Gå til innhold

Telia/Get, symmetrisk abonnement


Anbefalte innlegg

Er det noen her i forumet som er tilknyttet fellesavtale med symmetrisk 200/200 eller 300/300 Mbps som standardpakke fra Telia (Get) ?

Kan dere dele noe info om opplevelsen av ombyggingen, latency, throughput ned/opp, og litt om stabilitet?

Mest interessert i de som nå er på koaksnett og DOCSIS 3.1 med ovennevnte standardpakke, men hører gjerne fra evt GPON-brukere også. :)

Skulle gjerne lært litt om hva folk opplever i det virkelige liv forbi hypen og salgsargumentene til Telia.

På forhånd takk for all info. 

Endret av inside_446486
Lesbarhet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (7 minutter siden):

Rart ingen svarer kan det være:

telia øker prisene på 40 kr for alle hastighet unntatt den dyreste. 1250 mbit.

Kan forstå i denne perioden det er litt dyrt å øke prisene når mange arbeidplasser nedbemanner.

Nei, det er kanskje ikke så mange av kundene som har fått dette enda, så er det vel bare en fraksjon av landets bredbåndsbrukere som vanker her i forumet. :) 

Håper likevel at de som har noe å dele kan ta seg tiden til å skrive en linje eller to.

Lenke til kommentar

Hei,

Vi har 100\100Mbit, symetrisk avtale her i sameiet(leveres over fiber, active ethernet) fra Get, nå Telia. Har hatt det i noen år nå, hadde altibox tidligere. 

Fungerer tipp topp, bra ping og ytelse. Har det siste halvåret hatt en individuell oppgraddering på 750/750mbit for  180kr ekstra i mnd, får full hastighet også på oppgradderingen. Men går nok tilbake til 100\100, da det holder for mitt bruk.

Var fornøyd med Altibox også, men nå betaler sameiet ca halvparten per mnd, og vi har dobbel hastighet og totalt sett mer inkludert 

mvh

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ATG skrev (22 timer siden):

Hei,

Vi har 100\100Mbit, symetrisk avtale her i sameiet(leveres over fiber, active ethernet) fra Get, nå Telia. Har hatt det i noen år nå, hadde altibox tidligere. 

Fungerer tipp topp, bra ping og ytelse. Har det siste halvåret hatt en individuell oppgraddering på 750/750mbit for  180kr ekstra i mnd, får full hastighet også på oppgradderingen. Men går nok tilbake til 100\100, da det holder for mitt bruk.

Var fornøyd med Altibox også, men nå betaler sameiet ca halvparten per mnd, og vi har dobbel hastighet og totalt sett mer inkludert 

mvh

Takk, dette er svært interessant informasjon.

Nytt for meg at de bygger ut med Ethernet, trodde de kun bygget passive nett.

Er dette et av nettene Get/Telia kjøpte opp eller har de faktisk selv kommet med Ethernet-switcher i stedet for GPON (evt EPON, vet strengt tatt ikke hva de bruker)?

Dere flyttet altså fra Altibox til Telia?

Er det mange boenheter hos dere?

Lenke til kommentar

Det stemmer, vi gikk fra Altibox til Telia. Vi er litt over 50 boenheter. 

Det var lagt 2 fibere til hver leilighet fra da bygget ble oppført. Altibox eier og har terminert den ene. Fiber nr2 ble terminert og tatt i bruk da vi skiftet til Telia. Da har vi mer konkurranse ved neste anbudsrunde når den kollektive avtalen går ut.

Jeg trodde selv det var GPON vi skulle få basert på det jeg leste om Get før vi fikk det installert i 2017, men det er P2P/Active Ethernet med distribusjonsnett og switcher i kjelleren. Og var i følge dem selv det de har gått over til ved nye installasjoner.

Det er ingen porter stengt, har selv tjenester kjørende på både 21 og 80 :)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ATG skrev (9 minutter siden):

Jeg trodde selv det var GPON vi skulle få basert på det jeg leste om Get før vi fikk det installert i 2017, men det er P2P/Active Ethernet med distribusjonsnett og switcher i kjelleren. Og var i følge dem selv det de har gått over til ved nye installasjoner.

