Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skal man oppgi 25+ år gamle dommer?


Gjest 89eb5...230

Anbefalte innlegg

Gjest 89eb5...230

Hei, jeg skal i retten, har et økonomisk krav mot en tidligere ansatt.

 

I ungdommen på 80/90-tallet var jeg ikke «helt ryddig», har 1 dom for promille og 1 på 60 dager med skatte-/momssnusk.

 

Siden tidlig 90-tall har jeg levd som alle andre, dette er et tilbakelagt stadium som nå motparten blåser liv i.

 

Skal man oppgi tidligere dommer, evt. hvor langt tilbake, alvorlighet osv. i tingretten?

 

Jeg står for det jeg har gjort, men synes det blir dumt om barnebarna nå skal lese i avisa om bestefar.

 

Blir man aldri ferdig med en tabbe?

Anonymous poster hash: 89eb5...230

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herr Brun skrev (12 timer siden):

Du skal i retten. Bistås du av advokat? I så fall, spør henne. 

Skal man oppgi tidligere dommer når man har en sivilt krav mot en annen? I hvilken sammenheng skulle det skje og hvorfor skulle tidligere dommer være relevant?

Det er vanlig at påtalemyndigheten opplyser om tidligere dommer dersom du er tiltalt i en straffesak, men det er ikke tilfelle her.

Lenke til kommentar

Etter tvisteloven § 22-6 er det ikke tillatt å føre bevis om en parts eller et vitnes vandel på generelt grunnlag. Slik bevisførsel krever rettens tillatelse, og retten bestemmer hvordan og hvor mye bevis som kan føres. Spørsmål om en part har vært straffet skal som regel stilles og besvares skriftlig. Bestemmelsen hindrer ikke bevisførsel knyttet til den konkrete saken som er oppe (hvis du er saksøkt for erstatning for å ha slått en ansatt kan du naturligvis ikke kreve å få avskåret spørsmål om du slo den ansatte). 

Tidligere straffedommer kan bare føres hvis de er av vesentlig betydning for den aktuelle saken (kommentarutgaven til tvisteloven s. 160). 

Retten kan også beslutte å lukke dørene for offentligheten og beslutte taushetsplikt for tilstedeværende. 

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...