Gå til innhold

Lovløse tilstander i byggebransjen forsterkes av uforstand hos Obos


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man har et så systematisk misbruk og utnytting av regelverket så er dette noe lovgivere må ta ansvar for. Lovgivningen må endres og strammes for at dette ikke skal være mulig eller mulig i mye mindre grad. Man må tørre å være streng og forby proffe konkursryttere å delta i markedet. Disse ødelegger for alle andre.

Lenke til kommentar

Grendelaget, som er amatører i denne saken, leier inn OBOS, en proffesjonell aktør, for å styre arbeidet.

Hvis historien er som beskrevet kan jeg ikke skjønne annet enn at OBOS må ta på seg ansvaret for hele fadesen.

Hvis grendelaget ikke vinner fram i en eventuell rettssak, mister jeg tilliten til rettssystemet.

Styret i grendelaget har plikt til å følge med, men forventes det at amatører skal imøtegå en proffesjonell part og si seg uenig i valg av bedrifter som skal gjøre jobben?

I dette tilfellet virker det som den proffesjonelle parten er den største amatøren. Det burde være skjerpende i saken mot OBOS!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det hører med til historien at både styret i Smedsrud Grendelag, Obos og daværende Ski kommune ble varslet om farlige forhold på og ved byggeplassen til denne entreprenøren. Det var svært utrygge forhold for fotgjengere mens disse cowboyene holdt på - dette er skolevei for barna i området.

Kommunen skal ha ros - byggesaksavdelingen stoppet faktisk arbeidene en periode fordi entreprenøren satte i gang arbeidene uten gravemelding.

Lenke til kommentar

Eg meiner at dette er ein naturleg konsekvens av eit funksjonsbasert regelverk der entrepenøren sjølv får velge kva som er gode nok løysingar, eventuelt med tredjepartskontroll frå ein anna entrepenør som også har interesse av å ikkje være så streng at dei sjølv får problem med å få godkjent sine framtidige prosjekt.

Eit stivbeint regelverk er lite tilpassingsdyktig og byråkratisk, men det sikrar at kommuen gjennom byggesaksavdelinga kan slå i bordet med heilt konkrete minimumskrav til arbeidet.

Lenke til kommentar
Xantippe skrev (10 timer siden):

Grendelaget, som er amatører i denne saken, leier inn OBOS, en proffesjonell aktør, for å styre arbeidet.

Hvis historien er som beskrevet kan jeg ikke skjønne annet enn at OBOS må ta på seg ansvaret for hele fadesen.

Hvis grendelaget ikke vinner fram i en eventuell rettssak, mister jeg tilliten til rettssystemet.

Styret i grendelaget har plikt til å følge med, men forventes det at amatører skal imøtegå en proffesjonell part og si seg uenig i valg av bedrifter som skal gjøre jobben?

I dette tilfellet virker det som den proffesjonelle parten er den største amatøren. Det burde være skjerpende i saken mot OBOS!

Ja, hvordan kan OBOS ikke sitte med ansvaret her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...