Det hjelper lite når man uansett ikke får 1250 mbit hastighet, er jo også ganske så dyrt, så blir spennende å se om prisendringer gjør folk går for altibox istedenfor.

Lenke til kommentar

Hva snakker du om her?

Vi får det vi skal ha, inntil 1Gbit symmetrisk hastighet over fiber for de som ønsker det i sameiet(noe jeg foretrekker sammenlignet med et coax nett på 1250mbit). 

Til under 500kr i mnd, så det kan ikke kalles dyrt.
 

Best du ikke uttaler deg om ting du ikke vet noe om. 

Endret av ATG
  • Liker 4
Lenke til kommentar
ATG skrev (28 minutter siden):


Det var lagt 2 fibere til hver leilighet fra da bygget ble oppført. Altibox eier og har terminert den ene. Fiber nr2 ble terminert og tatt i bruk da vi skiftet til Telia. Da har vi mer konkurranse ved neste anbudsrunde når den kollektive avtalen går ut.

Jeg trodde selv det var GPON vi skulle få basert på det jeg leste om Get før vi fikk det installert i 2017, men det er P2P/Active Ethernet med distribusjonsnett og switcher i kjelleren. Og var i følge dem selv det de har gått over til ved nye installasjoner.

Lurt å terminere 2 fibre til hver bolig.

Positivt at Telia velger Ethernet fremover. Det gjør konkurransesituasjonen enda bedre for oss fremover, og personlig foretrekker jeg Ethernet som er det dagens ISP Homenet bruker hos oss i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig @inside_446486. håper de gjør det på alle sine fremtidige utbygginger og at dette har blitt den nye normen deres. 
 

Har også kjørt med egen router og koblet vekk Telia routeren. Dette har fungert smertefritt, trengs ingen VLAN konfigurasjon for og få TV dekoderen til og fungere. Eneste en må ha aktivert er IGMP Proxy, samt resten av LAN nettet bør støtte IGMP snopping(for og forhindre at multicast trafikken sprer seg i alle retninger). 
 

Nå skal det sies at Telia kom med en ny router med WiFi-6 og 11ax. Har bare såvidt testet den, men den gav god dekning og er et mye bedre produkt en flere andre ISPer leverer. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@LMH1 vi er et sammeie med kollektiv avtale. For slike avtaler er det typisk annerledes prising, som er endel lavere. 

Sammenlignet med da vi gikk inn i avtalen, har flere av Individuelle oppgraderingene blitt fjernet og erstattet av høyere hastigheter. Totalt sett betaler derfor beboerene mindre nå for en raskere hastighet enn før. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ATG skrev (8 timer siden):

Enig @inside_446486. håper de gjør det på alle sine fremtidige utbygginger og at dette har blitt den nye normen deres. 
 

Har også kjørt med egen router og koblet vekk Telia routeren. Dette har fungert smertefritt, trengs ingen VLAN konfigurasjon for og få TV dekoderen til og fungere. Eneste en må ha aktivert er IGMP Proxy, samt resten av LAN nettet bør støtte IGMP snopping(for og forhindre at multicast trafikken sprer seg i alle retninger). 
 

Nå skal det sies at Telia kom med en ny router med WiFi-6 og 11ax. Har bare såvidt testet den, men den gav god dekning og er et mye bedre produkt en flere andre ISPer leverer. 

Igjen takk for info - det lover bra, og det høres ut som den leveransen hos dere er like "clean" som den vi har fra Homenet. Jeg har selv skiftet ut switchen de opprinnelig kom med og har SFP-modulen montert i en egenadministrert switch som står plassert foran brannmurer og diverse. Mest for å få kontroll helt frem og f.eks. kunne kjøre capture av trafikk mot distribusjonsswitchen i kjelleren. 

Jeg får vurdere å se på IGMP Proxy og IGMP Snooping-oppsettet hvis vi ender opp med Telia-fiber og tar med TV-pakker inkludert tradisjonell (Multicast-basert) IPTV derfra i fellesavtalen.

