tre voksne mennesker bare å få fra horisontal i esken til vertikal stilling. ..

Din TV skal løftes opp fra emballasjen vertkalt...

 

Desses skrev (9 timer siden):

... Nå får vi tilsendt emballasje, som jeg er helt sikker på ikke kommer til å passe denne TV'en med lydplanke ...

Infocare har tilpasset emballasje som skal passe hvis de får oppgitt korrekt modell TV.

Når man kjøper en så kostbar og skjør TV, så ville jeg ha spart på orginalemballasjen i tilfelle behov for transport. F.eks. pga service eller flyttelass.

 

Sitat

... tur på avfallstasjonen med den feilsendte emballasjen ...

Hvis emballasjen ikke skulle passe, så vil vanligvis Infocare ha den tilbake.

 

Sitat

Har forøvrig, de siste 5-6 årene, kun hatt negative erfaringer med Elkjøp, og så og si kun positive erfaringer med Power. Mulig saken hadde vært annerledes hadde vi kjøpt TV der. Var tidligere fornøyd med Elkjøp, men de har endret seg dramatisk til det verre over de siste årene.

Dette problemet ville oppstått uansett hvis du kjøper fra de vanlige kjedene. Hvis man handler hos små lokale handlere (som det snart ikke finnes flere av) så ville du kanskje fått bedre hjelp, men de ville også sendt TV-en videre.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du jobber i Phillips og har tilgang til nyere instrukser enn det jeg har Mr.D, men vi har nå i hvertfall valgt å følge instruksjonene til Phillips som fulgte med tv'en og der står det spesifikt hvordan vi skal montere TV og lydplanken til TV. Den skal legges flatt, påmonteres lydplanke (som også er foten på denne tv'en) og så reises til vertikal stilling. Dette fremkommer ganske tydelig. Korriger gjerne om vi har utdaterte instrukser fra Phillips og du sitter på noe nyere. TV en er 9-10 måneder gammel, så det kan vel være en teoretisk sjanse for at det har skjedd noe på den fronten.

Fikk beskjed fra både Elkjøp og Phillips at det var en risiko for at jeg fikk universal emballasje tilsendt. Skal de ha den feilsendte emballasjen tilbake igjen blir det vel enda mer logistikk... Det er forøvrig ikke alle som har plass til å lagre original emballasje, da den for en slik stor tv er på størrelse med en gjennomsnittlig leilighet i Oslo..

Mulig de store kjedene bruker samme service apparat/metode, i så fall vil jeg vel bare si at mangelen på proporsjonal service er større en først fryktet..

Lenke til kommentar
Desses skrev (1 time siden):

Vet ikke om du jobber i Phillips og har tilgang til nyere instrukser enn det jeg har Mr.D, men vi har nå i hvertfall valgt å følge instruksjonene til Phillips som fulgte med tv'en og der står det spesifikt hvordan vi skal montere TV og lydplanken til TV. Den skal legges flatt, påmonteres lydplanke (som også er foten på denne tv'en) og så reises til vertikal stilling. Dette fremkommer ganske tydelig. Korriger gjerne om vi har utdaterte instrukser fra Phillips og du sitter på noe nyere. TV en er 9-10 måneder gammel, så det kan vel være en teoretisk sjanse for at det har skjedd noe på den fronten.

Fikk beskjed fra både Elkjøp og Phillips at det var en risiko for at jeg fikk universal emballasje tilsendt. Skal de ha den feilsendte emballasjen tilbake igjen blir det vel enda mer logistikk... Det er forøvrig ikke alle som har plass til å lagre original emballasje, da den for en slik stor tv er på størrelse med en gjennomsnittlig leilighet i Oslo..

Mulig de store kjedene bruker samme service apparat/metode, i så fall vil jeg vel bare si at mangelen på proporsjonal service er større en først fryktet..

Jeg jobber ikke i Philips, men har mer enn vanlig kjennskap til bransjen.

Jeg mener ikke å være vanskelig, men reagerte på det du skrev: "Denne tok det tre voksne mennesker bare å få fra horisontal i esken til vertikal stilling" (min utheving). Jeg leste det ordrett, men du mente det kanskje litt annerledes? Det er riktig at TV-en skal legges flatt for for å montere lydplanken, men den skal ifølge instruksen løftes vertikalt ut av emballasjen, og eventult bæres vertikalt.

Du får en form for universal emballasje, men den er jo tilpasset størrelsen på TV-en. Er ikke sikker på hvor mange størrelser de har på eskene, men du får en som skal passe til 65". Vet at de tidligere hadde egne universalesker for buede TV-er, men vet ikke om de har egne esker for OLED.

Jeg bor vel i det som kan kalles en gjennomsnittlig OBOS-leilighet i Oslo, og jeg har lagret orginalesken til 55" og orginalesken til den litt mindre soveroms-TV-en. Disse er stuet i loftsboden. Jeg er kanskje litt unormal, men det er en prioritering jeg har gjort fordi jeg kjenner bransjen. 😉

Lenke til kommentar
On 10/28/2020 at 8:19 AM, Desses said:

Ja, kan kanskje virke slik. Håpløst nivå. Nå får vi tilsendt emballasje, som jeg er helt sikker på ikke kommer til å passe denne TV'en med lydplanke, så blir det noen nye runder med telefoner og styr, en tur på avfallstasjonen med den feilsendte emballasjen, osv. Har snart brukt flere kroner i form av timer enn det ville kostet å kjøpe en ny TV med dagens priser.

