Gå til innhold

Skal teste ammoniakkmotor i Danmark – klar til 2024 [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 Ammoniakk har et energiinnhold på ca 5,28 kWh/kg (godt under halvparten av diesel), mens hydrogen ligger på 33,3 kWh/kg (lavere brennverdi). Inkludert tanker har hydrogen mer energi per kg enn jetfuel.

Energitetthet for flytende ammoniakk noe bedre, ca tre ganger mer volum enn diesel og ca 4 ganger mer volum for flytende hydrogen.

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (3 timer siden):

 Ammoniakk har et energiinnhold på ca 5,28 kWh/kg (godt under halvparten av diesel), mens hydrogen ligger på 33,3 kWh/kg (lavere brennverdi). Inkludert tanker har hydrogen mer energi per kg enn jetfuel.

Energitetthet for flytende ammoniakk noe bedre, ca tre ganger mer volum enn diesel og ca 4 ganger mer volum for flytende hydrogen.

Ammoniakk er en 0-løsning, men hva om det Trestein skriver stemmer?

Får vi N2o med ammoniakk som drivstoff, og dersom denne gassen er 300 ganger verre enn CO2 er det ikke en 0-løsning likevel.

Ammoniakk er giftig og høyt trykk med lav temperatur for å få et flytende drivstoff er et problem.

Hva med skipskollisjoner og tilhørende lekkasjer? Det er ikke selvsagt at ammoniakk blir en foretrukket løsning fremfor metanol.

Metanol kan langt på vei sammenlignes med diesel, selv om flammepunktet er bare 11 grader.

Metanol er ikke en 0-løsning, men dersom dagens utslipp fra Klemetsrud brukes for å lage metanol, vil de 800 000 tonnene som slippes ut fra dieselbiler og Klemetsrud bli til 400 000 tonn dersom metanolen erstatter diesel. Med andre ord 50% reduksjon i CO2-utslippene.

Brukt i skip kan CO2 fanges og brukes flere ganger i metanolfabrikker og vi nærmer oss 80% reduksjon.

Energiinnholdet i metanol er 5,5 kWh/kg og ganske likt ammoniakk. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hårek said:

Hva skjer med nitrogenet i forbrenningen - blir NOx et problem?

 

NOx dannes kun ved høyere temperaturer - derfor i dieselmotorer og ikke (så mye) i motorer med lavere kompresjon og forbrenningstemperatur. Og når NH3 forbrennes så forbrennes det jo typisk med luft som i seg selv inneholder 78% nitrogen, så det kommer uansett ikke an på noen ekstra nitrogen-atomer.

1 hour ago, Trestein said:

N2o blir et problem. Lystgass er 300 ganger kraftigere enn co2 som drivhusgass. Den har vel de senere år gitt et større bidrag enn økningen av co2 til drivhuseffekten. 

Hva har N2O med NOx å gjøre? NOx er ikke NxO for x=2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (25 minutter siden):

 

NOx dannes kun ved høyere temperaturer - derfor i dieselmotorer og ikke (så mye) i motorer med lavere kompresjon og forbrenningstemperatur. Og når NH3 forbrennes så forbrennes det jo typisk med luft som i seg selv inneholder 78% nitrogen, så det kommer uansett ikke an på noen ekstra nitrogen-atomer.

Hva har N2O med NOx å gjøre? NOx er ikke NxO for x=2.

Ingenting egentlig. Du spurte om nox. Det kan man fjerne i katalysatorer.

N2O kan man teoretisk få dannet. Tror den ofte forekommer i forbindelse med gjødselproduksjon. Aner ikke om det finnes utstyr som gjør N2o til N2 og O eller noe annet ufarlig. Men N2O er en kraftig drivhusgass. Mye kraftigere enn metan også. NO No2 som kalles nox har man metoder for å fjerne billig. Gjerne med amoniakk eller eurea.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Ingenting egentlig. Du spurte om nox. Det kan man fjerne i katalysatorer.

N2O kan man teoretisk få dannet. Tror den ofte forekommer i forbindelse med gjødselproduksjon. Aner ikke om det finnes utstyr som gjør N2o til N2 og O eller noe annet ufarlig. Men N2O er en kraftig drivhusgass. Mye kraftigere enn metan også. NO No2 som kalles nox har man metoder for å fjerne billig. Gjerne med amoniakk eller eurea.

Hei Trestein! Hva skjer om du kjører lystgass inn i en bensinmotor? Forsvinner lystgassen ut av motoren igjen? Nei den gjør nok ikke det! Skulle gjerne vite hvorfor du drar N2O inn i debatten her?

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (3 minutter siden):

Hei Trestein! Hva skjer om du kjører lystgass inn i en bensinmotor? Forsvinner lystgassen ut av motoren igjen? Nei den gjør nok ikke det! Skulle gjerne vite hvorfor du drar N2O inn i debatten her?

Fordi det er en ting som må sjekkes ut.

Har du målt om det kommer lystgass ut fra en motor? Det kommer nok an på hvilket forbrenningsprinsiopp man bruker.

Er lambda høy vil ikke all n2o forbrenne.

Spørsmålet var N0 og NO2 eller nox

Da var det nærliggende å tenke på andre nitrogenforbindelser.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Og da begynner du av en eller annen grunn å spekulere vilt?

Det er en blanding av nitrogen hydrogen og oksygen. 
 

La oss stille spørsmålet annerledes.

Tror du at N2O kan dannes ved forbrenning av ammoniakk? Og om ikke hvorfor?

https://www.researchgate.net/publication/311100889_Direct_emissions_of_nitrous_oxide_from_combustion_of_gaseous_fuels

Endret av Trestein
Link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, OlaML said:

Kan ammoniakk ta hele den rollen som mange har trodd hydrogen passer til? Virker som det er et mye bedre komplement til batterielektrisk drift enn hydrogen i brenselscelle.

Her er det vel en avveining mellom vekt, volum og virkningsgrad. Der det ikke går med batterier kan de bli noe slikt::

Stasjonært: Pumpekraft

Havgående skip, mellomdistanse fly, landtransport i veldig øde strøk: Ammoniakk

Interkontinentale fly: Hydrogen

Romraketter: Hydrogen (og oksygen)

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...