Homenet har Viasat og Riks-TV tilgjengelig for de som ønsker det, men jeg bruker selv ikke dette.. TV-tunerbokser fra leverandør har jeg kuttet ut, og alt av TV og film går via Apple TV 4K og diverse apper. Mest fordi jeg alltid har synes boksene har vært en plage å bruke. Telia BoX er vel kanskje den beste hittil, men selv den synes jeg er clunky, og foretrekker Telia Play på Apple TV hvis jeg skal bruke Telia som "aggregator".

I vårt borettslag er det bare meg og kanskje en til som ønsker å kjøre egen ruter, brannmur og wifi. Resten vil helst slippe å ha noe med dette å gjøre, så det er jo topp om de nå kan få en kurant, administrert boks som standard. 

Dersom du har tid, anledning og lyst til å besvare noen ytterligere spørsmål så setter jeg pris på all info du kan dele. :) 

-Bruker de Sagemcom på CPE-siden for fiberkunder også slik som de gjør for koakskunder, og har du tilfeldigvis en modellbetegnelse på den boksen du henviser til? 

-Dersom du har info om hva slags distribusjonsswitch(er) de har montert er det alltids interessant å vite hva de bruker. Homenet bruker Genexis ute i leilighetene og Waystream (ex-Packetfront) i kjelleren. 

-Måtte Telia grave/blåse/trekke fiber langt for å levere frem til dere, eller hadde de et "on net"-bygg i nærheten som de kunne hekte dere på?

-Var dere fornøyd med prosessen ift- installasjon, prosjektledelse, koordingering? Ble bokser og utstyr sendt ut rett til hver beboer? Telia pleier jo være proffe på slikt.

-Hvor i landet er installasjonen deres?

Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (21 timer siden):

-Bruker de Sagemcom på CPE-siden for fiberkunder også slik som de gjør for koakskunder, og har du tilfeldigvis en modellbetegnelse på den boksen du henviser til? 

Tror jeg fant svaret selv på dette her, og det er "nei" - ser ut som de bruker Zyxel for fiberkunder?

Antar da de bruker AX7501-modellen som både støtter GPON og Aktiv Ethernet og har en SFP+ WAN-port (og støtte for 10 GbE) fremfor EX5501 med 2,5 GbE TP-port på WAN-siden ? Begge virker jo fremtidsrettet nok. Tok med lenker fra noen som jeg antar kan være underleverandør til Telia på dette:

https://www.telecomshop.no/shop/product/391-0206000002-zyxel-ax7501-b0-2154?category=3
https://www.telecomshop.no/shop/product/391-0204000014-zyxel-ex5501-b0-eu01v2f-2303?category=3

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skal prøve og svare etter best mulig evne :) Sameiet vårt er i Rogaland, og vi skiftet til Telia i 2018.

Distribusjons switchene Telia bruker ut til kundene Huawei S5300-52X-LI-48CS-AC. Det går en singelmodus fiber fra disse distro switchen til hver leilighet som er koblet i en DKT Comega(Item 79734) fiberkonverter. Denne er litt mer funksjonalitet enn en vanlig fiberkonverter, antar har mulighet for L2+ funksjonalitet og at Telia kanskje gjør noe provisjonering(TR069) mot denne. Ut fra denne er det vanlig 1gbit RJ45 som gikk inn i Inteno EG400.

Inteno EG400 ble byttet til for Zyxel EX5501 i år. Såvidt jeg vet er Telia\Get de første og eneste som leverer Wifi-6 router 2.5G WAN og LAN port per dags dato til privatkunder. Jeg kjenner ikke til at Telia bruker AX7501, denne ligger ikke på hjemmesiden deres, mens AX5501 gjør det. Jeg antar de foretrekker tilnærmingen med en ekstern fiber boks, da de lettere kan bytte router uten og sende ut montør. Jeg har vurdert og kjøre fiberen rett i egen router(slik jeg gjorde med Altibox), men har ikke kommet dit enda. Vet ikke om det gir meg noe ekstra, ettersom oppsettet jeg har i dag fungerer helt supert. 

Med EX5501 Routeren er det relativt enkelt for Telia og oppgradere kunder til 2.5Gbit access, når de skulle ønske det. Jeg vurderer situasjonen med at Telia lanserte 1250Mbits over koax som et markedsføringstunt, for og kunne si at koaks er raskere enn fiber og har høyere kapasitet, men realiteten er bare at de velger og tilby høyere hastighet på koaks, som uansett er basert på et fibernett og det teknisk sett er lettere og tilby høyere hastigheter over fiber. Dette gir Telia et argument mot tradisjonelle fiberkunder og konkurenter, siden de kan da argumentere med at de tilbyr høyere nedlastingshastighet...