Anbefaler ingen å kjøpe en større Tv en det man selv kan frakte i en bil. Service apparatet er ikke laget/dimmensjonert for slike store TV'er og alt arbeid/risiko faller på deg som kjøper. Elendig håndtering fra produsent, butikk og service verksted. Styr unna.

Har forøvrig, de siste 5-6 årene, kun hatt negative erfaringer med Elkjøp, og så og si kun positive erfaringer med Power. Mulig saken hadde vært annerledes hadde vi kjøpt TV der. Var tidligere fornøyd med Elkjøp, men de har endret seg dramatisk til det verre over de siste årene.

Helt motsatt her. Elkjøp har alltid hatt bedre kundefordeler enn Power, og alle rankingsider som Prisjakt og Prisguide der kundene gir score til butikkene, rangerer Elkjøp høyere enn Power.

Eneste punktet der Power er mer fleksible enn Elkjøp for tia, er at de har åpen retur uavhengig av brutt emballasje. Men der stiller jeg meg helt bak Elkjøp. Verken Power eller Elkjøp har i nærheten mulighet til å finskrubbe åpnede varer i alle kriker og kroker med antibac og det som sterkere er. At de på lager ønsker å utvide ingen returrett utover kun hygieneprodukter, forstår jeg faktisk forbanna godt. Det er helserisiko nok å jobbe førstelinje i butikk i Oslo, for tiden. 

Nordmenn må jammen tåle å kunne undersøke produkter live i butikk, og gjøre litt mer research på forhånd / bruke kunnskapen til salgsmedarbeiderne i avgjørelsen sin. Mangel på respekt for hygiene, og konsekvenser for corona er noe av det som gjør meg mest oppgitt i dag... og vil du returnere, kjøp på nett, for da kan du også bruke returseddel til et sentrallager med større vaskemuligheter.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Hva med å bare levere TV-en til Elkjøp? Hvis man får TV-en inn i bilen greit nok, så er det kanskje en grei løsning. De kan ikke nekte å ta imot produktet. Det er forskjellen på å ringe den generelle supporten og å dra til den lokale butikken. Da er det de som må stå for shippinga.

Her i Trondheim er det city radio og tv service som håndterer service på mange av de store merkene. De kommer faktisk og henter TV-en hjemme hos deg om de har mulighet til å reparere akkurat ditt merke.

Lenke til kommentar
Desses skrev (På 23.10.2020 den 12.35):

Spørsmålet er; hva gjør folk når det oppstår problemer med såpass svære TV’er med en slik skjørhet? Godtar folk at man selv skal pakke ned TV’en med hjelp fra kjente og kjære, for så å ta på seg risikoen for transporten?

Jeg har ingen personlig erfaring, men det er jo viktig å se på hva loven sier. Forbrukerkjøpsloven sier nemlig følgende:

 

Sitat

 

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Det er jo tydelig at det du har fått forespeilet ikke er i henhold til loven, noe jeg ville tatt opp med Elkjøp-butikken du kjøpte den i. 

Lenke til kommentar

Mr D; Ja, det var kanskje ikke fra esken, men fra bordet. Spiller vel ikke så stor rolle, uansett det er en stor utfordring å få en 65" TV med 5-6mm tykk (myk/ømfintlig) skjerm opp fra horisontal til vertikal stilling, samt bære den. Det var det som var poenget..

MrMarbles; hadde det vært mulig å frakte denne TV'en i en bil så hadde vi nok gjort det. Derfor jeg sier at jeg ikke anbefaler noen å kjøpe en større TV en de kan frakte selv.

theNiceOne; svært godt poeng. Dette skal jeg notere meg, da det er helt opplagt, som du sier, at dette bryter med lovverket.

Til info så har jeg i dag fått emballasje tilsendt. Fikk kun en generell melding om at emballasje var lastet opp til fraktselskap fra Elcare Nordic AS, og det to minutter før det ringte på døren (!) Flaks jeg var hjemme for å hente noe. Uansett, til poenget, esken kom skadet, og innholdet som er tiltenkt å beskytte en 65" OLED TV med 5-6mm tykke skjerm som så vidt tåler fingerpress, er noe enkel bobleplast(!)

Dette kan jo overhodet ikke være forsvarlig? Denne TV'en vil jo bli skadet ved første håndtering. Har disse selskapene i det hele tatt et snev av forståelse av hva det er som skal fraktes?!? Da er det i gang med ny runde med kommunikasjon... Vurderer snart å kjøpe ny TV, og kanskje er det det som er forretningsidéen med denne servicen? (Det blir riktignok ikke en Phillips TV på Elkjøp..)

Update 14:45; hadde en prat med Elkjøp ang. forbrukerkjøpsloven og mottatt emballasje, og fikk overraskende god support av en ung dame der som virket dyktig og løsningsorientert. Hun skulle eskalere saken til et team som kun jobbet med slike ting i Elkjøp, og var for øvrig helt enig at slike store varer ikke ble sendt inn på service og helle rikke skulle det. Krysser fingrene for at de kan komme frem til en hjemmeservice løsning.

image001.jpg

image002.jpg

image003.jpg

Endret av Desses
Update
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...