Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klimaanlegg/ventilasjon Ford Galaxy 2007 (spjeld?)


SteelyD

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Ford Galaxy som har ett og annet problem, men kanskje det verste akkurat nå er at det ikke kommer luft fra klimaanlegget, får altså ikke sirkulert luft inne i bilen. Vifta går greit, og man kan høre at det er luft som rører på seg et sted der inne, men den kommer ikke ut av dysene noe sted, virker det som, uansett om jeg stiller inn luft til vinduene, overkroppen eller føttene. Antar det er et spjeld der inne et sted med tilhørende servomotor eller lignende som ikke er med på notene. Noen som vet om dette er en veldig stor operasjon med dyre deler? Har i grunnen bilen på overtid, og burde vel ha skrotet den til fordel for annen bil, men finner liksom ikke noe som kan erstatte den i "min" prisklasse :-/ Et sted må grensen gå selvsagt, men hvis dette er en "overkommelig" reparasjon kan den jo få leve litt til.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer det noe luft i ventilene for baksetet (b-stolpene, under setet etc.)?

Ventilasjonsanlegget har en motor for "blandeklaff", delenr. 1786200 (19E616 i bildet). Det blir litt spekulering fra min side om det kan være noe med den eller kanskje klaffen bare har satt seg fast og stenger for alt.

Det kan også være tett mellom kupeviften og kupefilteret dersom det er lenge siden filteret ble byttet.

G015155506.gif?s=7591&k=ecdf851728245a74

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Skal sjekke neste gang jeg er i bilen, om det kommer luft under setet etc, men jeg mistenker at det ikke gjør det.

Jeg har også mistanke om at det er en klaff som nekter å flytte på seg, ja, enten fordi den har hengt seg opp eller fordi en eller annen servomotor har dødd. Alt av filter ble byttet på service nå i sommer, mener jeg.

Hvis det nå er denne motoren du antyder at det kan være: er det slik det alltid er med slike ting, nemlig at bilen er bygd opp rundt denne delen, så det er 700 arbeidstimer å bytte den, eller er det en relativ grei sak?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...