For de andre spørsmålene dine, de leverte fiber til et annet sameiet et par hundre meter unna. Det var trekkekummer mellom oss, så utbyggingen frem til oss var ganske rett frem med og få trukket fiber til sameiet og etablering av en distrubusjon fra kjelleren. 

Når vi skiftet fikk vi 3 mnd gratis internett og tv, som overlappet med Altibox, som gjorde at det hele opplevdes smertefritt. De brukte en installasjonspartner (lokal elektriker firma), som måtte inn i hver leilighet for og terminere fiber nr 2. Da tok koblet de også opp fiberkonverter, router og tv dekoder. Altibox er fremdeles oppkoblet, og beboere kan i praksis bestille en leveranse fra dem, men dette går da helt utenfor en kollektiv avtale, med tilhørende høye priser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Med EX5501 Routeren er det relativt enkelt for Telia og oppgradere kunder til 2.5Gbit access, når de skulle ønske det. Jeg vurderer situasjonen med at Telia lanserte 1250Mbits over koax som et markedsføringstunt, for og kunne si at koaks er raskere enn fiber og har høyere kapasitet, men realiteten er bare at de velger og tilby høyere hastighet på koaks, som uansett er basert på et fibernett og det teknisk sett er lettere og tilby høyere hastigheter over fiber. Dette gir Telia et argument mot tradisjonelle fiberkunder og konkurenter, siden de kan da argumentere med at de tilbyr høyere nedlastingshastighet...

Men hvordan dekning er det på trådløs er ruten nesten uten signalstyrke ved rommet ved siden av 50 meter? for er problemet med AX at rekkevidden ofte er kortere en AC også er vel en del routere som ikke klarer over 800 mbit over trådløs på 5 ghz. Mener å ha hørt telia sier den skal klare 1 gigabit?

Lenke til kommentar
ATG skrev (9 minutter siden):

Skal prøve og svare etter best mulig evne :)Sameiet vårt er i Rogaland, og vi skiftet til Telia i 2018.

Distribusjons switchene Telia bruker ut til kundene Huawei S5300-52X-LI-48CS-AC. Det går en singelmodus fiber fra disse distro switchen til hver leilighet som er koblet i en DKT Comega(Item 79734) fiberkonverter. Denne er litt mer funksjonalitet enn en vanlig fiberkonverter, antar har mulighet for L2+ funksjonalitet og at Telia kanskje gjør noe provisjonering(TR069) mot denne. Ut fra denne er det vanlig 1gbit RJ45 som gikk inn i Inteno EG400.

Inteno EG400 ble byttet til for Zyxel EX5501 i år. Såvidt jeg vet er Telia\Get de første og eneste som leverer Wifi-6 router 2.5G WAN og LAN port per dags dato til privatkunder. Jeg kjenner ikke til at Telia bruker AX7501, denne ligger ikke på hjemmesiden deres, mens AX5501 gjør det. Jeg antar de foretrekker tilnærmingen med en ekstern fiber boks, da de lettere kan bytte router uten og sende ut montør. Jeg har vurdert og kjøre fiberen rett i egen router(slik jeg gjorde med Altibox), men har ikke kommet dit enda. Vet ikke om det gir meg noe ekstra, ettersom oppsettet jeg har i dag fungerer helt supert. 

Med EX5501 Routeren er det relativt enkelt for Telia og oppgradere kunder til 2.5Gbit access, når de skulle ønske det. Jeg vurderer situasjonen med at Telia lanserte 1250Mbits over koax som et markedsføringstunt, for og kunne si at koaks er raskere enn fiber og har høyere kapasitet, men realiteten er bare at de velger og tilby høyere hastighet på koaks, som uansett er basert på et fibernett og det teknisk sett er lettere og tilby høyere hastigheter over fiber. Dette gir Telia et argument mot tradisjonelle fiberkunder og konkurenter, siden de kan da argumentere med at de tilbyr høyere nedlastingshastighet...

For de andre spørsmålene dine, de leverte fiber til et annet sameiet et par hundre meter unna. Det var trekkekummer mellom oss, så utbyggingen frem til oss var ganske rett frem med og få trukket fiber til sameiet og etablering av en distrubusjon fra kjelleren. 

Når vi skiftet fikk vi 3 mnd gratis internett og tv, som overlappet med Altibox, som gjorde at det hele opplevdes smertefritt. De brukte en installasjonspartner (lokal elektriker firma), som måtte inn i hver leilighet for og terminere fiber nr 2. Da tok koblet de også opp fiberkonverter, router og tv dekoder. Altibox er fremdeles oppkoblet, og beboere kan i praksis bestille en leveranse fra dem, men dette går da helt utenfor en kollektiv avtale, med tilhørende høye priser.

Mange takk, dette er storveis.

Jeg lurte litt på om det kunne være en kombo av Mediakonvertere + ruter med TP-port siden jeg jo ser at Telia har dokumentert Zyxel 5501 og Inteno EG400 for fiberkunder. Ble også positivt overrasket over bestykningen med 2,5 GbE både på WAN- og LAN-siden på den 5501-modellen. 

7501 som jo ut til å være et enda mer fremtidsrettet produkt med enda mindre behov for installasjonsarbeid, men har de først standardisert på en løsning med separate lag 2 og 3-komponenter er det vel kanskje greit å fortsette med det. En slik tilnærming gjør det jo også lettere for folk å bytte til egen ruter.

Totalt sett er jo oppsettet dere har ikke veldig ulikt oppsettet til Homenet hos oss, med unntak av at de i utgangspunktet ikke hadde noen boks med router/NAT/firewall/wifi tilgjengelig når vi introduserte Homenet her, og ikke ser ut til å bry seg så mye om administrasjon av 8-ports Genexis-switchene de har plassert ut. :) Om de bruker TR069 mot disse har jeg ikke sjekket, men det skal jeg vurdere å undersøke med Wireshark ved anledning.

I etterkant har vel Homenet fått flere "alt-i-ett"-bokser med både fra Genexis og Zyxel i porteføljen, men disse har jeg personlig ikke testet. Flere i borettslaget har dog etterlyst en "alt-i-ett"-boks, og et par har skaffet det i egen regi, så det kommer nok opp som et punkt ved reforhandlinger.

Helt enig i betraktningene om 1250 Mbps over HFC, dette gir Telia et argument de kan ta med inn til borettslag, sameier, velforeninger og antennelag for å overtale HFC-kundene til å bli værende på infrastuktur med større knytning til Telia som monopolist i et område, og slik redusere risiko for Telia - ved å gå til fiberleveranse i etablert base er jo at det er enklere for andre å overta spredenettet. I våre dager er det det jo sjelden man ser f.eks. Telia og Telenor i kamp om å "overta" koaksdelen av et HFC-nett slik man før kunne se Janco og TBK Kabel-TV rappe store borettslag fra hverandre for å få fotfeste i et område her i byen. Tidvis et høyt spill for Telia siden de jo risikerer å miste kunder til andre som er mer enn villige til å komme inn med fiber.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
inside_446486 skrev (På 16.1.2021 den 13.53):

Siden det har gått noen par måneder siden opprinnelig post, så jeg tenkte lodde stemningen og sjekke om det nå er noen her med fellesavtaler med symmetrisk Telia-abonnement levert via koaks (DOCSIS 3.1) - enten det er 200/200 eller 500/500.

Er nysgjerrig på hvordan denne overgangen oppleves. 

Det er stille som i graven her rundt dette temaet her.

Skal jeg være optimist kan det skyldes at folk er så kjempefornøyde med Telias symmetriske tilbud at de ikke har noe å klage på og alt er gull og grønne skoger. 

Alternativt er tilbudet så elendig at folk ikke en gang kommer seg på nett for å poste til forumet her.

Ellers så er det så få i Norge som foreløpig har dette at ingen som "vanker" her finnes blandt Telias kunder innenfor dette segmentet.

Tenker det siste kanskje er mest sannsynlig - så jeg fisker videre om en stund hvis det fremdeles er stille her. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...